Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1530
Hei, jeg er veldig usikker på fremtiden min og aner ikke hva jeg skal satse på.
Her kommer det et langt innlegg, men jeg håper at noen vil ta seg tid til å lese det og kanskje kunne hjelpe meg.

Jeg går nå Vg3 og fullfører skoleåret til sommeren. Problemet mitt er at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre til høsten. Det står vel enten mellom å jobbe et år (hvis jeg får fast stilling et sted) eller gå videre på skole.

Jeg hadde en jobb frem til nå som jeg var greit fornøyd med, men som jeg mistet da arbeidsplassen min ble lagt ned. Det frister ikke så veldig å finne en annen jobb, men penger må jeg jo ha så jeg velger nok i hvertfall å jobbe et par dager i uka.

Videre skolegang frister heller ikke særlig da jeg er møkk lei av omtrent alt. Det eneste jeg kunne tenke meg å studere er musikk og drømmen min er å kunne jobbe med det. Burde jeg evt. velge en folkehøyskole hvor jeg kan jobbe med musikk/musikkproduksjon? Vil jeg få noe ut av dette? Altså, vil jeg kunne tjene penger etter utdanningen?

Jeg elsker hip-hop og rap og har så lenge jeg kan huske drømt om å bli rapper/musikkprodusent, men jeg tør ikke å satse på dette. Jeg føler at jeg trenger mer fritid for å kunne jobbe aktivt med dette og for å utvikle ferdighetene mine og jeg tviler likevel på om jeg kan klare å leve av det.

Hva burde jeg gjøre? Det siste jeg vil er å jobbe i en butikk resten av livet eller gå på skolen og få en eller annen kjedelig utdanning. Jeg vil ikke leve A4-livet.
Jeg vet ikke hva du har hatt på skolen, men tipper studiespesialiserende?
Det finnes flere ting du kan gjøre. Ta et friår, reis rundt omkring opplev verden.
Du kan ta førstegangstjenesten, noe jeg tipper du har blitt kalt inn til (sesjon 2)?
Jobbe et år og tjene litt penger før du tar videre studie. Blir lettere å håndtere studielån.

Eller du kan fortsette på skolen om du har funnet noe å studere.

Håper det hjalp litt

EDIT: Du må jo selv velge hva du har lyst til. Om du er skolesliten så enten ta deg fri, jobb eller i millitæret. Hør med foreldrene dine om hva de synes du skal gjøre, de pleier å gi gode retningslinjer.
Sist endret av Xernox; 8. januar 2013 kl. 01:11.
Det finnes vel gjerne musikk-retninger på Universiteter / Høgskoler her rundt i landet også?

Som Baz Luhrmann (?) synger i "Everybody's free (To wear sunscreen)"
Don’t feel guilty if you don’t know what you want to do with your life.
The most interesting people I know didn't know at 22 what they wanted to do with their lives,
some of the most interesting 40 year olds I know still don’t.
Vis hele sitatet...
Om du ikke vil leve A4-livet, så er mitt beste tips at du bare kjører på og ...ikke følger A4-livet :-)
Du lærer deg selv å kjenne av å slippe deg mer løs! Det første jeg gjorde dagen jeg var ferdig på videregående var å kjøpe en seilbåt i Oslo og å seile den fra Oslo til Bergen! Drømmen brast dog, eller riktignok masten. Men den kom hjem allikevel, etter en stund hehe.

Jeg hadde også tenkt å jobbe et år og tjene mer penger, men fant et interessant studie, så lever ut drømmen på deltid nå istedet og reiser mye i helger og ferier. Eventyr skal jeg alltid leve og aldri si nei til.

Finnes sykt mye fett man kan gjøre. Jobb litt, spar opp til noe fet reising i jungelen eller noe.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du har hatt på skolen, men tipper studiespesialiserende?
Det finnes flere ting du kan gjøre. Ta et friår, reis rundt omkring opplev verden.
Du kan ta førstegangstjenesten, noe jeg tipper du har blitt kalt inn til (sesjon 2)?
Jobbe et år og tjene litt penger før du tar videre studie. Blir lettere å håndtere studielån.

Eller du kan fortsette på skolen om du har funnet noe å studere.

Håper det hjalp litt

EDIT: Du må jo selv velge hva du har lyst til. Om du er skolesliten så enten ta deg fri, jobb eller i millitæret. Hør med foreldrene dine om hva de synes du skal gjøre, de pleier å gi gode retningslinjer.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, studiespesialiserende. Sesjon 2 ble jeg ikke kalt inn til da jeg har både har allergi og synsfeil.

Jeg er klar over valgene mine ja, problemet er at jeg ikke ønsker å drive med noe annet enn musikk.
Hvis jeg skulle følgt hjertet mitt ville jeg begynt på folkehøyskole med musikk/musikkproduksjon og brukt så mye som mulig av tiden min på å skrive tekster og produsere musikk.
Jeg ville lagt dette ut på nettet (youtube, soundcloud), prøvd å skaffe meg kontakter og selge noe av det jeg lager samtidig som jeg utvikler meg musikalsk og lyrisk.
Men tør jeg virkelig å satse alt på dette?

Kanskje det kun er et friår som trengs, at jeg behøver å koble av fra daglivlivet og alt stresset og at jeg da vil få inspirasjon til å videreutdanne meg.

