Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 42308
Hallo folkens. Kult å se oppmøte for div hasjmarsjer i både Oslo og i Tromsø.

Ballen er nå begynt å rulle i Norge folkens, og det er bare å slenge seg på. Det er mange små kamper man kan ta del i. Jeg skal snakke om et par av de:

1) Førerkortsakene

Dere har sikkert hørt om denne innsamlingen. Hvis ikke, les mer om den her:

http://normal.no/sider/gruppesoksmaal/

Dette er en viktig sak som vil sette standarden for politiet. Allerede er den prøvd individuelt for Bjørn Dahl nå forrige mandag. Vi hadde et ekspertvitne, Ole Røgeberg, seniorforsker fra Frischsentret som gjorde en knakende god sak for at cannabis ikke utgjør noen trafikkrisiko 2-4 timer etter inntak. Man kan rett og slett ikke finne noe som antyder nedsatt trafikal evne etter 4 timer.

Bjørn Dahl har blødd 100.00 kroner for sin egen individuelle prøving. Han har troa på dette og dommen faller om to uker. Domsgrunnene og slutningen vil kunne vise hvordan vi ligger an.

Vi har et medlem fra tromsø som har lovet å legge i de siste 20.000 hvis vi når 80 tusen, så i praksis er vi halveis allerede. Trenger dere til å spre ordet og donere!

2) Aktivistfest 8. august

Normal har booket blitz sine konsertlokaler for en aktivistfest 8. august. Vi snakker med CBD-eksperter i utlandet om de vil komme og har all slags mulige ville ideer for en skikkelig norsk cannabisaktivistkveld. En lege kommer for å snakke om bevisene for at cannabis leder til psykose og også fortelle om hva dagens diskusjon går på om medisinsk cannabis. Cannabis er kulere og mer akseptert enn noen sinne og plantens seiersgang går verden rundt. Høyt utdannede folk og mennsker i godt betalte yrker vil tale dens sak, og motstanderens beskriver av cannabisfolket som mislykkede misbrukere faller på sin egen stråmannsubrukelighet.

3. Kreftforeningen i Norge

Vi jobber for å legge press på kreftforeningen i Norge. De bør, for å si det enkelt, ta medisinsk cannabis mer seriøst. Norge trenger en produksjon eller en importordning, og at vi lærer opp eksperter på cannabis.

4. Cannabis Awareness Week

Normal vil gjerne arrangere noe vi kaller Cannabis Awareness Week. Det skulle være en uke i 2016 med spredte arrangementer over en uke, snektret sammen av oss aktivister. Dette trenger vi flere folk til å både planlegge og å lede.

5. Ny på Høy Tid

Normal ønsker å komme i gang med bladproduksjonen igjen. Vi har en profesjonell tegner som skal lage grafikk til den første nye utgaven. Vi har nok av folk som vil skrive.

6. Skaffe økonomisk støtte til Normal

Vi som sitter i styret har sett behovet for at vi skaffer levebrød til 1-2 stillinger i Normal som kan promotere Normals tolerante ruspolitikk. Vi trenger at dere støtter våre representanter! Vi kommer ikke til å være en viktig faktor i å utforme cannabisreguleringen i Norge uten flere midler.
Mange av dere har smarte hoder og forbindelser i næringslivet. Dette er god sak, men den er også "cool". Mange bedrifter kunne nok både like tanken på human politikk og skadereduksjon, andre på det rebelske og spennende med cannabis.

Håper dere i Freakforum kan tilgi Normal for gamle synder, som jeg som skriver nå ikke har noe med, for jeg kommer til å skrive oftere her til dere på vegne av Normal, siden freakforum er et kjent oppholdssted til mange cannabisrøykere.

http://youtu.be/JA9qWp05VMk

^Fra lørdagens marsj i Tromsø

Ha en fin uke!

/Simon
Sist endret av normal; 3. mai 2015 kl. 23:55.
Hvorfor tillater Normal bannere hvor det står "Cannabis kurerer kreft" på eventer? Det er jo direkte feil og gir ikke noe bedre bilde av aktivistene akkurat...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av normal Vis innlegg
Dette er en viktig sak som vil sette standarden for politiet. Allerede er den prøvd individuelt for Bjørn Dahl nå forrige mandag. Vi hadde et ekspertvitne, Ole Røgeberg, seniorforsker fra Frischsentret som gjorde en knakende god sak for at cannabis ikke utgjør noen trafikkrisiko 2-4 timer etter inntak. Man kan rett og slett ikke finne noe som antyder nedsatt trafikal evne etter 4 timer.
Vis hele sitatet...
Er argumentasjonen ein har lagt seg på at risikoen er liten? Hadde ikkje ein betre angrepsmåte vore å stille spørsmål ved om det er rimeleg at inndraging av førarkort er ei administrativ avgjerd utan rettsleg overprøving?
Sitat av normal Vis innlegg
Vi jobber for å legge press på kreftforeningen i Norge. De bør, for å si det enkelt, ta medisinsk cannabis mer seriøst. Norge trenger en produksjon eller en importordning, og at vi lærer opp eksperter på cannabis.
Vis hele sitatet...
Kvifor er medisinsk cannabis så interessant for Normal? Eg har aldri forstått det; rekreasjonell bruk har lite med medisinsk bruk å gjere, og fleirtalet av normal sine medlemmer driter jo tynt i medisinsk bruk.

Heck, opiater er i alminneleg bruk i helsevesenet, men det er få som argumenterer for leglaisering av den grunn. Så kvifor er det så himla sammenmiksa når det kjem til cannabis? Er det ein ting som kan skade legaliseringsprosessen, eller evt. medisinsk forskning på temaet?
normal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvorfor tillater Normal bannere hvor det står "Cannabis kurerer kreft" på eventer? Det er jo direkte feil og gir ikke noe bedre bilde av aktivistene akkurat...
Vis hele sitatet...
Vi legger ikke føringer på hver enkelte aktivist og hvordan de utformer skiltene sine. Ellers er jeg enig, det at cannabis kurerer kreft er misvisende. Men det bringer jo også oppmerksomheten til en relevant problemstilling, hvis man skal være litt snill. Håper vi kan tilgi denne personen!

@slashdot

Jeg kan ikke gå inn på hele saken med deg, jeg vil men har ikke tid til å ta alt i sin dybde her. Du kan kontakte normal på

Hvis jeg skal snakke for meg selv som vitne i rettsalen så sa rett og slett Røgeberg at det ikke var en påviselig reduksjon i evne til å kjøre sammenlignet med en upåvirket person etter 2-4 timer. Håper det oppklarer?

Når det gjelder medisinsk cannabis, så er det mye juicy å snakke om der men Normal promoterer jo rasjonell oppfatning av cannabis, og er villige til å støtte de som jobber for medisinsk cannabis. Det at man i tillegg kriminaliserer folk i dag for legitim, effektfull medisinering, så mener ihvertfall jeg personlig at det blir ekstra feil og er villig til å bidra til å synliggjøre feilen.

Du kan kontakte oss på om det nærmere med de spørsmålene og flere, evt få et møte i Oslo eller i Tromsø eller over skype hvis du ønsker

- Simon (snakkende for meg selv)
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 00:33.
Sitat av normal Vis innlegg
@slashdot

Jeg kan ikke gå inn på hele saken med deg, jeg vil men har ikke tid til å ta alt i sin dybde her. Du kan kontakte normal på
Vis hele sitatet...
Jeg, og sikkert veldig mange andre her inne, er nok interessert i å høre deres svar på akkurat disse spørsmålene. Det er ikke noe hastverk å svare på freak, men dere når veldig mange i motsetning til en enkeltmail!
normal's Avatar
Trådstarter
https://www.frisch.uio.no/medarbeidere/olejr/

Jeg syns dere skal sende en mail og be om egen overlevering av det, fordi det er omtrent umulig at jeg ikke sier en feil basert på at jeg har hørt det han la frem en enkelt gang.

Han er veldig grei, omgjengelig, holdt på å si, kul fyr.

Så kan dere jo evt poste den tilbake hit? Han har faktisk gjort forskningen, min tolkning av den er ikke så spennende.

Men slashdot jeg kan gjerne poste svarene her men jeg vil helst slippe og svare på gjentatte oppfølgerspørsmål om det i flere poster, derfor spør jeg om å få det på epost da jeg har veldig mye å gjøre for Normal og må nesten koke suppe på neglene mine av aktivist-fattigdom. Takk!
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 01:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av normal Vis innlegg
Men slashdot jeg kan gjerne poste svarene her men jeg vil helst slippe og svare på gjentatte oppfølgerspørsmål om det i flere poster
Vis hele sitatet...
Det er rimeleg arrogant å poste nyhetsbrevet på nFF, utan å ta seg tid til å svare på kommentarar om det. nFF er eit diskusjonsforum, og ikkje ein oppslagsvegg...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er rimeleg arrogant å poste nyhetsbrevet på nFF, utan å ta seg tid til å svare på kommentarar om det. nFF er eit diskusjonsforum, og ikkje ein oppslagsvegg...
Vis hele sitatet...
Han forklarer jo hvorfor det blir vanskelig å svare på de(t) aktuelle spørsmål. Du fremstår veldig grunnløst kverulerende og negativ, slashdot.
normal's Avatar
Trådstarter
Vil gjerne hjelpe deg Slashdot, men du ber meg egentlig om å være svarskjemaet ditt. Det må være uproblematisk å konstatere at du ville stilt oppfølgingsspørsmål, og at det jeg prøver å unngå skjer allerede. Kontakt røgeberg direkte, eller ring advokaten Arne Seeland og si at lurer på hvordan saken ble lagt opp, og at du gjerne vil høre om dette i fem minutter. Det er uproblematisk at du er en utenforstående - de vet godt at folk er svært nysgjerrige på saken.

Argumentasjonen man har lagt seg på i denne individuelle saken er at BD tilfredsstiller kravet til edruelighet. Hva man legger seg på i gruppesøksmålet vet jeg ikke. Det er ingen advokat som legger opp en rettsak eller gir fra seg metoden sin før noe penger er lagt på bordet. Men du vet jo hva som skal prøves du like godt som meg.

Men så fort dommen er publisert så lover jeg å dele den med deg. Den faller da to uker fra forrige mandag.

Hvis man kan akseptere at jeg kan opplyse mye dårligere enn hva de kan, så selvfølgelig, spør i vei.

