Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3493
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e...artid=10113371


Stakkars skoleelever som det blir stilt så alt for høye krav til. Dette må være forferdelig grusomt for de stakkars små. Hvis alle elevene klarte å komme seg til skolen til den begynte, ville dette ikke blitt noe problem i det hele tatt. Skolen skal forberede ungdommene på yrkeslivet. Det er ikke opp til elevene å bestemme reglene.

Å låse døren inn til klasserommet mener jeg er et bra tiltak som helst skulle blitt innført på alle videregående skoler i hele Norge! Studenter som går på videregående skole er snart voksne, og må begynne å ta ansvar. Snart skal de få seg jobb, og da fungerer det ikke å komme for seint gang etter gang. Da får man sparken etter kort tid. Ender nok på NAV og trygd alle sammen da.
Dette er jeg helt uenig i, om en person ikke kommer tidsnok kan han ikke benytte seg av skoletilbudet vi betaler flere tusen i skatt for? Skal han stå utenfor, hvor mye godt vil det gi vedkommende? Mye bedre å få dem inn i timen så fort som over hode mulig slik at de ihvertfall får med seg noe, det holder lenge med en anmerkning.

Du steriotypiserer noe helt jævelig når du påpeker at alle som kommer for sent ender opp på nav? Hvor i helvette har du faktaene din fra?
Det er det mest geniale ideen innen skole, det er jo bare helt genialt. da skjønner dem virkelig hva konsekvensene er om du kommer for sent. akuratt som i arbeidslivet!

går selv på vgs og det er altid noen som kommer 10-15 minutter for sent hver dag og forsinker undervisningen, og ikke er klare nok i huet og skjønne at det er "alvorlig"
Spesialiserte klasser etter evne må da snart komme i norsk skolevesen.
Jeg kom mye for sent men har ikke endt opp på NAV... enda.
Hehe, læreren gjorde det samme med oss i 5 minutters pausene i midten av timen.
Folk startet å komme etter 5 minutter da gitt.

Han gjorde dette slik at han kunne begynne å undervise etter 5 minutter var gått uten å bli forstyrret av ti elever som kommer traskende inn etter 10-15 minutter.
Sist endret av Bombasa; 30. januar 2013 kl. 21:38.
Vi har dette systemet på skolen jeg går på. Her har vi opp til 5 minutter på å komme seg inn i klasserommet om morgen, og deretter en to-minutters regel til alle andre timer og friminutt. Vi får også 3 lapper hvert semester som vi kan bruke om vi kommer mellom 2 og 15 minutter for sent. Om du har brukt opp alle 3 lappene dine så kommer du ikke inn i timen om du er mer enn 2 minutter for sen. Er du over 15 minutter for sen så får du bare vente utenfor klasserommet (med mindre det er noe avtalt).

Det er et bra system, synes ihvertfall jeg. Det er veldig få som kommer sent her, og jeg har sjelden blitt forstyrret av at elever kommer inn midt i timen og starter å rote opp bøkene sine. Jeg hadde virkelig ikke klart å konsentrere meg skikkelig om det kom elever inn i klasserommet hele tiden.
Sist endret av MBTI; 30. januar 2013 kl. 21:42.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Dette er jeg helt uenig i, om en person ikke kommer tidsnok kan han ikke benytte seg av skoletilbudet vi betaler flere tusen i skatt for? Skal han stå utenfor, hvor mye godt vil det gi vedkommende? Mye bedre å få dem inn i timen så fort som over hode mulig slik at de ihvertfall får med seg noe, det holder lenge med en anmerkning.