Uansett, takker så mye for svar
Søk deg inn i barnehage(/skole/ungdomsklubb) som lærling..
Tror det tar 3 år, men det er veldig rolig og fin jobb..
Når du får fagbrev som barne og ungdomsarbeider er du 3 år eldre og vet kanskje bedre hva du vil gjøre, og du har en veldig god mulighet for å skaffe deg jobb mens du studerer mer..
Det ville jeg gjort, og derfor tror jeg du burde gjøre det også..

Eller kanskje ta et årstudium i filosofi, og samtidig jobbe en plass..

Jeg tror iallefall ikke jeg hadde greid å dra meg tilbake til skolen om jeg hadde jobbet et år og tjent masse penger, så jeg hadde ikke stoppet studiene med et håp om å bli mindre skolelei.. tenk om du ikke blir mindre skolelei, da er det ikke sikkert du velger å si nei takk til 20tusen i måneden og heller sliter deg gjennom fattige student tider
Egyptisk Tempelkatt
Hei, prøver ikke å stjele tråden men har lignende problemstilling selv! Har gått to år på mekken (yrkesfag) med drittmotivasjon og dårlige karakterer og masse fravær. Men har skjerpet meg i år og har nesten ikke fravær og rundt 4 i snitt, samt ingen anmerkninger.

Jeg føler at skolen er mye lettere nå som jeg gidder, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre videre. Er søknadsfrist 1. Mars og jeg er helt blank. Hakke peiling.

Noen som har forslag til en utdanning som gir gode penger og ikke begrenser friheten? Jeg har hatt lyst å bli pilot men det virker så stress med alle testene og den lange utdanningen, samt at man må ta det mest gigantiske studielånet evarrrr, og hvis man failer er man fuck'd. (Vet jeg kan ta den i forsvaret men er svært lite keen på det, mtp binding osv)

Er 18 år - I need help..
Sitat av CroMagnon Vis innlegg
Du har helt rett, studiespesialiserende. Sesjon 2 ble jeg ikke kalt inn til da jeg har både har allergi og synsfeil.

Jeg er klar over valgene mine ja, problemet er at jeg ikke ønsker å drive med noe annet enn musikk.
Hvis jeg skulle følgt hjertet mitt ville jeg begynt på folkehøyskole med musikk/musikkproduksjon og brukt så mye som mulig av tiden min på å skrive tekster og produsere musikk.
Jeg ville lagt dette ut på nettet (youtube, soundcloud), prøvd å skaffe meg kontakter og selge noe av det jeg lager samtidig som jeg utvikler meg musikalsk og lyrisk.
Men tør jeg virkelig å satse alt på dette?

Kanskje det kun er et friår som trengs, at jeg behøver å koble av fra daglivlivet og alt stresset og at jeg da vil få inspirasjon til å videreutdanne meg.

Uansett, takker så mye for svar
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig tør du! Kjør på! Du har mye å vinne :-)
Virker jo som om du har planen klar jo. Følg hjertet ditt, som du selv sier :-)
Sitat av Novice Vis innlegg
[...]Det ville jeg gjort, og derfor tror jeg du burde gjøre det også..[...]
Vis hele sitatet...
Haha. Dagens.
Tja hva med å studere musikk i en eller annen form?
Eller ta et år på folkehøyskole som har noe innen musikk?

Eller bare ta deg en drittjobb og bo og leve så billig som mulig slik at du bare trenger å jobbe typ halv stilling og likevel klare deg økonomisk. Så kan du bruke resten av all tiden på å lage musikk. Lytte til musikk. Skrive musikk. Mikse.Skrive tekster. Finne sammen med andre med samme interesse og kanskje starte noe sammen. Gå på så mange konserter live show du har råd til og følg drømmen din.

Alle disse 3 tipsene vil ta deg nærmere drømmen. Om du lykkes kommer an på flaks, utholdenhet og en dose talent.
Men vil si at du klarer deg lenge med litt flaks og utholdenhet. Er mange som lever av musikk i forskjellige former uten å være verdensstjerne eller å være absolutt musikalsk. Du kan og om du bare bestemmer deg. Prisen å betale er nok relativt trang økonomi til du evt. slår igjennom, men om du lykkes vil du kunne leve et liv de fleste bare drømmer om.

Så vil du fortsette å drømme eller våger du å følge drømmen?
Hør! Du har 100 år på jorda om du her heldig. 365 dager ganger 100 år. Hva faen ellers skal du gjøre enn å jage etter det du drømmer om? Gå for det ultimate, du har fått sjansen til å leve likeom. FUCKING USE IT!!

Min drøm er å reise rundt verden møte herlige mennesker, skape syke opplevelser og dele det med verden via bloggen min 1onlife . Så da er det det jeg går får, ingenting mindre!

Du sier du vil rappe og drive med hip hop! SUPERT mann! Sett deg ned NÅ, finn ut dette: hva er de beste stegene du kan ta for å nå det målet? Gå på folkhøgskole? Skrive sanger, begynne å rappe? lage beats på PC? Høre mer på hip hop? Lese om andre hip hoppere?

Og finn ut noe du kan gjøre NÅ med en gang, skriv en tekst nå liksom! Skriv til meg om du trenger motivasjone eller klarhet.

Men hvaenn du gjør idag! Ta minst EN handling mot drømmen din!!! Det livskritisk for deg! Takk meg når vi står backstage på Oslo spektrum og du skal opptre. Jeg henter chicksa til nach