Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4264
Etter mange år fravær har jeg nå tatt opp en gammel hobby og vil starte med et lite dyrkeoppsett hjemme. Jeg tenkter å begynner forsiktig med å dyrke frem 3-4 ulike bonsai morplanter for så ta det videre derfra. Jeg er en av dem trives mer med prosessen å dyrke en nødvendigvis å bruke sluttresultatet. Ikke minst av den grunn har jeg det ikke travelt med å sette dette i blomst. En god stamme med morplanter er et mål i seg selv. Å sette planter i blomst kan vente til jeg har bygget et stealth dyrkerom som jeg er 100% sikker ikke kan oppdages av naboer og garantert er luktfritt.

Frø er bestilt via falsk postkasse (som overraskende nok fungere like bra i dag som for 20 år siden).

Følgende frø er bestilt og mottatt:
*Charlotte's web feminized
*Charlotte's angle feminized
*Bruce Banner feminized
*Girl Scout Cookies feminized
*Sexpot feminized

Jeg vil prøve å beskrive prossessen i detalj i denne tråden og jeg håper andre vil få litt nytte av det.
Gøy! Driver å rigger i gang selv. Alt er oppe, telt, lys, kullfilter etc. Mangler bare frø. Har du fått frøa i jorda?
Spennende, hvilke før tenker du satse på? Jeg har begynt forsiktig med 2 stk. Charlotte's Angel. La dem i fuktig papir, og de begynte å spire på under 24 timer. Satte dem så i potte

To dager etter spiring:


Fire dager etter spiring:


Det gikk en del raskere en jeg trodde, men fikk snudd meg rundt å begynt på skapet de skal stå i. Det blir et rom på ca 74*42*60 cm. Kjører to stk. T5 lysarmatur fra biltema som går på hver sin kurs. Greit med litt redundans så ikke morplantene går i blomst hvis en kurs skulle slå ut. Totalt blir det ca. 56W fra lysrørene. Tror det skal holde, ønsker ikke at de vokser alt for mye.

https://www.biltema.no/bygg/belysnin...p20-2000023794

Bruker 4000k lysrør på 14 W hver (biltema art. nr. 44-065)





Har også liggende vifte og kullfilter som kan installeres hvis morplanter gir fra seg for mye lukt.
Sist endret av H. Potter; 1. august 2020 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jævlig najs opplegg du kjører her. Hvor lang er tid trenger de for å bli "moden" nok?
Sitat av H. Potter Vis innlegg
Spennende, hvilke før tenker du satse på? Jeg har begynt forsiktig med 2 stk. Charlotte's Angel. La dem i fuktig papir, og de begynte å spire på under 24 timer. Satte dem så i potte

To dager etter spiring:


Fire dager etter spiring:


Det gikk en del raskere en jeg trodde, men fikk snudd meg rundt å begynt på skapet de skal stå i. Det blir et rom på ca 74*42*60 cm. Kjører to stk. T5 lysarmatur fra biltema som går på hver sin kurs. Greit med litt redundans så ikke morplantene går i blomst hvis en kurs skulle slå ut. Totalt blir det ca. 56W fra lysrørene. Tror det skal holde, ønsker ikke at de vokser alt for mye.

https://www.biltema.no/bygg/belysnin...p20-2000023794

Bruker 4000k lysrør på 14 W hver (biltema art. nr. 44-065)





Har også liggende vifte og kullfilter som kan installeres hvis morplanter gir fra seg for mye lukt.
Vis hele sitatet...
Nå blir det ikke heelt det samme, hadde i utgangspunktet ikke tenkt å dyrke morplanter. Men jeg likte tanken med å ikke sette de i blomst før man vet at man har noe helt luktfritt. Fikk litt second thoughts må jeg si. Men i og med at det er tjukk betong mellom leilighetene så tror jeg det går fint.

Vet ikke helt enda, jeg vet at jeg kan få tak i Critical Kush og Super silver haze. Men har hørt meg rundt med folk som har hørt seg rundt og det er mye forskjellig å få. Så vi får se.

Tror det er lurt med en liten vifte i det rommet, slik at stilken blir stor og sterk. Og tror også det er lurt med skikkelig vekstlys etterhvert
Trenger man ikke mer enn T5 lys for mor-planter? Husker jeg hadde min i et telt, den sto på 18/6 i et lite telt med en CFL- på ca 70W som var praktisk talt så nære som mulig.. den gikk fortsatt over i blomst av seg selv (ikke auto)
Jeg kjører morplante under et 50W Led-armatur i vinduskarmen, den har vokst som et ugress i månedsvis og går ikke i blomst. Jeg har tidligere kjørt morplante under 40W CFL uten problemer, de trenger ikke allverdens lys.
Jeg tror 56 Wskal holde for morplanter, men er ikke helt sikker. Er heller ikke sikker på om de trenger en liten lyspause eller om 24/0 fungerer. Blir spennede å se



Fant plantene litt slitne i dag morges. Det ble nok for varmt i skapet uten vifte, så nå montere jeg opp avtrekk så de får en mer normal temperatur.

