Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1627
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er blant de som før i tiden greide å bruke benzo regelmessig i ca 20 år uten å bli avhengig. Det skal sies at det er det eneste stoffet som har medført at jeg har vandret på kanten av stupet noen ganger i tidlig 20 årene, men jeg lærte meg å ha dyp respekt med selvdisiplin. Det er det med at hjernen lett prøver og lure en selv med unskyldninger til å kose seg med f.eks en mogadom til morgenkaffen en fridag, og at det da gjerne kun må bli med neste dag etter det. En gang i tiden brukte jeg kun en valium fredag eller lørdag når det var helg over flere måneder, noe som er ganske skummelt med tanke på halveringstiden og at man er påvirket i flere dager i etterkant. Det samme gjelder og rivotril.

Nå har jeg hatt noen års opphold, men tilgjengeligheten for de forskjellige benzo preparatene er der på et stort svartemarked. Og med rett bruk så vil jeg påstå at det kan ha en kraftig medisinsk effekt. I mitt tilfelle så sliter jeg ikke så veldig psykisk, men har en del kropslige smerter hvor benzo preparatene hjelper meg å slappe av muskulært. Ikke minst så hjelper det med og hente inn søvn. Men så liker jeg og rusen. Og ikke inrømme det måtte være en livsløgn.

Så det jeg lurer på er. Hvordan mener freaks at man mest mulig kan bruke benzo forsvarlig oftest mulig uten at man hekter seg? Vil man f.eks hekte seg mindre om man veksler mellom de forskjellige preparatene?

Min hovedregel har alltidvært og ikke la det bli en vane. At jeg helst lar det gå uker mellom hver tablett. Det selv om jeg har hatt lyst og ta en mental ferie hver helg.
Ser på benzo som ett type verktøy man bruker når andre faktorer ikke er tilstrekkelig. Når jeg leser bruken din så høres du jo avhengig ut, har du prøvd å slutte?
Da alle benzoer (correct me if I'm wrong) påvirker de samme reseptorene, GABA(B), så vil det ikke hjelpe å veksle på de. Ansvarlig bruk i mine øyne er det å få til lange nok pauser til at man ikke blir fysisk avhengig. Les deg opp på de forskjellige halveringstidene og regn ut når de forskjellige benzoene er ute av kroppen, for så at du går uten i noen dager når de er helt ute.
Hva med å heller gå på beroligende som berører GABA(A) reseptorer istedenfor, som blant annet Lyrica. Altså gå på det i noen dager, for så å ta benzo i noen dager. Den type "sjonglering" burde vel fungere. Har ingen sikre kilder på dette dessverre, men kanskje noen her inne kan bekrefte om det faktisk hadde fungert. Bare en tanke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet ikke om du leste alt. Jeg har ikke brukt benzo på flere år sett bort i fra et fåtals enkelt tilfeller.
Vis hele sitatet...
Rettelse; Jeg fikk ett inntrykk av at du virket avhengig de 20 årene du brukte. Hvordan var det å slutte?
Sist endret av meitemark; 30. september 2020 kl. 11:46. Grunn: Skriveleif
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Ser på benzo som ett type verktøy man bruker når andre faktorer ikke er tilstrekkelig. Når jeg leser bruken din så høres du jo avhengig ut, har du prøvd å slutte?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du leste alt jeg skrev. Jeg har ikke brukt benzo på mange år(sett bort i fra noen få enkeltilfeller):
Anonym bruker
"Ulykkelig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, det gjør man ikke.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Rettelse; Jeg fikk ett inntrykk av at du virket avhengig de 20 årene du brukte. Hvordan var det å slutte?
Vis hele sitatet...
Beklager om det ble rot i tråden, jeg glemte anonymiseringsknappen..Men uansett, så er jeg da en nøktern person den dag i dag og intet å frykte.

