Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 7561
Legalisering og cannabis er to av de vanligste ordene man finner i tittelfeltet til tråder her på forumet, og veldig mange brenner for dette.

Det er åpenbart at det er et tema som bør debatteres, siden det sannsynligvis ville være et positivt steg for samfunnet både mtp økonomi, kriminalitet og sunn fornuft. (De som er uenig kan ta det i en av de 74 andre trådene om legalisering).

Men vi som allerede røyer jevnlig, som også er de ivrigste forkjemperne, hvorfor gidder vi legge så mye tid i det? Det er like vanskelig å få tak i cannabis som det er å finne tanntråd i butikken, så tilgjengelighet er vel ikke et tema med mindre du bor i Kautokeino.

Selv er jeg for legalisering på et prinsipielt grunnlag, men praktisk talt spiller det ingen rolle ettersom at jeg er litt for gammal til at det er kult å kle seg som 50-cent eller på andre måter inviterer til kroppsvisitasjon av politiet. Kvaliteten på innleggene til de fleste andre tilsier også at dette ikke bare gjelder meg.

Så hva er din grunn til at du velger å kjempe for legalisering? Er det bare prinsipper? Eller er det en konkret årsak til at debatten går om og om igjen uten at folk går lei? I mine øyne er det ekstremt mange saker som er uendelig mye viktigere i samfunnet, så hva er det som får oss til å bruke så mye tid på å diskutere legalisering?

Merk at dette gjelder meg selv og, jeg prøver ikke å rakke ned på noen. Når jeg sitter her å filosoferer begynner jeg å lure på hva drivkraften min egentlig er når jeg engasjerer meg i dette temaet...
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Jeg bryr meg fordi det er sjukt godt, og jeg vil kunne ha mulighet til å røyke i full offentlighet sammen med mange andre. Hadde det blitt lovlig, hadde jeg ikke trengt å spørre folk om de røyker, da hadde man sett hvem som hadde røyket på byen.

Jeg bryr meg fordi det kan være mye positivt med røyking, se for deg byen stappfull med stoners, hva tror du det blir mest bråk ut av - kontra helgefylla? Ja, du tar poenget mitt.
Du kan selv få velge THC og CBD innhold i cannabisen. Visse strainer får hjertet mitt til å hoppe i taket, noe jeg hater, mens andre strainer gir meg den rusen jeg vil ha. For meg hadde legalisering gjort det slik at jeg selv kunne velge strainen som passer meg best. Jobber ikke særlig hardt for dét tho.
Sist endret av kukktryne; 8. februar 2012 kl. 06:12.
Om jeg er så ivrig i debatten kan diskuteres,skumleser somregel bare trådene pga mye usakligheter.

Men så tenker jeg og de gangene jeg engasjerer meg,hva får jeg gjort? Heller lite.. Jeg er ikke den personen som deler ting ang cannabis på nettet med fullt navn,helt enkelt pga her til lands har folk så lite kunnskap om denne planten at det er ikke verdt bryet med og bli uglesett på.

Det jeg personlig hadde likt med en legalisering er at jeg kan føle meg trygg og ikke kriminell mens jeg nyter denne planten,at man vet hva man får er og et meget stort pluss,lite som skuffer mer enn og komme hjem å sette igang mekkingsen og deretter kjenne disel lukta komme og man vet man nettopp har kasta penger ut vinduet og må stresse med å få tak på ny ordnings.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg bryr meg fordi det er sjukt godt, og jeg vil kunne ha mulighet til å røyke i full offentlighet sammen med mange andre. Hadde det blitt lovlig, hadde jeg ikke trengt å spørre folk om de røyker, da hadde man sett hvem som hadde røyket på byen.

Jeg bryr meg fordi det kan være mye positivt med røyking, se for deg byen stappfull med stoners, hva tror du det blir mest bråk ut av - kontra helgefylla? Ja, du tar poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Absolutt, jeg er som sagt selv for legalisering. Noe jeg titt og ofte diskuterer med de som måtte være uenig, men det er egentlig like mye for diskusjonens skyld.

Det med å kunne gjøre det i full offentlighet hadde jo vært kjekt, men samtidig er det i mine øyne en rimelig ubetydelig detalj. Ta alkohol f.eks, det er forbudt å drikke i offentlighet men det er allikevel ikke noe andre enn VG tar opp i agurk-sesongen.

Selv tror jeg ikke eventuell legalisering hadde hatt noen som helst påvirkning på røykevanene mine, utover det at jeg selvsagt kunne fyrt opp en joint hvor som helst uten å først måtte rekognosere området etter hardbarka regelryttere.

Jo mer jeg tenker på dette her jo mindre klarer jeg å forstå hvorfor jeg blandt annet satt spent å ventet i spenning når california stemte over legalisering, i håp om at det akutt skulle spre seg.

Den største gleden ved legalisering hadde egentlig bare vært å gni det i trynet på motstanderne.


Sitat av kukktryne Vis innlegg
Du kan selv få velge THC og CBD innhold i cannabisen. Visse strainer får hjertet mitt til å hoppe i taket, noe jeg hater, mens andre strainer gir meg den rusen jeg vil ha. For meg hadde legalisering gjort det slik at jeg selv kunne velge strainen som passer meg best. Jobber ikke særlig hardt for dét tho.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk et godt poeng som gikk meg hus forbi.
Hovedgrunnen må være politiets bruk av ressurser, som nesten er misbruk av ressurser nå. De burde ikke bruke tid på at folk velger å ruse seg på dette stoffet. Avkriminalisering er ordet.
Fordi jeg vil ruse meg i helgene som alle andre og jeg misliker virkelig alt som har med alkohol å gjøre. Jeg vil ha det gøy med vennene mine, derfor vil jeg at cannabis skal bli avkriminalisert.
Nå påstår jeg ikke at jeg ikke har det gøy med dem, men det er enda bedre når vi har røyket og kan sitte og tulle om alt.
har selv røyket cannabis i mange år, og har sett å opplevd de negastive sidene ved å røyke. Er ikke for legalisering å det kommer vel ikke til å skje i våres tid uansett
Sitat av susiserken Vis innlegg
har selv røyket cannabis i mange år, og har sett å opplevd de negastive sidene ved å røyke. Er ikke for legalisering å det kommer vel ikke til å skje i våres tid uansett
Vis hele sitatet...
Så du ser bare de negative sidene?
Sitat av susiserken Vis innlegg
har selv røyket cannabis i mange år, og har sett å opplevd de negastive sidene ved å røyke. Er ikke for legalisering å det kommer vel ikke til å skje i våres tid uansett
Vis hele sitatet...
alkoholikerversjon:
driki 1 år faennnnnnnnn trenger viskin nå :PP drit gla i live mit sto på folkx

hvilke negative sider har du opplevd? det er personen som står for (mis)bruket, ikke selve weeden som er dritfarlig
Sist endret av Spirituell; 8. februar 2012 kl. 09:41.
Uten å dra inn en hel haug av argumenter for og mot legalisering går jeg rett på sak: Jeg er for rett og slett fordi jeg vil kunne velge et, i mine øyne, bedre alternativ til alkohol uten å bli ansett som kriminell.
Jeg bryr meg fordi:
  1. Jeg mener vi hadde fått ett bedre samfunn.
  2. Jeg vil røyke cannabis, uten å være redd for å bli tatt.
Jippi. Enda en legaliseringsdebatt! Denne gangen pakket inn i gavepapiret "hvorfor bryr du deg?"

Debatten er interessant den, selv om vi har tatt den en god del ganger. Og jeg som i utgangspunktet har vært mot legalisering, men etterhvert blitt mer nøytral- ELSKER å lese gode argumenter både for og mot legalisering av cannabis. Derfor må jeg få lov til å kommentere, ikke for å pirke, men for å få frem meningene deres!

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg bryr meg fordi det er sjukt godt, og jeg vil kunne ha mulighet til å røyke i full offentlighet sammen med mange andre. Hadde det blitt lovlig, hadde jeg ikke trengt å spørre folk om de røyker, da hadde man sett hvem som hadde røyket på byen.

Jeg bryr meg fordi det kan være mye positivt med røyking, se for deg byen stappfull med stoners, hva tror du det blir mest bråk ut av - kontra helgefylla? Ja, du tar poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Du bryr deg altså fordi det er godt og fordi du kunne sett hvem andre som røykte. Hvorfor er det viktig for deg å vite hvem andre som røyker?

Hva er positivt med røykingen? En by full av stoners? For jeg har hørt at stoners foretrekker å sitte for seg selv eller med få andre og røyke hasj, ikke danse på et utested. Og er det ikke slik at hasjen påvirker etter lengre bruk- lysten på å være sosial?

Og vær så snill. Alkohol har da ingenting med dette å gjøre?

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fordi jeg vil ruse meg i helgene som alle andre og jeg misliker virkelig alt som har med alkohol å gjøre. Jeg vil ha det gøy med vennene mine, derfor vil jeg at cannabis skal bli avkriminalisert.
Nå påstår jeg ikke at jeg ikke har det gøy med dem, men det er enda bedre når vi har røyket og kan sitte og tulle om alt.
Vis hele sitatet...
Du vil tulle? Er det virkelig grunnen til at du bryr deg om legaliseringen? Og igjen, alkohol må vi prøve å holde utenfor debatten.

Sitat av Spirituell Vis innlegg
alkoholikerversjon:
driki 1 år faennnnnnnnn trenger viskin nå :PP drit gla i live mit sto på folkx

hvilke negative sider har du opplevd? det er personen som står for (mis)bruket, ikke selve weeden som er dritfarlig
Vis hele sitatet...
Alkohol-Alkohol-Alkohol. Drit i alkohol! Om så alkohol har et potensielt større skadeomfang enn cannabis, må man klare å argumentere noe utenfor det om man skal klare å nærme seg legaliseringen.



Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg bryr meg fordi:
  1. Jeg mener vi hadde fått ett bedre samfunn.
  2. Jeg vil røyke cannabis, uten å være redd for å bli tatt.
Vis hele sitatet...
FLOTT! Her har vi to gode grunner. Men du må utdype deg om innlegget skal gi noe mening. Hvorfor hadde vi fått et bedre samfunn? Hvilke positive sider ved legaliseringen finnes det? Finnes det noen negative sider ved legaliseringen? Tja, dersom det gjør det, vil det ikke være viktig og heller diskutere de istede for å diskutere hvor godt det er og hvor mye mindre farlig det er enn alkohol?

Hvordan ville lovverket være regulert slik at samfunnet tjente best på det? Aldersgrense? Tilgjengelighet? Finansiering? Beskattning og avgifter? Gro og dyrking- hvem skal ta seg av det? Med tanke på eventuelle flashbacks- skal alle yrkesgrupper kunne innta det? Cannabis vs andre stoffer som er definert som narkotika i dag?

Kom igjen freaks! Jeg vet dere kan bedre!
Sist endret av reklame; 8. februar 2012 kl. 10:10.
"Hvorfor bryr du deg" er ikke synonymt med "hvorfor burde det bli legalisert"-debatter vi har hatt ganske mange ganger. Kunne godt listet argumenter både for og mot cannabisavkriminalisering samtidig,sjekk postene mine.
Jeg bryr meg i bunn og grunn for at jeg liker cannabis. Tanken på å kunne gå inn i en såkalt coffee shop, å kjøpe perfekte strains med en vakker blanding av THC og CBD gjør at det kribler i meg.
Hvorfor bryr du deg?
Vis hele sitatet...
Fordi narkotikalovgivningen vi har idag ikke hører noen plass hjemme i ett fritt land som Norge. Jeg er for legalisering av cannabis, LSD, MDMA/MDA, DMT, psilocybin, meskalin, og div. andre entogene og psykadeliske stoffer. Bruk av andre stoffer kan bli dekriminalisert, men salg, smugling og produksjon ulovlig.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
"Hvorfor bryr du deg" er ikke synonymt med "hvorfor burde det bli legalisert"-debatter vi har hatt ganske mange ganger. Kunne godt listet argumenter både for og mot cannabisavkriminalisering samtidig,sjekk postene mine.
Vis hele sitatet...
Forventer du virkelig at jeg og andre lesere (både medlemmer og ikke-medlemmer) skal gå inn og lese postene til folk som kommer med fattige argumenter-for å se om de tidligere har hatt noen gode?

