Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1249
Jeg er en Snøfreser
Cobra1's Avatar
God formiddag freaks. her sitter jeg etter å være arbeidsløs i ett år har jeg endelig klart å mannet meg opp og sluttes å syns synd på meg selv å lagt til CV men mangler fortsatt søknaden.

Jeg har aldri skrevet søknad før til en arbeidsgiver så hvis noen har noe erfaring og kan hjelpe meg så hadde det vert supert har ingen ide hvordan den burde se ut eller hvordan den skal begynne

takk på forhånd for all hjelp
Har ikke så mye å bidra med til selve søknaden, men har noen personlige erfaringer som kanskje kan være til nytte:

- Møt opp personlig! Finn daglig leder eller den som er ansvarlig for ansettelser (sjekk på nett eller møt opp og spør litt rundt), håndhils og presenter deg selv.
Gir du ett bra inntrykk er ikke søknaden så viktig.

- Ikke følg søknadsmal, lag din egen fra scratch. Jeg har vært med på å vurdere noen søknader og generiske søknader som åpenbart er laget etter en mal blir fort kjedelig.

- Bruk bra språk i søknaden. Ikke start alle setninger med "Jeg". Ta deg god tid og revider søknaden med friskt blikk før du møter opp personlig og leverer søknad.

- Vær selvsikker! Ironisk nok virker det mye lettere å søke jobb når man har jobb, og det har nok med selvsikkerheten man utstråler.
Jeg er en Snøfreser
Cobra1's Avatar
Trådstarter
Hadde vert fint å levere søknaden for hånd men jobben er 16 timer vekk med bil og har dessverre ikke budsjett på å fly dit så det meste jeg får gjort av et inntrykk er vell å ringe dem og søknaden min.
Her er et forkortet utdrag av mine notater fra et jobbsøkerkurs jeg var på for en stund tilbake.
Kurset er basert på boken Jobbsøkerkoden av Sverre Haugen og Olav Schwe.

Dette foredrager holdes med jevne mellomrom rundt omkring, og jeg kan anbefale det på det varmeste da de åpner for spørsmål og tar seg tid til å svare på ting som gjelder deg spesifikt.
Jeg har enda ikke lest boken, men hvis den hjelper deg, er det sikkert verdt investeringen.

Bedrifter vil unngå dødens kvadrant for enhver pris (ser bra ut, er dårlig for jobben). Arbeidssøkere vil unngå shit happens-kvadranten (ser dårlig ut, er rett for jobben).
Hvordan du presenterer deg for en arbeidssøker er derfor viktig - ikke anta at dine evner "taler for seg" i en søknad.



(Jeg ga "Ser dårlig ut, er dårlig" et hjerte fordi du antagelig ikke har lyst til å gjøre en dårlig jobb i en stilling du hater.)

Del 1: Jobbsøkerkoden – seks prinsipper for å kommunisere riktig som jobbsøker

Prinsipp 1 – Forstå arbeidsgiveren.
I en stillingsbeskrivelse er kvalitetene som går igjen oftest «erfaring fra…» og «selvstendig».
Men dette er bare fasaden, det de egentlig de lurer på er—
  • Kommer du til å levere?
  • Blir du?
  • Passer du inn?
Bommer du på en av disse, er du ute.

Selv om du kvalifiserer til jobben og virker som en ålreit dude, får de får inntrykk av at dette kun er noe midlertidig for deg (gitt at det ikke er en bransje med "gjennomtrekk"), blir du forkastet.
Det samme gjelder for kompetente folk som blir, men som er vanskelig å jobbe med. Eller hyggelige folk som blir, men som ikke klarer å gjøre jobben.

Prinsipp 2 – Ha selvinnsikt.
Hva er det å kjenne seg selv i en jobbsøkerprosess?
  • Superkrefter/svakheter?
  • Elsker/hater?
  • Hva er viktig for deg?
Selvinnsiktsspørsmål (som du må ha ha svaret på før intervjuet)
  • Hva er du god på?
  • Hvilke oppgaver er andre bedre på enn deg?
  • Når begynner du å sjekke instagram istedenfor å jobbe?
  • Hvilke oppgaver gjør at du glemmer tiden?
  • Hva er viktig for å være stolt av jobben du gjør?
  • Hvordan vil du at andre skal huske deg?
  • Hva kunne du tenke deg å jobbe med?
Trender hos dem som gjør det best på intervju—
  1. Selvinnsikt
  2. Ydmyk
  3. Refleksjonsevne
  4. Godt forberedt
  5. Viser tydelig motivasjon
  6. Bruker eksempler
Prinsipp 3 – Kjenn stillingen
«Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar»
Bortsett fra når du går inn i en jobbsøkerprosess. Dette avslører deg—
  • Å ikke vite hva du blir du målt på.
  • Å ikke vite din genuine motivasjon.
Prinsipp 4 – Vær stillings-spesifikk
Fjern støy. Kort, spist og treff stillingens knockout-kriterier (hva blir du målt på).
Forstå målgruppen og tilpass teksten og CV til jobben.

