Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3694
Jeg skal til Albarracin for å buldre (klatre) på ubestemt tid i slutten av september. Regner med turen kommer til å vare alt fra 2 til 5 måneder, og lurer på om noen her har erfaring fra stedet? Alt er av interesse, være det selve byen, klatringa eller andre områder rundt. Jeg reiser alene, så tips om transport ol. settes også pris på.

Originalt var planen en annen, men reisekameraten endte i økonomiske problemer, og drar derfor alene. Dersom noen kunne tenke seg å være med, enten en lengre periode eller noen dager, send meg en pm. Jeg er en veldig omgjengelig person, liberal og liker mennesker. Kan være jeg finner ut at jeg vil dra til et annet sted, ingen billetter er kjøpt på forhånd. Leser fag mens jeg reiser.

Takk på forhånd!
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, ser dette er en gammel tråd med driver en del med buldring selv så var intressert i å vite om du fant noen fine plasser . Gjerne kom med plassering og bilder om du har de/husker =)
Jeg tilbragte i overkant av 4 mnd i Albarracin, en helt utrolig nydelig fjellandsby relativt sentralt i Spania. Jeg bodde i telt på en campingplass rett utenfor byen, 5-7km gåtur fra buldrefeltet. Selve klatringa er definitivt i verdensklasse. Jeg har vært mange steder i Europa og klatret, men Albarracin er virkelig spesielt. Enormt stort område, buldring for alle uansett ferdighetsnivå (dog de beste jeg fant var fra 7b og oppover).

Campinga er drevet av en utrolig trivelig eldre frue, som er hjelpsom og lett å ha med å gjøre. Ingen av de som jobbet på campinga pratet engelsk såvidt jeg fikk med meg, så jeg ble ganske drevet i spansk etter en stund. Høsten er å anbefale, da det er svært mye færre mennesker enn om sommeren, og temperaturen er forholdvis lav - altså kaldt nok for god friksjon, men ikke sånn at du fryser ræva av deg.

Jeg ble ranet dagen jeg landa i Madrid, bankkort og nesten alle penga forsvant. Måtte derfor leve 16 dager på 30 euro, noe som i og for seg selv ble en spennende affære. Jeg haiket meg veien til Albarracin, først med en trailersjåfør og så med en gruppe ungdommer på vei til Teruel. Jeg ble sluppet av i et kryss midt i ødemarka, det eneste som var å se var et gammelt, falleferdig hostell med en liten bar. Jeg satt der en stund, helt til jeg kom i samtale med en gammel mann. Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare situasjonen på gebrokkent spansk, og etter en stund skjønte han tegninga og kjørte meg den resterende timen til Albarracin.

Da jeg kom fram, hadde jeg den nette sum av 8 euro igjen. Heldigvis ble jeg tatt inn i varmen av et gammelt, nederlansk ektepar. De kjøpte indegrienser, så laget jeg mat for dem, og når de forlot noen dager senere hang de en pose med dagligvarer på teltet mitt. Etter dette møtte jeg en gruppe på 10 tyskere (utrolig hyggelige folk), som jeg klatret og laget mat med. Noen dager etter tyskerne var forlatt, fikk jeg tilsendt bankkortet mitt, og levde som en konge resten av turen. Utrolig fin opplevelse. Angående bilder vil jeg ikke legge ut noe her, da jeg har lagt mange av dem ut på facebook, og vil helst ikke bli gjenkjent.

Spør hvis du lurer på noe.
Sist endret av Nether; 20. desember 2015 kl. 00:25.
Veldig spennende, høres ut som en tur jeg kan finne på å ta selv! Du var veldig heldig som møtte på så hyggelige mennesker, dog jeg vil tro at de er litt med empatisk en den vanlige nordmann. Regner med at du dro uten følge, og at hele truen frem til du møtte tyskerne var ikke bare veldig skummel/spennende, men også lærerik! Kan se for meg hvor utrolig kjipt det måtte ha vært å finne ut at bankkortet og alle kontantene plutselig var borte, kunne du forklart litt mer om hvordan selve raningen foregikk? Da du var der i fire mnd. vil jeg tro du møtte på veldig mange koslige folk, er det noen av disse du fremdeles veksler noen ord med? Det er den dag i dag én uke siden jeg sist klatret, og fem år siden jeg klatret før det så 7b blir nok litt i meste laget for meg, men vil tro sennene og fingrene fort kommer inn i takt igjen! Har tenkt mye på å ta meg en liten ferie når sommeren nærmer seg, og dette kan være veldig lovende. Du sier at dette var i en liten fjellandsby, hvordan var fasilitenene til det gamle ekteparet du levde med? Tenker da bare på om de hadde TV osv. eller var dette "feriehuset" deres (Noe jeg regner med det var). Hvor mye kostet det å ta seg til rette på campingen, og var det mange flere utlendinger der du kunne kommunisere på engelsk med? Gjerne ta å send meg bilder av turen på PM, du har ingen ting å frykte =) Takk for tilbakemelding forresten!
Reiste alene, ja.

Jeg hadde sjekket inn på et lite hostell i utkanten av madrid, og på kveldingen skulle jeg rusle en kjapp tur og ta ut penger, kjøpe frokost og en kveldssnack. På vei tilbake fra minibanken måtte jeg gjennom et par mørke bakgater, og plutselig hadde jeg en kniv over strupen bakfra. Tok i ren refleks tak i armen, men da fikk jeg en annen kniv over motsatt skulder. Jeg vrengte lommene, de tok alt jeg hadde og forsvant. 2 gutter med mørke klær og hette på, gjetter ungdommer. Mindre skummelt og dramatisk enn det høres ut.