Om hvordan det var å slutte så har jeg nok ikke blitt hektet nok til at det har hatt de store utfordringene. Desuten så har meditasjon og yoga med den type ting på en måte erstattet behovet for å flykte bort. Og jeg brukte alldrig benzo hver dag de 20 årene, det kunne noen ganger gå måneder mellom hver gang. På det meste brukte jeg det bare i helgene, men da viste jeg ikke at halveringstiden påvirket meg dagene i etterkant.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Not Normal Vis innlegg
Hva med å heller gå på beroligende som berører GABA(A) reseptorer istedenfor, som blant annet Lyrica. Altså gå på det i noen dager, for så å ta benzo i noen dager. Den type "sjonglering" burde vel fungere. Har ingen sikre kilder på dette dessverre, men kanskje noen her inne kan bekrefte om det faktisk hadde fungert. Bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg egentlig ikke det store behovet sånn egentlig for benzo sett bort i fra at jeg bor med en straight dame som ikke under noen omstendigheter ville tolerere så mye som en joint i det jeg f.eks smøyg meg ut en kilometer fra huset. Da hadde det vært enklere med en valium tilgjengelig de få gangene i året jeg var ekstra stresset og fikk værk i musklene. Det er synd kratom er så vanskelig å oppdrive da det gjorde underverker. Uansett svært interesann informasjon. Takk for svar.
Anonym bruker
"Ulykkelig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har jeg egentlig ikke det store behovet sånn egentlig for benzo sett bort i fra at jeg bor med en straight dame som ikke under noen omstendigheter ville tolerere så mye som en joint i det jeg f.eks smøyg meg ut en kilometer fra huset. Da hadde det vært enklere med en valium tilgjengelig de få gangene i året jeg var ekstra stresset og fikk værk i musklene. Det er synd kratom er så vanskelig å oppdrive da det gjorde underverker. Uansett svært interesann informasjon. Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Er der verdt å miste dama di for a? Er det så nødvendig for deg med piller når du er stressa? Hun finner det ut før eller senere og da blir det et helvete for at du har rusa deg bak ryggen hennes.. Stress er vanlig og kan håndteres på andre måter, stress over tid som fører til muskelverk er også vanlig og kan håndteres på andre måter. Er det ikke bedre å heller dra på spa, ta badstu sammen og massere hverandre og dempe de smertene på en måte som styrker forholdet, enn å ta piller fra svartemarkedet som hun vil regne som narkotika og svik og bedrag og som svekker forholdet og tilliten i forholdet? Bare et perspektiv herfra som jeg ville tenkt gjennom om jeg var deg..
Hvorfor skal hans frihet slutte der hennes frykt begynner?
Jeg er ingen fan av benzo i det hele tatt.
Håper du finner en sunnere løsning. Men det burde være for din egen del ikke fordi dama di skal bestemme.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er der verdt å miste dama di for a? Er det så nødvendig for deg med piller når du er stressa? Hun finner det ut før eller senere og da blir det et helvete for at du har rusa deg bak ryggen hennes.. Stress er vanlig og kan håndteres på andre måter, stress over tid som fører til muskelverk er også vanlig og kan håndteres på andre måter. Er det ikke bedre å heller dra på spa, ta badstu sammen og massere hverandre og dempe de smertene på en måte som styrker forholdet, enn å ta piller fra svartemarkedet som hun vil regne som narkotika og svik og bedrag og som svekker forholdet og tilliten i forholdet? Bare et perspektiv herfra som jeg ville tenkt gjennom om jeg var deg..
Vis hele sitatet...
Alt du sier er relativt fornuftig. Meditasjon, massasje, alt av den type ting. Dessuten er det bedre å konfrontere stress(indre demoner)fremfor å flykte fra dem. Men la oss være såpass ærlige å inrømme for oss selv at hele livet egentlig består i å ruse seg selv om det bare er på iskrem og kaffe med litt sex i blant.

Jeg er og enig med at det med å gå bak ryggen til sin kjære ikke medfører så mye bra. Så blir det lett en slik "det hun ikke vet har hun ikke vondt av". Og det med min kjærlighet til kratom f.eks er ikke så alvorlig i mitt tilfelle en gang jeg var så heldig og få tak i det(det eneste jeg har brukt sjeldent, men bak ryggen hennes). Vi snakker ikke om missbruk, men jeg som alle andre har og mitt privatliv i tillegg til privatlivet til meg og damen min. Det er ikke utroskap det er snakk om.. Jeg må likevel inrømme at det tidvis er litt kjedelig og A4 for en med min fortd noen ganger til tross for alt det fine vi har sammen. Så lever vi nå bare muligens kun et liv, og må velge om vi skal krydre det til så sant det ikke finnes noe offer som tar skade av det. Og om hun fant det ut, så tror jeg heller ikke det ville blitt så mye rabalder, da hun vet om min i nåtid sjeldent lefling med psykidelia med intensjon om tereapautisk og åndelig vekst.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fortsttelse da jeg ikke får til å redigere innlegget. Som jeg sa: " Og om hun fant det ut, så tror jeg heller ikke det ville blitt så mye rabalder, da hun vet om min i nåtid sjeldent lefling med psykidelia med intensjon om tereapautisk og åndelig vekst".