Og dersom du bryr deg av de nevnte grunnene som er synonyme med hvorfor det burde blitt legalisert, burde hvertfall argumentene komme frem, og ikke bare gjemmes fordi du mener de er nevnte i andre tråder. Igjen, derfor mener også jeg at det finnes plenty legaliseringsdebatter her på forumet, innpakket i ulike papirer med samme betydning.
Har aldri røket cannabis før, men ettersom jeg mener at folk bør kunne gjøre som de vil, med unntak av av åpenbare kriminelle handlinger. Vi bør gjøre som Nederland, holde cannabis og andre soft-drugs innenfor coffee-shops eller liknende.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jippi. Enda en legaliseringsdebatt! Denne gangen pakket inn i gavepapiret "hvorfor bryr du deg?"

Debatten er interessant den, selv om vi har tatt den en god del ganger. Og jeg som i utgangspunktet har vært mot legalisering, men etterhvert blitt mer nøytral- ELSKER å lese gode argumenter både for og mot legalisering av cannabis. Derfor må jeg få lov til å kommentere, ikke for å pirke, men for å få frem meningene deres!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av det du skriver. Er alt for mange dårlige argumenter som setter aktive brukere av cannabis i et dårlig lys. Dette setter videre cannabis som er rusmiddel i et dårlig lys - som igjen fører til at veien mot legalisering blir lang.

Personlig - uten å dra opp denne diskusjonen - er jeg ikke for at cannabis fritt skal selges på nærmeste Mix-sjappe, men jeg er veldig åpen for at stoffet avkriminaliseres! Hovedargumenter mitt for avkriminalisering er Politiets ressurser. Dette er det aller viktigste for Norge mht. cannabis!

Jeg er ikke spesielt åpen for fri tilgang på hasj fra legale utsalgssteder. Jeg mener verden ikke blir en bedre plass selv om det er fritt fram mht. å kunne ruse seg på cannabis. Syns heller dere burde satse på å få stoffet avkriminalisert! Prøv å roe ned legaliseringsdebatten et par hakk, for skal stoffet blir legalisert, må det først bli godtatt i samfunnet.

Det var mine ord. Jeg er ikke åpen for en stor krangel - prøver bare å vise mine synspunkter som ikke-røyker. Stopp med dumme argumenter. At du ønsker å ruse deg er virkelig IKKE et godt argument!

(Alt her var ikke rettet mot deg, "Reklame". Kun starten av posten min)
Sist endret av Life Goes On; 8. februar 2012 kl. 10:43.
Sannheten er vel at de eneste som virkelig bryr seg om dette, røyker selv.
For min del ser jeg bare ikke behovet for legalisering.
det er ikke noe vi nordmenn MÅ ha.
Beklager, men jeg vet at folk ikke liker å høre dette. men cannabis er virkelig ikke en del av Norsk kultur. UANSETT hvordan du vrir og vender på det. Så forblir det et tabu emne innenfor landets(rommets) fire vegger.
Men som "leading argument" vil jeg hendvende meg til behovet for rusmidlet.


Og før folk begynner med "Ja, men da kan vi likegodt forby koffein og alkohol.. Siden de er minst like farlig som cannabis"
Det er greit for meg, men da er det DITT ansvar om du velger å forby dette.
om du ønsker å påta deg ansvar for dette, ved å fjerne en kultur som har vært i dette landet i så mange århundrer, så ønsker jeg deg lykke til.

Desuten kan man virkelig ikke sammenligne kaffe og cannabis. det er to vidt forskjellige rusmidler som funker så fjernt vekk fra hverandre at det ikke en gang skulle bli brukt tid på å diskutere.
og alle her på Freak som har prøvd både kaffe og cannabiss vet hva jeg snakker om. Det er ikke slik at du kan trekke paraleller mellom "ruserfaringene" dine fra kaffe med cannabiss.

Men skal være enig med alkohol biten.
For JA! Alkohol har ganske lignende ruseffekt som cannabiss (hvertfall når det kommer til sluttresultatet, heh).
Men som jeg nevnte ovenfor, så forblir Alkohol en del av kulturen våres.

Om en ønsker lovlig cannabis, foreslår jeg å flytte til Jamaica eller andre lignende steder hvor dette er lovlig
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Personlig - uten å dra opp denne diskusjonen - er jeg ikke for at cannabis fritt skal selges på nærmeste Mix-sjappe, men jeg er veldig åpen for at stoffet avkriminaliseres! Hovedargumenter mitt for avkriminalisering er Politiets ressurser. Dette er det aller viktigste for Norge mht. cannabis!
Vis hele sitatet...
Flott. Vet du noe om hvor mye ressurser politiet bruker direkte eller indirekte på cannabis? Hadde f.eks ressursene politiet eventuelt bruker på cannabis vært mindre enn f.eks skadeomfanget ved en legalisering? Med skadeomfanget i denne sammenheng tenker jeg på om det hadde blitt flere som hadde blitt avhengige\røykt mer cannabis som hadde resultert i mer arbeidsledighet, helseproblemer (fysiske og psykiske) osv?

Ellers er jeg enig i det andre du skriver.

Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Sannheten er vel at de eneste som virkelig bryr seg om dette, røyker selv.
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg røyker ikke og har aldri røykt, likevel anser jeg debatten som svært interessant. Men da må de gode argumentene komme frem!
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Sannheten er vel at de eneste som virkelig bryr seg om dette, røyker selv.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker ikke selv og er derimot imot legalisering og offentlig utsalg - men jeg er derimot for avkriminalisering for å frigjøre en del ressurser hos Politiet.

