Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2834
Hei, hei, og god kveld.

Jeg har bestemt meg å utdanne meg innen realfag og har et problem. Jeg vet ikke om jeg skal utdanne meg i Norge, eller i et annet land. Jeg har egentlig ikke noe spesielt som trekker meg til Norge. Jeg er ganske sikkert på at det er mye dyrere å utdanne seg på store universiteter i Amerika enn i Norge. Det er egentlig heller ikke et problem oss meg. Det jeg ønsker er å få en best mulig utdanning.

Hva vil dere anbefale?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hvis penger ikke er ett problem så kan du ta første fly til USA.
Vis hele sitatet...
Noen gode universiteter i Amerika du vil anbefale?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
MIT, Harvard, UCLA, Princeton... Problemet er vel å komme inn.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
MIT, Harvard, UCLA, Princeton... Problemet er vel å komme inn.
Vis hele sitatet...
Er det vanskelig å komme inn hvis man skal for eksempel ta en bachelor, eller er det vanskelig å komme inn hvis man fra før har en bachelor eller master og vil ta en master (hvis man har en bachelor) eller en doktorgrad (hvis man har master)?
Begge deler. Har du godt nok snitt, så blir du nok først prioritert. Hvilken klasse går du?
Du burde sikkert ha noe utdanning fra før av også.
Ring til universiteten og hør. Når det kommer til teknologiske fag er vel MIT et av de beste. Men det er heller ikke billig å gå der. Etter hva jeg har sett må du vel regne med ca 50 000 USD per år. Men om det ikke er noe problem, så er det jo bare å sørge for at karakterene er gode
Sist endret av legalize_it; 28. desember 2012 kl. 01:59.
Det kommer veldig an på hva du ønsker å studere. Spør du meg, så er det veldig oppskrytt å jakte etter de beste skolene i utlandet (såfremt man tar en fra før attraktiv utdannelse); Jeg tviler sterkt på at man vil få igjen for investeringen (hvertfall om ønsket er å studere realfag/teknologi, innen f.eks. finanssektoren er det kanskje en del å hente). Om du ønsker sterkt å studere i utlandet, vil jeg anbefale å ta et år eller to på NTNU, og heller søke om utveksling. Da får du en del finansiell støtte, og en god utdannelse i bunn.
Har hørt at de fleste studenter som tar studie i utlandet drunker av studiegjeld så pass på!

http://www.dinepenger.no/bruke/derfo...gjeld/10064955

Du burde kanskje tenke på valgene du skal ta senere. Er ikke sikkert det er best å gå på det beste stede, kan være at litt erfaring foruten om i jobber teller veldig mye!
Hvis ikke penger er et problem ville jeg dratt ut av Norge. Det er mye mer åpent og spennende i utlandet. Men realfag, tja, det er jo litt begrenset i utgangspunktet? Men du ender opp med et enormt Lånekasse-lån hvis du ikke har rike foreldre. Språket er viktigst, så du burde velge USA eller Storbritannia. Lånekassen støtter ikke det første året i USA, de anser det som tilsvarende siste året på videregående.
100% erfaring, ta universitet i Norge/Skandinavsik land...... utdanningen i andre land kan ikke måles med Norsk utdanning.... med mindre du går på topp universitet i England eller Amerika så er NTNU i Norge MYYYYYE bedre og ikke minst lettere å komme inn på.
Tar selv utvekslingsår i New Zealand og her ligger de 2-3 år etter i det meste av fag i og med at jeg er i samme klasse som hjemme....
Andre utvekslingsvenner har samme mening i deres utvekslingsland...
Sitat av ingis95 Vis innlegg
100% erfaring, ta universitet i Norge/Skandinavsik land...... utdanningen i andre land kan ikke måles med Norsk utdanning.... med mindre du går på topp universitet i England eller Amerika så er NTNU i Norge MYYYYYE bedre og ikke minst lettere å komme inn på.
Tar selv utvekslingsår i New Zealand og her ligger de 2-3 år etter i det meste av fag i og med at jeg er i samme klasse som hjemme....
Andre utvekslingsvenner har samme mening i deres utvekslingsland...
Vis hele sitatet...
Veldig uenig i det du sier her. Det norske vitenskapsmiljøet på mange fakulteter har inngrodde og politisk korrekte måter å gjøre ting på. I utlandet kan du møte nyere og mer internasjonal forskning og en mer åpen holdning. Norge er geografisk og på mange andre måter en isolert og bondsk utkant. I London er det f.eks. mange fler kulturer som møtes. Det er også flere mennesker, så man får kremen av forskere fra titalls millioner mennesker i stedet for fra en liten ubetydelig gruppe i internasjonal sammenheng. Dette gjenspeiles i utdanningen på universitetetene.