Du steriotypiserer noe helt jævelig når du påpeker at alle som kommer for sent ender opp på nav? Hvor i helvette har du faktaene din fra?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal den ene ha rett til å ødelegge timen for 29 andre (som har betalt enda mange flere tusen i skatt)?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvorfor skal den ene ha rett til å ødelegge timen for 29 andre (som har betalt enda mange flere tusen i skatt)?
Vis hele sitatet...
Det kan være mange grunner til at man kommer forsent, det er ikke bare fordi man er lat og halvsover mens man går til skolen. Det kan feks være at kollektiv-tilbudet har en svikt.
På den skolen jeg gikk før var det en lærer som hadde et bra system. Når han kom til klasserommet 08.28 hadde man 2 min på å finne plassen sin og gjøre seg klar. Klokka 08.30 låste han døra og startet oppropet. Da oppropet var over og vi hadde fått all nødvendig/ interessant info om hva som skulle skje i timen gikk han og låste opp. Alle som kom forsent fikk annmerking. Det funka VELDIG godt. Folk ble ikke glad når de etter 5 uker hadde fått varsel om nedsatt. Etterhvert trengte han ikke bruke systemet lenger fordi alle var på plass
Noen elever klarer faktisk å snike seg inn i timen uten å forstyrre, men for det aller meste er det helt utrulig hvor mye bråk de klarer å lage.
.. så jeg er defintivt imot en generell regel verken den ene eller den andre veien..

Har man pent oppførte klasser er det unødvendig å plage dem med trange regler og gjøre livet dems vanskeligere... og har man dårlig oppførte klasser må man innføre regler for å opprettholde arbeidsro. Jeg har undervist begge. Dette synes jeg er et nydelig eksempel på noe som burde være opp til skolen og læreren selv.
På en måte forstår jeg skolen. Men det er snakk om 5-10 minutter. Det kan være mange grunner til at folk forsover seg, er det buss\transport, så forstår jeg folk. Vi er mennesker og kan forsove oss. De møter ihvertfall opp! Det er det som teller. Det blir litt av en insentiv, man kan jo like gjerne la være å møte opp da.

Når det er snakk om jobb, så blir det litt av det samme. Jeg møter gjerne opp til tiden, men da drar jeg også hjem akkurat når jeg er ferdig. Jobber jeg overtid, så legger jeg fem- og timinuntterne sammen hver dag og skriver en time når det er blitt så mye.

Hvis min autoritet er nazist med meg, så er jeg nazist tilbake.
Sist endret av Taurean; 30. januar 2013 kl. 21:49.
Jeg tviler på at dette funker, hvis jeg ikke kommer meg inn på klasserommet fordi læreren har låst døren tar jeg meg bare en fridag. siden VGS skal være forrberedelse på arbeidslivet vill det egentlig bare være tåpelig og låse ut elevene fra undervisningen da ingen arbeidsplasser nekter arbeiderne adgang hvis de kommer litt for sent.
Veldig flott system jaggu på tide og få mer disiplin inn i skoleverden for det er ikke så slapt i arbeidslivet. Og stakkars dem som skal inn i forretningsverden og er 10 min for sen til møter med utenlandske firma hvor man holder tiden. Så de har bare godt av å øve seg på hva samfunnet bør kreve.

Tok meg frihet til å sakse litt ut av artikkelen som er linket til.

De som kommer for sent må møte opp i gymsalen. Der fyller de ut et skjema om hvorfor de kom for sent, før de føres til klasserommet.

- Vi kartlegger hvorfor de faktisk kommer for sent, og følger opp grunnene, sier rektoren, som mener de to første dagene har vært en ubetinget suksess

Så de slipper inn. De må faktisk avgi grunn til det.

Står ett sted lenger nede i artikkelen at de godtar selvfølgelig grunner som trafikk kaos og kø.
Sist endret av creavator; 30. januar 2013 kl. 21:53. Grunn: kom på mer og legge til.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg tviler på at dette funker, hvis jeg ikke kommer meg inn på klasserommet fordi læreren har låst døren tar jeg meg bare en fridag. siden VGS skal være forrberedelse på arbeidslivet vill det egentlig bare være tåpelig og låse ut elevene fra undervisningen da ingen arbeidsplasser nekter arbeiderne adgang hvis de kommer litt for sent.
Vis hele sitatet...
Nei stemmer, du får sparken hvis du hele tiden kommer for sent.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Spesialiserte klasser etter evne må da snart komme i norsk skolevesen.
Vis hele sitatet...
Dette blir ganske off-topic, men...
Jeg er veldig enig!
Vi er en ungdomsskoleklasse på tretti elever, det er slik i denne klassen som i alle andre klasser:
Fem som ikke gidder/ikke klarer å lære
Fem som lærer fort/tar alt lett
Fem som er litt dårligere enn normalen
Femten som er normale

Tenk og lagd klasser etter ferdigheter, dette er noe alle ville tjent på; de flinke hadde blitt enda flinkere og de dårlige hadde fått den hjelpa de hadde trengt.