Sitat av reklame Vis innlegg
Flott. Vet du noe om hvor mye ressurser politiet bruker direkte eller indirekte på cannabis? Hadde f.eks ressursene politiet eventuelt bruker på cannabis vært mindre enn f.eks skadeomfanget ved en legalisering? Med skadeomfanget i denne sammenheng tenker jeg på om det hadde blitt flere som hadde blitt avhengige\røykt mer cannabis som hadde resultert i mer arbeidsledighet, helseproblemer (fysiske og psykiske) osv?

Ellers er jeg enig i det andre du skriver.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg mener forskjellen på legalisering og avkriminalisering begynner å spille en stor rolle i debatten. Jeg tror personlig ikke at det blir veldig mange flere brukere kun ved avkriminalisering sv stoffet. Det er først ved legalt salg og legal innføring at rusmisbruken vil bli større, mener jeg.

Kan hende vi får flere som velger å prøve ut stoffet, men tror ikke vi vil få vesentlig flere daglige/fase brukere allikevel. Dette begrunner jeg med at stoffet fortsatt ville vært umulig å skaffe uten å oppsøke lugubre miljøer - noe Ola Normann ikke nødvendigvis ønsker.

Vil legge til at jeg var veldig for legalisering og slikt når jeg var i 15-16 års alderen. Nå kan jeg ikke si at jeg ser fornuften i at vi skal legalisere cannabis som rusmiddel i Norge. Som sagt er jeg heller for avkriminalisering.
Sitat av reklame Vis innlegg
FLOTT! Her har vi to gode grunner. Men du må utdype deg om innlegget skal gi noe mening. Hvorfor hadde vi fått et bedre samfunn? Hvilke positive sider ved legaliseringen finnes det? Finnes det noen negative sider ved legaliseringen? Tja, dersom det gjør det, vil det ikke være viktig og heller diskutere de istede for å diskutere hvor godt det er og hvor mye mindre farlig det er enn alkohol?
Vis hele sitatet...
Det finnes mange positive sider ved legalisering, men det finnes helt klart mange negative sider også. Personlig mener jeg de positive veier opp for de negative.

Noen argumenter for, som jeg kommer på i farten.

- Man får en større forskjell mellom gode rusmidler og dårlige rusmidler, ikke at rusmidler er gode i den forstand, men du skjønner hva jeg mener. Med "gode" rusmidler mener jeg i hovedsak alkohol, cannabis, kaffe etc. Dårlige er heroin, meth etc. Hvis vi legaliserer cannabis, vil ikke cannabis være i samme bås som heroin og meth. Det er win.

- Man burde ha friheten til å velge hva man vil putte inn i sin egen kropp. Forbudet er ett forbud uten offer, og burde etter hva jeg mener, ikke vært ulovlig.

- Mitt sterkeste argument, må være at ett opphevet forbud vil kvele det illegale markedet. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg leste ett sted at profitten til langere kommer i all hovedsak fra cannabis. Resultatet av det vil bli at det blir slutt på langere for godt, og jeg slepper å høre "whats up" av 20 forskjellige negere på vei hjem fra jobb.

- Gjør man det lovlig vil man kunne skattelegge brukerne. Mer skatt, mer velferd

- Gjør man det lovlig slepper borgere som er lovlydige ellers å holde kjeft til familie og venner som ikke røyker. I frykt for å bli tystet på eller bli stemplet som narkis.

- Gjør man det lovlig, vil man kunne ha kontroll på markedet. Regulere det til en vis grad. Man kan også få aldergrense på det. Og ikke minst, du vet alltid hva du får.
Sist endret av jegermeg; 8. februar 2012 kl. 11:19.
Er for legalisering fordi jeg tror at legalisering av cannabis (og avkriminalisering av alt annet) vil skape såpass store ringvirkninger i samfunnet at det vil påvirke de hardeste narkomane, som per dags dato blir behandlet uverdig og urettferdig.
jegermeg: Så du mener velferden vil nyte godt av beskattet cannabis? Du tror ikke disse pengene må brukes på det vonde som kommer med legaliseringen?
Her snakker vi om for eksempel tidlig utløst psykose. Jeg sier tidlig utløst fordi flere av dere mener det ligge latent og vil bli utløst til syvende og sist - uansett om man bruker cannabis eller ikke.
Uansett; poenget er at om en slik psykose blir løst ut for eksempel 10 år før den burde - hvor mye penger tror du det koster Norge, da? Tror du de få skattekronene denne personen har betalt, virkelig vil hjelpe på psykriatisk behandling og utbetalinger fra NAV kanskje resten av livet?
Økte inntekter er IKKE er godt argument for cannabis!
Sist endret av Life Goes On; 8. februar 2012 kl. 11:30.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men vi som allerede røyer jevnlig, som også er de ivrigste forkjemperne, hvorfor gidder vi legge så mye tid i det? Det er like vanskelig å få tak i cannabis som det er å finne tanntråd i butikken, så tilgjengelighet er vel ikke et tema med mindre du bor i Kautokeino.
Vis hele sitatet...

Å finne god kvalitets-sativa er veldig vanskelig syntes jeg. Og på det "åpne" markedet plent umulig. Jeg syntes også man rangerer hasjen der ute etter hvor fucked up man blir, noe jeg syntes er trist da jeg er ute etter den mer komplekse rusen, ikke ligge på gulvet og stuke. Jeg er faktisk svært overrasket over at vi er såpass mange i dette landet som liker å ta seg en blås når man ser hva som florerer på gata av hasj som ikke gir en damn shit tilbake i form av kompleksitet i rusen ei heller særlig interessant opplevelse annet enn stein, sulten og trøtt.

Hva kriminaliseringen av Cannabis virkelig har tatt i fra oss er det åpne verdensmarkedet som kunne florert med god Cannabis, ja de mest delikate, utsøkte landbaserte strains fra sør-amerika, afrika og asia hvor den beste cannabisen kommer fra, mange av landene er fattige og hadde også tjent på å ha en eksportvare som Cannabis.
Legalisering av cannabis - hvorfor bryr du deg?

