Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3589
Har søkt rundt på lovdata.no, men den siden er for meg totalt uoversiktlig så håper noen her kan komme med et enkelt svar.

For en stund siden kjøpte jeg meg et hus. Alt av lån, villa og innboforsikring står på meg. Jeg registrerte bo adresse hit, det samme gjorde min nåværende samboer. Trodde ikke det var noen big deal til jeg fortalte det til en kollega som mente at om vi går fra hverandre så har hun krav på litt av hvert. Stemmer dette? Sånn som vi gjør det nå betaler jeg hele lånet på huset, kun meg som står som eier, forsikringene på huset og innbo (som vil si både mine og hennes ting). Jeg har også kjøpt absolutt alt av møbler selv for å gjøre det lettest mulig om vi går fra hverandre. Tanken var da at hun basically tar med tannkosten og drar fordi alt annet er mitt. Fellesutgiftene derimot deler vi i to i den forstand at hun fører over en fast sum til min konto i måneden som blir ca halve kostnaden på fellesutgiftene (litt mindre), og vi begge to fører over en lik sum på en konto til mat som vi begge har et kort til.

Så enkelt og greit det jeg lurer på, om vi går fra hverandre er det noen regler eller lover som slår inn som min kollega mener? Har hun krav på noe?

Edit: Hun har heller ikke noe leiekontrakt så om det så skulle være, kunne jeg kastet henne ut på dagen uten at det hadde gjort noe? Skal selvfølgelig ikke det, og det er jeg som har pushet på henne med en kontrakt sånn at om ting skulle skjære seg så har hun en måned på seg å flytte ut sånn at hun finner et annet sted å bo.

Edit 2: Slik jeg har forstått det så kommer det noen lover inn om vi har felles barn eller om vi har bodd sammen i mer enn 5 år. Da med tanke på arv osv. Men finner ikke noe om samlivsbrudd..
Sist endret av random72742; 1. juni 2016 kl. 23:14.
Det er så enkelt som at dere setter dere ned og lager en samboerkontrakt som beskriver opplegget.

Her er en link til en fin mal: https://www.dnb.no/portalfront/dnb/n...erkontrakt.pdf
Samboerforhold er i motsetning til ekteskapsforhold ikke lovregulert. Det betyr ikke at det ikke finnes regler å forholde seg til. Men disse reglene har vokst frem i rettspraksis, så du finner de neppe på gratisutgaven til lovdata. Det finnes dog noen særskilte unntak som feks husstandsfellesskapsloven. Fordi området ikke er lovregulert, så er det full avtalefrihet mellom samboere, så en samboeravtale er veldig viktig å tegne. Da vet du hva du har å forholde deg til ved eventuelt brudd, samt at du potensielt slipper å dra samboeroppgjøret inn for tingrette. Les mer om samboeravtaler her: http://gratisrettshjelp.no/?wpfb_dl=317
Takker for svar! Har ikke tenkt å gjøre det slutt, men om vi skulle gå fra hverandre uten en slik kontrakt hva ville skjedd? Ingenting? Hun hadde tatt med seg sitt og dratt sin vei uten krav på noe? (Det er selvfølgelig om hun hadde godtatt det uten å lagd styr å ment at noe jeg har kjøpt er hennes osv osv )
Også: siden jeg eier huset som jeg nevnte tidligere. Kunne jeg ha satt henne på gata på dagen om jeg ville? Det må vel være noen lover som beskytter en person mot sånt? I og med at hun har boadresse her
Utgangspunktet ved samboerskifte er at oppgjøret skjer etter eiendomsgrensene, så ja hver tar sitt. Hun stifter ikke automatisk eierrettigheter i leiligheten din, og det danner seg ikke andre økonomiske krav, som utgangspunkt. Men Høyesterett har tidligere sagt at på bakgrunn av en konkret vurdering av forholdene så har partene i sitt innbyrdes forhold ment at begge skulle være eier av boligen med lik part. Det kan være i tilfeller hvor den ene har muliggjort den andres arbeidsinnsats ved å passe barn, gjøre husarbeid mv. I andre tilfeller har Høyesterett vedkjent vederlagskrav med hjemmel i alminnelige berikelses- og restitusjonsprinsipper og rimelighetsvurderinger. Men dette er ofte helt spesielle situasjoner, som det ikke virker er særlig relevant i forhold til deg. Men alt dette gjelder ikke hvis det finnes en avtale om uttømmende regulerer økonomien under samboerskapet, og ved eventuelt opphør.

Se mer om samboerjus her http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1780
Tusen takk for svar. Føler mdg litt lettet nå som jeg vet at om ting går i dass så slipper jeg å ha utgifter på å betale ut henne på noen slags måte
Bare en ting, du nevner hun betaler på fellestkosten på leiligheten. Om det er felles gjeld på huset så er hun da med på å betale ned på det... (Dvs om du bor i sameige el.l)