Dette tror jeg kommer til å skje igjen, de bygger jo opp til det på stortinget nå.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvorfor skal den ene ha rett til å ødelegge timen for 29 andre (som har betalt enda mange flere tusen i skatt)?
Vis hele sitatet...
29 andre får ikke ødelagt undervisning(?) Snakk om at noen går inn å setter seg og følger med, personen har da like mye rett på undervisning som de 29 andre. Det sier mer om konsentrasjonen til elevene om det blir ødelagt, men om det allerede er så dårlig konsentrasjon er jo øynene dems nedi telefonen allerede.
Vi kan begynne å stenge lærere ute fra en time om de kommer for seint!
Dette har min skole nå gjort i 2 år, er ikke noe nytt. Ble en del klaging, men de slapp oss alltid inn i gangen etter en 10 min, fordi lærerne var enige med oss om at "straffen" var tullete.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi kan begynne å stenge lærere ute fra en time om de kommer for seint!
Vis hele sitatet...
Word!

vi har en lærer som alltid kommer 5-10min forsent, en som kommer som regel til tide, men noen ganger 5-10min.

Det er jo helt idiotisk system med at vi skal "lære oss hvordan jobblivet er" når de som faktisk jobber der er værre enn oss.

Og hos oss så går lærerene fra kontoret/lærerrommet da det ringer, hvis ikke ett par min etter. Så bruker de da litt til å komme seg bort, siden vi har klasserom på andre siden av skolen.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Dette blir ganske off-topic, men...
Jeg er veldig enig!
Vi er en ungdomsskoleklasse på tretti elever, det er slik i denne klassen som i alle andre klasser:
Fem som ikke gidder/ikke klarer å lære
Fem som lærer fort/tar alt lett
Fem som er litt dårligere enn normalen
Femten som er normale

Tenk og lagd klasser etter ferdigheter, dette er noe alle ville tjent på; de flinke hadde blitt enda flinkere og de dårlige hadde fått den hjelpa de hadde trengt.

Dette tror jeg kommer til å skje igjen, de bygger jo opp til det på stortinget nå.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også det vil være et bra system for de fleste, unntatt de dårligste klassene. De dårlige klassene vil bli samlet på et sted, og det vil sikkert bli litt av en ren dyrehage når alle råtassene er samlet på et sted uten 'nerdene'. Du ser jo hvordan videregående skoler i Oslo er. Det er veldig stor forskjell på f.eks Katta og Etterstad. Her separerer vi gode og dårlige elever. Dette endrer også veldig på det sosiale miljøet.

Jeg hadde vært en tilhenger av systemet - Jeg går på en skole som jeg jobbet hardt for å komme inn på (4,5 i snitt), også sitter jeg og ser at folk sitter og spiller 2D spill som ligner på Super Mario i timene hvor jeg prøver å følge med. Også er det jo også noen som sitter bakerst og sover av og til.

Litt høyere disiplin i den norske skolen generelt hadde nok vært supert! Jeg tar meg ihvertfall et utvekslingsår på en rimelig streng privatskole neste år. Får håpe arbeidsmoralen blant elevene er litt bedre der!
De i de dårligste klassene, blir ikke noe dårligere av det, men oss andre blir det av å gå i klasse med de som sliter.