Det med psykidelia har hun heller overhodet ikke sans for, men jeg har "presset henne til å akseptere de grensene" på en måte da det finnes grenser for å gi avkall på personligheten min.
Det blir litt pose og sekk-mentalitet. Du løper en risiko ved å bruke benzo da du kan miste dama om det oppdages. Spørsmålet blir hvor mye hun betyr for deg. Er det verdt risikoen? Spesielt med tanke på fortiden hvor jeg antar du har slitt med rus og ting kom ut av kontroll. Hvorfor skal det bli annerledes nå?

Jeg kunne godt tatt meg noen øl mye oftere enn jeg gjør, jeg blir roligere, får det generelt litt bedre, men jeg vet og at jeg har sterk familiær sårbarhet for alkohol og risikerer jobb, familie etc om jeg gjør det, derav lever jeg tilnærma avholds. Jeg og vil ha i pose og sekk, men vet at jeg trolig bare får det for en kort periode og derfor finner jeg andre alternativ som trening etc selv om jeg heller vil drikke pils enn å jogge.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det blir litt pose og sekk-mentalitet. Du løper en risiko ved å bruke benzo da du kan miste dama om det oppdages. Spørsmålet blir hvor mye hun betyr for deg. Er det verdt risikoen? Spesielt med tanke på fortiden hvor jeg antar du har slitt med rus og ting kom ut av kontroll. Hvorfor skal det bli annerledes nå?

Jeg kunne godt tatt meg noen øl mye oftere enn jeg gjør, jeg blir roligere, får det generelt litt bedre, men jeg vet og at jeg har sterk familiær sårbarhet for alkohol og risikerer jobb, familie etc om jeg gjør det, derav lever jeg tilnærma avholds. Jeg og vil ha i pose og sekk, men vet at jeg trolig bare får det for en kort periode og derfor finner jeg andre alternativ som trening etc selv om jeg heller vil drikke pils enn å jogge.
Vis hele sitatet...

Når det er sagt. JEF HAR FAKTISK ALLDRIG SLITT MED RUS, og det til tross for mange år(ikke sikker, kansje 20 år) med bruk av forskjellige rusmidler tidligere. Jeg har vært nære på og mistet kontroll et par ganger på benzo tidligere. Men jeg tror det har noe med personlighetstype mennesker å gjøre. Jeg lot aldrig min lefling med "narkotika" bli en vane, og så nok av skrekkeksempell blant mine venner på den tiden vi eksperimenterte som værst. Til sammenligning så har og mangfoldige mennesker drukket alkohol regelmessig i helgene i over 20-30 og langt over halve livet uten at de sliter med rus. Det som skiller disse tingene er kun en juridisk betegnelse og at benzo er blant det mest vannedannende. Det finne til og med mennesker som har brukt heroin over mangfoldige år som ikke sliter med rus, selv om det helt sikkert ikke er å anbefale.

Ellers respekt for at du holder deg avholds med tanke på din sårbarhet for alkohol.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvis du allerede har vært nære på å miste kontroll leker du jo med ild. det at du faktisk har nesten gjort det burde være en stor varselslampe om at dette er ikke bra, og er også rødt flagg at du skal drive å rettferdiggjøre bruk av større menger benzo. måten du snakker om dette på er identisk med folk som er på tur ned i benzo helvete. bytt ut det du har sagt med heroin, metamfetamin, alkohol, whatever, og les igjen. høres det fremdeles ut som noe greit og trygt for deg?
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvis du allerede har vært nære på å miste kontroll leker du jo med ild. det at du faktisk har nesten gjort det burde være en stor varselslampe om at dette er ikke bra, og er også rødt flagg at du skal drive å rettferdiggjøre bruk av større menger benzo. måten du snakker om dette på er identisk med folk som er på tur ned i benzo helvete. bytt ut det du har sagt med heroin, metamfetamin, alkohol, whatever, og les igjen. høres det fremdeles ut som noe greit og trygt for deg?
Vis hele sitatet...
I den tid var jeg ikke klar over at f.eks en rivotril og valium(om ikke jeg tar feil)har 50 timers halveringstid. Man blir jo da påvirket i omtrent en uke. Jeg skjønte ikke da heller at det var så mye værre en alkohol om jeg byttet det ut i helgene. Ikke ble jeg fyllesyk, så jeg følte det var bedre for både kropp og sjel. Men selvsagt tok jeg feil. Benzo skaper lett ubalanse i hjernen, og mange fremkaller angst som fra før av ikke var der av benzo bruk. Noen ganger er den ikke kurerbar, så benzo er farlige saker.

Jeg har og leflet med det meste av ulovlige substanser i min tid, og folk er forskjellige. Den nytelsesyke hedonisten i meg likte bare benzo og cannabis av flyktige substanser.