Argumentasjonen man har lagt seg på i denne individuelle saken er at BD tilfredsstiller kravet til edruelighet. Hva man legger seg på i gruppesøksmålet vet jeg ikke. Det er ingen advokat som legger opp en rettsak eller gir fra seg metoden sin før noe penger er lagt på bordet.

Annet som ble anført i retten, og som vi ikke kjenner verdien av før dommen faller, var at det var ingen tilknytning til de lovbrudd BD var dømt for og det å miste sertifikatet. Det ble pekt på at det var et veldig inngripende vedtak ovenfor en person som drev gård.

Men så fort dommen er publisert så lover jeg å dele den med deg og resten av freak. Den faller da to uker fra forrige mandag. Da vet vi mer om hva som ble vektlagt, og om vi i det hele tatt vant for Bjørn.
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 12:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mush Room Vis innlegg
Han forklarer jo hvorfor det blir vanskelig å svare på de(t) aktuelle spørsmål. Du fremstår veldig grunnløst kverulerende og negativ, slashdot.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke grunnløst: Egentlig tillater vi ikke proklamasjoner fra noen som helst organisasjon her på Freak, da det er et diskusjonsforum ikke en gratis oppslagstavle for hvem som helst.

Nå er Normal i en slik posisjon at sakene er veldig relevant for flere store emner her på bruket og dette tillates. Når Normal da ikke har tid til å svare på slike, forsvinner diskusjonsgrunnlaget.

Edit: Klart, Normal har kanskje ikke den tette korrespondansen med advokaten og spørsmålet til slashdot var et spørsmål rettet mot strategien advokaten bruker som kanskje bare han kan svare på.
Sist endret av Dodecha; 4. mai 2015 kl. 13:17.
normal's Avatar
Trådstarter
Hvordan er det dere resonnerer da? Diskuterer gjerne, men må få lov å henvise til kilden når folk ønsker å diskutere jus eller forskning. Diskusjonsgrunnlaget til noe som er relevant for "flere store emner her på bruket" faller ikke bort fordi en henviser til kilden.
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 13:21.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av normal Vis innlegg
Hvordan er det dere resonnerer da? Diskuterer gjerne, men må få lov å henvise til kilden når folk ønsker å diskutere jus eller forskning. Diskusjonsgrunnlaget til noe som er relevant for "flere store emner her på bruket" faller ikke bort fordi en henviser til kilden.
Vis hele sitatet...
At du henviser til å kontakte på mail, i stedet for å bare ta det her i tråden:
Diskusjonen er relevant for tråden du startet, da skal man ikke henvise til å ta diskusjonen et annet sted og lempe byrden med å sørge for at korrespondansen blir postet her av han som stillte spørsmålet.

Som sagt, er tid et problem må du gjerne ta deg tid til å svare ordentlig, det er ingen krav om at svaret må komme nå med en gang
Sist endret av Dodecha; 4. mai 2015 kl. 13:27.
Normal, kan du ikke be Røgeberg eller hvem det nå er som kan svare best på spørsmålene som blir stilt, lage seg en bruker her på freak og svare?
At du ikke føler deg rustet til å svare på det spesifikke spørsmålet er jo en ærlig sak. Imidlertid burde du ideelt sett ha satt deg litt bedre inn i det eller overlatt oppgaven til noen andre, siden du her fremstår som en talsperson for Normal. Jeg håper og regner med at dette ikke er standardholdningen dere har til øvrige utfordrende spørsmål. Om det skulle være tilfellet, så må dere holde nyhetsbrevene deres unna freak.no. Vi er som tidligere nevnt et debattforum, som stiller visse krav til innhold og intensjon. Ved innlegg fra en interesseorganisasjon gjør disse kravene seg særlig gjeldende.

Sitat av normal Vis innlegg
Vi legger ikke føringer på hver enkelte aktivist og hvordan de utformer skiltene sine. Ellers er jeg enig, det at cannabis kurerer kreft er misvisende. Men det bringer jo også oppmerksomheten til en relevant problemstilling, hvis man skal være litt snill. Håper vi kan tilgi denne personen!
Vis hele sitatet...
Å tilgi én person for å være lettsindig og slurvete er lett. Å tilgi en organisasjon for det samme derimot, er vanskelig. At dere ikke legger føringer for marsjen er kritikkverdig. Nå har jeg ikke vært med på noen år, og det kan hende at har blitt bedre, men tradisjonelt sett har jo marsjen vært som et sirkus i anarki. At det ikke stilles noen krav eller rettes noen taktiske oppfordringer til deltagerne, er utelukkende organisasjonens ansvar. Da får vi klovner som roper fuck the police gjennom hele Karl Johan, og bærer skilt som ser ut som de hører hjemme som overskrifter på nyhetsspeilet. Dette arrangementet er det Normal er mest kjent for. Greit å ha i bakhodet når man ber om donasjoner fra potensielle støttespillere, eller forsøker å påvirke allmenn oppfatning.

For oss som har sett innsiden av Hjelmsgate 3 tilbake i tid, er det også interessant å få høre hva konkret dere trenger penger til. Det oser nemlig ikke over av tillit til organisasjonens effektivitet og prioriteringer, når man mimrer tilbake til kråkereiret og den tynnslitte sofaen som utgjorde hovedkvarteret. Nå vet jeg at styret er nytt, og at dere har gjennomgått noen forandringer. Det er bra =) Allikevel har dere som organisasjon et tillitsproblem. Dette merker dere kanskje ikke så godt blant etablerte støttespillere, men dere merker det i fraværet av støtte fra enormt mange cannabisbrukere, som ikke føler at dere har klart å representere dem på en saklig og troverdig måte.

At dere kommer hit for å kommunisere med folk er supert. Akkurat det dere burde gjøre. Sørg bare for at dere kan svare for dere når folk har spørsmål og innvendinger. Det er det man forventer av dere. At dere har dårlig råd og en travel hverdag er ikke så interessant. Det er det mange andre her som har også =)
Sist endret av mentalmelt; 4. mai 2015 kl. 13:55.
Kunne ikke sagt meg mer enig. Inntil "hasjmarsjen" blir en stueren affære hvor det store flertallet stiller i dress, eller iallfall mer anonyme outfits enn rastafarianerne og resten av blodfreakerne som utgjør brorparten av mølja, anser jeg hele greia mer som en "fri hasj-dag" (Politiet griper jo ikke inn etter at det ble brosteinkasting under en av de første marsjene) som kun er egnet til å styrke inntrykket folk flest har av cannabisbrukere som en gjeng sosiale utskudd uten noe bedre å gjøre enn å få på chillum etter chillum. Når det er sagt, er jeg tilhenger av legalisering, og håper dere vrir dere (eller allerede har begynt å vri dere) i en mer seriøs og hensiktsmessig retning.
Er det riktig å blame NORMAL for hasjmarsjen da? Hvem som helst kan komme og møte opp i den marsjen...
Joda, men NORMAL arrangerer marsjen, og kan komme med klare oppfordringer til deltagerne om hva som er hensiktsmessig både når det gjelder outfit og oppførsel. De burde jo legge klare føringer på at det er ønskelig at folk kler og ter seg ordentlig, samt på hva slags paroler som er ønskelig og ikke ønskelig, med begrunnelse. Jeg regner jo med at de fleste deltakerne faktisk VIL ha legalisering, og hvis de blir gitt noen gode grunner for hvorfor de ikke skal kjøre de aller mest freaka klærne sine og gå og røyke chillum åpenlyst på gata, kan det jo være at en del tar det til seg. Disse igjen kan påvirke de mer likegyldige folka, osv osv. Noen må begynne. Og NORMAL burde absolutt være pådriver for dette.
Sist endret av kallisti; 4. mai 2015 kl. 15:58.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ville bare si at jeg synes det er flott at Normal tar tak, opplyser og kjemper for cannabis!

Ellers vil det bli veldig interessant og se den dommen!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Føler for å utbrodere litt: Jeg var selv betalende Normal medlem når jeg var rundt 16-19 år, jeg har mange utgave av "På høy tid" liggende på loftet, men så skjedde det noe med meg.
Jeg husker jeg var på Normal marsjen i Trondheim i 2004, (det finnes til og med en video av arrangementet: video) og apellen fra Bjørn hugo var helt fin den, men så kommer en eller annen alkis, som absolutt ikke har noe der å gjøre, lire av seg noen halvfrekke kommentarer til politiet (hvor enn sann juksing med arrestasjonsstatistikk er, burde det ikke presenteres slik). Nå må jeg si at under selve tog delen hadde Adressa TV et interessant intervju med en dame jeg mener var forsker eller en akademiker som hadde noen velformulerte ting å si til reporteren.

Det hele bunner i det som flere har sagt her, Normal fremstår som useriøs. Det å ansvarsfraskrive seg hva enkeltpersoner gjør på et arrangement som dette er lett, men husk at for resten av Norge så er Normal organisasjonen som blir knyttet opp mot disse samlingene/demonstrasjonene og om dere tar imaget deres seriøst bør dere ta rettningslinjer for disse arrangementene mer seriøst: Det er de folk forbinder med organisasjonen deres, punktum.

Selv ble jeg "voksen" og ut i arbeidslivet, jeg har blitt kjent med flere i min alder og over som fremdeles nyter planten når de har tid utenom familie og jobb, og jeg følte ikke at Normal var noe jeg burde assosieres med. Jeg ble da heller et betalende medlem i Foreningen for Human Narkotikapolitikk, som har mye av de samme meningene som Normal har men klarer å fremstå som mye mer seriøst og organisert: Mye av det har med Arild Knutsen å gjøre som stiller opp i enhver debatt han har tid til.

Ikke ta dette som negativ kritikk, jeg mener dere ikke personlig noe vondt, jeg prøver å utbrodere om hvorfor jeg forlot Normal. Og med en ny Ledelse er det håp i meg, kanskje dere klarer å ta organisasjonen fra opp fra asken.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Joda, men NORMAL arrangerer marsjen, og kan komme med klare oppfordringer til deltagerne om hva som er hensiktsmessig både når det gjelder outfit og oppførsel. De burde jo legge klare føringer på at det er ønskelig at folk kler og ter seg ordentlig, samt på hva slags paroler som er ønskelig og ikke ønskelig, med begrunnelse. Jeg regner jo med at de fleste deltakerne faktisk VIL ha legalisering, og hvis de blir gitt noen gode grunner for hvorfor de ikke skal kjøre de aller mest freaka klærne sine og gå og røyke chillum åpenlyst på gata, kan det jo være at en del tar det til seg. Disse igjen kan påvirke de mer likegyldige folka, osv osv. Noen må begynne. Og NORMAL burde absolutt være pådriver for dette.
Vis hele sitatet...
Normal bare marsjen i Tromsø afaik.
normal's Avatar
Trådstarter
Hei. Mitt navn er Torkel Bjørnson-Langen og jeg er daglig leder i Normal. Jeg ønsker å komme med noen innspill og forhåpentligvis oppklare noen missforståelser.