Må bare spørre; er det unormalt å ønske å lære ting? Er ikke mange som gidder det...
på ungdomskolen ble jeg dratt opp fordi det var bra arbeidsmoral der, men på vgs i klassen min merker jeg at jeg bare blir dratt ned. hvorfor? fordi det er altid to oversminka jenter som snakker og fniser også skal dra med meg i samtalen også blir det bare tull.

sånn jeg tenker er at, okei h*n pleier og komme forsent/jobbe dårlig så da går det vel greit om jeg også gjør det. selv om jeg er klar over at det er helt idotisk og tenke sånn, men det er bare sånn det blir.

så litt mer diseplin i skolesystemet hadde ikke gjort noe, selv om jeg syntes det er morsomt og gjøre alt annet enn og jobbe.. men det er jo langt ifra bra for meg.
Sist endret av koalafant; 30. januar 2013 kl. 22:19.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
De i de dårligste klassene, blir ikke noe dårligere av det, men oss andre blir det av å gå i klasse med de som sliter.
Vis hele sitatet...
Det blir litt det samme som fengsel - ikke at dårlige elever er kriminelle på noen måte, såklart.

Om du tar f.eks. en 18 åring som blir sendt til fengsel et par måneder for en liten filleting, så vil denne 18 åringen bli en del av et fengselsmiljø og få seg flere 'kontakter' og vil ha flere muligheter til å tjene av kriminell virksomhet.

Når du samler alle de dårlige elevene i en klasse så vil det bli litt av det samme. Jeg regner med at jeg ikke trenger noe bevis for å påstå at de elevene som gjør det dårlig på skolen ofte finner på mer spetakkel på fritiden sin! Drikking, røyking (en bønne altså!), og alt det der. Når de samles blir det jo bare en enda mer useriøs klasse når du ser at alle rundt deg er like 'dårlige' eller uengasjerte som du er eller har vært.
Sitat av MBTI Vis innlegg

Når du samler alle de dårlige elevene i en klasse så vil det bli litt av det samme. Jeg regner med at jeg ikke trenger noe bevis for å påstå at de elevene som gjør det dårlig på skolen ofte finner på mer spetakkel på fritiden sin! Drikking, røyking (en bønne altså!), og alt det der. Når de samles blir det jo bare en enda mer useriøs klasse når du ser at alle rundt deg er like 'dårlige' eller uengasjerte som du er eller har vært.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men er det ikke viktigere å lære de flinke til å bli enda flinkere?

Eksempel: (bruker meg selv, 6'er i matte)
Jeg er flink i matte, noe jeg selv og de andre vet. Allerde der oppstår det et problem. Alle de dårlige gidder ikke å vente i køen hos læreren og spør meg om hjelp isteden (!?), dersom jeg sier nei blir jeg bare en jævla særing. Dette gjør at jeg for jobbet mindre og blir fint lite flinkere, dersom vi som er gode i matte hadde blitt plassert i en klasse ville problemet aldri oppstått.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener, men er det ikke viktigere å lære de flinke til å bli enda flinkere?

Eksempel: (bruker meg selv, 6'er i matte)
Jeg er flink i matte, noe jeg selv og de andre vet. Allerde der oppstår det et problem. Alle de dårlige gidder ikke å vente i køen hos læreren og spør meg om hjelp isteden (!?), dersom jeg sier nei blir jeg bare en jævla særing. Dette gjør at jeg for jobbet mindre og blir fint lite flinkere, dersom vi som er gode i matte hadde blitt plassert i en klasse ville problemet aldri oppstått.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir du en særing hvis du sier nei til å hjelpe andre? Når du er ferdig på skolen, vil du aldri se de folka igjen med mindre du blir venner med dem da .. men da ville de ikke sett på deg som en "jævla særing" uansett.

Og angående å lage skiller som du beskriver tidligere i tråden, det er med på å stigmatisere skiller senere i samfunnet. Noe som er inhumant. Vår største styrke som mennesker er samarbeid. Godta at ikke alle er like flinke som deg. Du -MÅ- ikke hjelpe andre i timen, men det hjelper jo deg til å for eksempel utvikle lederegenskaper. Og andre setter pris på hjelpen.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener, men er det ikke viktigere å lære de flinke til å bli enda flinkere?