Kvalitetssikring.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
jegermeg: Så du mener velferden vil nyte godt av beskattet cannabis? Du tror ikke disse pengene må brukes på det vonde som kommer med legaliseringen?
Her snakker vi om for eksempel tidlig utløst psykose. Jeg sier tidlig utløst fordi flere av dere mener det ligge latent og vil bli utløst til syvende og sist - uansett om man bruker cannabis eller ikke.
Uansett; poenget er at om en slik psykose blir løst ut for eksempel 10 år før den burde - hvor mye penger tror du det koster Norge, da? Tror du de få skattekronene denne personen har betalt, virkelig vil hjelpe på psykriatisk behandling og utbetalinger fra NAV kanskje resten av livet?
Økte inntekter er IKKE er godt argument for cannabis!
Vis hele sitatet...
La oss si at 50.000 mennesker røyker cannabis en gang i uka. Det tror jeg er ett rimelig anslag. La oss videre si at de kjøper 2 gram hver gang de røyker og at det koster 250kr på Vinmonopolet, hvor halvparten er skatter og avgifter.

125kr x 50.000 = 6.25 millioner kroner i uka til statskassa
6.25 milloner x 52 uker = 325 millioner kroner i året til statskassa.

Jeg vet ikke hva statistikken er på antall psykoser fra folk som røyker cannabis hvert år. Men 325 millioner kroner burde være nok for å gjøre de friske + noen meter vei. Eller hva tror du?
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Sannheten er vel at de eneste som virkelig bryr seg om dette, røyker selv.
Vis hele sitatet...
nope, jeg var for legalisering LENGE før jeg tok mitt første bongtrekk. og jeg har ikke før den siste tiden vert noe serlig keen på og røyke, det var ikke noe som at jeg måtte prøve en gang, mere som: blir jeg tilbudt så ser jeg ann situasjonen og kansje tar meg en spliff.

jeg er for legalisering fordi narko politikken ikke fungerer i norge. politiet bruker mest resusjer på og ta brukere og ikke selgere har jeg intrykk av. noen kilde på dette har jeg ikke, men har hørt og lest om mange som har blitt tatt for bruk og besittelse av noen gram weed på seg mens dealerene med kansje hundrevis, kansje tusenvis av gram weed ikke blir tatt.

hvis politiet hadde brukt litt mere tid på og ta selgerene så hadde det ikke vert noe problem.

jeg vill også at det skal bli legalisert fordi det finnes svert få argumenter mot legalisering kontra for. og disse mot argumentene jeg har lest er bare spekulasjoner av en vrang person som tydligvis ikke har lest noe serlig om stoffet.

og det og ta seg en spliff, det skader ingen andre enn deg selv. Man kan ikke gjøre noe ulovlig bare fordi det gir en liten rus.

jeg liker også og heller ta meg en spliff i helgen istedenfor og drikke meg drita, men jeg skal ikke blande inn alkohol her nå.

off topic. hvis tobakk og alkohol hadde kommet i dag har det sikkert blitt sett på som narkotika det også
Sitat av jegermeg Vis innlegg
La oss si at 50.000 mennesker røyker cannabis en gang i uka. Det tror jeg er ett rimelig anslag. La oss videre si at de kjøper 2 gram hver gang de røyker og at det koster 250kr på Vinmonopolet, hvor halvparten er skatter og avgifter.

125kr x 50.000 = 6.25 millioner kroner i uka til statskassa
6.25 milloner x 52 uker = 325 millioner kroner i året til statskassa.

Jeg vet ikke hva statistikken er på antall psykoser fra folk som røyker cannabis hvert år. Men 325 millioner kroner burde være nok for å gjøre de friske + noen meter vei. Eller hva tror du?
Vis hele sitatet...
Så lenge ingen av oss sitter på spesifikke tall, blir det umulig å regne ut og jeg mener dette er kun synsing.
Økt antall psykiatriske pasienter = økt behov for psykratiske sykehus = gigantutgifter. Trenger og en høyere antall psykratiske sykepleiere, spesialister innen feltet og økt forskning på cannabis. Med kostnadene Norge har, klarer jeg ikke se for meg at 325 millioner faktisk er nok til å dekke kostnadene.

Husk at NAV og vil få et betydelig antall flere "kunder" som følger av skadene cannabis medfører. Legalisering = flere prøver = flere havner utpå.

Jeg mener legalisering er å skyte seg selv i trynet - avkriminalisering kan være å hjelpe landet.
Sist endret av Life Goes On; 8. februar 2012 kl. 12:00.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Sannheten er vel at de eneste som virkelig bryr seg om dette, røyker selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sant, hadde det vært lovelig hadde det vært lettere og få tak i, Hadde lett prøvd det da
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Så lenge ingen av oss sitter på spesifikke tall, blir det umulig å regne ut og jeg mener dette er kun synsing.
Økt antall psykiatriske pasienter = økt behov for psykratiske sykehus = gigantutgifter. Trenger og en høyere antall psykratiske sykepleiere, spesialister innen feltet og økt forskning på cannabis. Med kostnadene Norge har, klarer jeg ikke se for meg at 325 millioner faktisk er nok til å dekke kostnadene.

Husk at NAV og vil få et betydelig antall flere "kunder" som følger av skadene cannabis medfører. Legalisering = flere prøvde = flere havner utpå.

Jeg mener legalisering er å skyte seg selv i trynet - avkriminalisering kan være å hjelpe landet.
Vis hele sitatet...
I følge deg virker det som at alle har latente psykoser. I og med at du ikke har kilder så er alt det du sier totalt bullshit.
Jeg røyker ikke det selv men er for, fordi jeg er for personlig frihet. Hvem er det som har retten til å nekte og faktisk fengsle deg hvis inhalerer røyken fra en plante?
Fordi forbudet kun går utover de svakeste: priviligerte personer som Jens Stoltenberg kan røyke i sin ungdomstid uten videre konsekvenser, mens for fattige kan en dom bli katastrofal. Dessuten brukes forbudet av politiet for å rettferdiggjøre rasisme; flere personer som ikke er etnisk norske blir stoppet enn etnisk norske. Som når den besøkende professoren ble stoppet av politiet for at han hadde hendene i lommene.