1. Normal – Litt historie

Normal har gjort en god del feil opp igjennom årene. Jeg tar på meg min del av skylden for det. Men verden er ikke statisk. I 2012 engasjerte jeg meg igjen i Normal, og jeg hadde i forkant brukt ca 6 mnd på å tenke strategi og grublet mye over hva Normal og legaliseringsbevegelsen har gjort feil tidligere. Styrker, svakheter og forbedringspotensiale.

Jeg fikk det forrige (ikke-fungerende) styret til å sette meg inn som daglig leder / autokrat. Jeg satte i gang en opprydning og har vært knallhard på å holde alle uro og ødeleggende elementer unna organisasjonen. Tror du cannabis kan redde planeten er ikke Normal organisasjonen for deg. Målgruppen for Normals budskap skal være vanlige folk uten sterke meninger for eller i mot. Vi kan faktisk være tjent med å overdrive skadeeffektene. Hvis «stonerne» blir sure for noe vi sier, ja da har vi antageligvis gjort noe riktig! :)

Jeg føler dette har vært relativt vellykket, og det er et helt annet kaliber på personene i organisasjonen enn det var for 5-10 år siden.

Normal kan selvfølgelig bli mye bedre, og vi er ydmyke overfor det. Men folk må forstå at når man ikke lønner arbeiderne er det et helt annet sett med spilleregler som gjelder og erfaring fra privat næringsliv er ikke direkte overførbart. Jeg skulle gjerne sparket meg selv og ansatt 10 topp-lobbyister med millionlønn og tette bånd til maktapparatet.

2. MarihuanaMarsjen – Litt historie

De siste 5 årene er det IKKE Normal som har arrangert marsjen i Oslo. Jeg prøvde meget hardt å ta livet av marsjen for 5 år siden, nettopp på bakgrunn av kritikken som nevnes her (at den antageligvis gjør mer skade enn nytte). Det var ikke én eneste som støttet meg – til tross for at de var helt enig i argumentene. De ville ikke være «den som drepte marsjen».

Jeg skrev en pressemelding om at marsjen skulle legges ned og sendte rundt til de andre i Normal. Så kom det en engasjert dame (Sophie) som ikke ville at marsjen skulle dø, og hun tok over ansvaret med å arrangere den. Hun ba meg om å ikke sende pressemeldingen fordi hun følte det ville ødelegge/sabotere for henne. Jeg føyde meg. Det første året hjalp Normal henne litt med å arrangere, også kuttet vi alle båndene til marsjen.

Normal har et lokallag i Tromsø. De har de 3 siste årene arrangert marsj der, og i år fikk de til en bra medieopptreden: http://www.itromso.no/nyheter/article10900188.ece

Normal er ikke en tung top-styrt organisasjon og det ville aldri falle meg inn å prøve å nekte et lokallag å ta initiativ og arrangere en marsj. Jeg har derimot brukt mye tid på å snakke strategi og taktikk med dem.

3. Medisinsk cannabis

Q: Kvifor er medisinsk cannabis så interessant for Normal?

A: Normal er på en måte summen av alle som engasjerer seg i organisasjonen. Den medisinske saken har mye vind i seilene for tiden. Vi får veldig mange henvendelser om medisinsk cannabis om dagen; både fra personer og journalister.

Personlig er ikke den medisinske saken veldig viktig for meg, og det er ikke noe jeg prioriterer for Normal. Men vi støtter og samarbeider med alle som ønsker å bringe loven i riktig retning – uavhengige av om vi er enige med dem eller ikke. Pragma over dogma!

Påstand: «Fleirtalet av normal sine medlemmer driter jo tynt i medisinsk bruk.»

A: Det er jeg usikker på om stemmer. Men takk for ideen til å kjøre en undersøkelse blant medlemmene angående dette. Enig med deg at flertallet av våre medlemmer har «avkriminalisering/regulering av bruk for voksne» som hovedinsentiv, men det betyr ikke at de er likegyldige overfor medisinske brukere eller den medisinske saken.

4. Er det greit at Normal poster slikt på freak.no?

En liten presisjon: Dette er ikke nyhetsbrevet vårt. Det har vi postet her tidligere og fått kritikk for. Den tok vi til etterretning og sluttet derfor å poste det.

Dette var et forsøk på å mobilisere og informere om saker Normal og bevegelsen driver med om dagen.

«Egentlig tillater vi ikke proklamasjoner fra noen som helst organisasjon her på Freak ... Nå er Normal i en slik posisjon at sakene er veldig relevant for flere store emner her på bruket og dette tillates. Når Normal da ikke har tid til å svare på slike, forsvinner diskusjonsgrunnlaget.»

Takk. Jeg er enig. Klarer vi ikke å følge opp skal vi slutte å poste her. Men jeg håper dere kan være litt overbærende med tanke på at vi gjør dette på fritiden og jobb, skole, familie, etc. kommer i første rekke. Gi oss derfor litt tid :)

5. Simon

Simon engasjerte seg i Normal for ca ett år siden. Han har et veldig godt engasjement og gjør mye. Jeg er veldig glad for å ha han med på laget. Han tar mye initiativ og er i stand til å jobbe selvstendig. Han er helt klart en ressurs både for Normal og ikke minst for saken!

Vi har alle styrker og svakheter, og Simon kunne sikkert formulert seg annerledes. Kommunikasjon er ikke lett – spesielt når man ikke kan bruke kroppsspråket. Så jeg skulle ønske dere kunne gi ham tvilen til gode. Han mener godt. Hvis det er noe man reagerer på, så kan det jo være at man missforstår hverandre.

Når folk jobber uten lønn er motivasjon veldig viktig. Jeg håper dere ser at for mye negativ tilbakemelding er med på å drepe folks motivasjon. Og vi er jo ikke tjent med det.

Kom for all del med konstruktiv kritikk. Selv tenker jeg alltid: 1) Kan jeg ha missforstått? 2) Hva ønsker jeg å oppnå med kritikken.

TL;DR; Verden er ikke statisk. Jeg er enige i mye av det som blir skrevet her. Men føler mye av kritikken retter seg mot hva Normal var for 5-10 år siden. La oss ikke gråte over fortiden. La oss legge ulikhetene til side å heller fokusere energien og engasjementet der vi er enige.

Tusen takk til dere som har vært støttende! Stor takk til de som har kommet med konstruktiv kritikk.

Jeg har dessverre ikke tid til å være veldig aktiv på frik.no, men forteller gjerne mer om Normal og hvilke tanker vi har. Ring meg på 99 32 59 61 eller send en e-post til og avtal et kafémøte i Oslo.

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Daglig leder, Normal


Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For oss som har sett innsiden av Hjelmsgate 3 tilbake i tid, er det også interessant å få høre hva konkret dere trenger penger til.
Vis hele sitatet...
Slapp av, det er ikke til oppussing! :)

Simon var da veldig tydelig på at pengene skal brukes til å ansette (dyktige) folk. På samme måte som alle andre organisasjoner og institusjoner gjør.

Det har vært brann på Hjelmsgate 3 og det tar nok i hvert fall ett år før huset er restaurert. FHN har vært så snille å låne Normal plass på sitt kontor, så vi holder til der og på våre hjemmekontor.

Jeg har ikke lyst til å flytte tilbake til Hjelmsgate, selv om jeg personlig liker stedet. Men vi kan heller ikke forsvare å betale markedspris for et kontor (5-10x så mye). Clouet er å gjøre det beste ut av de forutsetningen man har.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At dere kommer hit for å kommunisere med folk er supert. Akkurat det dere burde gjøre. Sørg bare for at dere kan svare for dere når folk har spørsmål og innvendinger.
Vis hele sitatet...
Flott! Vi skal fortsette med det, samt bli flinkere til å svare på spørsmål og innvendinger.

Send oss gjerne et hint på eller 99 32 59 61 hvis det er noe dere mener Normal burde svare på her. Skal så klart følge med her også!

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei Stormen. Torkel fra Normal her.

Sitat av Stormen Vis innlegg
1. At man poster på et diskusjonsforum, og så ber seg frabedt diskusjon, er, forsiktig sagt, rimelig feilplassert.
Vis hele sitatet...
Enig. Her tråkket vi feil. Beklager det. Skal skjerpe oss.

Sitat av Stormen Vis innlegg
2. I min mening har ingen gjort mer for å direkte skade marihuana-debatten og trenere en eventuell legalisering i Norge enn Normal. Normal - særlig representert ved det jeg ikke finner bedre ord for enn den årlige "klovnemarsjen" - fremstår som lite strategiske, useriøse og organisasjonsfaglig svært svake.
...
Vis hele sitatet...
Helt enig i din kritikk av marsjen. Normal har ikke arrangert marsjen (i Oslo) på lenge. Sjekk denne tråden: http://freak.no/forum/showpost.php?p...2&postcount=22

Jeg tenkte hardt og lenge på hvordan marsjen kunne omgjøres til noe med politisk slagkraft. Før jeg innså at istedenfor å bruke masse tid og krefter på å transformere marsjen fra A til Å, er det bedre å starte et nytt arrangement mye nærmere Å. Her er en kort prosjektbeskrivelse: http://www.gofundme.com/kf7pqo

Så jeg oppfordrer alle med et genuint ønske om en politisk slagkraftig markering som alternativ til MarihuaMarsjen nå bidrar!

Og det er mye viktigere å donere litt fritid og engasjement enn penger.