Eksempel: (bruker meg selv, 6'er i matte)
Jeg er flink i matte, noe jeg selv og de andre vet. Allerde der oppstår det et problem. Alle de dårlige gidder ikke å vente i køen hos læreren og spør meg om hjelp isteden (!?), dersom jeg sier nei blir jeg bare en jævla særing. Dette gjør at jeg for jobbet mindre og blir fint lite flinkere, dersom vi som er gode i matte hadde blitt plassert i en klasse ville problemet aldri oppstått.
Vis hele sitatet...
Ved å skulle sette ord på det du har lært og forklare det til andre får du jo faktisk også selv en bedre forståelse av fagstoffet. Sånn sett er det jo win-win.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor blir du en særing hvis du sier nei til å hjelpe andre? Når du er ferdig på skolen, vil du aldri se de folka igjen med mindre du blir venner med dem da .. men da ville de ikke sett på deg som en "jævla særing" uansett.

Og angående å lage skiller som du beskriver tidligere i tråden, det er med på å stigmatisere skiller senere i samfunnet. Noe som er inhumant. Vår største styrke som mennesker er samarbeid. Godta at ikke alle er like flinke som deg. Du -MÅ- ikke hjelpe andre i timen, men det hjelper jo deg til å for eksempel utvikle lederegenskaper. Og andre setter pris på hjelpen.
Vis hele sitatet...
Blei vist bare å gi deg en KP og holde kjeft... Var ikke noe å si på det der...

Sitat av Tsunami Vis innlegg
Ved å skulle sette ord på det du har lært og forklare det til andre får du jo faktisk også selv en bedre forståelse av fagstoffet. Sånn sett er det jo win-win.
Vis hele sitatet...
På et vis, bortsett fra at jeg ikke lærer så mye vidre da, men for all del, jeg repeterer det jo for meg selv.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Vi har dette systemet på skolen jeg går på. Her har vi opp til 5 minutter på å komme seg inn i klasserommet om morgen, og deretter en to-minutters regel til alle andre timer og friminutt. Vi får også 3 lapper hvert semester som vi kan bruke om vi kommer mellom 2 og 15 minutter for sent. Om du har brukt opp alle 3 lappene dine så kommer du ikke inn i timen om du er mer enn 2 minutter for sen. Er du over 15 minutter for sen så får du bare vente utenfor klasserommet (med mindre det er noe avtalt).

Det er et bra system, synes ihvertfall jeg. Det er veldig få som kommer sent her, og jeg har sjelden blitt forstyrret av at elever kommer inn midt i timen og starter å rote opp bøkene sine. Jeg hadde virkelig ikke klart å konsentrere meg skikkelig om det kom elever inn i klasserommet hele tiden.
Vis hele sitatet...
Tipper du går på Ullern.
Jeg er av den typen som har mye fravær, type 20 dager, 20 timer (ca) hittill i år, men når jeg jobber (utplassering, sommerjobb osv) så kommer jeg aldri forseint og er aldri borte. Dno why, tbh
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jeg er av den typen som har mye fravær, type 20 dager, 20 timer (ca) hittill i år, men når jeg jobber (utplassering, sommerjobb osv) så kommer jeg aldri forseint og er aldri borte. Dno why, tbh
Vis hele sitatet...
Akkurat samme her. Aldri vært for sent på utplasseringer eller noe.
Sitat av koalafant Vis innlegg
Det er det mest geniale ideen innen skole, det er jo bare helt genialt. da skjønner dem virkelig hva konsekvensene er om du kommer for sent. akuratt som i arbeidslivet!

går selv på vgs og det er altid noen som kommer 10-15 minutter for sent hver dag og forsinker undervisningen, og ikke er klare nok i huet og skjønne at det er "alvorlig"
Vis hele sitatet...
Nå låser ikke arbeidsgiver deg ute, De setter heller pris på om man får ræva igang fortest mulig når man kommer dit og heller blir trekt i lønn for forseintkomming
Er alltid folk som kommer forsent, men det har aldri forsinket undervisningen. Hvertfall ikke der jeg har gått. Med mindre læreren starter et avhør av vedkommende. Det kan h*n jo gjøre når timen er slutt.