Sitat av Antiex Vis innlegg
Jævlig najs opplegg du kjører her. Hvor lang er tid trenger de for å bli "moden" nok?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de skal være klar til å produsere stiklinger i løpet av en 3 ukers tid.

SKal også få installert en oscillerende vifte som foreslått av kastrertHankatt. Må bare finne en som er liten nok til å passe inn i skapet
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Morplanter sier du?
Ville gått for konstant vegging og LST for maksimal busking av plantene.
Tatt stiklinger fra skuddene som ser best ut og rota dem..
For røtter bruk en helt svart kontainer som du har vannet i. Lykke til spennende prosjekt.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Morplanter sier du?
Ville gått for konstant vegging og LST for maksimal busking av plantene.
Tatt stiklinger fra skuddene som ser best ut og rota dem..
For røtter bruk en helt svart kontainer som du har vannet i. Lykke til spennende prosjekt.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Tenkte å bruke LTS, men vil nok begrense busking litt. Trenger egentlig svært få stiklinger, Så 98% vil bli klippet og kastet. Har lest en del på oldetimer1 sin bonsai tråd, som etter det jeg skjønner er en av de orginale canabis bonsai trådene:

http://www.uk420.com/boards/index.ph...o-bonsai-mums/
Sist endret av H. Potter; 3. august 2020 kl. 14:47.
Ser bra ut det. Lykke til videre!

Denne vifta er liten og nett.

https://gorillagrow.no/produkt/monke...iABEgLvrPD_BwE

eller

https://gorillagrow.no/produkt/clip-blaeser/
Sist endret av veidemann; 3. august 2020 kl. 17:39.
Sitat av veidemann Vis innlegg
Ser bra ut det. Lykke til videre!

Denne vifta er liten og nett.

https://gorillagrow.no/produkt/monke...iABEgLvrPD_BwE

eller

https://gorillagrow.no/produkt/clip-blaeser/
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, skal få om jeg ikke får bestilt en derfra

Har montert i avtrekk i "teknisk rom" øverst i skapet. Men venter med kullfilteret til det er nødvendig.


Ellers så ser det ut som planene trives godt, vanner ca. annen hver dag:

Det er nå 9 dager etter spiring. De får godt med vann annenhver dag, men ingen næring enda. Har laget hull i kanten rundt potta for å feste wire til LST.

▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er en liten oppdatering på fremgang for bonsaiene.

Har begynt med LTS på den ene av Charlotte's Angel plantene, mens jeg tenke å prøve topping på den andre.




Har i tillegg startet på morplanter for bruce banner, charlotte's web og sexpot
Sist endret av H. Potter; 14. august 2020 kl. 18:53.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er nå 2 mnd siden siste innlegg. Det har vært svært travle dager, men tenkte det var fint å ta en oppdatering på Bonsaiene.

Bonsaiene trives godt og basert på størrelsen skulle en ikke tro de var over månender gamle. De bli regelmessig klippet ned og holdt i sjakkk, og begynner sakte å få det pene bonsai preget Har tatt noen stiklinger for å sjekke, og de har ikke noe problemer med å slå rot. Men stort sett så klippes skudd av og kastes.

Charlottes Angle:



Bruce Banner:



Charlottes web:



Girl Scout Cockies:





Det er også satt to stiklinger i blomst for to uker siden, og det ser ut som de trives godt. Trenger noe å varme seg på til vinteren

Sex pot:



Charlottes Angel:



Spesielt Sex Pot ser ut til å ha det travelt, men Charlottes Angel har en litt tregere start med blomstringen.

Må bare beklage at det blir litt uregelmessige oppdateringer, men hverdagen er travel....
Hvordan er det med lukt?
Lukt er ikke noe problem da jeg har alt i skap med kullfilter. Når det er sagt så er det svært lite lukt fra bonsaiplantene i utgangspunktet, tror egentlig ikke de hadde trengt kullfilter.

Men de som går i blomst begynner å lukte sterkt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er nå 1 mnd siden sist oppdatering.

Morplantene er nå ompottet til bonsaipotter som er litt større, og en god del mer estetisk. Har tatt flere stiklinger og det viser seg at det er stor forskjell på hvor enkelt det er å ta stiklinger fra de ulike plantene. Girl scout cookies er veldig enkel, men f.eks. Bruce Banner er ganske vanskelig.

Desverre har den ene morplanten visnet. Det er Charlotte's Web, som også er relativt kjent for å være vannskelig å holde i live


Resten av dem trives heldigvis mye bedre

Girl scout cookies:


Charlotte's Angle:



Bruce Banner:






Jeg har to planter satt i blomst. De er nå 6 uker på vei og ser ganske fine ut. Sexxpot er snart klar for høsting, tipper det bare er ett par uker igen. Charlotte's Angle trenger nok opp til 1 mnd til før den er klar.