Så Stormen, du høres ut som en oppegående fyr som har irritert deg i flere år over marsjens amatørmessige preg, og at den er med på å opprettholde folks stereotypiske oppfatning av cannabisbrukere. Jeg deler din frustrasjon. Så hva om vi slår hodene våre sammen og prøver å forbedre dette? Send meg en PM eller SMS. Jeg tar mer enn gjerne en prat.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Dere fremmer ikke marihuana-saken i Norge. Dere prater ikke for seriøse mennesker som er engasjert i spørsmålet. Ikke påberop dere noen forstander-rolle i spørsmålet, fordi det er dere ikke kvalifiserte eller egnet til. Det eneste dere gjør å skape større avstand mellom de seriøse kreftene i samfunnet som ønsker forandring og de lovgivende makter.
Vis hele sitatet...
Dette var jo ekstremt polarisert. Ingenting er utelukkende negativt eller positivt. En ting er hva Normal var for 10-15 år siden. Er enig i at Normal har gjort mye dumt. Men hvis du ser på hva Normal har gjort de siste 5 årene, kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i kritikken din.

Kan du vise til noen saker siden 2010 som underbygger påstandene dine?

Men jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å krangle. Har du konkrete ideer, innspill, o.l., om hva Normal burde gjøre og hvordan vi kan bli bedre vil vi veldig gjerne høre dem!

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Daglig leder, Normal
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Liker at dere tar kritikk for å ikke ville ta diskusjonen her, men så og avslutte med å oppfordre til å ta videre diskusjon og spørsmål på mail, igjen. Samtidig uansett hvor seriøse dere påstår og ha blitt så ville jeg aldri ha sendt penger til Normal, da inntrykket jeg har av Organisasjonen er såpass dårlig at jeg tenker dere bruker pengene på hasjnarkotikasprøyter(satt heelt på spissen) Kanskje dere burde starte på nytt, med nytt navn. Jeg er for legalisering btw.

Sitat av Stormen Vis innlegg
1. At man poster på et diskusjonsforum, og så ber seg frabedt diskusjon, er, forsiktig sagt, rimelig feilplassert. [/b]
Vis hele sitatet...
Sitat av torbjo Vis innlegg
Enig. Her tråkket vi feil. Beklager det. Skal skjerpe oss.
Vis hele sitatet...
Sitat av normal Vis innlegg
Send oss gjerne et hint på eller 99 32 59 61 hvis det er noe dere mener Normal burde svare på her. Skal så klart følge med her også!

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Vis hele sitatet...
Han oppfordrer til å sende mail eller ringe, for det er slik alle organisasjoner tar hånd om saker og ting, ikke på forumer. Han skriver jo til og med at han kommer til å følge med her også. Ser virkelig ikke problemet Lima.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hei Torkel Bjørnson-Langen, det var godt å lese det du hadde å fortelle. Jeg skal ærlig innrømme at synet mitt er, som du misstenker, basert på hvordan organisasjonen var for 10 år siden da jeg var mest aktiv.

Jeg kommer til å følge med på utviklingen deres og ønsker dere lykke til videre!
normal's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At du ikke føler deg rustet til å svare på det spesifikke spørsmålet er jo en ærlig sak. Imidlertid burde du ideelt sett ha satt deg litt bedre inn i det eller overlatt oppgaven til noen andre, siden du her fremstår som en talsperson for Normal. Jeg håper og regner med at dette ikke er standardholdningen dere har til øvrige utfordrende spørsmål. Om det skulle være tilfellet, så må dere holde nyhetsbrevene deres unna freak.no. Vi er som tidligere nevnt et debattforum, som stiller visse krav til innhold og intensjon. Ved innlegg fra en interesseorganisasjon gjør disse kravene seg særlig gjeldende.
Vis hele sitatet...
Må si jeg er svært skuffa, mental. Du har oppført deg hyggelig mot meg i person flere ganger. Hvorfor du velger å anlegge en så streng vurdering, skjønnes ikke.

Hva oppnår man med denne tunge nedvurderingen? For meg indikerer det at en har veldig liten innsikt i hvor sparsomt FHN, Normal og andre aktørers livsgrunnlag er - eller så velger en bevisst å ignore det.

For hvis du hadde vist hvor sparsomt grunnlag det er for denne aktiviteten i Norge, så hadde du holdt gallen inni deg og støttet oss uforbeholdent. Uansett om noen rølpa før.

Vi som er ute i skyttergravene har forstått for lengst at det å være kritisk til de som jobber på riktig side er helt bortkastet. Man sliter nok med å organisere konforme nordmenn som det er, om man ikke skal fremmedgjøre sine egne.

Det er mitt håp at gjennom å være mer her på freak så kan ihvertfall jeg rette opp inntrykket fra tidligere synder. Men jeg kommer ikke til å sitte her og få servert stråmenn opp i rasset, uten å si fra.

Hvem sin sak er det man egentlig tjener med å ha et fokus på sånt? Tenk litt over det. Det er motstanderne av legal cannabis.

Å tilgi én person for å være lettsindig og slurvete er lett. Å tilgi en organisasjon for det samme derimot, er vanskelig. At dere ikke legger føringer for marsjen er kritikkverdig. Nå har jeg ikke vært med på noen år, og det kan hende at har blitt bedre, men tradisjonelt sett har jo marsjen vært som et sirkus i anarki. At det ikke stilles noen krav eller rettes noen taktiske oppfordringer til deltagerne, er utelukkende organisasjonens ansvar. Da får vi klovner som roper fuck the police gjennom hele Karl Johan, og bærer skilt som ser ut som de hører hjemme som overskrifter på nyhetsspeilet. Dette arrangementet er det Normal er mest kjent for. Greit å ha i bakhodet når man ber om donasjoner fra potensielle støttespillere, eller forsøker å påvirke allmenn oppfatning.
Vis hele sitatet...
Mye påstander, null dokumentasjon. Jeg blir sliten av de stråmennene som settes opp her. Den første stråmannen var at jeg ikke ønsker å svare eller diskutere i det hele tatt, fordi det var 2 ting jeg ikke ønsket å gå nærmere inn på. Tøys!

Den andre stråmannen du argumenterer mot er at vi ikke la noen føringer - vi la masse føringer, men ikke på hva det skulle stå på skiltene til folk. Det står det også i posten min.

Ellers inviterer jeg til å stille bra krav til skilt på de arrangementene du arrangerer. Jeg stiller gjerne opp og hjelper deg. Når blir neste gang?

Jeg tillot cannabis kurerer kreft-skiltet, og jeg ville gjort det igjen. Ja, det er feil at cannabis kurererer kreft. Men det bringer oppmerksomhet til det som er gjort i kreftforskning og cannabis der. Hvis en idiot leser om cannabis og kreftforskningen fordi han oppfattet skiltet som løgnaktig og måtte være feil: vinn-vinn.

For oss som har sett innsiden av Hjelmsgate 3 tilbake i tid, er det også interessant å få høre hva konkret dere trenger penger til. Det oser nemlig ikke over av tillit til organisasjonens effektivitet og prioriteringer, når man mimrer tilbake til kråkereiret og den tynnslitte sofaen som utgjorde hovedkvarteret. Nå vet jeg at styret er nytt, og at dere har gjennomgått noen forandringer. Det er bra =) Allikevel har dere som organisasjon et tillitsproblem. Dette merker dere kanskje ikke så godt blant etablerte støttespillere, men dere merker det i fraværet av støtte fra enormt mange cannabisbrukere, som ikke føler at dere har klart å representere dem på en saklig og troverdig måte.
Vis hele sitatet...
Jeg aksepterer at man har et tillitsproblem hos folk som har opplevd hjelmsgate. Takk for at du er glad for det nye styret, som jeg sitter i, og som jeg må tåle at hva forrige styrer før meg gjorde påvirker meg.

At dere kommer hit for å kommunisere med folk er supert. Akkurat det dere burde gjøre. Sørg bare for at dere kan svare for dere når folk har spørsmål og innvendinger. Det er det man forventer av dere. At dere har dårlig råd og en travel hverdag er ikke så interessant. Det er det mange andre her som har også =)
Vis hele sitatet...
Den som får bra behandling kommer tilbake.

- Simon #titegnleggtil
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av normal Vis innlegg
Må si jeg er svært skuffa, mental. Du har oppført deg hyggelig mot meg i person flere ganger. Hvorfor du velger å anlegge en så streng vurdering, skjønnes ikke.
Vis hele sitatet...
Sånn dønn seriøst så bør du slutte å uttale deg på vegne av organisasjonen, for å dra ein slik tirade offentleg, i eit skriftleg forum tar seg ikkje bra ut. Spesielt ikkje når mentalmelt var rimeleg sakleg. Her er det ein organisasjon som angriper enkeltperson.
Sitat av normal Vis innlegg
Vi som er ute i skyttergravene har forstått for lengst at det å være kritisk til de som jobber på riktig side er helt bortkastet. Man sliter nok med å organisere konforme nordmenn som det er, om man ikke skal fremmedgjøre sine egne.
Vis hele sitatet...
Men å framandgjere dei verste stonerane kan kanskje føre til at fleire er villige å lytte? I dag er det trivielt å vise til marihuanamarsjen og be normal ryke og reise. For ein ting er å vere for legalisering, men ingen oppegåande personer ønsker at samfunnet skal vere konstant stein, slik ein del av deltakarane i marihuanamarsjen ser ut til å ønske.
Sitat av normal Vis innlegg
Det er mitt håp at gjennom å være mer her på freak så kan ihvertfall jeg rette opp inntrykket fra tidligere synder. Men jeg kommer ikke til å sitte her og få servert stråmenn opp i rasset, uten å si fra.
Vis hele sitatet...
Som organisasjon er eit godt tips å godta kritikk, og usakleg, og heve seg over det. Sorry mac, ein organisasjon har større mediemakt og fokus enn ein enkeltperson, og må tåle hardare kritikk.
Sitat av normal Vis innlegg
Ellers inviterer jeg til å stille bra krav til skilt på de arrangementene du arrangerer. Jeg stiller gjerne opp og hjelper deg. Når blir neste gang?
Vis hele sitatet...
Usakleg. Det må vere lov å innvende at organisasjoner bør ha litt kontroll med arrangementa sine, utan å verte møtt med krav om gjer det sjølv. Vil normal framstå som ein gjeng stoners, eller ein seriøs organisasjon med seriøse krav? Det er normal sitt val, men ein kan ikkje vente å invitere til debatt om det utan å få kritikk.
Sitat av normal Vis innlegg
Jeg tillot cannabis kurerer kreft-skiltet, og jeg ville gjort det igjen. Ja, det er feil at cannabis kurererer kreft. Men det bringer oppmerksomhet til det som er gjort i kreftforskning og cannabis der. Hvis en idiot leser om cannabis og kreftforskningen fordi han oppfattet skiltet som løgnaktig og måtte være feil: vinn-vinn.
Vis hele sitatet...
Og det gjer det veldig enkelt å avskrive normal som tullinger som påstår ting som ikkje er sant. Er normal tent med det? Ikkje all PR er god PR!
Sitat av Lima Vis innlegg
Liker at dere tar kritikk for å ikke ville ta diskusjonen her, men så og avslutte med å oppfordre til å ta videre diskusjon og spørsmål på mail, igjen. Samtidig uansett hvor seriøse dere påstår og ha blitt så ville jeg aldri ha sendt penger til Normal, da inntrykket jeg har av Organisasjonen er såpass dårlig at jeg tenker dere bruker pengene på hasjnarkotikasprøyter(satt heelt på spissen) Kanskje dere burde starte på nytt, med nytt navn. Jeg er for legalisering btw.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg vi missforstår hverandre.

