Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3617
Om man fikk 3 eller 4 på første matteprøva pga. rotete opplegg og masse snakk, samt vikar. Kan jeg da kompensere dette med følgende:

3 eller 4
6
6
6
6

Så fire seksere og en 3 eller 4 på starten av året.

Er jævlig bekymra for dette.
Sitat av Handel Vis innlegg
Om man fikk 3 eller 4 på første matteprøva pga. rotete opplegg og masse snakk, samt vikar. Kan jeg da kompensere dette med følgende:

3 eller 4
6
6
6
6

Så fire seksere og en 3 eller 4 på starten av året.

Er jævlig bekymra for dette.
Vis hele sitatet...
Standpunktkarakter er ikke et regnestykke (skal ikke være det i alle fall). Jeg ville snakket med læreren og sagt at jeg ønsker å vise at jeg har bedre kompetanse i det første emnet der enn karakteren tilsier. Kanskje du kan få en ekstra prøve. Du har vel uansett tentamen eller noe sånt, der du får vist at du kan også det emnet godt. Men altså, snakk med læreren.

Og så til et viktigere spørsmål: Hvorfor er du jævlig bekymret for å ikke få 6 i standpunkt? Er det en eller annen helt spesiell linje/studium du skal inn på, der du søker med julekarakterene? Jeg er fristet til å be deg slække litt på kravene til deg selv.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er fristet til å be deg slække litt på kravene til deg selv.
Vis hele sitatet...

Ja dette var trist lesing. Høres jo bare helt grusomt stressende ut.
Det kommer generelt helt an på læreren. Anbefaler å gjøre som pi sier, å snakke med læreren. I fysikk 2 fikk jeg 2, 4, 4, og så 5 på tentamen, og jeg endte opp med en 5'er på standpunkt.
Det heter seg at man skal vise god kunnskap og gjerne mer enn forventet for å få seks.

Viktig som alle sier å prate med læreren.

Men og vise i løpet av de neste prøvene at du har kunnskapene.

Matte er ett takknemlig fag i så måte. Siden det ofte bygger videre på det du har hatt tidligere.

Og det er bare en måte og bli god i matte for de fleste av oss og det er å regne mye. Ikke bare gjør leksene og oppgaver i timen, men sett av ekstra tid til å regne mer. Gjerne bruk en annen bok, khan academy Eller andre ressurser.
Trådstarter
5 0
Jeg har veldig lyst til å gå CBS, da trenger jeg ganske gode karakterer.
Vel, det er kompetansen på sluttidspunktet som skal vises i standpunkt. Vanligvis for du jo bare en prøve til pvise kompetanse i et emne, men matte er spesielt siden tentamen oppsummerer alle emnene. Har du 6'erkompetanse når du går ut, så skal du i prinsippet ha 6. Men snakk med læreren. Når man ligger helt og vipper så praktiserer noen lærere å sette deg ned hvis det er juletermin for at du ikke skal legge deg bakpå og så gå ned til sommeren. De vil
i større grad la tvilen komme deg til gode når det er avgangskarakter. Så hvis du skal søke med denne karakteren så er det jo greit at læreren er klar over det.
Sist endret av *pi; 6. oktober 2019 kl. 14:27.
Trådstarter
5 0
Jeg endte opp med 5-, håper ikke det ødelegger.
På VGS skal i utgangspunktet ikke første termin telle, selv om de fleste lærerne ikke bryr seg om det. Hvis du får 6 på alt fra tentamen og utover, vil du nok få 6 i standpunkt. Ta litt initiativ og gi gass