Ellers har jeg ikke nevnt noe om at noen som helst bruk av flyktmidler er trygt. Det er ikke trygt å leve. Og det var ikke rettferdigjørelse av bruk av benzo. Ei har jeg sagt noe om å bruke store mengder. Ikke bruker jeg lengre benzo heller, men noen få ganger så drømmer jeg meg tilbake av enkeltheten det var å poppe en pille. Og i den tid jeg poppet en pille, poppet jeg stort sett bare en pille, og yttest sjeldent 2 dager etter hverandre. Det og f.eks poppe flere valum gav meg ikke noe mere "rusfølelse", men man ble mer idiot i pappen uten og forstå det. Og hadde jeg blitt så tollerang at jeg trengte mange flere ville jeg blitt skremt.

Forstå meg rett, det er ikke ment som noen rettferdighetsgjørelse. Men folk som drikker i helgene ruser seg akuratt like mye som jeg gjorde selv om om en del benzo er kjempeskummelt først og fremst på grunn av halveringstiden rent avhengighetsmessig. Denne tråden var mest et ønske om iinspill på hvordan man kan om man absolutt skulle velge, bruke benzo forsvarlig uten å bli avhengig.
Har valium 50t halveringstid?? Det er jo samme virkestoff i valium og vival. Sistnevnte har ikke spess lang halveringstid.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Har valium 50t halveringstid?? Det er jo samme virkestoff i valium og vival. Sistnevnte har ikke spess lang halveringstid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg tar feil der. I følge litt googling står det: "Halveringstid: Voksne: 24‑48 timer".

For meg virker valium til å være litt mer uforutsigbar i forhold til halveringstiden. Rivotril derimot som er det letteste og oppdrive på svartemarkedet har 50 eller 48 timer. Man er likevel påvirket en god stund av valum om man etter 24 timer har halvparten av virkningen igjenn, og der igjenn har halvparten av virkningen om du skjønner.
"!Halveringstid: Voksne: 20-50 timer." Detter er vival, gjelder samme ca for valium også. Henta fra felleskatalogen.
Jeg synes vival/valium henger i utrolig kort. mister effekt etter et par timer synes jeg. Og om effekten er halvert etter 20t synes jeg det høres merkelig ut.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
"!Halveringstid: Voksne: 20-50 timer." Detter er vival, gjelder samme ca for valium også. Henta fra felleskatalogen.
Jeg synes vival/valium henger i utrolig kort. mister effekt etter et par timer synes jeg. Og om effekten er halvert etter 20t synes jeg det høres merkelig ut.
Vis hele sitatet...
Det med benzo generelt er at det funker best de første timene rent euforisk/rusmessig etter min erfaring. Etter noen timer venner man seg til det, men man er påvirket selv om man ikke vet det f.eks etter en rivotril. Det flere dager i etterkant. Det er noe med stigningen i det virkningen trer i kraft etter en poppet valium. Det er derfor mange ofte popper en ny, og gjerne en ny etter det. Det blir litt som chasing the dragon, da euforien kun virker etter første tablett. Så leter man etter den samme euforien uten noe resultat.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når det er sagt. JEF HAR FAKTISK ALLDRIG SLITT MED RUS, og det til tross for mange år(ikke sikker, kansje 20 år) med bruk av forskjellige rusmidler tidligere. Jeg har vært nære på og mistet kontroll et par ganger på benzo tidligere. Men jeg tror det har noe med personlighetstype mennesker å gjøre. Jeg lot aldrig min lefling med "narkotika" bli en vane, og så nok av skrekkeksempell blant mine venner på den tiden vi eksperimenterte som værst. Til sammenligning så har og mangfoldige mennesker drukket alkohol regelmessig i helgene i over 20-30 og langt over halve livet uten at de sliter med rus. Det som skiller disse tingene er kun en juridisk betegnelse og at benzo er blant det mest vannedannende. Det finne til og med mennesker som har brukt heroin over mangfoldige år som ikke sliter med rus, selv om det helt sikkert ikke er å anbefale.

Ellers respekt for at du holder deg avholds med tanke på din sårbarhet for alkohol.
Vis hele sitatet...
Ok, misforstod litt, trodde du hadde avhengighetshistorikk bak. Generelt kan man vell dele rusbruk inn i rekreasjon og for 'fikse' noe. Mange kan bruke ulike rusmidler til rekreasjon uten problemer, men greia da er at man ikke bruker rus for å takle/bedre fysisk/psykisk smerte/ubehag, men som et pluss i hverdagen. Brukes rus som flukt fra noe er risk for avhengighet mye høyere enn om man tar seg et par øl hver lørdag, røyker en joint et par ganger i måneden eller tar mdma på fest noen få ganger i året. Benzo er noe svært få bruker som rekreasjonsrusmiddel, men ifte som selvmedisinering. Tar man med den store toleranseutviklinga og fysisk/psykisk avhengighetspotensiale er det et av de verste rusmidlene vi har. Vil ikke anbefale noen å bynne på egenhånd, men få det fra lege ved behov istedet.

