Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4925
Siden 2017 har politiet kunnet tvinge folk til å åpne mobiltelefoner med biometri, men hvordan foregår egentlig dette i praksis? Prøver de med alle fingre, eller gir de seg om tomler og pekefingre ikke låser opp telefonen?
De prøver selvfølgelig alle muligheter. Om du har har noe å skjule, ikke bruk biometri og benytt kryptering. Punktum.
Er også lurt å bruke 2 separate enheter, en til privatbruk og en annen til "alternative" ting.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare nysgjerrig, hvilke telefoner har best kryptering utenom Apple? Er det noe alle nye smartphones har, eller vil det stå på telefonen når man skrur den på etter pinkode "dekrypterer"?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angående politiet og åpner med fingeravtrykk så prøver de alle fingre og prøver også facelock.

Tallkode er best sånn sett og å si at man ikke husker koden eller gi dem en annen kode. De kan ikke tvinge deg noe ytterligere på det.
9 purk ellernoe sånt la meg i bakken og prøvde alle fingerene mine helt til de greide det, så ja de kommer seg inn. Dropp fingeravtrykk på mobilen om du driver med tøys.

Dritt for dem at alle apper jeg brukte til slikt måtte åpnes med en 6-digit kode for å komme inn, selv om man var inne på selve telefonen. Suckers.

Glad jeg ikke trenger å bekymre meg for og planlegge for slikt lenger.
Sist endret av krystallkongen; 28. mai 2020 kl. 13:41.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
FYI: På iPhone kan man holde nede POWER+VOLUME UP knappene i ca 3 sek, da vil man disable TouchID, og må bruke kode for å åpne den neste gang
Sitat av Bea Vis innlegg
FYI: På iPhone kan man holde nede POWER+VOLUME UP knappene i ca 3 sek, da vil man disable TouchID, og må bruke kode for å åpne den neste gang
Vis hele sitatet...
Jepp, og det samme gjelder FaceID.
Med faceID kan man lukke øynene, da åpnes ikke telefonen. Vanskelig å tvinge noen til å åpne øynene.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må man ha øyenenene åppe for at face id på ihpone skal virke?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Med faceID kan man lukke øynene, da åpnes ikke telefonen. Vanskelig å tvinge noen til å åpne øynene.
Vis hele sitatet...
Haha! Godt poeng! Men man fremstår ikke akuratt uskyldig av å sitte der å knipe igjen øya og vri seg unna når man blir holdt fast og forsøkt scanna (ser for meg en sykt frustrerende seanse med to sta og forbanna parter i saken xD)
Anonym bruker
"Analog Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Alle" smartphones har i utgangspunktet støtte for kryptering, men du må kanskje aktivere det manuelt på Android. iPhone derimot har det aktivert fra fabrikk. Jeg er ikke helt oppdatert på dette, så skyt meg i hodet hvis jeg tar feil.

På PC burde du også aktivere kryptering, siden du kanskje er pålogget på Facebook / epost osv. hele tiden?
BitLocker. Har du ikke mulighet til det, kjør på med Veracrypt. Eventuelt en metode via. Linux.
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Med faceID kan man lukke øynene, da åpnes ikke telefonen. Vanskelig å tvinge noen til å åpne øynene.
Vis hele sitatet...
Joa, men det er heller bedre at det ikke er mulig å åpne uten kode enn at politiet skal stæbbe meg i øyet med de skitne ekle fingrene deres.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bea Vis innlegg
FYI: På iPhone kan man holde nede POWER+VOLUME UP knappene i ca 3 sek, da vil man disable TouchID, og må bruke kode for å åpne den neste gang
Vis hele sitatet...
Kan også trippelklikke låseknappen, da vil den gå i nødmodus isj
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På Android kan man sveipe over med feil finger et par ganger til finger-ID blir låst.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Er også lurt å bruke 2 separate enheter, en til privatbruk og en annen til "alternative" ting.
Vis hele sitatet...
Enig. Gjør du krim bør du alltid ha flere telefoner. Konsekvensen av at du har kryptert telefon er gjerne at politiet velger konfiskere telefonen din slik at de igjen kan prøve presse deg for koden når du skal ha den igjen.

"Ja bare løs opp telefonen, så skal du få den igjen du"

Hadde du isåfall gjort den, så ville du sannsynligvis ikke fått den igjen med en gang uansett.

Erfaringmessig synes jeg det er bedre å si at "Telefonen blir ikke åpnet uansett" forså forsette holde kjeft. En denne husker ikke koden for da har de ikke "Ja hva skal du med denne telefonen da?" kommentaren å bruke slik at du ser ut som en idiot.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du velger å bruke biometri er det best å bruke en iris-scanner. Det er den sikreste og det er også bortimot umulig for politiet å tvinge deg til å åpne øynene. Kombiner dette med et godt passord. Aldri lås opp telefonen frivillig. Hvis du står i fare for å kunne bli pågrepet er det best å sette telefonen i låsemodus som krever passord, eller enda bedre, slå av telefonen.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har politiet lov til å kontakte mobiloperatøren for å få utlevert pin kode? Tenker i små saker der man feks blir pågrepet for et par gram
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har politiet lov til å kontakte mobiloperatøren for å få utlevert pin kode? Tenker i små saker der man feks blir pågrepet for et par gram
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om i store saker heller.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har politiet lov til å kontakte mobiloperatøren for å få utlevert pin kode? Tenker i små saker der man feks blir pågrepet for et par gram
Vis hele sitatet...
Politiet kan få utlevert pinkode fra teleoperatøren, men det gjelder bare pinkode til simkortet. Det er ikke det samme som pinkode på selve mobiltelefonen. Den kan de ikke få utlevert fordi den lagres ingen steder og det er bare eieren selv som kan den.
De prøver seff med alle fingre og alt de kan. Jobben dems er å buste deg så de gir seg ikke med én finger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må man ha øyenenene åppe for at face id på ihpone skal virke?
Vis hele sitatet...
Korrekt, har forsøkt å myse også for å se om den åpner seg, men går rett til kode da.
Ba meg om å låse opp en gang. Tok opp telefonen og kastet den det jeg klarte i gulvet. Prøvde seg på forulemping av etterforskning, men siden de ikke fant noe andre beviser så fikk de ikke medhold. Sa i retten at jeg hadde masse nakenbilder av sammboer på telefonen. Prøv det.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personlig har jeg 2 mobiltelefoner, slik at jeg ikke skal bli tatt på noe.

Den ene har jeg kun noen få uskyldige applikasjoner og bilder innpå, mens den andre er den jeg bruker daglig og har alt innpå, både godt og vondt. Jeg lar bare andre folk få vite om den uskyldige mobiltelefonen, den andre er min hemmelighet Hvis jeg har mistanke om at noen vil ha tak i mobiltelefonen min, så gjemmer jeg den skikkelige telefonen og bruker den uskyldige imens.
R.i.p 23.04.2021
Har pleid og ta telefonen og brekke den i 2 vis jeg har vist at det har hvert noe materiel på den som ikke burte være der. Må uanset kjøpe ny telefon vis purken tar den,må ikke finne på og gjenbruke en når du får tilbake.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren