Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2057
Hei!

Noen som har noen anbefalinger om rimelige telt som fungerer for dagens klima? (Blir vell fort 4-5 minus om natta idag på østlandet?)

Tenker rundt 2k som budsjett
Du trenger ikke noen voldsomme greier. To lags telt. De fleste vil duge. Og en varmekilde. Mange valg også der. Har du god sovepose + underlag trenger du ikke varme når du sover. Feks parafinprimus er fine greier. Med ren parafin feks for lamper soter de svært lite og gir grei varme i et lite telt. Unngå gass om du kan pga fuktighet. God tur.
det meste fungerer i den temperaturen hvis du ikke drar på fjellet. Hvis du ikke skal bære det langt kan du gå for en billig lavo . Da får du masse plass. Hvis du skal traske mye rundt kan du sjekke ut disse
https://www.telemark-pyrenees.com/mo...ar-hylo-2-tent
https://www.telemark-pyrenees.com/camp-minima-1-sl-tent
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Noen billigere alternativer? Kanskje rundt 1000kr
Det er ikke teltet du skal tilpasse temperaturen, men soveposen. Du må ha en pose med komforttemperatur et godt stykke under det den skal brukes i, synes jeg i alle fall. Ull eller fleecepledd hjelper jo også. Teltet må tåle vann og evt vind hvis du skal være på fjellet.
Helsport er fint, de har veldig god kvalitet. Og jeg ville vært veldig forsiktig med å fyre inni teltet som er nevnt, først og fremst pga brann men også pga kullosforgiftning.

Du får bamseunderlag på Xxl til 350kr som funker veldig greit, og de har også tilbud på soveposer hele tiden som tåler -5 / -10 i komfort.
Teltet er kun for beskyttelse fra omgivelsene, så spørs veldig på hvilke turer du skal på. Skal du bare ut i marka en natt så vil de aller fleste teltene holde fint, skal du opp på vidda midt i stormsesongen så kjøper du et ekstremtelt
Sist endret av Vod0; 18. januar 2020 kl. 09:37.
Helsport Nordmarka 2. Koster ca 1000. Super kvalitet mht pris. Og en god sovepose..
BRAND ∞ STRONG
Det er mulig jeg er bortskjemt med et godt bibliotek der jeg bor. Men de låner ute ALT av tur utstyr.
Gratis Telt, sovepose, liggeunderlag,sekk ol.
Jeg nevner det fordi du prater om pris og fordi mange kan ha behov for disse tingene kun noen få ganger i året og derfor ikke tar seg råd til investeringen. Bare ett tips. God tur
Sist endret av vindaloo; 18. januar 2020 kl. 10:20.
Sier som nevnt over her, jeg hadde ville sjekket ut muligheter for å låne utstyr av bedre kvalitet framfor å kjøpe noe til lavpris som sannsynligvis ikke holder mål på vinterføre. Det er så utrolig kjipt å være på tur med dårlig utstyr, og kan potensielt ende fatalt på vinteren. Du kan også sjekke finn.no eller lignende. Mange som selger pent brukt utstyr for en billig penge. Selv har jeg et Bergans Wiglo som er et supert telt for helårsbruk. Jeg er veldig fornøyd med det men det er nok noe over din prisklasse. Men soveposen er kanskje uansett det viktigste. Er den dårlig spiller det liten rolle hvilket telt du sover i. Om du ønsker å øke temp limit på soveposen hvis du allerede har en sovepose kan du sjekke ut lakenposer, de finnes i ulike kvaliteter som kan øke soveposen med flere grader :-)
Teltet er bare syltynne duker til beskyttelse av vær og vind. Så lenge de er tette så du holder deg tørr, er det ingen rimelig forskjell på temperaturen inne i dem. Jeg har sovet i et gammelt telt i under 20 minusgrader, og jeg har sovet i mitt nye helsport i nesten samme temperatur. Forskjellen er null, begge er jo like kalde. Det viktige er soveposen og liggeunderlaget samt kvaliteten på ulltøyet du sover i. Skal dog nevnes at en del telt kan ha mange funksjoner som er praktiske for vinterbruk, og hvis det er kaldt må du ha god lufting /ventilasjon for å unngå kondens! Kondens=fukt=kaldt. Våt sovepose er drepen for meg i hvertfall, og kan være direkte farlig om der er skikkelig kaldt, særlig om du er uerfaren. Er det snø eller frost i bakken, tenk på skikkelige plugger og evt hvordan du skal få dem ned i bakken. Lettvektspluggene til helsport duger ikke der for å si det enkelt..��
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du trenger ikke noen voldsomme greier. To lags telt. De fleste vil duge. Og en varmekilde. Mange valg også der. Har du god sovepose + underlag trenger du ikke varme når du sover. Feks parafinprimus er fine greier. Med ren parafin feks for lamper soter de svært lite og gir grei varme i et lite telt. Unngå gass om du kan pga fuktighet. God tur.
Vis hele sitatet...
Flott og fint det men ikke noe å basere seg på og IKKE noe å sove med. Ikke en gang Lars Monsen gjør det om det er minus 40. Selvom det ikke soter forbrenner den all oksygen på kort tid.

