Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3534
God kveld alle sammen!

Jeg (eller speidergruppa mi) har ei speiderhytte oppe i et fjell. Denne trenger nå en heftig overhaling. Vi sitter på svært lite penger og må derfor søke pengestøtte.

Problemet er at vi ikke vet hvor stort beløp vi kommer til å trenge. Planen er å pusse den opp på dugnad (så lenge det ikke er veldig stor inngrep som må til)

Vi lurer på hvordan vi kan sette et budsjett for dette, når vi egentlig ikke vet hva som må fikses. Forstår at dette er vanskelig å regne på for dere som ikke har sett skadene.

Jeg vet at taket må skiftes (100 kvadrat), og jeg frykter at lekasjene i taket kan ha skadet både isolasjon og vegger.

Hvordan kan jeg sette et ca budsjett på dette? Må jeg leie inn en takstmann? Finnes det noen der ute som gjør dette gratis?

Lurer også på om det er noen som har tips til hvor vi kan søke støtte.

Speiderhilsen fra GreenRay
Hvis du klarer å ordne med mål på det dere trenger å pusse opp så kan vi sikkert regne ut en cirka pris. Angående folk som gjør dette på dugnad så kan det være lurt å skrive hvor hytta befinner seg.
Vannskader i tak og vegger = råte = rive og bygge nytt?

Sånn angående budsjett så er det som du sier veldig vanskelig å bedømme. Snakk med alle i speidergruppa om noen kjenner noen som er tømrere. Disse burde kunne komme med ett prisoverslag på hvor mye det vil koste for materialer til prosjektet. Men sånn som du legger det frem høres det ut for meg som om det kreves mye jobb og penger.

Bare takpapp, går ut i fra at det er det dere skal ha på taket, vil jeg anta at kommer på ca 15000 med festeutstyr og alt som trengs. Dette er ikke arbeid, men bare materialer.

Prøver ikke ta fra dere motet, men kan fort bli en veldig stor jobb. Så ville snakket med en fagmann, gjerne en som har et godt rykte. Det vil gjøre videre planlegging mye lettere.
Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Hvis du klarer å ordne med mål på det dere trenger å pusse opp så kan vi sikkert regne ut en cirka pris. Angående folk som gjør dette på dugnad så kan det være lurt å skrive hvor hytta befinner seg.
Vis hele sitatet...
Har endel foreldre til speiderne som er med i gruppa som gjerne deltar på dugnad. Men hytta befinner seg i vassfjellet, rett ved siden av Trondheim.

Altså taket regner jeg med er greit å finne en pris. Problemet er hvis vi må gjøre større inngrep.
Dette finner du dessverre ikke ut av før dere har revet og fått sett skikkelig.
Kjøpte selv ett hus hvor det visste seg å være råte. Måtte bytte alle 4 veggene, absolutt alt fra bunnsvillen på grunnmuren til taket, dette kom på pene 1,7 mill. Gjorde ingenting selv da, og heldigvis forsikringssak
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Vannskader i tak og vegger = råte = rive og bygge nytt?

Sånn angående budsjett så er det som du sier veldig vanskelig å bedømme. Snakk med alle i speidergruppa om noen kjenner noen som er tømrere. Disse burde kunne komme med ett prisoverslag på hvor mye det vil koste for materialer til prosjektet. Men sånn som du legger det frem høres det ut for meg som om det kreves mye jobb og penger.

Bare takpapp, går ut i fra at det er det dere skal ha på taket, vil jeg anta at kommer på ca 15000 med festeutstyr og alt som trengs. Dette er ikke arbeid, men bare materialer.

Prøver ikke ta fra dere motet, men kan fort bli en veldig stor jobb. Så ville snakket med en fagmann, gjerne en som har et godt rykte. Det vil gjøre videre planlegging mye lettere.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Skal høre om det er noen tømrere som kan ta en titt. Frykter at hytta må rives.

Når jeg tenker meg om så har vi faktisk skaffet shingel til hele taket. Men regner med at det er endel fuktskader under takpappen som er der nå.

Huff, dette lukter dyrt
Er selv tømrer i Trondheim. Har aldri vært med i speidern, men har respekt for gruppa og verdiene den står for. Hvis vi kan avtale et tidspunkt så kan jeg gjerne ta meg en tur og se på hytta/skadene hvis du/dere vil?
Sitat av Dasset Vis innlegg
Dette finner du dessverre ikke ut av før dere har revet og fått sett skikkelig.
Kjøpte selv ett hus hvor det visste seg å være råte. Måtte bytte alle 4 veggene, absolutt alt fra bunnsvillen på grunnmuren til taket, dette kom på pene 1,7 mill. Gjorde ingenting selv da, og heldigvis forsikringssak
Vis hele sitatet...
1,7 mill ja... Jessda, håper ikke vi havner på den prisen.

Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Er selv tømrer i Trondheim. Har aldri vært med i speidern, men har respekt for gruppa og verdiene den står for. Hvis vi kan avtale et tidspunkt så kan jeg gjerne ta meg en tur og se på hytta/skadene hvis du/dere vil?
Vis hele sitatet...
Oh! Det hadde vært veldig fint! Skal på speidermøte i morgen, kan kontakte deg etter jeg har hørt litt med de andre lederne!
Sitat av Dasset Vis innlegg
Dette finner du dessverre ikke ut av før dere har revet og fått sett skikkelig.
Kjøpte selv ett hus hvor det visste seg å være råte. Måtte bytte alle 4 veggene, absolutt alt fra bunnsvillen på grunnmuren til taket, dette kom på pene 1,7 mill. Gjorde ingenting selv da, og heldigvis forsikringssak
Vis hele sitatet...
Nå skal det da nevnes at forsikringsskader, på slike ting, har en tendens til å bli mye dyrere en det skulle ha vært.

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Oh! Det hadde vært veldig fint! Skal på speidermøte i morgen, kan kontakte deg etter jeg har hørt litt med de andre lederne!
Vis hele sitatet...
Ja, det er bare å sende en PM/oppdatere tråden så kan vi avtale det

Hvem vet? Kanskje det er andre Trondheimsbaserte freaks-tømrere som vil være med å se?
Sist endret av Jinsei no deshi; 27. november 2013 kl. 01:17.
Freakfest for tømrere på speiderhytta til GreenRay
Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Nå skal det da nevnes at forsikringsskader, på slike ting, har en tendens til å bli mye dyrere en det skulle ha vært.


Ja, det er bare å sende en PM/oppdatere tråden så kan vi avtale det

Hvem vet? Kanskje det er andre Trondheimsbaserte freaks-tømrere som vil være med å se?
Vis hele sitatet...
Ja hvis det er flere som vil hive seg på så er det bare å rope ut

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Freakfest for tømrere på speiderhytta til GreenRay
Vis hele sitatet...
Hehe, fint festlokale. Så å si ingenting som kan bli ødelagt :P et minus er at det hverken er strøm eller vann :P
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Freakfest for tømrere på speiderhytta til GreenRay
Vis hele sitatet...
Hva - du vil da vel ikke ekskludere oss som ikke er tømrere?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva - du vil da vel ikke ekskludere oss som ikke er tømrere?
Vis hele sitatet...
Jojo, dette er ekslusivt!
Sørg for ett lass med gode bilder fra alle bauger og kanter av hytta.
Det er ikke sikkert du finner noen som er villig til å dra på fjellet på denne årstiden.
Se om du finner noen allierte som er durkdreven og bygningskyndig. En pensjonert tømrer/snekker burde duge.
Han kan jo bruke dugnadsvillige krefter som muskelservoer.
Lokale entreprenører har kanskje noe nyttig i bytte for god pr?
En lokal avis?
Lokale jaktlag kanskje vil leie hytta til tider?
Snakk med folk.
Det er mange som har vært speidere og kanskje vil bidra litt.
Ta kontakt med kommunen og forklar situasjonen så kanskje de gir retning til noen som kan hjelpe.
Det er ikke sikkert kommunen har råd til penger, men kanskje har de
f.eks brukte materialer og/eller annet nyttig du kan ta i bruk.
Kanskje står hytta ferdig renovert om 5 år?
Ta gode bilder og vis til lokal entreprenør og spør om pris. Hvis ikke får du ta de med opp på fjellet. Prising av jobb er gjerne gratis.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ta gode bilder og vis til lokal entreprenør og spør om pris. Hvis ikke får du ta de med opp på fjellet. Prising av jobb er gjerne gratis.
Vis hele sitatet...
Har vansker for å tro at en seriøs entreprenør gir pris ut ifra bilder. Dette ville isåfall vært ren gambling.
Ja. Og som regel vanskelig å få en fastpris oppslukt oppdrag når det kan være råte. Da det plutselig kan bli svært mye arbeid som entreprenør ikke har tatt med i regnestykket så taper de penger, mindre jobb enn de har regnet og du taper penger. Ingen ga oss fastpris da det ble for risikabelt.
Få lånt deg en fuktmåler. Både en slik som tar luft fuktighet og som du stikker inn i treverket på loftet. Så lenge det er tilgang til takbjelkene på loftet, så kan du kanskje få et lite inntrykk av om det er råte eller fuktskader i taket.
Luftfuktighet innendørs om vinteren er vanligvis 30%-45% Du vil nok ligge i toppen her siden det er en hytte som kanskje ikke ofte ventileres ut.
Fuktighet i tre bjelker i nybygg ligger på 14%-16%. Fibermetningspunktet
er avhengig av treslag og temperatur og er ca. 28 % for gran og furu, så tall opp mot dette er meget skummelt.

Har du katastrofale tall i forhold til dette, er det nok stor sjans for fuktskader.