Salg skjer også i hovedsak av lavere utdannete personer som ikke egentlig har noe skikkelig valg.

Det er et usosialt forbud som ødelegger for fattige, psykisk syke og innvandrere.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Så lenge ingen av oss sitter på spesifikke tall, blir det umulig å regne ut og jeg mener dette er kun synsing.
Økt antall psykiatriske pasienter = økt behov for psykratiske sykehus = gigantutgifter. Trenger og en høyere antall psykratiske sykepleiere, spesialister innen feltet og økt forskning på cannabis. Med kostnadene Norge har, klarer jeg ikke se for meg at 325 millioner faktisk er nok til å dekke kostnadene.

Husk at NAV og vil få et betydelig antall flere "kunder" som følger av skadene cannabis medfører. Legalisering = flere prøver = flere havner utpå.

Jeg mener legalisering er å skyte seg selv i trynet - avkriminalisering kan være å hjelpe landet.
Vis hele sitatet...

Hvis det hadde vært lovlig hadde man ikke trengt å måtte gjemme seg bort med sin bruk, mer åpenhet og mindre tabu hadde kanskje ført til en motsatt effekt enn den du sikter til.
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
I følge deg virker det som at alle har latente psykoser. I og med at du ikke har kilder så er alt det du sier totalt bullshit.
Vis hele sitatet...
Klarer du vri om det jeg sier til at alle har latente psykiske lidelser, har du vel røyka for mye
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Klarer du vri om det jeg sier til at alle har latente psykiske lidelser, har du vel røyka for mye
Vis hele sitatet...
Har aldri prøvd.
Bryr meg fordi jeg vil gro mitt eget gress og presse min egen supershitt uten innblanding fra onkel blå eller forskrekka naboer som tror de har Tony Montana i nabolaget fordi jeg har noen planter stående.

Uten å måtte støtte organisert kriminalitet, terrorisme, menneskehandel og hva som værre er.
Hadde ikke narkotika vært en så stor kapital for diverse mafia-grupper i dårligstilte land, tror jeg mange kriminelle grupper ville tapt en stor inntekt, og ikke minst mistet en veldig effektiv måte å skaffe våpen på(byttehandel).

Og for min egen del, det å slippe å bruke så mye penger på overprisa harpiks og det å måtte sitte og vurdere om jeg har kjøpt katta i sekken eller ikke. "fikk jeg en god deal? varre bøff?" arrg
Også ålreit å slippe å være regna som en kriminell
Sist endret av Bothrops; 8. februar 2012 kl. 12:19.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Så lenge ingen av oss sitter på spesifikke tall, blir det umulig å regne ut og jeg mener dette er kun synsing.
Økt antall psykiatriske pasienter = økt behov for psykratiske sykehus = gigantutgifter. Trenger og en høyere antall psykratiske sykepleiere, spesialister innen feltet og økt forskning på cannabis. Med kostnadene Norge har, klarer jeg ikke se for meg at 325 millioner faktisk er nok til å dekke kostnadene.

Husk at NAV og vil få et betydelig antall flere "kunder" som følger av skadene cannabis medfører. Legalisering = flere prøver = flere havner utpå.

Jeg mener legalisering er å skyte seg selv i trynet - avkriminalisering kan være å hjelpe landet.
Vis hele sitatet...
Så klart var ligningen min ren synsing, men jeg tror den ikke er så veldig langt unna virkeligheten. Du snakker også som om alle som røyker cannabis får psykoser. Virkeligheten er at veldig få får det, tilogmed blant de som røyker mye. Jeg tror det er slik at de som røyker mye, har 50% større sjanse for å få en form for psykose. Dette gjelder såklart kun de som allerede er disponert for psykoser.

Det spiller uansett ingen rolle. Her er en historie om en jente som levde på chicken nuggets i 17 år, og risikerer nå å dø pga misbruket. Skal vi gjøre chicken nuggets ulovlig av den grunn?

Nei, det skal vi ikke. Noen folk er rett og slett bare idioter. Alt med måte.
*det å ikke måtte sitte og vurdere
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg er FOR fordi jeg har latt meg overbevise av forumet, og fordi jeg er for personlig frihet (så lenge det ikke går ut over andre), har en del venner som røyker (jeg vet hva dere tenker... "jaa, venner", vel, tro hva dere vil) og de må stadig vandre rundt i lugubre miljøer.

Jeg er også for for å få redusert denne ukulturen som har bygd seg rundt cannabis, typisk stoner. Burde vel kunne redusere ukulturen om hvermannsen røyker?


Jeg har ikke svart så mye på hvorfor samfunnet burde legalisere, men så var nå tråden om MITT synspunkt, ikke samfunnets.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Klarer du vri om det jeg sier til at alle har latente psykiske lidelser, har du vel røyka for mye
Vis hele sitatet...
jeg har lest i en annen cannabis tråd, og der kommer du med det samme argumentet. hver gang noen er uenig i deg anklager du dem for og ha røyket for mye. dette har jeg sett i flere av dine inlegg.

dette er noe du selv vet at du har sagt men hvis du ikke tror meg så kan jeg linke til noen poster der du anklager folk for og ha røyket for mye
Sitat av reklame Vis innlegg
Du vil tulle? Er det virkelig grunnen til at du bryr deg om legaliseringen? Og igjen, alkohol må vi prøve å holde utenfor debatten.
Vis hele sitatet...
Gøy å putte ord i andre sin munn.
Dette er ikke en legaliseringsdebatt..
Han spurte hvorfor jeg vil ha det legalisert, jo fordi jeg ikke liker alkohol, men jeg vil ruse meg og jeg liker cannabis. Skal du komme og si at jeg liker alkohol?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
jegermeg: Så du mener velferden vil nyte godt av beskattet cannabis? Du tror ikke disse pengene må brukes på det vonde som kommer med legaliseringen?
Her snakker vi om for eksempel tidlig utløst psykose. Jeg sier tidlig utløst fordi flere av dere mener det ligge latent og vil bli utløst til syvende og sist - uansett om man bruker cannabis eller ikke.
Uansett; poenget er at om en slik psykose blir løst ut for eksempel 10 år før den burde - hvor mye penger tror du det koster Norge, da? Tror du de få skattekronene denne personen har betalt, virkelig vil hjelpe på psykriatisk behandling og utbetalinger fra NAV kanskje resten av livet?
Økte inntekter er IKKE er godt argument for cannabis!
Vis hele sitatet...
Jeg mener også at vi vil ha godt av den ekstra inntekten som i skrivende stund går rett i hendene på organiserte kriminelle.
Avkriminalisering er i mine øyne ikke den rette veien å gå, man gir da lumske bakmenn helt frie tøyler til å tjene penger.
Det eneste positive med avkriminalisering er at brukerne ikke forfølges og at man dermed vil frigjøre noen ressurser hos politiet.
Men, med organiserte kriminelle bak distribusjonen vil man fremdeles ikke ha noen kontroll på salget, ingen aldersgrenser, ingen kvalitetsjekk. Volden som oppstår mellom faksjoner som krangler om rettighetene til salg i områder vil fortsatt skje.

