Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5365
hei.

jeg et spm ang timer og lønn.. søkt på google uten å finne så mye.


tingen er at jeg ble sendt hjem litt tidligere to dager på forrige lønns-periode, da det ikke var noe å gjøre på slutten av dagen, og mangler derfor 1,5 time.

-så har jeg jobbet overtid på kveld, 2t 100%.


kontoret ringte og sa de skulle trekke meg i avspasseringstimer pga de 1,5t jeg manglet??

-og nå har de tatt fra meg de 2t med 100%. dette fikk jeg altså ikke betalt for. de to timene 100% er jo mye mere penger også!


har de lov til dette?? er rimelig forbanna. blir ikke jobbet én overtidstime til før jeg har fått klaring i dette.


nekter å tru at dette skal tas som avspassering. det vil altså si at jeg får timer i minus til jobben det. hvordan i all verden skal man klare (orke) og jobbe inn dette igjen? er da ikke min feil at det ikke er noe å gjøre på jobb. skal jeg bare skrive full dag når jeg drar hjem litt tidligere da eller... ?
Skal vel egentlig bare være overtid på det som overstiger 37,5 time pr uke,
mens noen jobber har differensiert timelønn for forskjellige vakter.
Er du med i forbund? Send en epost og forklar problemet, så finner de all informasjon til deg om rett og galt. Sleng denne informasjonen i trynet på sjefen/kontoret og forklar hva som er riktig. Jeg vet at det er mye triksing og roting med slike ting i industrien i hvert fall. Hver en krone de kan slippe unna med prøver de seg på.
Men jeg vet ikke i dette tilfellet, da nudo er inne på noe her: du skal vel ikke ha overtid om du ikke har passert 37,5 timer men igjen så kommer det an på hvilken type jobb det snakkes om her.
du skal skrive fulle dager selv om du blir sendt hjem tidligere er jo ikke ditt problem at ditt firma ikke har noe å gjøre.. eks står det 37.5 t pr uke din kontrakt så skal du ha dette uansett
kjedelig streiting
Man har også krav på overtid dersom man blir pålagt å arbeide lengre enn 9 timer innenfor en periode på 24 timer.
Finnmarking
Det var mye påstander her uten kilder.
Så du mener du skal ha betalt både for de timene du ikke var der + de to timene overtid? Pose og sekk kan man ikke alltid få..

Slik jeg ser det så skal/bør du ikke få betalt for den 1.5 t du ikke var der, men du skal ha betalt 2 timer + 100%. (Hvis ikke annet er avtalt på forhånd ang. avspasering).

Dette er vanlig praksis i service yrket i alle fall, skal ikke uttale meg om arbeidsmiljøloven osv. Det kan du google selv..
Arbeidstilsynets faktaside er brilliant i overtidsforklaringer: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

Alt skal gjennomsnittsberegnes. Hvis du går på kontrakt med faste arbeidstider og faste vakter (Uke\måneds\årsplan) skal du ha betalt ut i fra planlagte timer\arbeidsdager. Hvis du er ansatt på timer\tilkalling\akkord er reglene annerledes. Men om du har en slik kontrakt\avtale sitter du med skjegget djupt plantet i postkassa.
"Selv om du avspaserer, skal du ha overtidstillegget på minimum 40 prosent utbetalt." - sto det på den siden...
Sist endret av nudo; 30. januar 2014 kl. 09:11.
Her er det jo helt opp til hva kontrakten din forteller deg.


Om du har fastsatt dag i antall timer, så er det dette du skriver, uavhengig av om du blir sendt hjem før vaktens slutt eller ikke.
Om du er vikar på timesbasis, så er det kun antall timer du jobber du skriver.

Når du jobber overtid, så skal du få dette, uavhengig av hva du har jobbet tidligere.

2 timer 100% OT, tilsvarer 4 timer avspasering. Så at du blir trekt 2 timer 100% OT for 3 timer "avspasering" blir feil uansett.


