Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1596
Jeg sliter med muskulaturen som ligger på begge sider av ryggsøylen, og som sprer seg ut rundt ribbein. Det blir værre uansett hva jeg prøver av fysiske øvelser, strekking og yoga. Jeg har også prøvd foamroller, men dette gjør bare ryggen verre.

Det eneste som ser ut til å hjelpe er massasje, problemet er at jeg må ha massasje hver eneste dag for å holde det delvis i sjakk. Det har jeg ikke råd til.

Jeg har prøvd å kjøpe massasjesete og massasjepute, men disse når ikke muskulaturen som er betent - og gjør det i noen tilfeller bare verre.


Finnes det noen andre alternativer til noe jeg kan kjøpe som gir bedre massasje en disse standard massasjesetene/putene?
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg sliter med muskulaturen som ligger på begge sider av ryggsøylen, og som sprer seg ut rundt ribbein. Det blir værre uansett hva jeg prøver av fysiske øvelser, strekking og yoga. Jeg har også prøvd foamroller, men dette gjør bare ryggen verre.

Det eneste som ser ut til å hjelpe er massasje, problemet er at jeg må ha massasje hver eneste dag for å holde det delvis i sjakk. Det har jeg ikke råd til.

Jeg har prøvd å kjøpe massasjesete og massasjepute, men disse når ikke muskulaturen som er betent - og gjør det i noen tilfeller bare verre.


Finnes det noen andre alternativer til noe jeg kan kjøpe som gir bedre massasje en disse standard massasjesetene/putene?
Vis hele sitatet...
Du kan forsøke med å investere i memory-foam såler (feil belastning her danner knuter og overspente muskler i hele ryggen, nakken og i skuldrene) og i tillegg kjøpe memory-foam puter, og hvis du har mulighet til det, også en madrass til sengen i memory foam.

Du har allerede prøvd strekketeknikker for å ta kontrollen litt tilbake i kroppen. Slenger likevel disse med for fremtidens lesere:





Du kan også forsøke med varmekompress (en vanntett bag med varmt vann i som du legger på midtryggen) eller en varmebehandling/UV-terapi som du får gjort veldig billig i ett solarium i verste fall, likevel burde du koste på deg solkrem for å forebygge hudkreft vel og merke.

Noe annet som kan hjelpe er å gjøre deg kjent med de musklene i områdene du sliter med, sånn at du kan snevre deg inn på hvor den faktiske belastningen finnes i tillegg til å finne strategier for å forebygge mer skade.

Jeg har gitt utrolig mange behandlinger i massasje og apparater som body faradic, dette er dog. dyre maskiner som du kun får brukt hvis du enten kjøper en selv eller ved time hos fagfolka. Ifht. det så finnes det en mindre tilnærmet lik utgave av apparatet billig hos Clas ohlson, med samme teknologi bare at du gjør det i hjemmevarianten.

Kan det også hende at du har en del bekymring rundt dette som gjør at det blir en selvoppfyllende profeti? Strekker du for mye på musklene vil du gjøre mer skade enn godt, samme med massasje og generell overbehandling av de samme områdene.
Sist endret av Jokke; 25. august 2020 kl. 12:10.
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg sliter med muskulaturen som ligger på begge sider av ryggsøylen, og som sprer seg ut rundt ribbein. Det blir værre uansett hva jeg prøver av fysiske øvelser, strekking og yoga. Jeg har også prøvd foamroller, men dette gjør bare ryggen verre.

Det eneste som ser ut til å hjelpe er massasje, problemet er at jeg må ha massasje hver eneste dag for å holde det delvis i sjakk. Det har jeg ikke råd til.

Jeg har prøvd å kjøpe massasjesete og massasjepute, men disse når ikke muskulaturen som er betent - og gjør det i noen tilfeller bare verre.


Finnes det noen andre alternativer til noe jeg kan kjøpe som gir bedre massasje en disse standard massasjesetene/putene?
Vis hele sitatet...

Kan varmt anbefale hi-end massasjestol, av den typen som feks brukes av profesjonelle. Kompresjon i ryggraden gjorde at jeg ble gående vedlig spesielt for å unngå smerter, det endte i feilbelastning og ennå mer smerte. Fysio, egentrening og massasje hjalp. Men massasje hadde en nærmest umiddelbar effekt. Kjøpte en brukt massestol som var så dyr at jeg følte jeg måtte selge den når ryggen ble bra. Dette er noen år tilbake så vil tro at om du har ca 30-40 ish K å bruke så vil du kunne velge mellom mye forskjellig. Gjør research og test før du bestemmer deg, mange forskjellige løsning, og både stol og type massasje må passe. Veldig dyrt å kjøpe feil eller kjøpe en som faktisk ikke hjelper.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg


Jeg har gitt utrolig mange behandlinger i massasje og apparater som body faradic, dette er dog. dyre maskiner som du kun får brukt hvis du enten kjøper en selv eller ved time hos fagfolka. Ifht. det så finnes det en mindre tilnærmet lik utgave av apparatet billig hos Clas ohlson, med samme teknologi bare at du gjør det i hjemmevarianten.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer "massasje" på dette apparatet egentlig? Så litt interessant ut for underarmen min..
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Hvordan fungerer "massasje" på dette apparatet egentlig? Så litt interessant ut for underarmen min..
Vis hele sitatet...
Det sender svakere elektriske impulser dypt nok til å nå muskelvevet, som fører til at muskelen gjør en passiv sammentrekning. Dette bidrar til å løse opp muskelknuter, lindre anspennelser og denne konkret har en funksjon som hjelper til å lindre/fjerne smerter i nerver i tillegg. Den vil også øke blodsirkulasjonen som fører til økt oksygenopptak for alle celler i kroppen din.

Når du setter elektrodene (pads) på huden, åpenbart over en muskel, så lar du den ligge fast hvor du ønsker å gå inn for behandilng. Deretter velger du det programmet du ønsker, den jeg linka til over har vel noe sånt som 70 ulike programmer. Det høres mye ut, men når du tar den i bruk så skjønner du det etterhvert, det eneste som er viktig å notere seg er at den ikke skal løftes av huden mens du bruker den, det vil kunne gi støt fordi de elektriske impulsene som går fra maskinen til elektrodene du har i padsa vil komme ut uavhengig om du har festet den eller ikke ergo. den vil lete etter nærmeste kilde å videreføre strømmen i.

Det er ikke snakk om noe psykovonde støt altså, men nok til at du kjenner det og om ikke noe annet skvetter til. - Har gjort det en del ganger selv. Kan love deg at den hjelper, du får full bruksanvisning og blir kjent med ett rimelig apparat som kan lindre så sinnsykt mange plager på veldig kort tid, vi snakker om etter første behandling og bedre blir det.

Den har noen hovedinstillinger som heter EMS (electronic muscle stimulation), TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) og massasje.

EMS:
EMS står for elektrisk muskelstimulering. Den medisinske muskelstimulatoren brukes mest til behandling av mennesker med smerter i muskler som en form for dyp massasje. Elektriske pulser blir sendt gjennom muskelen som stimulerer den til å trekke seg sammen. Innen medisin brukes den også for å stimulere muskler som ikke har vært i bruk på lang tid for å få blodgjennomstrømning i musklene. Det brukes også til muskeloppbygging for personer med muskelsvinn og forebygging ved langvarig sengeleie.
Vis hele sitatet...
TENS:
Ofte forkortet TNS, står for elektrisk nervestimulering gjennom huden (Transcutaneous Electric Nervous Stimulation).
Denne behandlingen brukes oftest for smertelindring. Ved å bruke relativt svake elektriske impulser kan det oppnås en god smertestillende effekt. Ved en økning i frekvens og spenning vil musklene i nærheten trekke seg sammen. Det er flere standardpunkter for plassering av elektrodene for smertestillende effekt. Noen av disse korresponderer med akupunkturpunkter.
Vis hele sitatet...
Sitatene over er hentet fra Wikipedia.
Sist endret av Jokke; 25. august 2020 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
De er litt kostbare, men vil anbefale en slik en
Har MG500 modellen selv og er svært fornøyd, den gir en langt bedre og mer presis massasje en alskens massasjeapparter/stoler og etc.
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
De er litt kostbare, men vil anbefale en slik en
Har MG500 modellen selv og er svært fornøyd, den gir en langt bedre og mer presis massasje en alskens massasjeapparter/stoler og etc.
Vis hele sitatet...
I og med at han sliter med muskulaturen langs ryggsøylen på begge sider, som sprer seg utover musklene langs ribbein (Musculus erector spinae) så vil jeg påstå at det kan være vanskelig og nå dybt nede i musklene med et apparat du må holde med den ene hånda og føre bak.

Godt forslag, men hvis TS ikke har råd til massasje tre ganger i uka (som i snitt koster 250-500 kroner gitt av elever for klassisk svensk massasje - helkropp) så setter jeg fremdeles EMS/TENS-apparatet høyere. Bare min mening det da, men skal røpe så mye som å si at det her har jeg studert.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det sender svakere elektriske impulser dypt nok til å nå muskelvevet, som fører til at muskelen gjør en passiv sammentrekning. Dette bidrar til å løse opp muskelknuter, lindre anspennelser og denne konkret har en funksjon som hjelper til å lindre/fjerne smerter i nerver i tillegg. Den vil også øke blodsirkulasjonen som fører til økt oksygenopptak for alle celler i kroppen din.

