Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 973
Hei, har en 2011 Golf 1,2L 86hk hvor oljelampen begynte å lyse i går. Skulle egentlig hatt bilen på service i oktober men dette har ikke blitt gjort.

Er det vanlig å fylle mer enn 1 liter olje? Vet jeg kan peile men har ikke kjøpt inn olje enda.
Fra min til maks på peilepinnen er cirka 1 liter.
Kjør å kjøp 1L med olje. Det er egentlig ikke bra å kjøre med for lite olje, men om det er rett rundt hjørnet så "går det bra".
Fyll opp olja mens du står der.
Vent 5 min.
Dra opp peilepinnen, tørk av med papir og sett den ned igjen. Dra så opp igjen og sjekk hvor nivået er.
Trengs det mer, kjøp en til og gjenta stegene.

Til svar på spørsmålet ditt så er det mest sannsynlig nei, det holder lenge med 1 L. Mest sannsynlig 0,3-0,5 L.
Hvis oljelampa lyser, så får du ikke finne på å starte/kjøre med den. Oljelampa er koblet på en trykksensor, altså det er omtrent 0 oljetrykk når den lyser. Kjører du med den lampa lysende, så må du belage deg på å skifte motor. Har du mulighet til å gå, så går du og kjøper 1 l olje. Hvis ikke får noen andre kjøre deg, eller ta offentlig transport. Med den literen med olje, så kan du iallfall kjøre til nærmeste bensinstasjon, hvis det er for lite. Min bil (1,6 l motor) tar ca. 3 l olje når den er helt tom (olje- og filterskift).

Men når du har startet bilen, så la bilen stå en del minutter før du peiler olja. Da er det en del olje i diverse lager o.l., som ikke er rennet ned i bunnpanna enda. Det er oljenivået i bunnpanna en måler med å peile. Du skal heller ikke fylle over maks. Det er mere skadelig for motoren, at nivået er over maks enn litt under min. Men det bør selvsagt være imellom. Bortsett fra å smøre, så har olja også en viktig funksjon med å avkjøle motoren.

Ellers bør du peile olje langt oftere, så slipper du slike ubehageligheter!
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvis oljelampa lyser, så får du ikke finne på å starte/kjøre med den. Oljelampa er koblet på en trykksensor, altså det er omtrent 0 oljetrykk når den lyser. Kjører du med den lampa lysende, så må du belage deg på å skifte motor. Har du mulighet til å gå, så går du og kjøper 1 l olje. Hvis ikke får noen andre kjøre deg, eller ta offentlig transport. Med den literen med olje, så kan du iallfall kjøre til nærmeste bensinstasjon, hvis det er for lite. Min bil (1,6 l motor) tar ca. 3 l olje når den er helt tom (olje- og filterskift).

Men når du har startet bilen, så la bilen stå en del minutter før du peiler olja. Da er det en del olje i diverse lager o.l., som ikke er rennet ned i bunnpanna enda. Det er oljenivået i bunnpanna en måler med å peile. Du skal heller ikke fylle over maks. Det er mere skadelig for motoren, at nivået er over maks enn litt under min. Men det bør selvsagt være imellom. Bortsett fra å smøre, så har olja også en viktig funksjon med å avkjøle motoren.

Ellers bør du peile olje langt oftere, så slipper du slike ubehageligheter!
Vis hele sitatet...
Lampa begynte å lyse igår når jeg var utenfor butikken, kjørte 200 meter bort på jobb og satt igjen bilen til jeg fikk fylt på olje

Har nå fått fylt opp og kjørt meg en runde. Fylte 0,9L så ble litt mye men etter peiling ser det ok ut, er på ca. 90-95% av max.

Leverer inn bilen i starten av februar så da bytter de nok olje og filter uansett.