Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5116
Hei dere.

Yrkesskadeforsikring er en lovpålagt forsikring, så den regner jeg med at jeg har via jobben. Hvordan finner jeg ut hvilke andre forsikringer jeg har gjennom arbeidsgiver? Jeg jobber i hotellbransjen, men er nå hel permittert fra min faste stilling på 80% med 2 måneder igjen av prøvetiden.

Jeg befinner meg nå i en situasjon vedrørende helse, som på ingen måte er jobbens feil, som jeg selv ønsker å få behandlet hos en privatklinikk jeg har funnet på nett. Men det koster en del penger, og jeg ønsker å finne ut om jeg kan få det dekket via en forsikring. Personlig har jeg bare opprettet reise og innboforsikring via Gjensidige.

Behandlingen jeg vil ha dekkes som oftest av helseforsikring/behandlingforsikring, så det jeg lurer på er om dette er noe jeg allerede har gjennom arbeidsgiver.

Vet noen om dette er vanlig å ha i hotellbransjen, og er det en måte å finne ut hva jeg er dekket for uten å kontakte arbeidsgiver?(har sendt mail, men venter svar). Det eneste jeg finner av info i arbeidskontrakten som kanskje er relevant er at bedriften er bundet av Riksavtalen, med en overenskomst mellom Næringslivets Hovedorganisasjon og NHO reiseliv på den ene side, og Landsorganisasjonen i Norge og Fellesforbundet på den annen side. Det står ingenting konkret rundt forsikring der.

Til sist; påvirkes eventuelle forsikringer av permittering?

Takk til dere som leser.
Hvorfor ikke snakke med forsikringsselskapet?

Tror det er litt ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om en har dekning på ting som ikke oppstår i samband med jobb.
Sist endret av rfa; 21. april 2020 kl. 00:05.
Meldem
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Hvorfor ikke snakke med forsikringsselskapet?

Tror det er litt ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om en har dekning på ting som ikke oppstår i samband med jobb.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvilke forsikringsselskap jobben bruker, ei heller om jeg er forsikret utover Yrkesskadeforsikring. Det eneste av forsikring jeg har stiftet privat er reise- og innbo.

Jeg har sendt e-post til sjefen, venter fremdeles på svar. Så jeg spør dere om noen har relevant erfaring. Eller kan peile meg i riktig retning.
Sist endret av Bomboklat; 21. april 2020 kl. 00:16.
Tror ikke det er så vanlig med helseforsikring gjennom jobben i Norge..
Sist endret av Vod0; 21. april 2020 kl. 00:27.
Meldem
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tror ikke det er så vanlig med helseforsikring gjennom jobben i Norge..
Vis hele sitatet...
Har også fått inntrykk av hotell og restaurantbransjen at de sparer der de kan for å si det mildt. Har enda til gode å treffe en kollega der tjener mere enn minstelønn. Så om det du sier stemmer, så er nok ikke min bransje et unntak.
Alle arbeidsgivere må tegne yrkesskadeforsikring for sine ansatte, men den dekker bare skader og sykdom som du pådrar deg på grunn av jobben. Arbeidsgiveren har også mulighet til frivillig å utvide yrkesskadeforsikringen som et frynsegode, men da er det typisk ménerstatning etter småskader på jobb og skader og sykdom pådratt på vei til og fra jobb som er aktuelt. Se folketrygdloven kapittel 13 for mer om hva yrkesskadeforsikringen dekker.
Hvis du har standard yrkesskadeforsikring så skal det dukke opp på timelista di.

Men! En vanlig standard helseforsikring dekker IKKE private leger.

Da må jobben din betale for det som kalles privat helseforsikring. Jeg jobber som håndverker og vi har begge. Veldig greit, inn til konsultasjon og etter ei uke er man som regel operert.
Meldem
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis du har standard yrkesskadeforsikring så skal det dukke opp på timelista di.

Men! En vanlig standard helseforsikring dekker IKKE private leger.

Da må jobben din betale for det som kalles privat helseforsikring. Jeg jobber som håndverker og vi har begge. Veldig greit, inn til konsultasjon og etter ei uke er man som regel operert.
Vis hele sitatet...

Hvordan vet du har du har privat helseforsikring gjennom arbeidsgiver? Står det i kontrakten din, eller hva? Jeg finner ingen info i min kontrakt angående forsikringer..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Hvordan vet du har du har privat helseforsikring gjennom arbeidsgiver? Står det i kontrakten din, eller hva? Jeg finner ingen info i min kontrakt angående forsikringer..
Vis hele sitatet...
Typiske plasser er personalhandbok og kontrakt, ja.

Det sagt; hotell er generelt lavtlønna bransje, med stor gjennomtrekk. Det er typisk ikkje den typen jobber som har flest ekstraordninger for arbeidstakere. Høgtlønna har - som nær alltid - og flest frynsegoder...
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Hvordan vet du har du har privat helseforsikring gjennom arbeidsgiver? Står det i kontrakten din, eller hva? Jeg finner ingen info i min kontrakt angående forsikringer..
Vis hele sitatet...
Fikk forsikringspapirene. Ble informert grundig om det. Og som jeg skrev i posten min hvis du hadde lest skikkelig. Den desidert letteste metoden er at DET DUKKER OPP PÅ LØNNSLIPPEN DIN