Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1244
Hei, har lyst til å kjøpe denne mynten her, en mynt som inneholder 0.2 gram thallium. Er ganske usikker på om det er lovlig da thallium er så giftig som det er. Så er jo dere mye flinkere til å finne ut sånne lover enn det jeg er. Den er trygt forseglet i glass selvfølgelig. Noen som har noen svar?

Info her: http://www.elementsales.com/thalliumcladcoin.htm
Offtopic: Er ikke bly (Lead) også giftig?

[...] For this reason it was decided to offer a coin that will show the metal itself, but minimize the amount of toxic metal in the coin.[...]
Vis hele sitatet...
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Offtopic: Er ikke bly (Lead) også giftig?
Vis hele sitatet...
Jo, det er også giftig.

Ref; http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_poisoning
Sist endret av Espen2308; 11. november 2012 kl. 22:40.
Fant ikke noe om det var ulovlig men:
Forgiftning med mineraler. Et utall metallforbindelser er giftige. Særlig kjent er arsen, bly, kadmium, thallium og kvikksølv. Noen (bly og kvikksølv) er særlig viktige ved at de medfører kronisk forgiftning, mens andre (arsen og thallium) er beryktet fordi de er blitt anvendt til drap. Arsen- og thalliumforbindelser har vært brukt til bekjempelse av rotter og andre skadedyr. Disse produktene tillates ikke lenger solgt fritt i Norge. Giftigheten avhenger av metallets art og i en viss grad av forbindelsen som det forekommer i. Forbindelsens løselighet er også av betydning. Uoppløselig kvikksølvklorid (kalomel) er for eksempel langt mindre farlig enn det godt løselige kvikksølvdiklorid (etsende sublimat). Metallforgiftninger er ikke så vanlig som tidligere da myndighetene gjennom flere år har arbeidet for å erstatte giftige metallforbindelser med mer miljøvennlige forbindelser.
Vis hele sitatet...
hva skal du med denne mynten ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hva skal du med denne mynten ?
Vis hele sitatet...
Han skal sikkert kjøpe is med den.

Spøk til alvor
Han samler mest sansynlig på mynter.

On topic:
Kan du ikke bare apørre politiet eller sende mail til tollvesenet om det er lov og importere denne mynten?
Hvis han samler på mynter er det vel bedre å kjøpe en ordentlig mynt og ikke bare en metallbit?
Joda, samler på mynter jeg (da hovedsaklig av norske årgangsmynter, spesielt Oscar II). Synes det uansett gir meg samlerglede av og ha ulike grunnstoffer i en myntform, for og se hvordan mynter hadde sett ut med ulike grunnstoffer i seg. Høres kanskje litt rart ut men.. kan vel ikke akkurat direkte kalles og samle på mynter heller i dette tilfellet med grunnstoffmetallbitene..

Har allerede kjøpt noen av disse, men må forsikre meg om at jeg faktisk har lov til å kjøpe de som kan være farlige
Sist endret av Espen2308; 11. november 2012 kl. 23:41.