Jeg tar gjerne innspill og diskusjon på Frik.no. Men jeg har ikke tid til å følge med hver dag. Så send gjerne en SMS eller ring og tips meg om at det er noe på Frik.no som Normal burde svare på. Var det prøvde å si.

Men når det er sagt så har jeg begrenset tid og må prioritere. Å diskutere over telefon eller møtes i virkeligheten er utrolig mye mer effektivt. Ulempen er, som du skriver, at da er ikke informasjonene tilgjengelig for flere. Men det kan f.eks. løses med at folk poster oppsummeringer på Frik.no etterpå.

Jeg vil heller at du gjør noe for saken enn at du gir penger til Normal. Og hvis du har overskudd av penger men ikke tid, gi pengene til Foreningen for human narkotikapolitikk da vel. Eller kjøp noe reklameplass på Facebook.

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
normal's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sånn dønn seriøst så bør du slutte å uttale deg på vegne av organisasjonen, for å dra ein slik tirade offentleg, i eit skriftleg forum tar seg ikkje bra ut. Spesielt ikkje når mentalmelt var rimeleg sakleg. Her er det ein organisasjon som angriper enkeltperson.
Vis hele sitatet...
La meg vurdere om han var saklig eller ikke, når det er meg han setter opp stråmenn mot. "At dere ikke legger føringer for marsjen er kritikkverdig."

Tromsø-marsjen var verdig og hadde politiske appeller fra både FHN og Normal. Den var det Normal Tromsø som organiserte. Har du sett hvordan Oslo-marsjen fremsto til sammenligning? De hadde 2 personer som oppe som bare kødda på apellene, og de forstyrret også den eneste seriøse appellanten (Torstein) fra FHN.


Ta gjerne å anlegg en streng vurdering, men selv en slik kommer tromsø-marsjen fint ut av.

Men å framandgjere dei verste stonerane kan kanskje føre til at fleire er villige å lytte? I dag er det trivielt å vise til marihuanamarsjen og be normal ryke og reise. For ein ting er å vere for legalisering, men ingen oppegåande personer ønsker at samfunnet skal vere konstant stein, slik ein del av deltakarane i marihuanamarsjen ser ut til å ønske.
Som organisasjon er eit godt tips å godta kritikk, og usakleg, og heve seg over det. Sorry mac, ein organisasjon har større mediemakt og fokus enn ein enkeltperson, og må tåle hardare kritikk.
Vis hele sitatet...
Mye av kritikken går på hva folk feilaktig tror er Normals strategi. Helt siden gud tok kål på hjelms gate, så har "30-talls røykteppe"-type møter vært fraværende. Istedenfor har vi hatt nøkterne møter i FHNs lokaler, eller møter på Syng i Oslo. Den kritikken som kommer opp her reflekterer på ingen måte hvordan ting er nå.

Usakleg. Det må vere lov å innvende at organisasjoner bør ha litt kontroll med arrangementa sine, utan å verte møtt med krav om gjer det sjølv. Vil normal framstå som ein gjeng stoners, eller ein seriøs organisasjon med seriøse krav? Det er normal sitt val, men ein kan ikkje vente å invitere til debatt om det utan å få kritikk.
Vis hele sitatet...
Vi har masse kontroll på arrangementene våre. Hvis du faktisk går å ser på hva mentalmelt skriver, så ser du at han argumenterer mot sin egen stråmann som du bygger på nå.

Sånn på siden lurer jeg også på hva slags myndighet og hjemmel jeg skal bygge på med å jage folk vekk med?


Og det gjer det veldig enkelt å avskrive normal som tullinger som påstår ting som ikkje er sant. Er normal tent med det? Ikkje all PR er god PR!
Vis hele sitatet...
Det er veldig enkelt å avskrive aktivismen uansett. Og det er det flertallet gjør. Du er jo en intelligent fyr som kan skrive. Hvis jeg fortalte deg at mange jeg ber melde seg inn i normal tror at politiet kan komme hjem til deg fordi de står i medlemslisten, og at andre tror at livet er over hvis man setter navnet sitt på en kritisk artikkel i avisen, så forstår du også at det bygges det lavere tålmodighet med folk som utenifra har løsningen og oppskriften på suksess, men selv foretrekker å kritisere, heller enn å bidra.

- Simon
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 22:04.
Sitat av normal Vis innlegg
Må si jeg er svært skuffa, mental. Du har oppført deg hyggelig mot meg i person flere ganger. Hvorfor du velger å anlegge en så streng vurdering, skjønnes ikke.
Vis hele sitatet...
Du har da virkelig ingen grunn til å være skuffet. Du kommer hit og presenterer en sak. Hva du presenterer og hvordan du gjør det vurderes helt uavhengig av hvor bra og hyggelig kar jeg synes at du er. Hvis du blir såret for det så synes jeg det er leit, men som talsperson for en organisasjon så må du faktisk regne med å bli møtt av ælige meninger, selv av folk du har møtt ved flere anledninger.

Sitat av normal Vis innlegg
Hva oppnår man med denne tunge nedvurderingen? For meg indikerer det at en har veldig liten innsikt i hvor sparsomt FHN, Normal og andre aktørers livsgrunnlag er - eller så velger en bevisst å ignore det.

For hvis du hadde vist hvor sparsomt grunnlag det er for denne aktiviteten i Norge, så hadde du holdt gallen inni deg og støttet oss uforbeholdent. Uansett om noen rølpa før.
Vis hele sitatet...
Hvilken nedvurdering snakker du om her? Den eneste som har nedvurdert deg her er deg selv, da du hevdet du ikke hadde tid til å svare på brukernes spørsmål fordi du har så mye å gjøre, og så dårlig råd. Hvorfor starte en tråd på et debattforum hvis du ikke ønsker å diskutere noe? Alle som deltar på freakforum har et liv utenom forumet. Å diskutere her er noe vi gjør fordi vi har lyst. Noen har dårlig råd, andre har dårlig tid. Ja, men det har ikke så mye med saken å gjøre.

Sitat av normal Vis innlegg
Vi som er ute i skyttergravene har forstått for lengst at det å være kritisk til de som jobber på riktig side er helt bortkastet. Man sliter nok med å organisere konforme nordmenn som det er, om man ikke skal fremmedgjøre sine egne.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dere virker som en veldig bra gjeng. Men jeg visste ikke hvem dere var da jeg sto opp i dag morges. Selv om jeg har møtt noen av dere ved et par anledninger, så har jeg ikke noe forhold til dere som styre i Normal. Det er det mange andre som heller ikke har, og da må du regne med at inntrykket av organisasjonens rolle tilbake i tid vil farge av på deres stillinger i dag.

Sitat av normal Vis innlegg
Det er mitt håp at gjennom å være mer her på freak så kan ihvertfall jeg rette opp inntrykket fra tidligere synder. Men jeg kommer ikke til å sitte her og få servert stråmenn opp i rasset, uten å si fra.

Hvem sin sak er det man egentlig tjener med å ha et fokus på sånt? Tenk litt over det. Det er motstanderne av legal cannabis.
Vis hele sitatet...
Vi er ikke tjent med å ha et Normal slik det har vært. Det er min oppriktige mening at vi ville ha vært langt bedre tjent uten. Derfor får du ikke automatisk masse creds av meg for å fronte Normal. Men jeg er ikke ute etter å ta dere, og jeg synes det er leit at du oppfatter det slik. Jeg ønsker dere hjertelig velkommen, og jeg håper at vi i fremtiden kan ha saklige diskusjoner om både innhold og presentasjon av informasjon, uten at vi skal bli såret og fornærmet om vi ser sakene på forskjellig vis.

Sitat av normal Vis innlegg
Mye påstander, null dokumentasjon. Jeg blir sliten av de stråmennene som settes opp her. Den første stråmannen var at jeg ikke ønsker å svare eller diskutere i det hele tatt, fordi det var 2 ting jeg ikke ønsket å gå nærmere inn på. Tøys!
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å være så voldsomt defensiv. Det opplevdes som litt uklart hva du ikke ville svare på, men jeg tok da utgangspunkt i at du ønsket å svare på spørsmål om andre saker. Jeg skrev blant annet at jeg håper og regner med at dette ikke er standardholdningen dere har til øvrige utfordrende spørsmål. For meg holder det at bekrefter at dette er tilfellet. Jeg trenger ikke å høre om stråmenn i rassen din.

Sitat av normal Vis innlegg
Den andre stråmannen du argumenterer mot er at vi ikke la noen føringer - vi la masse føringer, men ikke på hva det skulle stå på skiltene til folk. Det står det også i posten min.
Vis hele sitatet...
Jeg vet som sagt ikke hvordan marsjen har vært de siste årene, men de årene jeg deltok, var det ingen som la noen føringer for noe som helst. Jeg har full forståelse for at du ikke kan klandres for dette, men som talsperson for en organisasjon med en god del historie, så må du regne med at saker og inntrykk vil komme opp som ikke direkte angår deg som person. Hvis du skal bli sår og vondbråten hver gang det skjer, så vil det bli en slitsom jobb, tror jeg. Du vil være mye bedre tjent med å svare saklig og forklare hvordan ting har forandret seg. Det er ikke alle som følger aktivt med i Normal sin utvikling, inkludert meg selv.

