Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1518
hi

noen som har bra peiling på hvordan man kan sikre laptopen sin mot tyveri? med tracking osv?

kan man ha en type tracking som vil fungere selv etter man bytter mac adresse og formaterer maskinen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
mac-adresse har ingen hensikt å spore ettersom denne forsvinner ved første router maskinen treffer, hvis du ikke har tilgang til DHCP-server på det gitte nettet du tror maskinen lever på etter tyveri eller finner maskin fysisk for å gjøre en compare har MAC absloutt ingen verdi.

Og etter formatering er det såklart ikke mulig å "spore" en maskin vha software, maskiner er verdt ingenting idag, data på maskiner er verdt noe, derfor sikrer man data og driter i om maskinen er borte.

Forventer man at maskinen kan bli stjelt på et sted hvor du skal oppbevare den \ bruke den tar du den ikke med hvis tyveri er et problem for deg.
Happy Buddha
Det er nok lettere å forhindre at noen stjeler den enn å prøve å få den tilbake etterpå. Kjøp deg en av disse.
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
ok takker så software er den eneste måten å tracke en pc på da eller? man kan ikke ha en track hardware ting inni pc-en liksom?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan montere inn GPS-tracking jo, men de konvensjonelle baserer seg på at software i OS sender ut denne trackinginfoen, ellers kan du vel lage custom GPS-tracking som skjules i enheten, tilsvarende det man har på bil, vet ikke hvordan priser er på dette i denne skalaen, men sist jeg så på en Audi med slik funksjon kostet det 40k å montere inn i bilen.

Som sagt, PC'er er verdt jack shit, slikt ordner forsikring uansett, data er det som er relevant å sikre.
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
kk så du tror ikke at det er sansynelig at det finnes pc-er som har hardware for gps? vet du hvordan man kan sjekke det eller?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Så lenge du ikke har konfigurert softwaren for det eller så lenge maskinen ikke er i dekning av GPS _dersom_ den blir skrudd på, eller dersom maskinen aldri når OS, nei.
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
så du tror ikke det finnes en gps sak som ikke er avhengig av os/software av noe slag? en komponent som jobber for seg selv liksom uavhengig av resten av maskinen.
Du har jo PREY som lar deg styre pcen hvis du melder den stjålet.
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
men er ikke prey software så hvis noen formaterer hardisken min så blir jo den borte og?
Jo, selvfølgelig blir den borte hvis du formaterer pcen. Det du spør etter finnes ikke, så vidt jeg vet. Prey er vel nest beste.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Ponyo Vis innlegg
så du tror ikke det finnes en gps sak som ikke er avhengig av os/software av noe slag? en komponent som jobber for seg selv liksom uavhengig av resten av maskinen.
Vis hele sitatet...
Joda, man kan sikkert finne noe, men på noe så latterlig billig som en maskin er det irrelevant som jeg har sagt 100 ganger, datasikring er prioritet, maskin får man ny hvis forsikringen er rett.
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
kk

ty 10tegn
Ponyo
Meget intelligent


Installer linux. Burde ikke være vanskelig siden jeg leser at du er meget intelligent og alt det der.
Happy Buddha
Sitat av Skrue Vis innlegg
Ponyo
Meget intelligent


Installer linux. Burde ikke være vanskelig siden jeg leser at du er meget intelligent og alt det der.
Vis hele sitatet...
Og det skal kunne spore pcen hans bedre enn windows, hvorfor?
Tenkte bare å dele en liten film som er relatert til emnet:

http://www.youtube.com/watch?feature...v=U4oB28ksiIo#!

Fikk meg en god latter når en kompis viste meg den filmen, ja.