Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5963
Jeg ble på lørdag stoppet av en dame på fortauet fordi jeg hadde kjørt scooter uten hjelm. Mens jeg satt på scootern og snakket med denne damen kom en person bakfra og puttet meg i en nakkelås. Jeg ble såklart sjokkert og prøvde og få denne personen av meg. Det visste seg at han var sivilpoliti. Har sivilpolitiet rettigheter til og pågripe noen fysisk uten å først bevise at han/hun er politi?
Nei, de skal opplyse med en gang at de er fra politiet
Rart at alle på dette forumet som blir arrestert alltid opplever at ting ikke blir gjort etter reglene. Politiet kan pågripe deg uten å si at de er ifra politiet med det samme. Men jeg tipper han ga deg beskjed om at han var fra politiet etter han hadde tatt deg.

Og med det mener jeg såklart at han ikke trenger si "jeg er fra politiet og du er anholdt" før han tar tak i deg. Da kan det være at du hadde stukket avgårde på mopeden din
Sist endret av Dasset; 5. november 2013 kl. 10:40.
Politi er mange ganger helt på trynet når de skal pågripe noen. Har selv blitt lagt rett i bakken uten at de har sagt noenting før de hadde full kontroll. Men altså plikter de å legimitere seg med tjenestebevis
Er det bare jeg som synes det skurrer at fyren ble tatt i nakkelås sånn "helt uten videre?"
Noe av grunnen til at de skal identifisere seg er vel for å hindre at man får vold mot offentlig tjenestemann på seg fordi man forsvarer seg med makt i en slik sammenheng. Hvis du ikke visste at han var politi i sivil når du prøvde å få personen av deg så vil jeg tru du står sterkere med tanke på straff for å motsette deg arrest, så det er til alles beste at man opplyser om slik.
The fuck, ble du virkelig tatt nakkelås på fordi du kjørte uten hjelm på en scooter?
Man blir ikke tatt i nakkelås kun på grunn at man kjører uten hjelm. Det er nok noe mer gitt.
ingen vits i tråden her om du ikke legger frem hele historien?
forøvrig kunne kvinnen du pratet med holdt deg igjen, man trenger ikke være politi for det.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
forøvrig kunne kvinnen du pratet med holdt deg igjen, man trenger ikke være politi for det.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg husker gjelder vel dette kun om hun hadde fått instruks av politi om å holde deg igjen, eller om han hadde gjort noe som kunne ha resultert i over 3 måneder i buret.

Er ikke helt sikker på dette, men mener jeg leste noe slik i en annen tråd her et sted.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Så vidt jeg husker gjelder vel dette kun om hun hadde fått instruks av politi om å holde deg igjen, eller om han hadde gjort noe som kunne ha resultert i over 3 måneder i buret.

Er ikke helt sikker på dette, men mener jeg leste noe slik i en annen tråd her et sted.
Vis hele sitatet...
6 mnd, mente det på den måten at en kompis kan fyllekjøre uten å få de 6 mnd fengsel, det betyr ikke at jeg kan holde han igjen fra å gjøre det.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Så vidt jeg husker gjelder vel dette kun om hun hadde fått instruks av politi om å holde deg igjen, eller om han hadde gjort noe som kunne ha resultert i over 3 måneder i buret.

Er ikke helt sikker på dette, men mener jeg leste noe slik i en annen tråd her et sted.
Vis hele sitatet...
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...gripe-politiet

"– Utgangspunktet er at det er påtalemyndigheten som beslutter om en person skal pågripes, men paragraf 176 sier at “når det er fare ved opphold” – altså ikke tid til å kontakte påtalemyndigheten - kan politimann foreta pågripelse. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller på ferskt spor. Altså har privatpersoner etter loven adgang til å foreta pågripelsen politiet kunne ha gjort hvis de hadde vært der, sier Fredriksen."
bruker denne tråden jeg også, er sivilpoliti pliktig til å vise legitimasjon hvis de ønsker å se leggen min hvis jeg ber om det.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av bacardi Vis innlegg
bruker denne tråden jeg også, er sivilpoliti pliktig til å vise legitimasjon hvis de ønsker å se leggen min hvis jeg ber om det.
Vis hele sitatet...
Er jo bare politi som har krav på å se legitimasjon... da bør vel de klare å bevise at de er politi først? Ellers kan jo hvem som helst si at de er sivil politi og kreve leg.
Frankrikes Solkonge
Sitat av Dasset Vis innlegg
Rart at alle på dette forumet som blir arrestert alltid opplever at ting ikke blir gjort etter reglene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man lage en tråd med tema "Politiet pratet med meg, og jeg fikk gå uten videre problemer"?
Nå er jeg ikke 100 % sikker på hva nakkelås er, men hvis det er det jeg tror det er, så går det vel under angrep mot hals, som er ulovlig for politiet å bruke uansett, med mindre det er overhengende fare for eget liv...?
Sitat av 8bit Vis innlegg
Er jo bare politi som har krav på å se legitimasjon... da bør vel de klare å bevise at de er politi først? Ellers kan jo hvem som helst si at de er sivil politi og kreve leg.
Vis hele sitatet...
Jepp var det jeg også sa, men fungerte visst ikke slike i følge han..
Han trengte ikke det mente han
Frankrikes Solkonge
Sitat av bacardi Vis innlegg
Jepp var det jeg også sa, men fungerte visst ikke slike i følge han..
Han trengte ikke det mente han
Vis hele sitatet...
Du skulle bare driti i det han hadde sagt og stått på ditt. Skulle sagt "Jeg viser leg hvis du viser leg først!"
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Er det bare jeg som synes det skurrer at fyren ble tatt i nakkelås sånn "helt uten videre?"
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som synes de skurrer at politiet liksom aldri blir litt "ivrige"? Klart det er mange som overdriver arrestasjonshistoriene sine. Og så er det mange politifolk som overdriver arrestasjonene sine. Hvem som har rett er vanskelig å si med mindre de er så uheldige at de blir filmet. Slik som Sophia Baidoo-saken, for eksempel. Eller arrestanten dør under en halvtimes omvei som politimennene ikke kan gjøre rede for etterpå. Slik som i Ansgar Hotell-saken, som først ble avslørt flere år senere.

Politivold er ikke like dagligdags i Norge som andre steder, men det er ingen vits i å late som det ikke finnes.
Har ikke noe å si om de viser eller ikke spør du meg, de tar det jo opp i et sekund og tar det ned igjen... Ihvertfall min erfaring.
Sitat av Bokmerket Vis innlegg
Har ikke noe å si om de viser eller ikke spør du meg, de tar det jo opp i et sekund og tar det ned igjen... Ihvertfall min erfaring.
Vis hele sitatet...
Da spør du om du kan få se det en gang til, hvis du ønsker det.
Han viser det for at du skal kunne se det (ok da, som regel bare av vane, men egentlig for at du skal kunne se det).
Sist endret av Realist1; 5. november 2013 kl. 23:00.
Fra Politiinstruksen;

§ 5-4. Legitimasjon av politimyndighet.
Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

Sånn til info ang dette med å "gi seg til kjenne"