Sitat av normal Vis innlegg
Ellers inviterer jeg til å stille bra krav til skilt på de arrangementene du arrangerer. Jeg stiller gjerne opp og hjelper deg. Når blir neste gang?
Vis hele sitatet...
Neste gang jeg fronter en sak du er engasjert i på en måte du anser som kontraproduktiv, så skal jeg i hvert fall ikke forsøke å kvele argumentene dine ved å spille såret.

Sitat av normal Vis innlegg
Jeg tillot cannabis kurerer kreft-skiltet, og jeg ville gjort det igjen. Ja, det er feil at cannabis kurererer kreft. Men det bringer oppmerksomhet til det som er gjort i kreftforskning og cannabis der. Hvis en idiot leser om cannabis og kreftforskningen fordi han oppfattet skiltet som løgnaktig og måtte være feil: vinn-vinn.
Vis hele sitatet...
Det fremstiller bevegelsen som useriøse og uvitende. Dermed svekker det tilliten til all annen informasjon dere forsøker å formidle. Men jeg bryr meg ikke så mye om det skiltet altså. Det jeg er opptatt av er at dere ikke gjør de samme tabbene som har blitt gjort tidligere, og skiltet er kun et lite eksempel på en slik avgjørelse. Ikke noen big deal i seg selv.

Sitat av normal Vis innlegg
Jeg aksepterer at man har et tillitsproblem hos folk som har opplevd hjelmsgate. Takk for at du er glad for det nye styret, som jeg sitter i, og som jeg må tåle at hva forrige styrer før meg gjorde påvirker meg.
Vis hele sitatet...
Jeg er glad for at du sier det, men alt annet indikerer at du ikke aksepterer dette overhodet. Jeg håper imidlertid at dette dreier seg om en misforståelse oss i mellom, og at vi kanskje ikke er vant med de samme rammene rundt en nettdebatt.

Sitat av normal Vis innlegg
Den som får bra behandling kommer tilbake.
Vis hele sitatet...
Den som klarer eller lærer seg å diskutere viktige saker uten å bli personlig fornærmet, kommer tilbake. Du og alle i styret er i hvert fall hjertelig velkomne hit fra min side, så lenge dere husker på at vi er et debattforum, og er inneforstått med at rammene rundt det trumfer sosiale bånd vi har til hverandre. Vi trenger ikke å være enige eller snakke hverandre etter munnen for å være venner. På den måten utfordrer vi hverandre, og kan også lære mer av hverandre =)
normal's Avatar
Trådstarter
Jeg oppfatter postingen din nå som å ha en svært barnslig debatteknikk, mental. Kanskje andre syns den er mer spiselig, men jeg har ikke tid å spandere på folk som lokker meg med hjertelig velkommen samtidig som man setter meg opp som lett forulempet og såret. Du kan fortsette på PM eller på epost, takk.

Uansett! La oss komme oss videre fra kjeklingen:

De tre viktigste ruspolitiske organisasjonene i Norge for cannabis: FHN, Normal og Luhm

Om dere ikke liker Normal, så vær så snill å meld dere inn i en av de andre. Man trenger medlemskap for å kunne slå i bordet ovenfor politikere og støtteordninger.

For nye medlemmer i Normal Oslo vil det bli satt opp et møte snart, de som er medlemmer for beskjed over sms.

Det er faktisk ganske hyggelig å være med i Normal! Til sommeren ønsker vi å sende ut folk til festivaler som cannabisambassadører. Vi har fått positiv tilbakemelding fra Karlsøya, uten at noenting er sikkert.

Vi ser også spesielt etter folk som klarer å starte lokallag i Stavanger, forresten!

- Simon
Sist endret av normal; 4. mai 2015 kl. 23:08.
Sitat av normal Vis innlegg
Simon var da veldig tydelig på at pengene skal brukes til å ansette (dyktige) folk. På samme måte som alle andre organisasjoner og institusjoner gjør.
Vis hele sitatet...
Er det å være tydelig? Hvis jeg skal donere penger til noe, så vil jeg vite hva de pengene blir til. At et par dyktige folk får kroner i banken holder ikke. At pengene ender opp hos noen er implisitt. Jeg vil vite hva disse dyktige menneskene produserer for disse pengene. Hvorfor trenger dere å ansette folk? Hva skal de gjøre? Hadde de gamle gutta fått penger til å ansette folk, så er det nærliggende å tro at de hadde ansatt seg selv, for å så røyke bort dagene med god lønn. Det ville sikkert ikke dere ha gjort, men dere kan ikke regne med at alle bare skjønner hvor gode intensjoner dere har. Hvis dere tar dere bryet med å svare på slike spørsmål, så blir organisasjonen deres mer åpen, og langt mer tillitvekkende.

Sitat av normal Vis innlegg
Jeg oppfatter postingen din nå som å ha en svært barnslig debatteknikk, mental. Kanskje andre syns den er mer spiselig, men jeg har ikke tid å spandere på folk som lokker meg med hjertelig velkommen samtidig som man setter meg opp som lett forulempet og såret. Du kan fortsette på PM eller på epost, takk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt deg opp som noe du ikke allerede har fremstilt deg som selv. At du ikke vil svare for deg er helt greit. Jeg tvinger ingen til å diskutere med meg. Jeg vil imidlertid oppfordre deg til å se gjennom tråden ved en senere anledning, når du har fått den litt på avstand.
Sist endret av mentalmelt; 4. mai 2015 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av normal Vis innlegg
Jeg oppfatter postingen din nå som å ha en svært barnslig debatteknikk, mental. Kanskje andre syns den er mer spiselig, men jeg har ikke tid å spandere på folk som lokker meg med hjertelig velkommen samtidig som man setter meg opp som lett forulempet og såret. Du kan fortsette på PM eller på epost, takk.
Vis hele sitatet...
Dønn seriøst bør du få deg eit kurs i debatteknikk. Mentalmelt er rimeleg sakleg, og påpeiker feila i kommunikasjonen. Du stempler det som barnsleg. For å sei det enkelt så er det ikkje normal som kjem vinnande ut av det...

Ta tre steg tilbake, og sjå gjennom kva du skriv. Hugs på at du uttaler deg på vegne av ein organisasjon, ikkje som privatperson. Hadde eg ikkje vist bedre hadde eg antatt at du var brønnpisser

Og no kjem noko sjeldent. Eg publiserer ein PM eg fekk. Det gjer eg, ettersom vedkommande opptrer på vegne av ein organisasjon:
Sitat av normal
At du omfavner stråmannen hans gjør den ikke noe mer ekte. Ta deg en bolle, slash.
Vis hele sitatet...
Det får tale for seg sjølv. Eg hadde ikkje publisert det om vedkommande kontaka meg som privatperson, men når det kjem frå organisasjonen normal har eg få problem med det.
Sist endret av vidarlo; 4. mai 2015 kl. 23:43.
normal's Avatar
Trådstarter
Jeg står for det skriver der og jeg, slash...men jeg merker at jeg er glad jeg ikke skrev noe personinformasjon eller noe viktig.

Trodde freak var ganske streng på hvordan crew selv ville bli oppfattet, i og med at så mye posting tilgrenser ulovlige aktiviteter. Mon tro hva slags andre selvpålagte regler du er villig til å bryte for en "god sak"?

Din gjentatte hamring om rolleblanding privat/organisasjon er temmelig kjedelig. Fra #2 post har jeg sagt at jeg uttaler meg som medlem i Normal. Jeg har faktisk gjort mitt beste for å klargjøre hva slags rolle jeg uttaler meg i utover det i postene, men om man absolutt skal ta alt i verste mening ("kommunikasjonsfeil") så blir det galt uansett.

Betyr det at når jeg som en de som har holdt på mest og har mest informasjon har en lett jobbe med å ikke blande roller? Nope.

Det er ingen andre i Normal som sitter med den oversikten jeg har. Det gjør ikke meg spesiell eller flink. Det er bare et resultat av den tid jeg har brukt.

Du ber meg ta tre skritt tilbake, men kan du ta deg 5 minutter og spørre deg selv om i hvilken grad du fremstår som en del av løsningen, eller problemet? Husk at i denne saken er jeg din representant, som jobber knallhardt for deg og andre.

Mental, tror du vi kan bygge figurer som Arild Knutsen uten å ha et minimum skjelett av økonomi? Cannabissaken i Norge trenger at vi bygger kompetent personell, folk som kan takle både freakforum, dagsrevyen, p3 på radioen og artikkel i vårt land. Det får vi ikke gjennom at folk gir oss tips over internett. Det får vi gjennom at folk får muligheter til å jobbe fulltid med dette, om vi så bare klarer å supplere et nuddelbudsjett til mat.


Det er på tide å legge ned flisespikkerne, og petimetermålerne! ( Kanskje også bongen. )


Frem mot ungass 2016 trengs det at alle gode krefter samler seg bak cannabiskampen. Dette er en av våre tids store sosiale kamper. Det er så mye som den grenser mot, kriminalitet, flertallet mot mindretallet, kvinnekamp, kamp for egen bevissthet, kamp for å ikke bli systematisk diskriminert for et helt trivielt rusvalg.

Vi trenger at dere er med på laget! Vi har da helt klart ingen perfekt plattform. Så hjelp oss å bli det! Møte opp, donere, bidra på den måten de kan hvis vi skal løfte denne saken!

- Simon
Sist endret av normal; 5. mai 2015 kl. 00:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av normal Vis innlegg
Jeg står for det skriver der og jeg, slash, men jeg merker at jeg er glad jeg ikke skrev noe personinformasjon eller noe viktig. Trodde freak var ganske streng på hvordan crew selv ville bli oppfattet, i og med at så mye posting tilgrenser ulovlige aktiviteter. Mon tro hva slags andre selvpålagte regler du er villig til å bryte for en "god sak"?
Vis hele sitatet...
Altså, du sender meg PM frå ein konto assosiert med Normal som organisasjon. Torkel har meldt seg inn i debatten, med ein personleg konto. Om du uttaler deg som privatperson burde du markert det veldig mykje betre. Brukarnamnet er normal, og det er vanskeleg å tolke det som noko anna enn Normal sine offisielle synspunkt.