Du må ha en sovepose som holder deg varm, unngå dun om det er vått/fuktig. Dun kollapser og blir helt ubrukelig om det blir vått.

XXL er utsolgt for Nordmarka 2 (off season) men det ligger ett Nordmarka 3 på finn til 500,- Nordmarka er sånn billigserie for XXL og akkurat det ud ser etter.
Sist endret av Dough; 18. januar 2020 kl. 14:55.
Når du sier østlandet så tenker jeg straks på tørt og kaldt klima med mye skog. I så fall er telt litt nedprioritert. En enkel tarp vil som regel fungere like bra. Ikke like varm men du slipper fuktigheten som alltid dannes inne i et telt. Et pluss er også at du kan fyre et bål som gir litt strålevarme igjennom natten.

Jeg bruker gammeldagse underlag. Et om sommeren og to om vinteren. Liker ikke å sove på kaldt underlag. Soveposen er en kvalitetspose som går til -20 som er mer en det jeg forventer som maks kulde i mitt område. Østlandet kan vel bli enda kaldere.
Sist endret av BAN; 18. januar 2020 kl. 15:11.
Gå for kjente merker slik som Helsport eller Bergans. Ville ha forhørt meg med Helsport-forhandlere om de klarer å bestille opp Helsport Nordmarka 2, da dette teltet gjør det relativt godt i tester.

Etter en god del netter ute i naturen har jeg ervervet meg litt kunnskap om hvordan man overlever kjekkest mulig på tur.
  1. Vær tørr
    Fukt er det som dreper turgleden raskest. Er du bløt og stillesittende blir du kald. Uansett. Dette medfører også at du må ha lufting i posen og teltet, hvis ikke blir det fort klamt og ille.
  2. Underlaget
    Med mindre du ligger på varm asfalt eller på gresset i Sofienbergparken en varm sommerdag, er underlaget det nest viktigste du trenger å tenke på. Da snakker jeg ikke om en svær luftmadrass som holder deg iskald hele natta, jeg snakker om det gode gamle skumunderlaget eller tynne (selv)oppblåsbare liggeunderlag. Bruk gjerne noe granbar eller noe annet isolerende under. Bakken er det som stjeler varme raskest, og er noe du vil isolere deg selv fra.
  3. Vind
    Selv om du bør ha tilgang på luft, skal det være relativt vindstille i teltet.
  4. Ha flere lag med luft
    Kjøp deg en god pose som har grenseverdi på langt under det du skal begi deg ut på. Se på posens "komfortsone", og kjøp en som er lagd for å tåle minusgrader. Størrelsen er også veldig viktig. Kjøp en i riktig størrelse, der du eventuelt kan spe på med en god lue og ullundertøy. Mindre klær er ofte bedre enn mye klær i en pose, så ikke ha på deg den tykkeste ullgenseren og skoposer. Da blir det fort klamt og kaldt.
  5. Vær varm når du går i posen
    Er du kald når du går i posen, vil du som oftest slite med å oppnå en komfortabel temperatur. Vær litt i bevegelse hvis du er kald, og varm deg opp med noe varm mat og drikke. Sett eventuelt på primusen. Husk å ikke ha brennende primus hvis ingen passer på, da kan du kveles eller brenne opp.