Når du setter elektrodene (pads) på huden, åpenbart over en muskel, så lar du den ligge fast hvor du ønsker å gå inn for behandilng. Deretter velger du det programmet du ønsker, den jeg linka til over har vel noe sånt som 70 ulike programmer. Det høres mye ut, men når du tar den i bruk så skjønner du det etterhvert, det eneste som er viktig å notere seg er at den ikke skal løftes av huden mens du bruker den, det vil kunne gi støt fordi de elektriske impulsene som går fra maskinen til elektrodene du har i padsa vil komme ut uavhengig om du har festet den eller ikke ergo. den vil lete etter nærmeste kilde å videreføre strømmen i.

Det er ikke snakk om noe psykovonde støt altså, men nok til at du kjenner det og om ikke noe annet skvetter til. - Har gjort det en del ganger selv. Kan love deg at den hjelper, du får full bruksanvisning og blir kjent med ett rimelig apparat som kan lindre så sinnsykt mange plager på veldig kort tid, vi snakker om etter første behandling og bedre blir det.

Den har noen hovedinstillinger som heter EMS (electronic muscle stimulation), TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) og massasje.

EMS:


TENS:


Sitatene over er hentet fra Wikipedia.
Vis hele sitatet...
Aha, interessant.
Anbefaler du denne også selv om man ikke har vondter? Er det behagelig / skadeforebyggende også?

Er overarmen på venstre hånd jeg sliter litt med, holder jeg den rett ut og vrir mot høyre kjenner jeg det oppover overarmen, spesielt i leddet mellom overarm / biceps.

Irriterende greie som har vart en stund. Fører til at jeg må være forsiktig med hvilket grep jeg bruker under trening, spesielt pulldowns/ups og liknende øvelser.
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Aha, interessant.
Anbefaler du denne også selv om man ikke har vondter? Er det behagelig / skadeforebyggende også?

Er overarmen på venstre hånd jeg sliter litt med, holder jeg den rett ut og vrir mot høyre kjenner jeg det oppover overarmen, spesielt i leddet mellom overarm / biceps.


Irriterende greie som har vart en stund. Fører til at jeg må være forsiktig med hvilket grep jeg bruker under trening, spesielt pulldowns/ups og liknende øvelser.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale å bruke denne selv om du ikke opplever noen smerter også ja, i tillegg til å øke blodsirkulasjon og oksygen-opptaket vil den også skille ut avfallsstoffer når du stimulerer musklene til å kontrahere.

Brukt regelmessig vil den også kunne tone (ikke trene) musklene dine, ved å styrke musklenes feste til huden. I og med at du har en arm som du sliter med så vil du kunne opparbeide normal fuksjon i hånden din igjen. Disse apparatene er i utgangspunktet i aller fleste tilfeller utviklet for atleter som skal rehabilitere skader ifht. til idrett.

Massasjefunksjonen er behagelig, som de andre funksjonene er også, men det er noe helt spesielt med å få jobbet på alle konkrete ønskede muskler, ikke bare punkter, men hele muskelen på en effektiv måte. Du kommer til å merke det etter kun 1 behandling (30min).

Så i ditt tilfelle og til alle som ønsker en enkel, billig og effektiv hjemmebehandling med fokus på rehabilitering, ivaretagelse eller stimuli så er dette virkelig å anbefale. - Har en sånn liggende hjemme selv også. Har flere tilfeller av folk som har brukket armer og som må trene opp hånden ved å bruke disse apparatene.
Sist endret av Jokke; 25. august 2020 kl. 21:15.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Brukt regelmessig vil den også kunne tone (ikke trene) musklene dine, ved å styrke musklenes feste til huden.
Vis hele sitatet...
Med unntak av ansiktsmusklene er vel ikke muskler festet til huden?
Massasjepistoler og EMS er bare markedsføring uten dokumentert effekt. Vær i fysisk aktivitet, ikke vær redd for smertene dine og lær deg å leve med at det er helt normalt å oppleve smerter i perioder i livet.

Jeg sliter selv med en smertesykdom som i de verste periodene setter meg helt ut av spill. I den lengste perioden gikk jeg tre år uten å sove mer enn en time i strekk om natten. Som det meste annet er dette forbigående, og nå er jeg helt OK i ryggen etter nok en lengre smerteperiode (ni måneder).

Hele perioden har jeg holdt meg fysisk aktiv, hatt en forventning om at det smertene kommer til å gå over, og holdt meg unna all alternativ mumbojumbo som uansett ikke tar deg noe jævla sted.

Et tips kan være å følge fagfolk på instagram som gjør denne vitenskapen forståelig for folk flest, og med det også kanskje fjerner noe av frykten du forbinder med egne smerter:

https://www.instagram.com/p/CERY28Rn9I8/
https://www.instagram.com/johanneskorneliussen/
https://www.instagram.com/dr.jacob.harden/