Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8046
Hei! Har 2-3 lamper i huset der pærene ryker til stadighet. Ei i gangen, ei på badet og ei på stua. Bytter jeg pære er det snakk om få uker før den er mørk igjen. Hva kan dette skyldes?

Er det selve lampene? Det er flere ting på samme strømkrets som ikke har problemer.

Huset er bygget siste halvdel av 70-tallet og mye av strømnettet er der i fra, inkl sikringsskap med gamle skru-sikringer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags pærer?
Helt vanlige lyspærer kjøpt på dagligvarebutikken, ikke LED
Er det eldre sockets? Som holder pærene.
Har du testa spenningen i strømnettet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sjuken Vis innlegg
Helt vanlige lyspærer kjøpt på dagligvarebutikken, ikke LED
Vis hele sitatet...
Bytt til led. Dei er mindre følsomme for høg spenning, varer lenger og er billegare.
Livsnyteren: usikker på alder på lamper / sockets men det er ikke museumsgjenstander. Dog var de her når jeg kjøpte.
Vidarlo: trodde ledpærer krevde nye spesielle lamper?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av sjuken Vis innlegg
Livsnyteren: usikker på alder på lamper / sockets men det er ikke museumsgjenstander. Dog var de her når jeg kjøpte.
Vidarlo: trodde ledpærer krevde nye spesielle lamper?
Vis hele sitatet...
De kommer som vanlig E27 skrusokkel med all nødvendig elektronikk innebygd.
Noen er helt vanlige lys mens andre som Phillips "Hue" har mer avanserte funksjoner: Trådløs styring med fullt fargespekter å velge i fra. Man kan til og med linke de opp mot pc/tv e.l. og få ting til å skifte farge ut i fra hva som er på skjermen din f.eks

https://www.elkjop.no/catalog/hjem-o...er-og-lysparer
Sist endret av Dodecha; 11. oktober 2020 kl. 14:46.
Takk for alle svar, skal prøve å skifte til LED i de aktuelle lampene det gjelder ��
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sjuken Vis innlegg
Takk for alle svar, skal prøve å skifte til LED i de aktuelle lampene det gjelder ��
Vis hele sitatet...
Kan du ta bilete av emballasjen til ei av pærene det gjeld?
Jeg hadde problemer med at det røyk lyspærer minst en gang i måneden, for tre år siden byttet jeg ut alle lyspærene med Trådfri fra Ikea og etter det har jeg ikke byttet en eneste lyspære.

De er dyre i innkjøp men det tror jeg er spart inn nå med tanke på strømforbruk og hyppigheten av bytting av glødepærer, er også flott med app-styring, dimming og bytte av fargen på lyset.
Vidarlo: ja jeg kan prøve å huske å gjøre det, men har stort sett utelukkende kjøpt vanlig osram.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sjuken Vis innlegg
Vidarlo: ja jeg kan prøve å huske å gjøre det, men har stort sett utelukkende kjøpt vanlig osram.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det ikkje er LED? Vanlege glødepærer har ikkje vore til sals på ein del år, og sjølv halogen vart fasa ut for to år sidan...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er du sikker på at det ikkje er LED? Vanlege glødepærer har ikkje vore til sals på ein del år, og sjølv halogen vart fasa ut for to år sidan...
Vis hele sitatet...
Med mindre Halostar er noe helt annet enn halogenpærer så er ikke dette helt tilfelle her på denne kanten av landet.

Sist jeg handla skulle vi fylle opp en taklampe med G9 pærer og da var det flust av halostar i hyllene, og de var forøvrig også billigere pr stk enn LED, men dette vil jo bli prismessig billigere med tanke på at de lever lenger enn Halo.
Kanskje disse lampene er lukket/mangler luftgjennomstrømning slik at det blir varmgang? LED og "sparepærer" er gjerne mer ømfientlig for varmgang enn gammeldagse glødelamper.
Prøv ei pære som bruker mindre strøm. Men et par uker er likevel kort tid.
Kan disse lampene være utsatt for vibrasjoner?
Sist endret av Arex_x; 11. oktober 2020 kl. 22:03.
Åssen greier du å få varmgang i en LED-pære? Den blir jo ikke varmere enn at jeg kan holde den i hånda mens den lyser. tom. 60W-ekvivalent.
De små 3 watt LED pærene avgir ikke mye varme. Men de LED-pærene som avgir lys tilsvarende 60 W + glødelampe, kan bruke 20W eller mer. Det kan bli varme av det.
Pass på at hvis du kjøper LED-pærer på e-bay eller slike steder kan du få pærer som har ene fasen på metall deler det går an å ta på. Altså man kan få en kavring.

Har til og med sett LED-pærer med vifte i. Ei Phillips pære.
Sist endret av Arex_x; 12. oktober 2020 kl. 07:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LED avgir også varme som annen elektronikk. Utfordringene med kjøling er bare i en mindre skala, derfor annerledes og mye mer «lokalt».

En venn har samme utfordring med ei lampe hvor pærene ryker. Typ halogen spot er også prøvd med LED og samme problem.

Jeg kunne tenkte det var strømmen men da er det rart det bare skjer på en og samme lampe.