Du er velkommen til å delta som privatperson, men då bør du ikkje ha organisasjonen sitt namn som nick, og full info i signatur.
Sitat av normal Vis innlegg
Du ber meg ta tre skritt tilbake, men kan du ta deg 5 minutter og spørre deg selv om i hvilken grad du fremstår som en del av løsningen, eller problemet? Husk at i denne saken er jeg din representant, som jobber knallhardt for deg og andre.
Vis hele sitatet...
Gjer du? Eg oppfatter at du i stor grad motarbeider mine ønsker om legaliserin - som forøvrig ikkje er spesielt sterke. Du opptrer useriøst, og du kjem med mildt sagt halvkveda argument. Sorry mac, du taler ikkje mi sak. Tvert imot. Du forsterker fordommane eg hadde mot Normal.
Sitat av normal Vis innlegg
Mental, tror du vi kan bygge figurer som Arild Knutsen uten å ha et minimum skjelett av økonomi? Cannabissaken i Norge trenger at vi bygger kompetent personell, folk som kan takle både freakforum, dagsrevyen, p3 på radioen og artikkel i vårt land. Det får vi ikke gjennom at folk gir oss tips over internett. Det får vi gjennom at folk får muligheter til å jobbe fulltid med dette, om vi så bare klarer å supplere et nuddelbudsjett til mat.
Vis hele sitatet...
Men du er ikkje den personen. Ja, normal må ha ein organisasjon for å takle det, men den organisasjonen må evne å argumentere sakleg for seg, å ikkje blande korta. Kva vil de? Medisinsk cannabis? Legalisering? Avkriminalisering? Det er ikkje klart for meg, og eg er over snittet interessert i temaet.

Få ei tydeleg platform. Røyk ut (pun intended) stoners som ikkje bidreg til den platforma. Sørg for at store delar av organisasjonen stiller seg bak den. Få folk til å gå i marsj utan å røyke seg skakke. Det er mange tiltak som vil betre imaget av organisasjonen.
Sitat av normal Vis innlegg
Mental, tror du vi kan bygge figurer som Arild Knutsen uten å ha et minimum skjelett av økonomi? Cannabissaken i Norge trenger at vi bygger kompetent personell, folk som kan takle både freakforum, dagsrevyen, p3 på radioen og artikkel i vårt land. Det får vi ikke gjennom at folk gir oss tips over internett. Det får vi gjennom at folk får muligheter til å jobbe fulltid med dette, om vi så bare klarer å supplere et nuddelbudsjett til mat.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler da ikke på at dere trenger penger. Jeg prøver bare å forklare dere at slike problemstillinger er sentrale for deres troverdighet. Hvis dere ikke har et konkret svar så er det greit, men dere blir nødt til å forholde dere til slike spørsmål i fremtiden, og dere bør være i stand til å svare på dem. Det er jo litt rart å hevde at man trenger penger, uten å ha en konkret plan for hvordan de skal brukes.

Er det noen som tolker ting i verste mening her, så er det jo deg. Alt jeg har skrevet her har utelukkende vært motivert av et ønske om at dere skal lykkes. Vi har hatt et par misforståelser, men ingen store nok til at det trenger å bli sur stemning.

Du skrev forresten tidligere at dere ikke legger føringer på hver enkelte aktivist. Jeg formulerte dette til at dere ikke legger føringer for marsjen. Jeg ser at det er en mer generell formulering, men noen stråmann er det ikke. Det er en slurvete omformulering av liten betydning, da jeg videre skriver at jeg ikke er kjent med hvordan ting gjøres i dag, og at det er godt mulig ting har blitt bedre. Det er ingen grunn til å "bli skuffet over meg". Det holder fint å påpeke hvordan ting har endret seg, og presisere detaljene for å unngå flere misforståelser.

Jeg foreslår at dere i Normal samkjører dere litt, og blir enige om noen retningslinjer for hvordan man uttaler seg og svarer på vegne av organisasjonen. Det som skjedde her nå er lite gunstig, all den tid dere ønsker å fremstå som et velfungerende styre. Man går for eksempel ikke plutselig ut av rollen sin midt i debatten, og drar saken ned på personnivå. Å klare å skille en sakdebatt på organisasjonens vegne fra en personlig konflikt, bør være et absolutt minimum.
normal's Avatar
Trådstarter
Det får stå for din regning at du mener det er greit å dele PMs etter eget forgodtbefinnende. Har ingen flere kommentarer til det.

På samme budsjettpost får det stå at jeg ikke identifiserer meg nok når jeg:

- Poster en video av meg selv talende for normal i tromsø
- Sier at jeg uttaler meg for meg selv ved Navn, og direkte sier at jeg snakker på vegne av meg selv
- står på siden til Normal med navn og bilde
- underskriver postene mine med navnet mitt så langt jeg husket/klarte

Hadde du vært genuint opptatt av saken, så hadde du ikke fora stråmannen til mental. Du hadde sett mulighetene heller enn hinderne. Men som du sier selv, dette er ikke noe du føler spesielt sterkt for. Kan det være en liten mulighet her for at du hadde noe uppoppgjort med gamle normal, og tok med deg de følelsene inn her?

Uansett, jeg ber om tilgivelse hvis kommunikasjonen min ikke har truffet hjem. Mye av det du spør om fins det svar på hvis man har satt sett inn i feltet, både her i Norge og ellers.^

Ellers har det vært en del misfoståelser og uryddigheter, men jeg er sikkert på at vi 3 hadde vært bra enige over et bord

håper vi kan få dette til

- simon
Sist endret av normal; 5. mai 2015 kl. 00:31.
Simon: Når du ha en bruker som heter Normal, og informasjon om organisasjonen Normal i din signatur, så er det ikke på noen måter mulig å missoppfatte at du uttaler deg på vegne av Normal. Og underskriver med ditt navn, slik at man vet hvem i Normal som skriver.

Opprett din egen bruker her inne, så kan du delta i debatten som privatperson med den.
Så bruker du/dere Normal brukeren til offesiell informasjon på vegne av organisasjonen Normal.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av normal Vis innlegg
Mental, tror du vi kan bygge figurer som Arild Knutsen uten å ha et minimum skjelett av økonomi? Cannabissaken i Norge trenger at vi bygger kompetent personell, folk som kan takle både freakforum, dagsrevyen, p3 på radioen og artikkel i vårt land. Det får vi ikke gjennom at folk gir oss tips over internett. Det får vi gjennom at folk får muligheter til å jobbe fulltid med dette, om vi så bare klarer å supplere et nuddelbudsjett til mat.
Vis hele sitatet...
Jeg følger ikke dere og støtter heller ikke saken deres, fordi legalisering og cannabis interesserer meg svært lite. Men, hva er det egentlig som menes med å "bygge figurer" her?

Jeg husker tilbake til ungdomsskolen for drøyt 15 år siden hvor en annen organisasjon jeg ikke skjønner meg på saltet ned penger i en sliten narkoman som dro rundt og raljerte i tide og utide om narkotikaens helvete fra a til å og inngangsporter både her og der. Noen år etterpå kom det en melding om at han var dau, og vi måtte huske på hasjnarkotikaens strenge grep rundt våre baller om vi var dristige. Jeg tror dog de både satset på feil hest og bygde litt feil på figuren samtidig.
Sist endret av m0b; 5. mai 2015 kl. 00:57.
Sitat av normal Vis innlegg
Uansett, jeg ber om tilgivelse hvis kommunikasjonen min ikke har truffet hjem. Mye av det du spør om fins det svar på hvis man har satt sett inn i feltet, både her i Norge og ellers.^

Ellers har det vært en del misfoståelser og uryddigheter, men jeg er sikkert på at vi 3 hadde vært bra enige over et bord

håper vi kan få dette til

- simon
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk gått store deler av dagen og tenkt på hvordan jeg kan hjelpe dere. At dere sitter i styret var en nyhet for meg, og en jeg ønsket velkommen. Når jeg kritiserer organisasjonen, så er det fordi jeg ønsker at den skal bli bedre. Dere må også huske på at hva dere gjør fra dag til dag, er det svært få som ser. Jeg visste ikke engang at dere har sluttet å arrangere marsjen for 5 år siden. Den er ca. det eneste ikke-medlemmer ser, og hvis folk i likhet med meg har trodd at dere fortsatt står for den, så har dere et problem. Normal bør få synliggjort arbeidet sitt i større grad, og bygget opp tillit ved å vise hva dere driver med, og hva potensielle ressurser går eller skal gå til.

Jeg har i mange år vært kritisk til Normal sin rolle i legaliseringsdebatten, og ikke vært redd for å si det høyt. Det er mitt utgangspunkt her. Hvis jeg fremstår som krass, så er det fordi jeg har sterke meninger, og et sterk ønske om at organisasjonen skal tjene sin hensikt. Ta utgangspunkt i at jeg ikke vet noe om hva dere gjør. I lys av historien, tro jeg dere da vil se at det ikke ligger annet enn gode intensjoner bak alt jeg skriver til dere, selv om det ikke er sukkerspinn på toppen =)
Aktivistfest 8. august

Normal har booket blitz sine konsertlokaler for en aktivistfest 8. august.
Vis hele sitatet...
Ønsker dere en seriøs organisasjon som jobber for legalisering av cannabis, så ville jeg ikke brukt blitz sine lokaler under noen omstendigheter.
Sist endret av AkerUE; 5. mai 2015 kl. 01:37.
usertitle import
bleh's Avatar
(...) Cannabissaken i Norge trenger at vi bygger kompetent personell, folk som kan takle både freakforum, dagsrevyen, p3 på radioen og artikkel i vårt land. Det får vi ikke gjennom at folk gir oss tips over internett. Det får vi gjennom at folk får muligheter til å jobbe fulltid med dette, om vi så bare klarer å supplere et nuddelbudsjett til mat.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor skal det kreve en eller flere fulltidsstillinger?

Følger dere med på utviklingen i andre land som nylig har avkriminalisert/legalisert og kan vise til at vi i lille Norge trenger fullverdige organisasjoner og årsverk for å få til en holdningsendring?

For oss utenforstående fremstår dette som et dårlig forsøk på å kunne sitte og spre svada som at "Cannabis kurerer kreft" og ellers ikke være særlig interessert i å diskutere noe som helst, utenom ved "personlig oppmøte". Den taktikken minner om sånn som MLM-folk holder på, der de alltid skal møte folk personlig eller over telefon fordi de er jævla god til å snakke for seg, uansett om det de egentlig kommer med er dritt. Velkommen til internett, og per i dag er det faktisk internett som er tingen.

