Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2323
Jeg har en voksen bekjent som ønsker å snu på flisa og ta seg en utdanning som på en enkel måte kan kvalifisere til jobb. Utgangspunktet er at han vil gjøre noe helt nytt (kommer fra en veldig variert bakgrunn) og strukturert. Det skal helst ikke være mer enn to års utdanning til sammen, og det må være noe som med stor sannsynlighet er ønsket i markedet og som kan gi realistisk mulighet til jobb.
Det skal helst ikke være noe alt for praktisk rettet (f eks ikke tømrer e.l.) ller tungt, men kan gjerne være et typisk akademisk fag.

Jeg har ikke fantasi nok til å gi gode råd, men kanskje er det noen her inne som har tips? Det er jo en forutsetning at det er noe som passer for et voksent menneske over 30.

Takk for innspill!
Kunne hjelpepleier vært et alternativ? 2år på skole benken, tror tilogmed man kan ta det opp som privatist men ikke helt sikker. Når man er hjelpepleier/helsefagarbeider er man sikret jobb, han trenger ikke å jobbe med gamle mennesker men også med vanskeligstilte ungdom osv mye muligheter!
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Kunne hjelpepleier vært et alternativ? 2år på skole benken, tror tilogmed man kan ta det opp som privatist men ikke helt sikker. Når man er hjelpepleier/helsefagarbeider er man sikret jobb, han trenger ikke å jobbe med gamle mennesker men også med vanskeligstilte ungdom osv mye muligheter!
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det er et interessant forslag, men helse og omsorg er nok lite aktuelt for denne karen. Det samme med salg, har jeg skjønt.
Oppdrett ?

Såvidt jeg har skjønt det skal oppdrettsnæringa bli " den nye olja" - og lønna er ganske så awesome mtp. kort utdanning. De linjene jeg har hørt om er videregående skole - og av de jeg har snakket med som jobber i oppdrett er det mye kaffedrikking og glaning på pc.

(Passe på at fisken får det de skal ha når de skal ha det - automatiske foringsanlegg)

Spesialisering/videreutdanninga er også relativt lett (enda) og lillebroren min er fast bestemt for å gå på oppdrett.

Også er mye av jobben turnus som betyr uke på/uke av/uke på osv.

Nå som oljen skal fases ut - virker det som oppdrett kan være en relativt kjapp utdannelse med godt over ok lønn.

Think about it =)
Lagermedarbeider?
Han kan ta førerkort på buss eller lastebil; det er en ganske kort utdannelse med greie jobbmuligheter(ihvertfall før AI kommer og tar over alt). Spe på med truckførerbevis også når han først er i gang.
ESM
Lazy Generation
Flygeleder er 2 års utdanning og gir lønn på 1 Million +.
Fengselsbetjent!
Du ber om noe som ikke er for praktisk, og gjerne akademisk.

Hva med en IT-utdanning? Arbeidsmarkedet skriker etter folk.

Nå er det riktignok 3-årig bachelor og 5-årig master som er mest vanlig og ettertraktet, men det finnes mange spennende utdanninger som oppfyller kravet ditt til maks 2 år også. For eksempel på Noroff.

NKI har ikke IT-utdanninger (så vidt jeg vet), men har mange kurs og videreutdanninger som kan være verdt å ta en titt på.

Noroff har jo også en hel del andre studier enn IT. Også Høyskolen Kristiania kan være verdt en titt, men de har muligens kun bachelor (3 år) og opp..? Hvis 3 år er greit, så kommer jo også alle høyskolene og universitetene inn i bildet som aktuelle muligheter.
Lokfører? Tar kun 1 år. Søknadsfrist 1. mai.
https://lokforerskolen.no/om-lokomotivforerstudiet/