Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2068
Hei!

Har politiet lov til å oppsøke en person mens han er på jobb? Gjelder narkotika.

Vil se på dette som veldig krenkende. Ettersom arbeidsgiver vil se veldig negativt på det om du blir henta av politiet.

Selv om du ikke har gjort noe!!
Dem kan nok oppsøke deg på jobb om de tror du har gjort noe fy-fy.
Hvis dem tar en på grensa med 2 kilo hasj og ditt navn dukker opp, så venter dem ikke til arbeidsdagen din er ferdig før dem tauer deg inn for å si det slik.
Sist endret av Bombasa; 13. november 2012 kl. 21:38.
Sitat av skateboard Vis innlegg
Har politiet lov til å oppsøke en person mens han er på jobb?
Vis hele sitatet...
Ja, politiet har rett til å oppsøke en person når han er på jobb. Men klart, de også ser at det er krenkende, og tilpasser seg etter det. Tror ikke de oppsøker noen på arbeidsplassen deres over en fartsbot, f.eks.
Ja det kan dem.

På ransakelse ordren dem kommer med vil det stå bl.a: "Begjæringen gjelder for bopel med tilhørende rom og boder og andre steder og rom vedkommende disponerer, som kontor, arbeidsplass, hytte, biler m.m"

Så de kan beslaglegge alt ifra firmatelefoner til firmabiler hvis de mener det er nødvendig.
Sist endret av 3RD; 13. november 2012 kl. 21:52.
men hvis personen ikke har gjort noe så har han heller ikke noe å frykte, kan også evnt kommebmed søksmål mot politiet!
Selv om personen ikke har gjort noe så vil jo kollegaer og arbeidsgiver få et litt rart forhold til deg. Blir liksom sett ned på.
Sist endret av skateboard; 13. november 2012 kl. 22:37.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
men hvis personen ikke har gjort noe så har han heller ikke noe å frykte, kan også evnt kommebmed søksmål mot politiet!
Vis hele sitatet...
Vel, så enkelt er det jo ikke. Dersom politiet oppsøker deg på arbeidsplassen, så er jo det veldig stigmatiserende og krenkende. Tvilen vil alltid være der, og det kan skape problemer. Jeg tenker at det å oppsøke noen på arbeid ikke er noe politiet tar lett på, nettopp av den grunn at det kan være en belastning for den enkelte.

Tror dessuten ikke du ville kommet særlig langt med et søksmål.
Sitat av skateboard Vis innlegg
Selv om personen ikke har gjort noe så vil jo kollegaer og arbeidsgiver få et litt rart forhold til deg. Blir liksom sett ned på.
Vis hele sitatet...
Ikke tenk på det. Du vet hva som er sant, så bare gi f i hva andre tenker om deg. Hvis andre rotter seg sammen og tenker stygt om deg, selv om du prøver å være hyggelig tilbake, så viser det bare hvor full av dritt dem er.
Sant så sant! Jeg har ikke røyka! men var tilstede da det skjedde. Jeg forlatet stedet raskt. Så jeg er 100% ærlig om politiet spør meg om noe. Kan pisse flere liter om det er det de vil.

Det er bare det at jeg ikke vil bli oppsøkt av politiet på arbeidsplassen. Har seg nemlig sånn at jeg er en skolegutt som er utplassert. Er derfor redd for en eventuell lærlingplass. De kan komme hjem til meg 24/7 hele uka, men ikke når jeg er på jobb..
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ikke tenk på det. Du vet hva som er sant, så bare gi f i hva andre tenker om deg. Hvis andre rotter seg sammen og tenker stygt om deg, selv om du prøver å være hyggelig tilbake, så viser det bare hvor full av dritt dem er.
Vis hele sitatet...
Det er desverre ikke slik det funker for alle, enkelte folk bryr seg faktisk om hva andre tror om dem. Og hvis alle en kjenner tror man er en narkoman kan dette ødelegge mye for personen. Jeg ville reagert kraftig hvis politiet hadde gjort dette mot meg. Når jeg er på jobb skal jeg jobbe, og jeg skal ikke bli forstyrret av politiet med mindre det er noe veldig viktig. Ofte blir det også veldig kjipe situasjoner med de de du jobber med også...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ikke tenk på det. Du vet hva som er sant, så bare gi f i hva andre tenker om deg. Hvis andre rotter seg sammen og tenker stygt om deg, selv om du prøver å være hyggelig tilbake, så viser det bare hvor full av dritt dem er.
Vis hele sitatet...
Du blir altså nødt til å måtte bevise at du ikke er en skurk/narkoman til folk på jobb. Og for de som ikke kjenner deg så godt på jobb så blir hele førsteinntrykket ditt ødelagt, noe som suger og kan være en veldig stor ulempe. Du trenger ikke å være full av dritt for å være skeptisk til en kollega som blir ransaka av politiet på jobb, det er faktisk veldig naturlig.
Sist endret av Juicekongen; 13. november 2012 kl. 23:16.
Stålskuff: Jeg mente egentlig bare på arbeidsplassen nå. Ikke "alle" generelt, hele samfunnet, familien, jobb og politi. Vi snakker heller ikke om en narkoman, men en ungdom på 17 som ikke engang røykte da polisen kom inn.

