Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  293 28367
Sitat av phish Vis innlegg
Sukk.

Er det så fryktelig vanskelig å sette opp en handleliste på en PC som kan måle seg med den?

Det er PCI-E 16x på både nytt og gammelt, og da er det like greit å kjøpe den "gamle" så kan man bruke de ekstra pengene på et bra skjermkort. CPU er neppe aktuelt å oppgradere uansett. Intel bytter sokkel annethvert år.

Hvis man skulle bygget en tilsvarende PC i dag (øverste hylle av PSU etc) lander man på 15K. 8K er dermed ikke ille for en fullverdig PC.

Sett opp en PC som du føler tilsvarer PC'en i første post og legg sammen prisene, så kan vi diskutere videre.
Vis hele sitatet...

Du er for sta og påståelig , og konmer nok til og ha noe og utestte samma hva, men op har tatt ett valg så jeg et ferdig her.


En brukt ting er verdt det noen er villige til og gi. Med mindre du vet noen som vil gi det når du selv sier du ikke ville, kan du ikke si den er verdt 8000.
Sist endret av tmortenk; 30. juni 2013 kl. 17:18.
dakar! ikke alle skjønner at elektronikk mister verdi kjappere enn fanden
Sitat av kjerstin Vis innlegg
dakar! ikke alle skjønner at elektronikk mister verdi kjappere enn fanden
Vis hele sitatet...
Kan du ikke trolle i Sims2 isteden? Nå som dette er over må jeg bare få gratulere med evig mange trolleposter og NULL informasjon/kunnskap, bortsett fra den første posten din som tross alt linket til en PC.

Et lite ord til deg på veien:

"Det er bedre å la andre tro at du er dum og holde kjeft, enn å åpne den og fjerne all tvil". Lykke til videre!
Sist endret av phish; 30. juni 2013 kl. 17:28. Grunn: skrifeleiv
"enn* å åpne den".
hvem har noen gang sagt at jeg spiller sims 2, og hva har det med noe å gjøre?
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Du er for sta og påståelig , og konmer nok til og ha noe og utestte samma hva, men op har tatt ett valg så jeg et ferdig her.


En brukt ting er verdt det noen er villige til og gi. Med mindre du vet noen som vil gi det når du selv sier du ikke ville, kan du ikke si den er verdt 8000.
Vis hele sitatet...
Som samtlige før deg klarer heller ikke du å poste et oppsett til 8000,- som er like godt som det TS beskriver Alle komponentene der er fra øverste hylle, og på f.eks kjølere, kabinett og PSU'er er det ikke noen rivende utvikling. Alle de tingene er til salgs nytt i dag.

Så JEG må vite om noen som vil kjøpe akkurat den PC'en for 8k?

I så fall er en atombombe verdt 0,- for jeg vet ikke om noen som vil kjøpe en.
Sitat av phish Vis innlegg
Som samtlige før deg klarer heller ikke du å poste et oppsett til 8000,- som er like godt som det TS beskriver Alle komponentene der er fra øverste hylle, og på f.eks kjølere, kabinett og PSU'er er det ikke noen rivende utvikling. Alle de tingene er til salgs nytt i dag.

Så JEG må vite om noen som vil kjøpe akkurat den PC'en for 8k?

I så fall er en atombombe verdt 0,- for jeg vet ikke om noen som vil kjøpe en.
Vis hele sitatet...
jeg tar den!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
jeg tar den!
Vis hele sitatet...
Du har allerede fått noen kloke ord. Jeg foreslår at du tar med deg dem videre istedet.
Sitat av phish Vis innlegg
Du har allerede fått noen kloke ord. Jeg foreslår at du tar med deg dem videre istedet.
Vis hele sitatet...
"kloke ord har ikke skrivefeil" - Albert Einstein, 1434
Sitat av kjerstin Vis innlegg
"kloke ord har ikke skrivefeil" - Albert Einstein, 1434
Vis hele sitatet...
Nå troller du igjen, og det er vel gøy når man ikke har annet å finne på?

Apropos skrivefeil; "man skal ikke kaste stein når man sitter i glasshus".
Sitat av phish Vis innlegg
Nå troller du igjen, og det er vel gøy når man ikke har annet å finne på?