De gangene jeg har kommet forsent har jeg bare gått stille og rolig inn, ingen som noengang har blitt forstyrret.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Akkurat samme her. Aldri vært for sent på utplasseringer eller noe.
Vis hele sitatet...
Har det slik jeg også. Kommer alltid et kvarter før når jeg er utplassert, da snakker vi ikke om en uke, men rundt 6 uker. Tror dette er fordi da føler jeg at jeg hjelper og gjør noe for noen andre, mens på skolen gjør jeg ting bare for meg selv.
Dette er vell bare ett resultat av at lærere på vgs generelt er maktsyke tullinger....

De ser på seg selv som gud og perfekte. De tror de er verden sin største gave men la oss se på realiteten.

Lærere kommer nesten for seint til timene hver eneste dag, Når jeg gikk på vgs hadde vi 42!!! timer hvor det ikke møtte opp lærer uten at vi fikk noe beskjed. Dette var bare på 1år!

De snakket hele tiden om at arbeidslivet er steinhardt blablabla og at man ikke fikk seg jobb uten minst 4 i gjennomsnitt og at vis man gikk over 3 dager fravær på 1 år så kunne man vinke farvell til en arbeidsplass....

The irony....

Husker også at de begynte kreve urinprøver ved skolen, fordi en lærer hadde sett en elev gå inn med en bag på do, Han sa han hadde sett den var full av amfetamin og hasj, Når i realiteten den var full av en hel xbox 360 med spill og kontroller... Som en skulle selge til en annen på skolen..

De tror de har så veldig lang utdannelse, Egentlig er de bare lavtutdanna tullinger uten arbeidserfaring, Som ikke hadde fungert i en annen jobb....

De påsto også ( når jeg var i samtale) at min far ikke kom til å beholde jobben siden han ikke hadde utdannelse, Han tjente 43k i mnd, Men dette mente de var umulig med bare erfaring. Og sa han ville miste jobben innen noen mnd siden han ikke var brukbar til noe uten utdannelse... LOL
Sist endret av Rammlied; 30. januar 2013 kl. 23:40.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Dette er vell bare ett resultat av at lærere på vgs generelt er maktsyke tullinger....

De ser på seg selv som gud og perfekte. De tror de er verden sin største gave men la oss se på realiteten.

Lærere kommer nesten for seint til timene hver eneste dag, Når jeg gikk på vgs hadde vi 42!!! timer hvor det ikke møtte opp lærer uten at vi fikk noe beskjed. Dette var bare på 1år!

De snakket hele tiden om at arbeidslivet er steinhardt blablabla og at man ikke fikk seg jobb uten minst 4 i gjennomsnitt og at vis man gikk over 3 dager fravær på 1 år så kunne man vinke farvell til en arbeidsplass....

The irony....

Husker også at de begynte kreve urinprøver ved skolen, fordi en lærer hadde sett en elev gå inn med en bag på do, Han sa han hadde sett den var full av amfetamin og hasj, Når i realiteten den var full av en hel xbox 360 med spill og kontroller... Som en skulle selge til en annen på skolen..

De tror de har så veldig lang utdannelse, Egentlig er de bare lavtutdanna tullinger uten arbeidserfaring, Som ikke hadde fungert i en annen jobb....

De påsto også ( når jeg var i samtale) at min far ikke kom til å beholde jobben siden han ikke hadde utdannelse, Han tjente 43k i mnd, Men dette mente de var umulig med bare erfaring. Og sa han ville miste jobben innen noen mnd siden han ikke var brukbar til noe uten utdannelse... LOL
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager snakker du om? Det at lærere ikke dukker opp til timene er ikke lærernes skyld, det er ledelsen. Og hvorfor stemple at alle lærere er "maktsyke tullinger"? De aller fleste lærere er hardtarbeidene mennesker.

Og er det rart at det begynner med urinprøver? Hver dag røykes det hasj på videregående skoler. Det er ikke lærernes skyld.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Dette er vell bare ett resultat av at lærere på vgs generelt er maktsyke tullinger....

De ser på seg selv som gud og perfekte. De tror de er verden sin største gave men la oss se på realiteten.