Har du prøvd lyrica eller neurontin? Disse kan du få fra lege og de kan brukes over lang tid med generelt bedre effekt på endel typer kroppslige smerter enn benzo, spesielt over tid. Jeg ville mye heller anbefalt å snakke med legen om bruk av de.
Anonym bruker
"Identisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ok, misforstod litt, trodde du hadde avhengighetshistorikk bak. Generelt kan man vell dele rusbruk inn i rekreasjon og for 'fikse' noe. Mange kan bruke ulike rusmidler til rekreasjon uten problemer, men greia da er at man ikke bruker rus for å takle/bedre fysisk/psykisk smerte/ubehag, men som et pluss i hverdagen. Brukes rus som flukt fra noe er risk for avhengighet mye høyere enn om man tar seg et par øl hver lørdag, røyker en joint et par ganger i måneden eller tar mdma på fest noen få ganger i året. Benzo er noe svært få bruker som rekreasjonsrusmiddel, men ifte som selvmedisinering. Tar man med den store toleranseutviklinga og fysisk/psykisk avhengighetspotensiale er det et av de verste rusmidlene vi har. Vil ikke anbefale noen å bynne på egenhånd, men få det fra lege ved behov istedet.

Har du prøvd lyrica eller neurontin? Disse kan du få fra lege og de kan brukes over lang tid med generelt bedre effekt på endel typer kroppslige smerter enn benzo, spesielt over tid. Jeg ville mye heller anbefalt å snakke med legen om bruk av de.
Vis hele sitatet...

Jeg vil nok og tro at det finnes en god del rekreasjonelle benzobrukere. IKke at jeg under noen omstendigheter vil anbefale det, men det er liksom så praktisk. Man blir jo sofastein på det og som på cannabis selv om det mangler det lille ekstra. Mange får og paranoide tendenser av å røyke cannabis, og benzo virker motsatt. Og greia med benzo er at dersom man har tolleranse får man ikke den euforiske rusfølelsen. Det fant i hvertfall jeg ut, og det var en annen grunn til at jeg gikk lenge mellom hver gang før jeg poppet en pille etterhvert som jeg forstod virkningen.

Lyrica har jeg alldrig testet. Jeg er egentlig generell motstander av og gå fast på noe, og tror aller helst på trening, sunn mat, moderasjon og den type ting. Jeg har ikke særlig psykiske utfordringer en hva jeg vil tro er normalt. Hva får man lyrica for? Jeg trodde det og var vanedannende.
Lyrica brukes for å dempe angst og kan funke på nervesmerter om jeg ikke tar helt feil? Jeg har aldri fått euforisk følelse på benzo iallfall :P
Lyrica og neurotin er nært beslekta og kan brukes ved f.eks nervesmerter og epilepsi. Lyrica kan ig brukes ved angst. Begge har mye mindre toleranseutvikling enn benzo, men kan gi lugnende effekt på endel smerter og angst. Generelt tryggere å bruke over tid. Det er mulig du kan bruke de ved behov og.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Lyrica og neurotin er nært beslekta og kan brukes ved f.eks nervesmerter og epilepsi. Lyrica kan ig brukes ved angst. Begge har mye mindre toleranseutvikling enn benzo, men kan gi lugnende effekt på endel smerter og angst. Generelt tryggere å bruke over tid. Det er mulig du kan bruke de ved behov og.
Vis hele sitatet...
Tilgi meg, jeg orker ikke lese gjennom alle innlegg for en liten anekdote. Men jeg mener å ha lest her inne tidligere at lyrica og benzo har krysstoleranse? Om de har det, vil vel lyrica hjelpe på benzo abstinens, og motsatt. Og dermed vil det å bytte mellom de for å unngå avhengighet være feilslått, slik jeg forstår
Angående stress. Så bruker jeg å ta dype pust ned i magen om jeg er stresset. Begynte med dette etter å ha lest om "vagus-nerven". Fikk også vite fra en indisk lege at man kan svelge luften, også trekke inn mer, for å aktivere vagus-nerven enda mer. Med å "aktivere" vagus-nerven, roer man ned kroppen fysisk (visstnok).