Hvis dere ikke takler det uten å fremstå som bitre, barnslige drittunger burde dere kanskje satse på en annen karriere.

Og slutt å ødelegge for den gjennomsnittlige mann i gaten som faktisk er for legalisering, men ikke har lyst å bli assosiert med organisasjoner som "Normal" og lignende.

Get educated, be humble.
Jeg forstår ikke helt hva Simon skal svare for her. Selv har jeg aldri vært medlem av Normal. Jeg kjenner Hjelmsgt fra 70 tallet. Er der en feil alle som røyker hasj i Norge alltid har gjort, er det manglende evne til å organisere seg.
Det er greit med FHN jeg er selv medlem der, oppfordringen min er tegn medlemskap begge plasser. Det koster next to nothing, men du gir en stemme til det du står for, hvis du står for noe da.
Når det gjelder denne saken, gruppesøksmålet, så er edruelighetsspørsmålet det viktigste. Hvis ingen har fått det med seg så er det manglende edruleighet som er årsaken til at politiet tar setifikatet.
Derfor er det viktig med vitenskapelige facts om hvor lenge cannabis virker, fordi politiet til nå har kunnet hevde uimotsagt at man er påvirket i ukevis.
Saken er at cannabis ikke kan behandles annerledes enn alkohol i edruelighetsspørsmålet; er der noen som er uenige i det?

Medisinsk cannabis er den enste cannabis som er legal. Skal man da ikke gi støtte til dem som trenger dette, når det samtidig er døråpner for deg som vil bruke det til rekreasjon? Er det så vanskelig å forstå at man må begynne et sted.
Det kan jo ikke være noe galt i å støtte mennesker som faktisk har et medisinsk behov for planten. At Normal tar ballen her er strategisk riktig. Er der andre av dere anonymister her inne som har et bedre alternativ?
Sist endret av sadhus; 5. mai 2015 kl. 08:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har det jo ikke vært rettet mye kritikk mot strategien bak søksmålet. Det har bare blitt stilt noen spørsmål. Kritikken har gått på hvordan Normal velger å kommunisere med folk, både generelt og her i debatten. Det er sikkert fint å jobbe med enkeltsaker og møte folk over et bord istedenfor på internett. Betydelige holdningsendringer i befolkningen er imidlertid vanskelig å oppnå hvis man ikke når ut til massene med synspunktene sine, på en respektabel måte. Og det er holdningendringer som er, og bør være den primære målsetningen. Da er det lite hensiktsmessig å henvise til mail, eller til et bord på en café. Når debatten og spørsmålene ligger rett foran deg, så er det bare kaste seg ut i det, istedenfor å sile ut 99.9% av deltagerne ved å be folk om å fysisk møte opp en plass for at meningene deres skal kunne vektlegges.

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva konkret Normal gjør for å få til dette. For meg, som ikke ser Normal fra innsiden, så virker det som om freakforum har gjort langt mer for å påvirke folk i riktig retning enn hva Normal noen gang har gjort. Vi har ganske mange brukere her som i praksis har lagt ned hundrevis av timer med arbeid for å påvirke massene, og hvis dere hadde sett alle takkemeldingene vi har fått opp gjennom tiden, så ville det også ha vært åpenbart for dere at vi utøver ganske stor innflytelse. Ikke er det noen her som klager på dårlig tid eller manglende betaling heller. Vi gjør dette fordi vi har lyst, akkurat som medlemmer og støttespillere i Normal.
Sist endret av mentalmelt; 5. mai 2015 kl. 10:13.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Simon: Nå må du være så snill å ta noen rolige åndedrag og prøve å se på saken fra et annet perspektiv.

Om du tok mentalmelts tekst som nedsettende må du ikke være så selvhøytidelig, mentalmelt er kanskje den mest tolerante og imøtekommende brukeren på hele freak.no, ikke for å skryte ham opp men noen ganger lurer jeg på om han er en eller annnen inkarnasjon av buddah, for i tider der jeg hadde kaldkvelt en debbatant, klarer han rolig og pent å formulere seg saklig og informativt. Teksten hans var ikke ment å være nedsettende, men en ærlig refleksjon på hvordan Normal som organisasjon står frem for oss på sidelinjen, selvfølgelig har dere innenfor organisasjonen et annet blikk: Dette er jo saken dere brenner for, saken du bruker mye av fritiden og ressursene dine på.

Vi er ikke ut etter å gjøre dere vondt, vi sier bare vår ærlige mening som vi mener vil hjelpe på hele organisasjonens ansikt utad.

Skal dere få min støtte må dere ta disse tingene alvorlig, å legge opp ultimatum om at det er oss mot dem, og at dere kjemper kampen for oss derfor må vi la dere få gjøre det på deres måte blir feil.
Dere må stille krav til støttespillerne deres, det er nesten bedre med ingen enn med støttespillere som får dere til å se dårlig ut i medias lys.
Disse stråmennene, som du prøver å avfeie mentalmelts argumenter som, er mine og mange andres øyne nettopp det dere må ta tak i for å komme fremover med agendaen deres, vi har ikke sagt at det blir enkelt, snarere tvert om blir det en hard og lang kamp, men den må tas seriøst.

Jeg føler for at jeg må presisere: Jeg er klar over at dere har tatt noen ordentlige skippertak innad organisasjonen, og gjort mye arbeid med å fremme cannabissaken: Men jeg har ikke sett resultatene av det, hvilken organisasjon ser vi resultater av? Jo FHN, der Arild slenger seg på en hver debatt han rekker, med saklig informasjon, og han er godt versert innen debatteknikk og etikk, facebook gruppa til FHN har saklig info og ikke all denne Oss mot Dem mentaliteten som er så skadelig for imaget deres.

Igjen ønsker jeg dere virkelig lykke til videre.
Sist endret av Dodecha; 5. mai 2015 kl. 10:35.
Sitat av sadhus Vis innlegg
Medisinsk cannabis er den enste cannabis som er legal. Skal man da ikke gi støtte til dem som trenger dette, når det samtidig er døråpner for deg som vil bruke det til rekreasjon? Er det så vanskelig å forstå at man må begynne et sted.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ingen automatikk i at medisinsk bruk er en døråpner for rekreasjonell bruk. Om noe, så viser all empiri det motsatte, da opiater, steroider, amfetaminer og sikkert en skokk andre stoffer jeg ikke kan fellesbetegnelse på brukes i medisin, og det er ikke åpnet for rekreasjonell bruk. Å åpne for at kompetente forskere og leger skal benytte seg av et stoff for å behandle syke mennesker har lite til ingenting å gjøre med at noen vil røyke det for å ha det gøy.

Det er denne miksingen som får organisasjoner som Normal til å fremstå som useriøse for min del. Det fremstår lite gjennomtenkt, og som et varsko for at man egentlig bare er mest gira på å ruse seg, mens man dytter syke mennesker foran seg. Det er en direkte forkastelig fremgangsmåte. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan ønske stoffet både medisinsk og rekreasjonelt, men det er denne vulgære fremdyttingen av syke for egen vinning som ikke faller i smak. Jeg er langt ifra alene om dette også, da sammen med venner og bekjente som bruker stoffet også.

For øvrig så er all kritikk normal har fått her i tråden helt legitim. Hvordan skal den vanlige mannen i gata eller andre ta dere seriøst i en rusdebatt, når selv rusbrukere synes dere har et frynsete rykte? Emnet er mildt sagt betent, så å snu opinionen til folk flest uten å engang overbevise de som er for det dere vil, er ikke et godt utgangspunkt. Jeg visste ikke engang at dere arrangerte hasjmarsjen og synes ikke noe særlig om deres fremtoning, det lille jeg har fått med meg. Ta også med at dere selv her på forumet legitimerer feilinformering om rusmidler, til og med ser det som en vinn-vinn, så har dere for min del skutt dere selv i både foten, leggen og låret. Dere er ikke noe bedre enn politiet og andre anti-narkotika folk som kom på skoler med feilinformasjon. Dere står bare på andre siden av gjerdet.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Er det bare jeg som er litt skeptisk til Arild Knutsen? Han løftes stadig frem som en av de beste talspersonene for legalisering, men her siterer jeg han fra marsjen i Tromsø «Å plage, straffe og stigmatisere mennesker fordi de velger et rusmiddel er undertrykking nøyaktig slik samer, sigøynere, ikke-kristne og homofile har blitt undertrykt i vårt samfunn». Det å sette likhetstegn mellom det å bli straffet for å aktivt bryte loven med det å bli diskriminert som følge av bakgrunn er kvalm og dårlig retorikk.

Også vil jeg legge til at jeg ikke synes Simons argumentasjon om å tillate "Cannabis kurerer kreft"-skiltet er god nok. For det første kan barn og unge sluke det som god fisk, noe som absolutt ikke er bra. For det andre fremstår det ikke bare som konspiratorisk, men jeg tviler på at noen som leser det gidder å gjøre mer research. Hvis jeg går forbi noen fra nyhetsspeilet som har et skilt om chem-trails får det meg ikke til å sette av tid til å se om argumentene deres faktisk holder vann. Det at du påstår at du ville tillatt det igjen gjør at jeg ikke føler Normal representerer meg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
... mens man dytter syke mennesker foran seg. Det er en direkte forkastelig fremgangsmåte ...
Vis hele sitatet...
... som forsåvidt ser ut til å ha fungert bra i USA! Men at det er forkastelig skal jeg være enig i.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det å sette likhetstegn mellom det å bli straffet for å aktivt bryte loven med det å bli diskriminert som følge av bakgrunn er kvalm og dårlig retorikk.
Vis hele sitatet...
Arild Knudsen taler først og fremst de narkomane sin sak. Mennesker som er syke, og som trenger stoffer for ikke å bukke helt under. Det er nok ikke først og fremst tiltenkt de av oss som aktivt bryter loven kun fordi vi ikke respekterer den.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg vet at det er det han vanligvis gjør i FHN, og ære være han for det, men her er kontekst alt. Dette blir sagt i Marihuanamarsjen, hvor han står forran banneren "Legaliser marijuana nå!", og hvor han nettopp har satt fra seg plakaten "Gi Christian (10) cannabidiol". Lett å misforstå.

Edit: Det fremstår heller ikke som det er tungt narkomane han sikter til når han ordlegger seg som "de som velger rusmidler fremfor alkohol".
Sist endret av Olympic; 5. mai 2015 kl. 12:59.