Apropos skrivefeil; "man skal ikke kaste stein når man sitter i glasshus".
Vis hele sitatet...
med mindre man er veldig flink til å sikte
Sitat av phish Vis innlegg
Som samtlige før deg klarer heller ikke du å poste et oppsett til 8000,- som er like godt som det TS beskriver Alle komponentene der er fra øverste hylle, og på f.eks kjølere, kabinett og PSU'er er det ikke noen rivende utvikling. Alle de tingene er til salgs nytt i dag.

Så JEG må vite om noen som vil kjøpe akkurat den PC'en for 8k?
Vis hele sitatet...
Man finner nok ikke tilsvarende oppsett til 8000 eller mindre, men må ut med noen tusenlapper til, noe jeg tror de fleste i tråden her er inneforstått med. Men det er heller ikke poenget! Etter min mening, så mister elektroniske komponenter veldig raskt verdi. Denne maskinen er ikke verdt 8000 kr selv med sine kostbare og magiske komponenter, og grunnen er ene og alene at den er tre år gammel. Da hadde jeg heller betalt de fire, fem, seks tusen kronene det hadde kostet ekstra for å få de samme komponentene om det var det om å gjøre. Da hadde jeg iallefall sittet med noe nytt. Så kan jeg jo selge den om tre år for 8000 dersom ikke samvittigheten stopper meg.
phish, tror du skal få verdisette dataen min når jeg selger den, føler på meg at jeg får mer for den da!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
phish, tror du skal få verdisette dataen min når jeg selger den, føler på meg at jeg får mer for den da!
Vis hele sitatet...
Sure, list specs så skal du få en verdi...
Sitat av phish Vis innlegg
Sure, list specs så skal du få en verdi...
Vis hele sitatet...
i5, usikker hvilken.
16 gb 2400 mhz
Radeon 7950
tror hovedkortet er ey p7p55d-e pro

Det blir byttet mot haswell når lønningen kommer
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
i5, usikker hvilken.
16 gb 2400 mhz
Radeon 7950
tror hovedkortet er ey p7p55d-e pro

Det blir byttet mot haswell når lønningen kommer
Vis hele sitatet...
Vi trenger mer info enn det...
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Vi trenger mer info enn det...
Vis hele sitatet...
Har egentlig en data som må "oppleves" siden alt designmessig skal matche, Mangler bare et hvitt tastatur og en hvit skjerm nå, så er den perfekt. Har et hvitt phantom midi-tower med blå lys, samt siberia v2 frost blue, og intelli 3.0. alt i hvit pianolakk, om man kan si det. dessverre ikke funnet noen hvite skjermer som er like gode eller bedre som den skjermen jeg har nå, derfor er den ikke blitt byttet
Ok... du er helt på viddene, 2400 mhz DDR3?

Last ned AIDA64. Det kan lage en skikkelig liste med specs for deg. Ta med case, PSU og kjøler og. Jeg er seriøs nå; du skal få et overslag hvis du gir meg info, men basert på det du har listet opp der er det umulig å si.

16 GB ram, resten usikkert: 700 brukt
7950, dårligere enn 5970: 1000 brukt
Hovedkort, 1156 socket (gammel, 1155 er nyere), bare 1x PCI-E 16x fullspeed... 350,- basert på specs. Og det er utdatert.

2050 for det du har listet.

Apropos;

http://www.overclock3d.net/reviews/c...per_3_review/1

Finner ingen reviews av hovedkortet før 2012. Når ble Socket 1155 introdusert? Det er i alle fall tydelig at det er gjort betydelige oppgraderinger i TS sin PC. Hovedkort+CPU er ca 1 år...

http://www.overclock3d.net/reviews/c...er_3_review/13

ca. 1 år.

http://www.netonnet.no/art/data/komp...3/179453.7081/

1100,- nytt.
Intel i5-750, 3200 MHz
Asus P7p55d (begge nevnte blir byttet til haswell i7 iløpet av måneden)
Ram står det bare 4gb DDR3-1333, og videre [ trial version ], men det er 16 gb 2400mhz, som kostet litt over 1000,-
AMD Radeon HD 7900 series (3gb) (7950)
Corsair Force 3 SSD 120gb
2tb, 7200 rpm, sata3 Harddisk
NZXT phantom midi tower, med lys
Steelseries siberia v2 Frost blue headset, intelli 3.0 mus og Razer arctosa tastatur.
skjermen er denne, inntil videre nok info?

Tror RAM er kingston hyperX
Sist endret av kjerstin; 30. juni 2013 kl. 18:28.
Det er ikke 2400 mhz, det kan jeg garantere. DDR betyr "double data rate" så jeg tror heller du kjører dine på 1200mhz, altså underclock.

Skalvise...

800+400+700+900+600+400+500 = 4300,-

Det er uten skjerm, headset, mus og tastatur, og egentlig en litt for god pris.

PC'en som TS poster er nyere, bedre på alle områder...

Hans CPU scorer ca. 8500 der din scorer ca. 3500. Hovedkortet er nyere, nyere sokkel, 2x ekte PCI-E 16x, high end, bedre RAM,

Etter at jeg leste mer om hovedkortet som TS postet fremstår det som et enda bedre kjøp

Jeg må nedjustere... det er faktisk ganske enorm forskjell på det du har og det TS postet.

Ca 5500,- for alt, for den rette kjøperen. Mye pga. skjermen som er forholdsvis dyr.

Og la meg legge til; Jeg ville MYE heller betalt 8000,- for TS sin build enn 5500,- for din. Hvis jeg MÅTTE kjøpe en av dem altså, jeg trenger ingen....

Og til TS;

Kvalifisert gjetning er at CPU og ram ble kjøpt sammen med hovedkort som en oppgradering, altså er det ca 1 år gammelt. Det er faktisk et veldig godt kjøp.

5970 hadde han fra før, og satte inn.

Selger du 1x5970 for 800 og diskene+1xSSD for 2000 har du en meget brukbar PC for 5000, og så kjøper du deg et skjermkort til 3000 om et år eller to.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Det er ikke 2400 mhz, det kan jeg garantere. DDR betyr "double data rate" så jeg tror heller du kjører dine på 1200mhz, altså underclock.

Skalvise...

800+400+700+900+600+400+500 = 4300,-

Det er uten skjerm, headset, mus og tastatur, og egentlig en litt for god pris.

PC'en som TS poster er nyere, bedre på alle områder...

Hans CPU scorer ca. 8500 der din scorer ca. 3500. Hovedkortet er nyere, nyere sokkel, 2x ekte PCI-E 16x, high end, bedre RAM,

Etter at jeg leste mer om hovedkortet som TS postet fremstår det som et enda bedre kjøp

Jeg må nedjustere... det er faktisk ganske enorm forskjell på det du har og det TS postet.

Ca 5500,- for alt, for den rette kjøperen. Mye pga. skjermen som er forholdsvis dyr.

Og la meg legge til; Jeg ville MYE heller betalt 8000,- for TS sin build enn 5500,- for din. Hvis jeg MÅTTE kjøpe en av dem altså, jeg trenger ingen....

Og til TS;

Kvalifisert gjetning er at CPU og ram ble kjøpt sammen med hovedkort som en oppgradering, altså er det ca 1 år gammelt. Det er faktisk et veldig godt kjøp.

5970 hadde han fra før, og satte inn.

Selger du 1x5970 for 800 og diskene+1xSSD for 2000 har du en meget brukbar PC for 5000, og så kjøper du deg et skjermkort til 3000 om et år eller to.
Vis hele sitatet...
Hvem kjøper 3 år gammle disker for 2000 kr? Hvem kjøper et utslitt, megavarmt, microstuttering kort til 800 kr?
2400 MHz ddr3 ram er vel ikke noe stress det?
disse her for eksempel
Synes dette er fantastisk underholdende lesing. Phish du skal virkelig ha creds i mine øyne for å klare å være noenlunde seriøs når du argumenterer med troll nr 1 på forumet. Du er flink til å argumentere for dine utspill.
Leste igjennom det jeg skrev i går, og kan vel egentlig si unnskyld for at jeg kalte deg en tulling indirekte.
Er fortsatt ikke enig med deg, men du argumenterer godt ditt syn på saken :P
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
2400 MHz ddr3 ram er vel ikke noe stress det?
disse her for eksempel
Synes dette er fantastisk underholdende lesing. Phish du skal virkelig ha creds i mine øyne for å klare å være noenlunde seriøs når du argumenterer med troll nr 1 på forumet. Du er flink til å argumentere for dine utspill.
Leste igjennom det jeg skrev i går, og kan vel egentlig si unnskyld for at jeg kalte deg en tulling indirekte.
Er fortsatt ikke enig med deg, men du argumenterer godt ditt syn på saken :P
Vis hele sitatet...
Takk for indirekte komplimenter