Snakk med regnskapsføreren og forklar situvasjon.

Så vet du neste gang å føre en full dag, selv om du blir sendt tidligere hjem.
Der hvor jeg jobbet tidligere var det noe slikt som; Overtid for det du går over 37,5 - ELLER hvis sjefen eksplisitt har sagt "dette får du overtid for" (noe som skjedde om det var krise med vakter o.l.).
Som andre og sier her - det er vanskelig å si hva som er riktig og hva du har krav på uten å vite hva som står i kontakten din. Det er denne som fastsetter ting som avspasering og overtid.
Sitat av -Robin- Vis innlegg
hvordan i all verden skal man klare (orke) og jobbe inn dette igjen?
Vis hele sitatet...
Du snakker fortsatt om to timer jobbing?
Nå skal jeg først si at jeg ikke har stålpeiling på dette men her er mine tanker rundt problemstillingen din:

Vel, om dem ikke har arbeid til deg hele dagen skal du vel få "ventelønn" i resten av arbeidstiden. Tenker da at om du ikke har noe å gjøre de 1.5 siste timene av dagen så skal du alikevel ha betalt for disse selv om du i praksis sitter på pauserommet og drikker kaffe. Om du derimot stempler ut og går hjem så har du jo i praksis ikke vert på jobb og skal heller ikke ha lønn. De 2 timene med 100% tilsvarer 4t avspasering, dvs at du da sitter igjen med 2.5t og vil få lønn tilsvarende 40t.
Så ettersom du skriver at du "ble sendt hjem" så forlot du arbeidsplassen din og har derfor heller ikke vert på jobb, og har derfor heller ikke krav på lønn.
Trådstarter
tidliger har vi fått ordinær tid, minus det vi etv har gått hjem tidliger, eller private ærend f.eks. MEN har alltid fått overtiden fordi.


nå har vi fått ny person til å kjøre lønn osv, så da er det endringer på gang.



grunnen til at jeg har de 2t overtid er at jeg ble ringt ut på kveld. da har vi alltid 2t betalt minumum. faktisk så har jeg en avtale på å kunne skrive mere til denne kunden da de ringer i tide og utide heele tiden. men dette ble ikke skrevet i dette tilfellet.



er medlem av fagforening ja, så kan ta å sende de en mail om dette.



jeg skal ha de 2t 100%, det er bombesikkert. jeg er ikke så naiv at jeg bytter 2t 100% mot 1,5 ordinærtid.


slik det er nå, ville jeg jo hatt timer i minus på "avspasseringskontoen" om jeg ikke hadde jobbet den overtiden. da gidder man jo ikke å jobber overtid ved en senere anledning for å jobbe inn disse. først og fremst fordi det ikke er min feil.

han som deligerer jobber til meg sa jeg skulle bare skrive full dag og stikke hjem når det er blir slikt. han var litt irritert på at jeg ikke gjorde det siden kontordama laga så mye styr vistnok :P
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av -Robin- Vis innlegg
nekter å tru at dette skal tas som avspassering. det vil altså si at jeg får timer i minus til jobben det. hvordan i all verden skal man klare (orke) og jobbe inn dette igjen? er da ikke min feil at det ikke er noe å gjøre på jobb. skal jeg bare skrive full dag når jeg drar hjem litt tidligere da eller... ?
Vis hele sitatet...
Dette er jo din egen feil. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men hvis det ikke er noe som helst å gjøre så kan du kanskje prøve å spørre sjefen om det er noe å gjøre? Finner ikke han noe så burde du vel kunne ta deg en kopp kaffe og slappe av. De skal betale deg uansett.
Trådstarter
er nok sikker litt min feil ja.



men dere nevnte kontrakt lengre oppe her. jeg har ingen... har jobbet her i 4 år nå + 2 år som lærling.


er dette litt kritisk å ikke ha? kan jeg forresten slutte på dagen om jeg ikke har kontrakt? vurderer å søke ny jobb etter hvert : ) ble forøvrig tilbudt jobb av en kunde her en dag ..
[/quote] er dette litt kritisk å ikke ha? kan jeg forresten slutte på dagen om jeg ikke har kontrakt? vurderer å søke ny jobb etter hvert : ) ble forøvrig tilbudt jobb av en kunde her en dag .. [/quote]

Du kan slutte når du vil uten arbeidskontrakt
Sist endret av $ilke$atan; 30. januar 2014 kl. 17:47. Grunn: Feil
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Du snakker fortsatt om to timer jobbing?
Vis hele sitatet...
Nei, h*n snakker om demotivasjonsfaktor.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Man har også krav på overtid dersom man blir pålagt å arbeide lengre enn 9 timer innenfor en periode på 24 timer.
Vis hele sitatet...
Javell?

Av loven står det at alminnelig arbeidstid ikke skal overstige 9t per 24t, og 40t per sjuende dag, jf. Arbeidsmiljøloven §10-4, punkt 1.

Overtid er definert som arbeid som går ut over vanlig og avtalt arbeidstid, og er bare overtid dersom arbeidet er et spesielt og tidsavgrenset behov, jf. AML §10-6, punkt 1. Resten av AML §10-6 som tar for seg vilkår, krav og plikter i forhold til overtidsarbeid sier ingenting om at man har krav på overtidsbetaling dersom man blir spurt om å jobbe utenfor alminnelig arbeidstid.

Hvor du finner at det er et krav om overtid kan ikke jeg forstå, med mindre du har direkte kjennskap til hovedavtale, tariffavtale og eventuelt personlig arbeidsavtale med trådstarters arbeidsgiver. Hold deg for god til idiotiske påstander uten hold i loven - det hjelper ikke TS.
Sist endret av fisk23; 30. januar 2014 kl. 17:53. Grunn: Presisering.
Sitat av $ilke$atan Vis innlegg
Du kan slutte når du vil uten arbeidskontrakt
Vis hele sitatet...
0-5år -1mnd
5-10år -2mnd
10+år -3mnd

Dette står vistnok i en eller annen lov etter hva jeg har hørt..
Sitat av suppesos Vis innlegg
0-5år -1mnd
5-10år -2mnd
10+år -3mnd

Dette står vistnok i en eller annen lov etter hva jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Du har rett i at du får høyere oppsigelsestid jo lenger du har jobbet; så lenge det er sammenhengende ansettelse.

Reglene er som følger, jf. §15-2 og §15-3:

- Fem år sammenhengende ansettelse i samme bedrift gir en oppsigelsestid på to måneder fra oppsigelse blir gitt.
- Ti år sammenhengende ansettelse i samme bedrift gir en oppsigelsestid på tre måneder fra oppsigelse blir gitt.
- Dersom arbeidstaker er over 50 år og har vært sammenhengende ansatt har man fire måneder oppsigelsestid.
- Over 55 år gis det fem måneder oppsigelsestid.
- Over 60 år gis det seks måneder oppsigelsestid.


Hvor relevant dette er er jeg usikker på, da jeg tviler på at TS har jobbet ti år i samme bedrift utifra ordlyden.
Sist endret av fisk23; 30. januar 2014 kl. 18:17. Grunn: Skreivleif.
Nei, du kan ikke avslutte arbeidsforholdet på dagen. JFR http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173 delen om "Når skriftlig arbeidsavtale ikke er inngått"
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
du skal skrive fulle dager selv om du blir sendt hjem tidligere
Vis hele sitatet...
This.
EOD.
Ellers er det lurt å få på plass en kontrakt for deg.

Du har nok en kontrakt fra lærlingetiden din, men så har ikke denne blitt fornyet i ettertid, noe som er helt normalt.


Snakk med sjefen, få på plass en kontrakt. Her er det fult mulig å få både høyere lønn og andre goder inn, som du kanskje ikke har idag. Snakk med de andre på jobben ang hva de har i lønn og goder de får.