Jeg bodde i telt på campingen stort sett hele turen, med unntak av et par netter jeg fant meg jenter og dra hjem med. Ekteparet bodde i campingvogn på campingplassen, så når jeg sier "tatt inn i varmen" mener jeg mat og selskap.

Det var svært billig på campingen, og jeg bodde så lenge at eieren slo av flere hundre euro da jeg dro. Her har du nettsida til campingen med priser: http://www.campingalbarracin.com/index.php/en/precios
Etterhvert begynte jeg å krite i butikken på campingen, en liten butikk/kafé eid av en eldre, trivelig mann. Ofte fikk jeg gratis frokost/lunsj, og de slo gjerne av noen euro hver gang jeg spiste. Det er mange klatreturister, og de fleste som ikke er fra spania prater engelsk. Jeg bodde en stund atmed en veldig trivelig spanjol jeg klatret og laget mat med, og på kveldingene lærte han meg spansk, og jeg han engelsk. Veldig gode muligheter for å lære seg spansk!

Søk opp Albarracin på google, så får du se bilder av selve byen. Det er en landsby bygget på 11-1200-tallet, og ingenting er fornyet. Utrolig spesielt. Jeg holder ennå kontakten med spanjolen som lærte meg spansk, og flere av tyskerne jeg bodde med. Er også venner med en gjeng islendere jeg tilbrakte 3 uker med, men det går hovedsaklig i likes på klatrebilder. Albarracin er virkelig å anbefale!
Sist endret av Nether; 20. desember 2015 kl. 00:52.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Veldig spennende, høres ut som en tur jeg kan finne på å ta selv! Du var veldig heldig som møtte på så hyggelige mennesker, dog jeg vil tro at de er litt med empatisk en den vanlige nordmann. Regner med at du dro uten følge, og at hele truen frem til du møtte tyskerne var ikke bare veldig skummel/spennende, men også lærerik! Kan se for meg hvor utrolig kjipt det måtte ha vært å finne ut at bankkortet og alle kontantene plutselig var borte, kunne du forklart litt mer om hvordan selve raningen foregikk? Da du var der i fire mnd. vil jeg tro du møtte på veldig mange koslige folk, er det noen av disse du fremdeles veksler noen ord med? Det er den dag i dag én uke siden jeg sist klatret, og fem år siden jeg klatret før det så 7b blir nok litt i meste laget for meg, men vil tro sennene og fingrene fort kommer inn i takt igjen! Har tenkt mye på å ta meg en liten ferie når sommeren nærmer seg, og dette kan være veldig lovende. Du sier at dette var i en liten fjellandsby, hvordan var fasilitenene til det gamle ekteparet du levde med? Tenker da bare på om de hadde TV osv. eller var dette "feriehuset" deres (Noe jeg regner med det var). Hvor mye kostet det å ta seg til rette på campingen, og var det mange flere utlendinger der du kunne kommunisere på engelsk med? Gjerne ta å send meg bilder av turen på PM, du har ingen ting å frykte =) Takk for tilbakemelding forresten!
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva du mener med det jeg uthevet?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Kan jeg spørre hva du mener med det jeg uthevet?
Vis hele sitatet...
Det skal gå bra =) Nordmenn er mere avvisende og "kalde" i forhold til folkegrupper som ligger dårligere an økonomisk. Kort forklart.
Du selv da, er du nordmann eller empatisk?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du selv da, er du nordmann eller empatisk?
Vis hele sitatet...
Det er da et velkjent fenomen at nordmenn trives litt bedre med folk man kjenner enn ukjente. Det er bare sånn kulturen vår er blitt. Han mener ikke at nordmenn er drittsekker, men at andre folk fra andre land kanskje har lettere for å slå av en prat med ukjente folk enn vi nordmenn har.
Sist endret av Hurricane76; 20. desember 2015 kl. 01:27.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du selv da, er du nordmann eller empatisk?
Vis hele sitatet...
Jeg er nordmann og empatisk, men er heller ikke den normale Ola Nordmann man møter på.
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg
Det er da et velkjent fenomen at nordmenn trives litt bedre med folk man kjenner enn ukjente. Det er bare sånn kulturen vår er blitt. Han mener ikke at nordmenn er drittsekker, men at andre folk fra andre land kanskje har lettere for å slå av en prat med ukjente folk enn vi nordmenn har.
Vis hele sitatet...
Vi så jo det når TS kom til Spania, han fikk kniven på strupen og tømte lommer.

Veldig mye mer empatisk enn nordmenn flest.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg er nordmann og empatisk, men er heller ikke den normale Ola Nordmann man møter på.
Vis hele sitatet...
Mye bedre du da?
Sist endret av bajjaz; 20. desember 2015 kl. 01:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vi så jo det når TS kom til Spania, han fikk kniven på strupen og tømte lommer.

Veldig mye mer empatisk enn nordmenn flest.

Mye bedre du da?
Vis hele sitatet...
Får inntrykket av at du er en av de LHS folkene, tror jeg står over en meningsløs diskusjon med deg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei Nether.
Albarracín og område er kjempebra. Så du bergkunst?. Albarracín kan være veldig kaldt i vinter. 12 minusgrad er ikke rare. Jeg beklager at du fikk problemer i mitt land når du kom.
Takk!!
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Får inntrykket av at du er en av de LHS folkene, tror jeg står over en meningsløs diskusjon med deg.
Vis hele sitatet...
Haha! Denied