Du sikter til det vonde som skjer ved en legalisering, altså økning i psykiske problemer.
Tenker man større, og tar til seg at cannabisbruk har steget betraktelig i flere nasjoner over de siste par tiårene ville man statistisk sett se en økning av antall mentale lidelser som bl.a. schizofreni.
Studiene derimot viser at antallet psykoser og mentale lidelser som schizofreni ikke øker i takt med bruken: [1] [2] [3]

Det som derimot kan skje er en såkallt stoff-indusert midlertidig psykose, der den reelle faren er å bli feildiagnosert og feilmedisinert med tunge antipsykotika.

Cannabis key facts, Royal college of psychiatrists
Ninth report, House of Lords, seksjon 4.11

Jeg kviet meg selv til å gli off topic her, men jeg følte igjen at ubegrunnede påstander ikke kan stå uten å bli utfordret av fakta.

Men til saken:
Jeg er for legalisering for flere grunner, jeg har en fantasi om at cannabis kulturen kan bli like raffinert som alkoholkulturen, med budsmaking o.l.
Forskjellige strains av cannabis kan ha forskjellige smaker, til og med forskjellige farger, det finnes så utrolig mange forskjellige varianter, med varierende rusvirkning: Noen vil gjøre deg gira, noen gjør deg sløv, noen gjør det "koselig" og andre blir du omtrent døv på.

Dette er jo min lille fantasi, det mer reelle argumentet, som jeg føler er det ene ola nordmann kanskje kan høre på er det økonomiske argumentet, både med tanke på å ta strupetak på inntektskilden til organiserte kriminelle.
Vi må være realistiske: Som med alt vil det alltid være et svart marked, noe vi ser med alkohol, men "better the devil you know": Det er bedre å ta noe kontroll enn ingen i det hele tatt, for å ulovliggjøre noe gir ikke kontroll, det er å dytte problemet under teppet.

Jeg har jo skrevet før at i mitt utopi vil bønder/gartneri ha lisens til å gro cannabis, på samme måte som bryggeriene har lisens på alkoholproduksjon.
Kvalitet over kvantitet er stikkordet, vi har allerede infrastrukturen som skal til, og med et produkt som gir mye høyere avkastning enn de fleste "cash-crops" (Kilde) vil det bli et attraktivt marked å starte opp i.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fordi jeg vil ruse meg i helgene som alle andre og jeg misliker virkelig alt som har med alkohol å gjøre. Jeg vil ha det gøy med vennene mine, derfor vil jeg at cannabis skal bli avkriminalisert.
Nå påstår jeg ikke at jeg ikke har det gøy med dem, men det er enda bedre når vi har røyket og kan sitte og tulle om alt.
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg


Du vil tulle? Er det virkelig grunnen til at du bryr deg om legaliseringen? Og igjen, alkohol må vi prøve å holde utenfor debatten.
Vis hele sitatet...
Du får altså det PerPerPerPer skriver til å bli at han vil legalisere det bare for å tulle? Synes det virker veldig tynt Reklame. Ser mer ut som han prøver å fremme budskapet at alkohol ikke er tingen hans, men som alle andre vil han også ruse seg iblandt.


Personlig har jeg gitt opp å bry meg. Eller i hvert fall begi meg ut på en legaliseringsdebatt.
- Så får jeg heller ta i mot et forelegg fra farbror blå med et smil, om jeg skulle være så uheldig.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Gøy å putte ord i andre sin munn.
Dette er ikke en legaliseringsdebatt..
Han spurte hvorfor jeg vil ha det legalisert, jo fordi jeg ikke liker alkohol, men jeg vil ruse meg og jeg liker cannabis. Skal du komme og si at jeg liker alkohol?
Vis hele sitatet...
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Du får altså det PerPerPerPer skriver til å bli at han vil legalisere det bare for å tulle? Synes det virker veldig tynt Reklame. Ser mer ut som han prøver å fremme budskapet at alkohol ikke er tingen hans, men som alle andre vil han også ruse seg iblandt.
Vis hele sitatet...
Dersom det ikke er en legaliseringsdebatt, hva er det da? PER skrev at han brydde seg om legaliseringen av cannabis fordi han likte å tulle! Det kom ikke noen andre argumenter frem om hvorfor han bryr seg, så da tenke jeg bare å hjelpe han med å komme med noen konstruktive argumenter. Og dersom det å tulle er utelukkende grunnen til at legaliseringen bryr han, syns jeg det er et svært tynt grunnlag og argumentere for, og kanskje en liten refleksjon kunne hjelpt han litt i å skape seg noen tanker om det.

Jeg driter i om alkohol er tingen til enkelte eller andre. Det jeg blir mer oppgitt av, er at i enhver tråd som har ordet cannabis i seg, skal det alltid komme flere poster som hevder at alkohol er mer skadelig enn cannabis. Det er gammelt nytt at alkohol er farlig.