Jeg visste faktisk ikke at det hadde kommet DDR3 2400 mhz, men hvis du leser resten av samme post skjønner du raskt at det ikke det hun har Hvis det skulle vise seg at hun faktisk HAR det på en så gammel PC skal jeg gi deg 100 kroner! Hun vet ikke at DDR står for "double data rate" og at man dermed får data på både stigende og synkende puls. Det er en forståelig misforståelse. I gamle dager var det mye lettere å forstå seg på RAM ;p

Siden du fortsatt er uenig med meg regner jeg nesten med at du ikke har lest den siste posten min, der jeg skriver at alderen på hovedkort+CPU nesten garantert er 1 år, og trolig også RAM/kjøler. Jeg vet ikke hvor folk får det fra at dette er en gammel PC. Trolig er det HD-5970 som er synderen, siden man ikke trenger å være ekspert for å vite at HD-5xxx er noen år. Vi har ikke fått opplyst alder på noen komponenter, og resten av komponentene kan være kjøpt nye for to uker siden for alt vi vet.

Jeg tipper at selger er en skikkelig gamer som har nok av penger, og at han hadde 2x5970 fra før (mulig et først, for så å gå over til CrossfireX). Harddiskene er sannsynligvis kjøpt 2 og 2. Umulig å si så mye mer egentlig, men de viktigste tingene er "high-end" og nytt og yter fremdeles meget bra. Hvis man ser bort fra GPU er det ikke mye å trekke for...

Jeg står på mitt og mener at det er et godt kjøp (for den RETTE). Hadde jeg ikke hatt en PC som er den rette for meg, hadde jeg slått til selv

Hvis du fortsatt er uenig er du hjertelig velkommen til å argumentere for deg
han får tusen spenn om jeg klarer å bevise det? oh, its on!
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvem kjøper 3 år gammle disker for 2000 kr? Hvem kjøper et utslitt, megavarmt, microstuttering kort til 800 kr?
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra at diskene er 3 år gamle? Og jeg kan jo nevne meg som et eksempel på en som kunne betalt 2000,- for 240GB SSD, 2x2TB WD Green og 2x2TB WD Black. Her får man i pose og sekk. Si fra hvis du skal selge noe hardware!

De som vil ha best mulig ytelse for minst mulig penger vil jeg tro er en mulig målgruppe for et brukt 5970. Personlig har jeg ikke bruk for det (har et dårligere, og trenger ikke mer) Men som vist yter det like godt som 7970 i DX9 og DX10. Det koster 4-5 ganger mer. Ellers kan jeg nevne bitmining som et bruksområde, da 5970 er en røver på tallknusing.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
han får tusen spenn om jeg klarer å bevise det? oh, its on!
Vis hele sitatet...
Ikke bli overivrig, det blir ikke noen utbetaling her... (dvs, jeg betaler selvsagt HUNDRE (!)) kroner hvis det skulle vise seg at du har rett, men jeg føler at jeg er på ganske trygg grunn)

Trivelig å ha deg tilbake! Du glimret med ditt fravær en stund, men det var altså dette som skulle til for å fiske troll i dag
du syns det rart at alle tenker dataen som TS la ut er gammel, så i setningen før det kaller du min "en så gammel PC" uten å vite en dritt om hvor gammel den er? du syns ikke det er litt dobbeltmoral?

mener det er to kit med slike, pung ut min gode mann!
Sist endret av kjerstin; 1. juli 2013 kl. 03:11.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
du syns det rart at alle tenker dataen som TS la ut er gammel, så i setningen før det kaller du min "en så gammel PC" uten å vite en dritt om hvor gammel den er? du syns ikke det er litt dobbeltmoral?

mener det er to kit med slike, pung ut min gode mann!
Vis hele sitatet...
Hva du MENER er ikke så veldig relevant her. Du har så tydelig vist din inkompetanse OG manglende seriøsitet, at jeg aldri ville tatt ditt ord for noe.

http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.65-setup-en.exe

Screenshot, så kommer pengene om du har rett Ha denne tråden i bakgrunnen på screenshot slik at jeg slipper å mistenke deg for juks...