Lærere kommer nesten for seint til timene hver eneste dag, Når jeg gikk på vgs hadde vi 42!!! timer hvor det ikke møtte opp lærer uten at vi fikk noe beskjed. Dette var bare på 1år!

De snakket hele tiden om at arbeidslivet er steinhardt blablabla og at man ikke fikk seg jobb uten minst 4 i gjennomsnitt og at vis man gikk over 3 dager fravær på 1 år så kunne man vinke farvell til en arbeidsplass....

The irony....

Husker også at de begynte kreve urinprøver ved skolen, fordi en lærer hadde sett en elev gå inn med en bag på do, Han sa han hadde sett den var full av amfetamin og hasj, Når i realiteten den var full av en hel xbox 360 med spill og kontroller... Som en skulle selge til en annen på skolen..

De tror de har så veldig lang utdannelse, Egentlig er de bare lavtutdanna tullinger uten arbeidserfaring, Som ikke hadde fungert i en annen jobb....

De påsto også ( når jeg var i samtale) at min far ikke kom til å beholde jobben siden han ikke hadde utdannelse, Han tjente 43k i mnd, Men dette mente de var umulig med bare erfaring. Og sa han ville miste jobben innen noen mnd siden han ikke var brukbar til noe uten utdannelse... LOL
Vis hele sitatet...
Tror ikke det bare er lærereyrket som har problemer med individer som verdsetter makten sin i stillingen så høyt at det blir et problem for måten de utfører jobben sin på. Politiet ville jeg bare nevne... Det er et par stykker som gjør hva de vil, driter i individuelle rettigheter, osv.

Jeg hadde en lærer som kanskje kan gå under kategorien. Han var en veldig flink mattelærer. Han fikk ihvertfall ting gjort, og en veldig god disiplin i klassen - noen regler måtte han nesten bryte.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Dette er et flott tiltak.

Sett at det ramler inn 2-3 stykker mellom 2-10 minutter for sent hver dag, forstyrrer det undervisningen veldig. Sett at man mister 5 min undervisning hver time (er vel fortsatt dobbelttimer?) blir det fort 15-20 minutter undervisning som forsvinner daglig.

I løpet av et år blir det ~60 skoletimer som forsvinner totalt. Det er betydelig mengde!
For å kunne undervise på VGS må du ta en 5 årig utdannelse på universitetet, om du syntes det var mye jobb på vgs, så er det bare å glede seg.
På skolen vår får vi en anmerkning om vi er over 2 min for sene (vgs). Men det som er rart er at mange av lærerne ofte er 5-20 minutter for sene til en time. Uansett, hvis jeg er for sen til en time, så må jeg rett og slett bare gå glipp av undervisning pga. det, fordi til og med lærerne har fortalt oss at det er bedre å droppe timer en å komme inn og få anmerkning. De sier at fravær er bedre en anmerkninger. Syns det er greit system forsåvidt, men det som ofte skjer er at jeg ser læreren gå inn i klasserommet noen minutter for sent, så kommer jeg inn rett etterpå og hun ser på klokka og gir meg anmerkning for å være for sen (10 sekunder etter hun, men etter reglene). Ellers så var jeg 2 minutter og 20 sekunder for sen til første time på mandag, da var det beste valget mitt å la være å delta i timen, og heller sette meg ned i biblioteket mens de andre hadde undervisning, det var en dobbelttime så jeg måtte sitte der i 1,5 timer fordi jeg var 2 og et halvt minutt for sen. Jeg er enig i at det kan ødelegge arbeidsroen i timen hvis noen kommer for sent, men det tar jo ikke lange tiden å rolig sette seg ned på pulten og ta frem boken, uten å lage noe oppstyr om det. At vi må gå glipp av nesten 2 timer undervisning fordi vi 2-3 minutter for sene, syns jeg blir dumt.
Det ser ut som de fleste bare sleng med seg på røkla med moral. Tenk om det er helt tilfeldig at du kommer for sent, enten om du blir hengt opp i noe med familien eller rett og slett har sovnet til vekkerklokken. Du løper til klasserommet 2 - 10 min forsert med frokosten i venstrehånda - ustelt.

