Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2341
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har spurt psykiateren eller hvem enn det er jeg har pratet med om ADHD medisiner om det er slik at jeg kan få ta de litt etter behov og ikke ta de hver dag. Og da fikk jeg til svar at nei, det må taes hver dag. Har også hørt at det ofte fungerer bedre etter å ha gått på det en stund.

Jeg får god effekt av å ta det i ny og ne, har gjort det før jeg fikk resept på det. Nå tenker jeg å forsøke å ta de hver dag en stund, men er det andre med erfaringer rundt hva som er lurest? Vet jo at visse folk, eks. i nederland kan få ritalintabletter til å ta ved behov når de har ADHD.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beskjeden jeg fikk var og ta pauser en gang i blandt, samt og ikke ta Ritalin dagen etter fest. Jeg tar bare Ritalin på morgenen, så jeg vet ikke hvordan det blir om man tar en dose på morgen + en senere på dagen.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: fikk beskjed om og ta en dag eller 2 uten Ritalin når jeg selv følte det passet.
Så jeg har egentlig bare tatt en dag eller to i måneden, uten og tenke så mye på det.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Tror det er for at kroppen skal bli vant til det, og for å minske bieffekter(usikker). Hadde en kompis som ikke brukte medisinen i helgene, kun i ukedagene.
Har fått samme beskjed som deg OP, men tror det er fordi jeg har rusbakgrunn. Hvis jeg tar de hver dag så minsker sjansen for at jeg enten ruser meg på andre ting, eller plutselig tenker at det å ta flere pga rus er en god ide.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenker at grunnen er rett og slett for at det skal være enklere for psykiater å holde kontrollen. Når man bruker hver dag så minker bivirkninger ja, men det er jo fordi toleransen synker og den totale virkningen blir dårligere. Det kan jo motvirkes ved å bare ta en mindre dose når man først tar. Skal uansett sjekke ut dette med å ta daglig, selv om det er noe som motbyr meg. Men om jeg ikke liker det så slutter jeg bare og tar de når jeg føler jeg trenger dem uten å si noe til psykiateren.
Anonym bruker
"Viss Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta de når du føler det er behov. Overskuddstabletter kan du selge på børsen. Liten bigeskjeft og ekstra lommepenger.
Jeg tsr aduvanz ved behov. I samarbeid med psykister. Jeg går på laveste dose da. Tar de ikke på fridager eller dager jeg bare jobber ute (jobber mye på kontor). Hun ser ikke noe problem med det. Jeg har tidligere kjent rushistorikk.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Jeg gjør dette selv, men har valgt å ikke dele med psykiater det kan jo du forsåvidt gjøre om du vil.

Jeg har stor hjelp av medisinen, men som mange vet er det tidvis belastende bivirkninger, utflating av følelser etc så for min del vil jeg heller bruke ved behov enn å kutte totalt. Veldig deilig på en tom rastløs søndag å ta pilla og lese bøker eller game den dagen enn å gjøre noe impulsivt eller dumt. Eller under oppgaver på jobben hodet ikke klarer å følge med å alt blir rot, da er det kjekt p kunne ta. Mens skal jeg i familie middag med masse mat, kaker og skravling er det totalt kræsj å ta medisinen for meg.

Eneste negative jeg har merket med dette er at effekten fort kan bli for sterk, og mer bivirkninger når den går ut en ved fast opplegg.
Bruker også ved behov, typisk 4 dager i uka, bruker elvanse, tar ikke når det er veldig rolig på jobb og ofte ikke i helg. Psykiater synes det er helt greit at jeg tar pauser og bruker ved behov, noe som er kjekt med det er at jeg får bedre effekt av lavere doser som igjen gir meg mindre bivirkninger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kjenner til folk som står på denne type medisinen, som i steden for å mene at det er digg å ha med seg på utelivet i helgene, syns det er digg å la være å ta ritalin i helgene. De mener å ha en god grunn til det også.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har nå begynt og ta 20mg rundt 1 på dagen, da jeg ble overdrevent trøtt når morgendosen gikk ut.
Sa til legen på dps at jeg hadde latt vær og ta Ritalin de gangene jeg har vært i slalombakken. Hun sa det var helt greit så lenge jeg ikke følte at jeg tok overdrevne risikoer.

Vil tro jeg har latt vær 10-12 dager sporadisk de siste 3 månedene, uten at jeg har regnet på det.

Meaculpaouio: fikk beskjed om og ta morgendosen ved behov når jeg skal på fest, men la vær og ta dosen midt på dagen. Morgendosen har allerede sluttet og virke når kvelden kommer. Dagen derpå skulle jeg holde meg unna, det er vell bare for og la levra hvile.
Dette er Ritalin, hvordan annen type medisin fungere vet jeg ikke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Les om halveringstid for ritalin. hvis det er depot, skal det jo gi en jevn strøm gjennom dagen. Hvis ikke, så må man kanskje redosere enkelte dager.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor skal jeg lese om halveringstid? Det jeg skriver er riktig, Ritalin depot virker i 10-12 timer. Tar man morgendosen klokken 7 så vil effekten være ute mellom 5 og klokken 7 på kvelden.