Og din PC ER jo (relativt) gammel, det har du selv sagt. PC'en TS la ut er socket 1155, som er nyere enn din. Jeg synes det er rart at folk antar at en PC er "3 år gammel drittpc" bare fordi den har 5970, ja. Spesielt når hovedkortet kom for et år siden.
http://imgur.com/Vc5ZjNN bevis nok, eller skal jeg åpne kabinettet og ta bilde av de? keep your money



ups
Sist endret av kjerstin; 1. juli 2013 kl. 03:32.
Jeg glemte å si at du skal på tabben der det står "SPD".
Du kom meg visst i forkjøpet med et screenshot av feil tab, så du får prøve på nytt

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jammen er du rask, men det blir nok ingen utbetaling...

Beklager, penger kommer! Jeg måtte google litt selv

PM med paypal eller kontonummer, så betaler jeg!
Sitat av phish Vis innlegg
Du kom meg visst i forkjøpet med et screenshot av feil tab, så du får prøve på nytt



Jammen er du rask, men det blir nok ingen utbetaling...
Vis hele sitatet...
ting tyder jo også på at dataen ikke er så gammel som du tror! 7950 kom jo også på markedet tidligst 31. januar 2012; kilde. Og skjermkortet var "gammelt" når jeg kjøpte det

Sitat av phish Vis innlegg
Du kom meg visst i forkjøpet med et screenshot av feil tab, så du får prøve på nytt



Jammen er du rask, men det blir nok ingen utbetaling...

Beklager, penger kommer! Jeg måtte google litt selv

PM med paypal eller kontonummer, så betaler jeg!
Vis hele sitatet...
tss, tulla bare med pengene da, kjøp deg burger for de du
Må få legge til at du faktisk underklokker dem til 1333 mhz, så du hadde bare halvveis rett
Sitat av phish Vis innlegg
Må få legge til at du faktisk underklokker dem til 1333 mhz, så du hadde bare halvveis rett
Vis hele sitatet...
det er jeg klar over, men ram'en er fortsatt 2400 mhz
Sitat av kjerstin Vis innlegg
det er jeg klar over, men ram'en er fortsatt 2400 mhz
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, men det var ikke så rart jeg tok feil likevel. Det er ikke mange som kjøper seg 2400mhz RAM og kjører dem på halv hastighet (!). Hvorfor velger du å kjøpe så dyr RAM for å underklokke? Man kunne nesten mistenke deg for å ikke ha gjort dette bevisst, spesielt siden du også tok screenshot av feil tab

Anyway, det var ikke du som skulle få pengene, men jeg betaler fortsatt til "Fjøsnissen" om han vil ha dem
Sitat av phish Vis innlegg
Det har du rett i, men det var ikke så rart jeg tok feil likevel. Det er ikke mange som kjøper seg 2400mhz RAM og kjører dem på halv hastighet (!). Hvorfor velger du å kjøpe så dyr RAM for å underklokke? Man kunne nesten mistenke deg for å ikke ha gjort dette bevisst, spesielt siden du også tok screenshot av feil tab

Anyway, det var ikke du som skulle få pengene, men jeg betaler fortsatt til "Fjøsnissen" om han vil ha dem
Vis hele sitatet...
var på tilbud, 16 gb ram er overkill til min bruk uansett, i5 og 7950 er også overkill face, youtube og en god csgo trenger ikke de speccsa
Jeg glemte å si at du skal på tabben der det står "SPD"
Vis hele sitatet...
Nei det er memory fanen som viser hastigheten brikkene kjører på.
"SPD"(Serial Presence Detect) fanen viser noen anbefalte fabrikk opsett for brikkene
http://imgur.com/Vc5ZjNN bevis nok, eller skal jeg åpne kabinettet og ta bilde av de? keep your money
Vis hele sitatet...
Det beviser ar brikkene dine kjører på på lave 1337 mzh og høy tilganstider på CL9 og at du kjører med "Dual Channel" oppsette på DDR3 minne.
DDR3 minne bør kjøres i et "Triple Channel" oppsett for det gir større minnehåndsbredde,som er noe av poenget med ha DDR3 minne.

For og vise litt av hva jeg mener Cpu-z snippsat
Mitt oppsettet kjørt på i over 3 år,brikke kjører på 2008 mzh og tilgangstider CL8(har også kjørt på 2400 mzh tilgangstider CL10)
Men sysen 2008mzh og CL8 var et greit oppsett.
Som du ser står det "Channel Triple" i Cpu-Z som viser at brikkene kjørers i "Triple Channel"
Som nevnt før gir større minnehåndsbredde og litt av poenget med DDR3 brikker.