Jeg prøver på ingen måte å dumme noen ut eller komme med sarkastiske kommentarer, det skrev jeg i første posten min i tråden. Jeg ville bare prøve å skape en konstruktiv diskusjon, slik at vi heller kan (enda engang) diskutere hvilke faktorer som gjør at man bryr seg om legaliseringen, og gjerne faktorer som er almenngyldige, så slipper vi en listetråd der alle skriver:"fordi det er godt", "fordi alkohol er farligere", osv.
Jeg har aldri prøvd cannabis, men når jeg ser på dagens samfunn og de enorme skadene som forekommer av alkohol, ser jeg ikke noe problem i at cannabis ikke burde være lovlig.

Jeg fatter heller ikke hvorfor så mange mener at cannabis er så mye verre enn alkohol. Bare se på de enorme utgiftene alkoholen tar med seg hvert år. Vold i fylla, drap i fylla, voldtekt i fylla, fyllekjøring, og så videre. Cannabis kan ikke sammenlignes med en versting når det kommer til alkohol i mine øyner.

Jeg er for legalisering, selv om jeg tviler på at det kommer til å skje de neste tiår.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom det ikke er en legaliseringsdebatt, hva er det da? PER skrev at han brydde seg om legaliseringen av cannabis fordi han likte å tulle! Det kom ikke noen andre argumenter frem om hvorfor han bryr seg, så da tenke jeg bare å hjelpe han med å komme med noen konstruktive argumenter. Og dersom det å tulle er utelukkende grunnen til at legaliseringen bryr han, syns jeg det er et svært tynt grunnlag og argumentere for, og kanskje en liten refleksjon kunne hjelpt han litt i å skape seg noen tanker om det.
Jeg prøver på ingen måte å dumme noen ut eller komme med sarkastiske kommentarer, det skrev jeg i første posten min i tråden. Jeg ville bare prøve å skape en konstruktiv diskusjon, slik at vi heller kan (enda engang) diskutere hvilke faktorer som gjør at man bryr seg om legaliseringen, og gjerne faktorer som er almenngyldige, så slipper vi en listetråd der alle skriver:"fordi det er godt", "fordi alkohol er farligere", osv.
Vis hele sitatet...
jeg skrev hvorfor JEG ønsker cannabis legalisert, du har ikke noe du skulle sagt om mine følelser, så enkelt er det.
Selvsagt argumenterer jeg ikke hvorfor jeg føler det jeg føler, da spørsmålet til TS er "Hvorfor bryr du deg om legaisering?" ikke "Hva er dine favorittargument for legalisering".

Jeg vet ikke hvorfor du er for legalisering (om du er?), men jeg tør det er safe bet å satse på at du ikke røyker for å være seriøs og kjedelig?
Hva gjør du mens du drikker alkohol med vennene dine? Har det gøy? Det gjør jeg mens jeg røyker med vennene mine. Vi TULLER. Jeg vil TULLE mer, fordi TULLING er gøy.
Jeg røyker ikke selv, men er likevel for legalisering. Dette tror jeg vil føre til mye positivt, men helt sikkert også noen negative sider.

Det er mange grunner til at jeg er for en legalisering av cannabis. Å sammenlikne det med alkohol er jo èn ting, og det ser jeg også mange andre gjør. Jeg tror det vil bli mindre vold på lørdagskvelder osv. om flere bytter ut alkoholen med cannabis. Kjøring i rus mener jeg hovedsakelig kommer ann på hvem som sitter bak rattet, ikke hvilket rusmiddel han/hun har inntatt. Men det er ikke slike ting jeg fokuserer mest på når det kommer til denne debatten.

Først og fremst mener jeg det er viktigst at man får rusmiddelet fra butikken, apotek e.l. At "vanlige" personer selger det, bør alltid være ulovlig (aktuelt dersom f. eks man trenger resept e.l for å kjøpe det). På denne måten vil kriminelle dealere miste interessen i å selge cannabis, samtidig som man vil ha en kvalitetssikring på rusmiddelet. Det vil ikke være tilfeller hvor det f. eks er blandet inn sterkere stoffer, og viktigst av alt; Man kommer ikke inn i "dealermiljøet".

Har lest mange ganger at "det begynner med cannabis...". Men personlig tror jeg at det ikke er cannabis som gjør at du vil prøve noe annet etter hvert, men det at man oppsøker et kriminelt miljø som har interesse av å tjene penger på å selge deg alt mulig rart. Cannabis er jo ikke akkuratt det mest skadelige, og er uten tvil det de fleste får tak i først. Får de tak i dette fra butikken, trenger de ikke oppsøke kriminelle miljøer, med mindre de er ute etter noe annet i utgangspunktet (noe jeg tror er svært sjeldent, uten å ha satt meg noe særlig inn i det).

Også er det brukerne selv, da. Cannabis bør ikke misbrukes, da dette fører til i hvert fall psykisk avhengighet. Det er mange tilfeller av spesiellt unge som er avhengig av cannabis. Og det er ikke så lett for de å oppsøke hjelp i et samfunn hvor cannabis blir sett på som narkotika på lik linje med f. eks heroin. Ved en legalisering, vil dette mest sannsyneligvis bli mer akseptert, og det vil bli enklere å oppsøke hjelp (slik folk gjør med røyking, gamling, gaming osv.).

En ting jeg er VELDIG imot, er måten narkopolitiet kommer innom skolen din med bikkjer og søker rundt. Jeg har selv blitt tatt av dem (den eneste på skolen som ble det også). Som sagt så røyker jeg ikke, i motsetning til flere andre på skolen, og var derfor safe. Likevel syntes jeg dette var svært ubehagelig. De ringte også foreldrene mine, og lillesøsteren min (Dette har de vel ikke lov til!?), FØR de hadde testet meg, og sa jeg var tatt inn i narkotikakontroll.

Det jeg vil frem til med avsnittet over, er at dette ble gjort i full offentlighet, og spredte seg raskt. Dette må være svært ubehagelig for en som faktisk har et problem med cannabis. Ser for meg at det hjelper svært lite å bli stemplet som narkoman av skolen, og bli utvist i x antall dager. Slike ting bør absolutt skje utenfor det offentlige rom.

Jeg kunne skrivd mye mer, men lar være.