Less is more – prioriter plass til knockout-kriteriene.

Prinsipp 5 – Vis motivasjon
Parallellen er stor mellom å få seg kjæreste og det å få seg jobb.
Ikke vis tvil eller usikkerhet, vis med hele deg at du vil ha jobben.

Anta at motivasjon er et knockout-kriterie!
Vis at du liker og motiveres av oppgavene. Vis at—
  • Du vet hva du skal gjøre
  • Du vet hvorfor du liker det
  • Dette er retningen du har sett for deg
  • Andre roller du har hatt er like denne
Du har lyst på jobben
  • Du strekker deg for å få til et intervju
  • Du prøver å kunne starte før, hvis mulig
Du ser at jobben betyr noe
  • Du har tenkt over hvorfor jobben er viktig for deg
  • Dette gir deg energi
De er ikke én av hundre for deg
  • Fortell noe personlig om ditt forhold til jobben
Prinsipp 6 – Bruk eksempler
Historier er ekstremt verdifulle på et jobbintervju.

Å si at du er kreativ vs. forteller om en gang du virkelig fikk bruk for kreativiteten din …
Svar som om de har bedt om et eksempel når «Er du kreativ?» eller «Håndterer du stress?» og liknende kommer opp.

Del 2: Søknad og intervju

CV
I gjennomsnitt, bruker en arbeidsgiver 5-7 sekunder på hver CV.
Lurt å ha i tankene når du skriver din egen.

Trender i relevante CV-er:
  • Bruker en vakker og kjedelig CV-mal. Tryggest med kjedelig og tradisjonelt format.
  • 60% vil at du skal ha det med, 10% vil ikke, 90% er nøytrale – ergo, ta med bilde.
  • 70% foretrekker nøkkelkvalifikasjoner på toppen av CV, 5% vil ikke ha det, 90% er nøytrale –
  • ergo, ta med nøkkelkvalifikasjoner.
  • Dato på venstre side, med måneder. Vikariat, periode + ca. stillingsprosent.
  • Personalia, øverst på side.
  • Standardblokkene er: personalia, utdanning, arbeidserfaring, annen relevant erfaring, interesser.
  • Svar ut knockout-kriteriene – ikke mer.
Nøkkelkvalifikasjoner
  • Tilpasset jobben
  • Relevante og korte
  • Trekk fokus til det «mellom linjene»
  • Eventuelt verdier/personlighet
  • Unngå tomme påstander!
"Strukturert, målrettet, løsningsorientert, positiv og lærevillig" Er alt for mange påstander.
Hvis du absolutt må liste, maks tre – rule of three.

Kutt "Jeg er..." alltid!!!!!!

Skriv mer om den relevante jobben og mindre om flere ulike ting.
Show – don’t tell: Bruk tall hvis du har prestert ("Jeg har samlet mye penger til veldedige formål" vs. "Jeg har samlet 1 000 000kr til veldedige formål"). Men bare hvis prestasjonen er over gjennomsnittlig; Har du B-snitt eller bedre, trekk frem. C-snitt eller lavere, ikke trekk fram.

Søknadsbrevet

De vanligste feilene
  • Drit kjedelig innledning
  • Gjentakelse av CVen
  • Tynne påstander
  • Gir ingen relevant ekstra informasjon
  • Masseprodusert
  • For lang
94% foretrekker en halv til en side med standard brevformat.
Unngå alt av overlapp mellom søknad og CV.
Fortell noe og gå rett på motivasjon. Bruk eksempler!

Intervjuet

Vær forberedt og bruk eksempler.
Vis også engasjement og interesse ved å stille spørsmål til arbeidsgiver.

Gode spørsmål til arbeidsgiver—
  • Er det noe mer jeg må vite om deg for at vi skal funke sammen?
  • Er det noe mer jeg bør vite om å jobbe her?
  • Etc.
Dette ble litt langt, men håper det kan være til hjelp.
Dette er bare generelle retningslinjer som vil øke sjansen din for å komme gjennom nåløyet.

Du er selvsagt ikke garantert en jobb, men de fleste har forbedringspotensial når det kommer til jobbsøking.
Mange god tips fra Svartbak. I denne artikkelen er det også en del gode tips å plukke opp:

https://www.dn.no/studier/soknaden-s...en/1-1-1873678
De gangene jeg var ute etter jobb møtte jeg direkte opp hos bedriften med søknad. Som regel fikk jeg jobb innen 3 dager. Totalt max 10 bedrifter jeg var gjennom.