I gamle dager var det mye lettere å forstå seg på RAM ;p
Vis hele sitatet...
Nei forsto man RAM(minne) i gamle dager er det ikke vanskligere idag,heller letter vil jeg si,
Med nye "bclock" setter man bare "multiplier" og et "divider" forhold lages for CPU:minne,
før var det og finne ut av dette selv med 1:1 2:3 3:2...o,s.v som "divider" forhold CPU:minne.

Mye rør i denne poster foresten,så jeg vet ikke helt hvor jeg svarte

Editet var viss snakk om I5 1155 plattforms om er har ikke den "Triple channel"(som I7 1366),så beklager viss det litt mye om Dual-Triple channel.
Sist endret av snippsat; 1. juli 2013 kl. 05:31.
Sitat av snippsat Vis innlegg
Det beviser ar brikkene dine kjører på på lave 1337 mzh og høy tilganstider på CL9 og at du kjører med "Dual Channel" oppsette på DDR3 minne.
DDR3 minne bør kjøres i et "Triple Channel" oppsett for det gir større minnehåndsbredde,som er noe av poenget med ha DDR3 minne.
Vis hele sitatet...
Takk for at du prøver å lære meg noe, men skjønte dessverre ikke mye som sagt RAM'en er overkill og ser ingen grunn til å gjøre noe med den enda
Du trenger ikke sende pengene. Ta deg en er noe annet digg
Sitat av snippsat Vis innlegg
Nei det er memory fanen som viser hastigheten brikkene kjører på.
"SPD"(Serial Presence Detect) fanen viser noen anbefalte fabrikk opsett for brikkene
Vis hele sitatet...
Jeg visste jo allerede at hun kjørte brikkene på 1333, det jeg var interessert i var hvilke minnebrikker hun har, og da må man nesten på SPD. Hun postet litt info fra AIDA64 tidligere.

Uansett er dette helt på sidelinjen, så vi trenger ikke å fortsette i det sporet

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Du trenger ikke sende pengene. Ta deg en er noe annet digg
Vis hele sitatet...


Takk for det, si fra om du ombestemmer deg!

Hvem skulle tro at noen kjøper 2400mhz DDR3 for å kjøre på 133mhz...

Og til deg kjerstin, så er det ikke verre enn å gå inn i bios på neste boot og velge "D.O.C.P", og velge rett oppsett for å få (nesten) doblet minneytelsen. Du kan evt. få noen til å hjelpe deg om du ikke tør å rote i bios selv..

Enda et godt råd fra meg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg la ut en tråd på et annet forum der jeg listet specs og ba om hjelp til å sette en pris på oppsettet. Jeg fikk ikke så mange svar. Det varierte fra 10k til 12.5k. Det morsomme er at jeg fikk en PM i dag der en gjerne ville kjøpe det ene 5970-kortet for bitmining, og at han hadde håpet at vi kunne bli enige om en pris mellom 1000 og 1500 + frakt

Nå har nok en heldig kjøper fått den for lenge siden. Prøvde å kontakte TS og si at jeg var interessert, men fikk aldri kontaktinfo til selger.
Var ikke det bare å kontakte seg selv?
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg la ut en tråd på et annet forum der jeg listet specs og ba om hjelp til å sette en pris på oppsettet. Jeg fikk ikke så mange svar. Det varierte fra 10k til 12.5k. Det morsomme er at jeg fikk en PM i dag der en gjerne ville kjøpe det ene 5970-kortet for bitmining, og at han hadde håpet at vi kunne bli enige om en pris mellom 1000 og 1500 + frakt

Nå har nok en heldig kjøper fått den for lenge siden. Prøvde å kontakte TS og si at jeg var interessert, men fikk aldri kontaktinfo til selger.
Vis hele sitatet...
10-12.5k? Har du link til dette forumet? Har en del ting jeg skulle ha fått satt priser på.
haha, kutt ut. Vi sa phish hadde riktig, ingen orket mer. om phish sier 50 000, så ok.
PM med link er sendt til caperno og Snilepisk

Dere er begge hjertelig velkommen til å diskutere videre

Hvis noen andre (ikke kjerstin eller andre troll) vil ha link kan dere sende meg en PM!