Med det sagt, så er jeg helt enig i at polisen kan og bør la folk få ha arbeidsplassen adskilt fra sånne hendelser, så klart med tanke på hvor grovt lovbrudd man har gjort .. har man hengt noen så er det greit .. men ellers så er jo samfunnet tjent med å ha folk i jobb.

Juicekongen: Kanskje jeg ikke er som andre, men bryr meg faktisk veldig lite om mine kollegers privatliv. Hadde ikke brydd meg noenting, det som bryr meg er at folk oppfører seg sånn tålig vanlig. Det er bare trivelig å prate om hendelser og historier, men når alt kommer til alt, så kan folk gjerne være kriminelle for min del .. bare la meg få gjøre jobben min i fred.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Stålskuff: Jeg mente egentlig bare på arbeidsplassen nå. Ikke "alle" generelt, hele samfunnet, familien, jobb og politi. Vi snakker heller ikke om en narkoman, men en ungdom på 17 som ikke engang røykte da polisen kom inn.

Med det sagt, så er jeg helt enig i at polisen kan og bør la folk få ha arbeidsplassen adskilt fra sånne hendelser, så klart med tanke på hvor grovt lovbrudd man har gjort .. har man hengt noen så er det greit .. men ellers så er jo samfunnet tjent med å ha folk i jobb.

Juicekongen: Kanskje jeg ikke er som andre, men bryr meg faktisk veldig lite om mine kollegers privatliv. Hadde ikke brydd meg noenting, det som bryr meg er at folk oppfører seg sånn tålig vanlig. Det er bare trivelig å prate om hendelser og historier, men når alt kommer til alt, så kan folk gjerne være kriminelle for min del .. bare la meg få gjøre jobben min i fred.
Vis hele sitatet...


Jeg har aldri røyka og kommer aldri til å røyke! Politiet har ingen beviser mot meg(selvfølelig). Det går egentlig bare rykter om at politiet har en "liste". Det kan hende jeg er på denne listen. Isåfall så må jeg bare si sannheten.

Derfor hadde jeg håpet politiet kunne ringt meg eller noe i den duren. Så jeg hadde slippet å måtte snakke med polisen foran kollegaer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Stålskuff: Jeg mente egentlig bare på arbeidsplassen nå. Ikke "alle" generelt, hele samfunnet, familien, jobb og politi. Vi snakker heller ikke om en narkoman, men en ungdom på 17 som ikke engang røykte da polisen kom inn.

Med det sagt, så er jeg helt enig i at polisen kan og bør la folk få ha arbeidsplassen adskilt fra sånne hendelser, så klart med tanke på hvor grovt lovbrudd man har gjort .. har man hengt noen så er det greit .. men ellers så er jo samfunnet tjent med å ha folk i jobb.

Juicekongen: Kanskje jeg ikke er som andre, men bryr meg faktisk veldig lite om mine kollegers privatliv. Hadde ikke brydd meg noenting, det som bryr meg er at folk oppfører seg sånn tålig vanlig. Det er bare trivelig å prate om hendelser og historier, men når alt kommer til alt, så kan folk gjerne være kriminelle for min del .. bare la meg få gjøre jobben min i fred.
Vis hele sitatet...
Jeg missforstod litt der ja. Men uansett er det ikke positivt at man blir oppsøkt på arbeidsplassen for en liten filleting eller ikke har gjort noe, men bare har en liten mistanke på seg.


Sitat av skateboard Vis innlegg
Jeg har aldri røyka og kommer aldri til å røyke! Politiet har ingen beviser mot meg(selvfølelig). Det går egentlig bare rykter om at politiet har en "liste". Det kan hende jeg er på denne listen. Isåfall så må jeg bare si sannheten.

Derfor hadde jeg håpet politiet kunne ringt meg eller noe i den duren. Så jeg hadde slippet å måtte snakke med polisen foran kollegaer.
Vis hele sitatet...
Får bare håpe at politiet tror på deg da(noe de sansynligvis må siden de ikke har noen beviser). Og at kollegaene dine er hyggelige og ikke lager noe styr om denne hendelsen. Husk også og forklare at det bare var en missforståelse.

Rart at de har lov til og gjøre det uten noe annet enn en liten misstanke...
Sitat av StålSkuff Vis innlegg

Rart at de har lov til og gjøre det uten noe annet enn en liten misstanke...
Vis hele sitatet...
Det har de heller ikke.
For at politiet skal kunne gjøre dette heter det seg at det skal være over 50 % sannsynlighet for at den mistenkte faktisk har begått den straffbare handlingen han er mistenkt for.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
men hvis personen ikke har gjort noe så har han heller ikke noe å frykte, kan også evnt kommebmed søksmål mot politiet!
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så lett gitt. Så lenge politiet har hatt skjellig grunn til mistanke, kan de også ransake. Normalt besluttes dette av en jurist enten muntlig eller skriftlig. Så lenge de har slik beslutning eller treffer vedkommende på fersk gjerning / friske spor, hjelper det lite med søksmål i etterkant selv om vedkommende skulle være uskyldig. De har tross alt bare gjort jobben sin.