Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2913
Anonym bruker
"Tilfreds Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skal til mandag vitne i en sak jeg er selv siktet i.
Detter er en sak som et definert som grovt tyveri.

Min sak kommer opp i desember og er min første sak.

Hva skjer når man skal vitne?
Har aldri vært involvert i noe.
Noen som har tips?
Har avgitt forklaring i avhør.
De fant ingen ting hos meg og alt er bassert på sms jeg har skrevet.
Rådfør deg med advokat, men i en slik situasjon er ofte det beste for din del og ikke gi dem mer materiale de kan bruke mot deg. Ikke ulovlig å ikke huske.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når du skal vitne blir du stilt spørsmål av aktoratet som kan styrke deres angrep på andre i saken, og i noen tilfeller blir man stilt spørsmål fra den eller de andre tiltaltes advokat som kan styrke deres forsvar av tiltalte.

For eksempel:
Aktoratet: Kjenner du til at x har hatt en bil/tv/ting? Du vet at x ikke har god nok jobbinntekt til å kjøpe dette, fortalte han deg hvordan han hadde fått tak i det?(tyvegodset). Pleier x å være hos deg? På hvilke dager? (om tiltalte f eks har forsvart seg med at han pleier å spille ps hos deg på mandager så han kan ikke ha gjennomført gjeldte tyveri skjedd på en mandag)

Tiltaltes advokat kun hvis tiltalte vet at dere har samme forklaring: Kan du fortelle hvor x fikk penger fra den sommeren? (Ja han fikk forskudd på arv fortalte han) Så han kan ha hatt råd til å kjøpe disse tingene og ikke stjelt det? (Ja).

Bare eksempler så du skjønner tegninga. Er du nervøs vil de gjennomskue du lyver, eller uansett tro du lyver selvom du snakker sant. Det er ikke så skummelt å vitne, men sørg for at du og kompis har samme forklaring, og husk at man ikke tyster. Er det noe du ikke klarer å svare på på en god måte så kan du si at du ikke husker eller vet, uten videre utdypning.
Anonym bruker
"Tilfreds Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dette ble jo bare tull, 20 min før oppmøte tid fikk jeg sms at jeg ikke behøvde og møte opp. Godt det allerede hadde tatt meg 1 time med kjøring på vei til rettslokale....
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette ble jo bare tull, 20 min før oppmøte tid fikk jeg sms at jeg ikke behøvde og møte opp. Godt det allerede hadde tatt meg 1 time med kjøring på vei til rettslokale....
Vis hele sitatet...
Sånn er det iblandt, de går gjennom tidsplan samme morgen og ser at de ikke har tid eller ser at de ikke trenger deg. vær glad du slapp og ikke lag noe hassle ut av det.