Sexxpot:




Charlotte's Angel:


shiiii. Kan jeg spørre hvor mye G du regner med å høste inn totalt sånn ca?
Sitat av Antiex Vis innlegg
shiiii. Kan jeg spørre hvor mye G du regner med å høste inn totalt sånn ca?
Vis hele sitatet...
Ingen anelse. Lenge siden jeg har gjort dette og jeg har aldri veid det før. I tillegg er det første gang jeg har gjort det i ett skap og ikke telt, så er spent på hvor mye det vil redusere sluttresultatet. Men jeg skal komme tilbake med vekt etter at det er tørket og klart.

Lyset som brukes på de er 6 x 50W driverless COB LED. (Faktiske watt trukket fra veggen). Jeg målte 45000 lux ved toppen av planten.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:35.
Bonsai'ene ser helt fantastiske ut. Kunne du skrevet opp hvordan du har gått frem med stell og vedlikehold gjennom de forskjellige fasene? Plantene liker seg godt hos deg tydeligvis
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Bonsai'ene ser helt fantastiske ut. Kunne du skrevet opp hvordan du har gått frem med stell og vedlikehold gjennom de forskjellige fasene? Plantene liker seg godt hos deg tydeligvis
Vis hele sitatet...

Det er mye å huske på, men cannabis er veldig enkle planter så hvis du følge"best practice" for generelt plantestell så går det meste veldig bra. Men jeg kan prøve å liste opp litt hva jeg gjør. Får bare beklage hvis det er uoversiktelig eller rotete. Bare spør hvis det er noe som er uklart.

Jord:
  • For alle plantene så brukes jeg vanlig kompostjord + perlite. Perlite er viktig for at røttene skal få luft og ikke råtne.
  • Jeg planter frø i en liten potte (8x8 cm) og omplanter etter ca 1 mnd. For bonsai morplanter så omplanter jeg bare til en litt større potte (ca. 10x10 cm) da de uansett skal begrenses i vekst. For planter som skal i blomst så planter jeg over i en 20x25x13 cm potte (større er bedre, men jeg har ikke mer plass i skapet) Jeg lar dem vokse ca 1 mnd til i den store potten

Vanning:
  • Jeg bruker Bio Grow og Bio Blom næring, men det er helt tilfeldig og jeg tviler på at noen vil merke forskjell på en hvilken som helst cannbis næring. Men husk å velge en som er for jord og ikke hydroponi.
  • For Bonsaimødrene så bruker jeg bare næring i hver 4 vanning, da de ikke skal vokse for mye. For planter som skal i blomst så få de næring neste hver gang. Jeg tar ca. hver fjerde vanning uten næring.
  • Jeg gir bare vann de første fire ukene etter et frø er sådd.
  • En stikling får heller ikke næring de første ukene. Jeg setter stiklinger i jord med root gel.
  • Det aller viktigeste med vanning er å la planten tørke helt ut før vanning. Topplaget skal være knusktørt og du skal ikke føle fukt i de 2 øverste cm med jord. Hovedproblemet til de fleste er overvanning.
  • Jeg vanner alltid til det renner minst 1 til 4 dl ut av bunnen til potta. Avrennet blir tømt ut i hagen. Grunnen til dette er å skylle ut overflødige næringsstoffer og salter slik at det ikke bygger seg for opp for mye i jorda. Det kan skade planten.
  • Jeg måler ikke og bryr meg ikke om PH, norsk springvann har som regel en PH på rundt 6.5 og jeg ser ikke noen grunn til å bekymre seg for dette.

Lys
  • Bonsaimødre får 24 timer lys fra 6 stk T5 400k lysrør
  • Planter som skal i blomst får 150W COD under vekstfasen og 300W COD LED under blomstring. Jeg bruker varmhvit for både vekst og blomst.
  • Stiklinger får T5 lys i 18 timer og mørke i 6 timer. Mørkeperiode hjelper rotvekst
  • test

Stell:
  • Bonsaimødre klippes regelmessig (1 gang i uka) for å holde dem nede i størrelse. Jeg bruker stiv plantetråd til å forme veksten av de greinene jeg ønsker. Egentlig helt identisk prisnipp som en vanlig bonsai.
  • For planter som skal i blomst kjører jeg en kombinasjon av LTS og topping de første ukene. 2-3 uker før blomst er det kun LTS da topping stresser plantene mye. LTS utføres med plantetråd, men jeg tror jeg skal gå over til netting da jeg tipper det er mye mindre arbeid
  • I blomst så rører jeg dem ikke, men jeg plukker av blader som er blitt helt gule.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sykt bra jobba
Nå er ikke jeg så innmari interessert i pot, men de plantene var kjempe kule!
Meget +

Du har roen på dyrking. Ikke dumt med 3-4 bonsai-mødre når man kun skal ha noen få planter selv hver 3.mnd.