Norske universiteter rangerer ikke spesielt bra på internasjonale rankinger. De er midt på treet. UiO er nr. 111. NTNU nr. 289. University of Amsterdam er nr. 62.

Det er også feil at det bare er i USA eller Storbritannia du finner god utdanning. Både Frankrike og Nederland har meget gode universiteter.

Se her: http://www.topuniversities.com/
Sist endret av gulost; 30. desember 2012 kl. 13:45.
Sitat av gulost Vis innlegg
Veldig uenig i det du sier her. Det norske vitenskapsmiljøet på mange fakulteter har inngrodde og politisk korrekte måter å gjøre ting på. I utlandet kan du møte nyere og mer internasjonal forskning og en mer åpen holdning. Norge er geografisk og på mange andre måter en isolert og bondsk utkant. I London er det f.eks. mange fler kulturer som møtes. Det er også flere mennesker, så man får kremen av forskere fra titalls millioner mennesker i stedet for fra en liten ubetydelig gruppe i internasjonal sammenheng. Dette gjenspeiles i utdanningen på universitetetene.

Norske universiteter rangerer ikke spesielt bra på internasjonale rankinger. De er midt på treet. UiO er nr. 111. NTNU nr. 289. University of Amsterdam er nr. 62.

Det er også feil at det bare er i USA eller Storbritannia du finner god utdanning. Både Frankrike og Nederland har meget gode universiteter.

Se her: http://www.topuniversities.com/
Vis hele sitatet...
Den rankingen du sikter til der sier ikke nødvendigvis så veldig mye om kvaliteten på utdanningen studenter får (selv om de er indikative mtp. kvaliteten på institusjonen i seg selv). De evalueres utifra mange forskjellige faktorer, deriblant antall publiserte artikler (såvidt jeg husker). Jeg skummet gjennom siden du linket til, men fant ikke hvilke parametre de bruker for å kvantifisere resultatene.

F.eks. er det vel ganske alment akseptert at ingeniører fra NTNU er mer ettertraktet enn ingeniører med tilsvarende utdanning fra UIO, selv om UIO rangerer høyere på listen.
Sitat av gulost Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den rankingen stemmer ikke. Er langt over 5000 studenter på Universitet i Bergen. Nærmer seg vel 20k.
Mener også å ha lest at UiB var på top 100 for en stund siden. Kan være de har gått ned igjen, eller at det var på en annen ranking. NTNU var på noe og 70.

Edit: Er 14,3k
Kilde
Sist endret av Waffaz; 31. desember 2012 kl. 00:12.
NTNU sin utdanning har høyere verdi forhold når det kommer til kunnskap i forhold til andre universiteter (sett bortifra top universiteter i f.eks. USA, England, Frankrike). Jeg er enig om at problemet kommer når det gjelder åpen tankegang og det å finne opp nye muligheter. I Norge er fokuset mest på forbedre dagens løsninger. Noe som gir mer utdannende verdi i forhold til andre universiteter som fokuserer mer på "FIND SOMETHING NEW". Rankingen du kom med gjelder mange forskjellige ting, som verdier, utstyr, muligheter osv. kun noen få av dem fokuserer på den faktiske læringen du får!
Mye penger gir ikke nødvendigvis gode skoler! Hva som legges inn i læringen gjør!

Men når sånt skal sies, om du har gutte/jentedrøm om å endre opp i store internasjonale firmaer så krever det mer arbeid å bli funnet i Norge en f.eks. USA eller England. Eneste er at om du blir funnet I norge så er sjansen for en god stilling på førstedag mye høyere!
Sist endret av ingis95; 31. desember 2012 kl. 00:24.