Sitat av caperno Vis innlegg
10-12.5k? Har du link til dette forumet? Har en del ting jeg skulle ha fått satt priser på.
Vis hele sitatet...
Sendt på PM See you on "the other side"! Velkommen skal du være!
Jeg spurte også noen på et annet forum, de sa 70-80 tusen, synd jeg mistet linken
Sitat av phish Vis innlegg
PM med link er sendt til caperno og Snilepisk

Dere er begge hjertelig velkommen til å diskutere videre

Hvis noen andre (ikke kjerstin eller andre troll) vil ha link kan dere sende meg en PM!

Sendt på PM See you on "the other side"! Velkommen skal du være!
Vis hele sitatet...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Forslaget på 12.5k var beregnet ut i fra at maskinen kun var ett år gammel, og da har han trukket fra 30% (faktisk litt mer, men han sier 30%. Jeg ville trukket 50%) men jeg har forstått det slik at den er tre år gammel? Han går uansett ut i fra at den kun er ett år gammel, og han poengterer også at det er en maskin for spesielt interesserte, da en vanlig gamer ikke vil bruke så mye penger på diskplass. Men la oss fortsette på regnestykket hans:

Kode

Verdi etter ett år (-30%): 12 500
Verdi etter to år  (-30%):  8 750
Verdi etter tre år (-30%):  6 125
Skjermen var ikke inkludert i det regnestykket, så da kan vi legge til ytterligere 800 kr. Dersom vi antar at hovedkort, CPU, RAM og kjøler kun er ett år gammelt så blir prisene slik for disse komponentene:

Kode

Gigabyte G1.Sniper M5: 1482 -30% = 1037
Intel CORE i7-2600K: 1500 -30% =  1050
Corsair Dominator 4x4GB: 1284 - 30% = 899
Noctua NH-D14: 549 - 30% = 385

Totalt: 3371
For å gjøre det enklere så tar jeg utgangspunkt i verdien etter ett år (12 500) og skjerm (800). Jeg trekker så fra HK, CPU, Kjøler og RAM (3 371):

Kode

12 500 + 800   = 13 300
13 300 - 3 371 =   9 929
Når vi ikke regner med ovennevnte komponenter så er verdien på maskinen 9 929 kr etter ett år. År 2 er den 6950 kr. År 3 er den 4865 kr. Nå kan vi igjen legge til prisen for de ett år gamle komponentene, og da blir summen: 8236 kr.

Så langt er det helt i tråd med hva du mener den er verdt. Men så har vi de mekaniske diskene, som i praksis er verdiløse etter tre år.

Kode

2 stk wd black 2 tb (1 127) = 2 254
2 stk wd green 2 tb (832)   = 1 664

Totalt: 3 198
Teoretisk verdi på diskene etter:
Ett år: 2 237
To år: 1 565
Tre år: 1 095


Verdien på maskinen uten de mekaniske diskene blir da (8236-1095) = 7 141 kr.
Jeg trekker så fra de to SSD-diskene, som koster totalt 3 000, men som etter ett år er verdt 2 100. Verdien på maskinen ender da på 5 041 kr uten harddisker. SSD-diskene er jo forsåvidt ikke ett helt ufornuftig kjøp, men selv om de trolig ikke er eldre enn ett år, så er ikke brukte harddisker verdt noe som helst imo. 12.5k er ærlig talt en grov overdrivelse av verdien, men så trodde jo han at den kun var ett år gammel, selv om den prisen hørtes høy ut selv da.
Sist endret av caperno; 25. juli 2013 kl. 10:35.
Takk for et godt svar, men hvor har du fått det fra at den er 3 år gammel? Det var bare en tilfeldig kommentar fra en bruker her som tydeligvis hengte seg opp i 2x5970. Jeg har forøvrig hele tiden poengtert at det er en maskin for spesielt interesserte Jeg har også i flere av innleggene poengtert at det er grunn til å anta at det i hovedsak er en ny maskin, men at han hadde 2x5970 fra en litt eldre PC som han resirkulerte.

Gigabyte G1.Sniper M5: 1482 -30% = 1037
Intel CORE i7-2600K: 1500 -30% = 1050
Corsair Dominator 4x4GB: 1284 - 30% = 899
Noctua NH-D14: 549 - 30% = 385
Vis hele sitatet...
Greit nok, men strengt å trekke 30% fra kjøler. Den koster 549+frakt i dag og yter akkurat likt. Også verdt å merke seg at fyren har noenlunde peiling, og den CPU'en er rimelig rå, og bedre enn f.eks 3770K til 2500,-. For å si det slik, hadde jeg fått tilbudet om å kjøpe de fire komponentene for din pris hadde jeg slått til på flekken

Som sagt fikk jeg en PM fra en som ville kjøpe et 5970 for 1000-1500+frakt. Det ser du nederst i tråden Han sendte PM etterpå. Hadde det vært min hadde jeg solgt begge på flekken og kjøpt et 660Ti eller noe annet stille men godt nok, og cashet inn restene.

