Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 841
Dersom jeg har en form med sirkulære hull på 25 mm i diameter og en dybde på 7 mm og ønsker å presse kvadratiske emner av støpbart materiale ned i disse hullene, hva må da målene på disse emnene være for å fylle hvert hull? Jeg ønsker at det tas hensyn til at sidene på emnene ikke går helt ut til kanten av sirklene siden hjørnene da blir skviset ut over kanten når jeg presser dem ned..
Om du vil ha kvadratiske sluttprodukter, ville jeg startet med å gjøre om formen fra et rundt hull til en firkant. Du regner deretter volum. Volum er h*b*l for en firkant, pi*radius i andre *h for sylinder.
Husker åttitallet
MeTheWall's Avatar
Crew
Slik jeg tenker vil emne du lager diagonalt ha litt mindre mål enn diameteren på hullet, d.v.s >25mm, f.eks 24mm. I og med at emnet vil være kvadratisk kan du tenke deg at du lager en linje fra hjørne til hjørne, kvadratet består da av to rettvinla likebeinte trekanter, som igjen fører til at emnet vil være på ca 17 mm x 17 mm med en lengde/dybde på 7mm, om jeg har forstått spørsmålet ditt riktig. Hvordan du regner ut lengden på katetene er gitt ut fra denne formelen.
Sist endret av MeTheWall; 16. oktober 2019 kl. 01:19.
Antar volum av emne og hull skal være likt. Bruker millimeter.

Dra i slideren til g: https://www.geogebra.org/3d/abxwk59c

Eventuelt kubisk emne:
Sist endret av Mosoo; 16. oktober 2019 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Dersom jeg har en form med sirkulære hull på 25 mm i diameter og en dybde på 7 mm og ønsker å presse kvadratiske emner av støpbart materiale ned i disse hullene, hva må da målene på disse emnene være for å fylle hvert hull? Jeg ønsker at det tas hensyn til at sidene på emnene ikke går helt ut til kanten av sirklene siden hjørnene da blir skviset ut over kanten når jeg presser dem ned..
Vis hele sitatet...
Du har fått flere svar men her er min forståelse av spm:

Volum hull areal på sirkel*høyde = 3434mm^2

Volum emne : bredde^2*h_=3434

Bredde som over 17mm

Høyden på emne 3434/17^2=11.88

Med fare for regnefeil, må avgårde her.