God tur og lykke til!
Som andre nevner, det er ikke teltet du skal legge pengene i, en overlever fint i -5 og litt snø, med bare en fjellduk over seg.
Så lenge en har en skikkelig sovepose, og greit underlag og egnet tøy på seg så klarer en seg lenge.

Om du tar deg en tur på ett av forsvaret sine utsalg, om du ikke går for å kjøpe moderne high tech, men holder deg til gammelt utstyr og klær, ull er gull! Då får du billig utstyr som garantert holder liv i deg i over -40 grader.
Sist endret av UAnonym; 19. januar 2020 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Flott og fint det men ikke noe å basere seg på og IKKE noe å sove med. Ikke en gang Lars Monsen gjør det om det er minus 40. Selvom det ikke soter forbrenner den all oksygen på kort tid.

Du må ha en sovepose som holder deg varm, unngå dun om det er vått/fuktig. Dun kollapser og blir helt ubrukelig om det blir vått.

XXL er utsolgt for Nordmarka 2 (off season) men det ligger ett Nordmarka 3 på finn til 500,- Nordmarka er sånn billigserie for XXL og akkurat det ud ser etter.
Vis hele sitatet...

Flott og fint men??
Jeg skriver jo det, at varmekilden ikke brukes mens han sover men at posen og underlaget er det som holder ham varm om natten i teltet. Synes det kommer klart nok frem jeg. Blir det skikkelig møkkavær med masse tung snøvær og blåst slik at det er null sikt utenfor så kan det bli lange økter i teltet mens en venter på bedre vær. Da er det kjekt å i ikke ha gassbrenner, for det blir fuktig og vått om en bruker de lenge av gangen. For de som er uvant, sørg for ventilasjon da alle varmekilder som varmer ved forbrenning vil forbruke oksygen.
Sist endret av _abc_; 19. januar 2020 kl. 19:08.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Flott og fint men??
Jeg skriver jo det, at varmekilden ikke brukes mens han sover men at posen og underlaget er det som holder ham varm om natten i teltet. Synes det kommer klart nok frem jeg. Blir det skikkelig møkkavær med masse tung snøvær og blåst slik at det er null sikt utenfor så kan det bli lange økter i teltet mens en venter på bedre vær. Da er det kjekt å i ikke ha gassbrenner, for det blir fuktig og vått om en bruker de lenge av gangen. For de som er uvant, sørg for ventilasjon da alle varmekilder som varmer ved forbrenning vil forbruke oksygen.
Vis hele sitatet...
Ja beklager mulig jeg konkluderte å svarte noe raskt der.

En annen grunn til å ikke bruke gass nå er jo at du må ha vintergass når det kryper ned mot null og blir kaldere. Ellers må den forvarmes.

Ellers er det jo ikke mye som skal til for å varme litt i teltet.
Det finnes jo disse helt moderne multi-fuel brennerne. Tror t.o.m at de kan brenne ren bensin, sprit og parafin. Ikke testet disse da eg selv har en gammal arva parafinbrenner med tank som vel må være minst en mannsalder gammal men som en fortsatt finner deler og dyser til. De varer evig.

Vintergas? Aldri prøvd. Den er fortsatt i gass selv når temperaturen blir lav? kanskje smart om en kun skal koke i teltet og ikke særlig mer da rekker det neppe å ble så fuktig at sovepose og klær blir klamt. De små ordinære gassboksene er forresten relativt enkle også i kaldt vær, putt en boks på innsiden av jakken i et lite kvarter el halvtime så går det raskt å få fyr.
Bruker en Primus Omnifuel med gass om sommeren og bensin om vinteren. Med bensin så er det en fordel å fyre opp utenfor teltet for så å ta den inn når den brenner fint. Et telys er nok til å få en lunk i teltet.
Den gamle jeg har må forvarmes med sprit for at den skal brenne parafinen rent. Og forvarmingen og første opptenning og pumping gjøres stort sett utenfor da det kan "flamme opp". I telt med litt takhøyde er det null stress å fyre opp inne i teltet.