Er personen da en liten jævelunge som kommer til å snylte på NAV resten av livet? Eller er den en uheldig dag for vedkommende og må straffes med manglende undervisning slik at han minker sjansen for å få en bedre karakter i faget?

Nei lykkelig med den idiotiske moral preken at i arbeidslivet må du alltid være på tiden greiene. Tror ikke det er mange på kontoret som er på jobb nyjaktig klokken 8.
Sist endret av cmoen11; 31. januar 2013 kl. 00:06.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Nei lykkelig med den idiotiske moral preken at i arbeidslivet må du alltid være på tiden greiene. Tror ikke det er mange på kontoret som er på jobb nyjaktig klokken 8.
Vis hele sitatet...
Da har du en rimelig slapp arbeidsplass, det er ikke sånn det normalt er. Der jeg har jobbet var vi på plass når arbeidet skulle begynne, og om det var noen som stadig kom 5min for sent, ble det muntlig advarsel.
Kom Aaaaaltid forsent til time.
Hær 1. time 1-10 min forseint
Idag, 21 år 550.000 i året. ikkeproblem med å møte opp på vakt.
Aldri skulket jobb, skulket mye skole.
Det er forskjell på skole og jobb




Sitat av Fishface Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e...artid=10113371


Stakkars skoleelever som det blir stilt så alt for høye krav til. Dette må være forferdelig grusomt for de stakkars små. Hvis alle elevene klarte å komme seg til skolen til den begynte, ville dette ikke blitt noe problem i det hele tatt. Skolen skal forberede ungdommene på yrkeslivet. Det er ikke opp til elevene å bestemme reglene.

Å låse døren inn til klasserommet mener jeg er et bra tiltak som helst skulle blitt innført på alle videregående skoler i hele Norge! Studenter som går på videregående skole er snart voksne, og må begynne å ta ansvar. Snart skal de få seg jobb, og da fungerer det ikke å komme for seint gang etter gang. Da får man sparken etter kort tid. Ender nok på NAV og trygd alle sammen da.
Vis hele sitatet...
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Dette er et flott tiltak.

Sett at det ramler inn 2-3 stykker mellom 2-10 minutter for sent hver dag, forstyrrer det undervisningen veldig. Sett at man mister 5 min undervisning hver time (er vel fortsatt dobbelttimer?) blir det fort 15-20 minutter undervisning som forsvinner daglig.

I løpet av et år blir det ~60 skoletimer som forsvinner totalt. Det er betydelig mengde!
Vis hele sitatet...
Jeg lurer veldig på hva som forstyrrer så veldig med at en elev går inn ei dør og setter seg ned på plassen sin. Jeg ser virkelig ikke problemet hvis ikke læreren skal være vrang og kjefte på eleven. Læreren må heller ikke prate med eleven eller avbryte undervisningen selv om h*n kommer for sent.

Jeg vet ikke med deg men jeg gidder ikke og bry meg om en elev kommer for sent eller ikke. Jeg blir absolut ikke forstyrret om det kommer noen inn i klasserommet etter at timen har startet.
Sitat av Beng Vis innlegg
Kom Aaaaaltid forsent til time.
Hær 1. time 1-10 min forseint
Idag, 21 år 550.000 i året. ikkeproblem med å møte opp på vakt.
Aldri skulket jobb, skulket mye skole.
Det er forskjell på skole og jobb
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du den jobben og hvilken jobb er det?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
I min klasse er det sånn at elevene som kommer forsent går bort til plassen sin og holder kjeft, men så skal jo selvfølgelig lærerene bruke flere minutter ovenfor klassen og si at vi ikke må komme forsent siden dette tar så mye tid av undervisningen.

Tror kanskje de bryr seg så mye siden de føler at det er respektløst å komme forsent. Hvis jeg er helt ærlig så skjøøner jeg jo at det kan være litt forstyrrende, men trenger ikke ta noen tiltak for hele skolen/klassen, kan heller sette eleven ned i ordenskarakter.