Det er ingen grunn til å anta at f.eks kabinett og PSU er mer enn et år, men umulig å si. Hadde lett betalt 1/3 av nypris for en Corsair HX 850W. Jeg har en gammel HX selv og den går som en klokke og er fjellstabil på alle spenninger. Den eneste delen der som er mindre bra enn en ny er en vifte, men det hadde kostet meg nada å bytte vifte. Gjorde dette på min gamle HX da den begynte å lage litt ulyder...Med et godt kabinett trenger man bare en puslete luftstrøm for å kjøle ned en så effektiv PSU.

Harddiskene i seg selv er som sagt trolig kjøpt parvis, og mye mulig at minst to (BE tipper jeg) av dem er ganske nye, på bakgrunn av flomkrisen i thailand.

Jeg er helt uenig med deg i at brukte harddisker er verdiløse. Det er 8 tb lagring, og for mange kan det være verdt en del. Personlig ville jeg betalt omtrentlig 1800 for snurrediskene og puttet dem inn i min filserver med double parity. Om en skulle ryke mot formodning har jeg fortsatt reklamasjon etc. og jeg mister ingen ting.

Så ting man kan selge unna: 2x5970 for 2500,- til bitminere (her fikk jeg faktisk tilbud)
Harddisker (ca 4000 for hele hurven er vel greit?)

6500 i unnasolgte ting.
Kjøp et ok skjermkort (Geforce 660Ti) for 2100, så har du 4400 igjen.

En Samsung SSD til 750,- og du har en ny og topp SSD, hvis du absolutt må selge begge de gamle... 3650 igjen...

8000 - 3650 = 4450. Du betaler altså 4450,- for en PC der ALT er valgt fra øverste hylle. En PSU som sannsynligvis varer i 10 år, og klarer de heftigste SLI-oppsett. Yter bedre enn 3770K som koster 2500,- Kabinettet alene koster 2500,- selv om jeg ville valgt et annet. 16 GB Ram.

4450 for alt det er ikke ille

Jeg hadde kjøpt den, tatt den fra hverandre og brukt kabinett og disker i filserver. Solgt unna skjermkort + evt. SSD fordi jeg har en del av dem nå, og laget en "gaming rig" som drar det meste

Jeg utfordrer deg til å sette opp en handlekurv på komplett som kommer i nærheten på ytelse, og poste pris

Ellers, takk for svar!

Og til slutt kjerstin... blir du ALDRI lei av å a være et vondt gnagsår? Vær så snill å la oss kompetente diskutere i fred...

Edit:

Og siden det tydeligvis er folk her som i praksis gir bort hardware, så ta gjerne kontakt om dere har noen lignende røverkjøp Jeg finner alltids noe å bruke det til....
phish: Jeg har fått for meg at TS sa at de fleste komponentene var tre år gamle. Dersom vi ikke vet hvor gammel den er, så blir det vanskelig for meg å gi ett anslag på hva den er verdt for meg. Jeg hadde ikke kjøpt noe som var så gammelt som tre år, men dersom den kun er ett år gammel så er det jo ett godt kjøp.
Mest usaklige kommentarene i en IT tråd på lenge.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
Har blitt tilbudt denne for 8000kr , er den verdt det ? forklar gjerne hvorfor den er verdt/ikkeverdt 8000

Hovedkort: gigabyte sniper 1155 socket
Cpu: intel 2600k
Cpu kjøler: noctua d14
Grafikk: xfx radeon 5970 X2 x-fire
Ram: corsair dominator 1333 mhz 4X4 = 16 gb
Lagring: 2X 240gb kinston hyperx i raid0, wd black 2 tb x2 sata6, wd green 2 tb x 2 sata3
Kabinett: corsair obsidian 800d airbrushet.
Psu: corsair hx 850w modulær
Skjerm: benq 2420hd
Vis hele sitatet...
Skjermkortet er søppel. Bygg heller din egen