Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2335
Hei! Nå er det slik at man snart kan søke seg inn på høyskole (NITH) og jeg har noen spørsmål. Har noen her gått på spill/vanlig programmering eller spill design. Hvis ja: Hva jobber du med nå?
Hvordan er det og hva burde jeg lære meg før jeg tar steget videre? Kan litt Basic programmering osv. Etter hva jeg har sett er det noen som starter der uten noen form for bakgrunn innen programmering (Blir bare mer å gjøre). Kunne tenkt meg 1 av disse 3 men jeg er litt usikker på spill design, har sett at det kan være vanskelig å få jobb. Og denne testen du må ta med essay, konsept og prototype, hva går den egentlig ut på? er det bare å lage et mini spill med en story?

Ble litt rotete det her.. men men, jeg håper dere ser hva jeg ptøver å komme frem til.

Suf out!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!

Går selv NITH, men ikke noe som er spill- eller programmeringsrettet, men kan allikevel en del om linjene.

1. Klasse
Ser du kan litt programmering fra før? Det er ikke dumt. De aller fleste som går på NITH har enten ingen eller litt bakgrunn fra programmering, og mange har prøvd seg litt på markeringsspråk som HTML. I 1. klasse lærer du basisen innen Java, mySQL-databaser, datateknikk og prosjektjobbing (som innebærer HTML/CSS og kreative teknikker). Dette er veldig positivt, da man kan bytte linje etter 1. klasse, så selv om du søkte deg inn på spillprog. kan du allikevel gå prog. om du føler dette er mest spennende etter to semestre med Java. Mitt tips: sett deg allerede nå ned med Java, se på tutorials fra TheNewBoston - gjør du dette før du begynner, kan du allerede store deler av pensum, og det vinner man mye på.

Spilldesign - krever opptaksprøve
Et fåtall av de som går spilldesign får relevante jobber, dvs. faktisk jobbe med spill og tjene penger på det. En del av de som går på spilldesign vil i løpet av 2. og 3.-klasse forme egne prosjektgrupper gjennom et utvalg på skolen kalt PUS - Prosjektutvalget for Spill, og videre derfra kan man starte egne selskaper. I PUS kan alle skolens linjer bli medlem, men det er selvfølgelig mest relevant for spillprogrammering, 3D-grafikk og spilldesign (+ programmering).

Opptaksprøven går ut på at du 1) skriver et motivasjonsbrev om hvorfor du ønsker å gå på NITH. 2) du skriver historien og konseptet bak et spill du kunne tenke deg å lage. 3) du lager et lite (prototype)spill i et gitt program.

Spillprogrammering - krever R1-matte
Akkurat som i spilldesign er det også her et fåtall som får jobbe innen spill. De fleste som går spillprogrammering velger dette fordi de får kunnskap om mange flere programmeringsspråk enn på vanlig programmering, samt matte-og fysikkopplæring. En del av de som går spillprogrammering kommer til å jobbe innen enten konsulentbransjen (som programmerere), innen oljebransjen (med visualisering/simulering av oljeplattformer) og noen har også fått jobb i Kongsberg Gruppen hvor de jobber med militære oppgaver, typ visualisering/simulering av raketter osv.

Vanlig programmering - krever R1-matte
Jobber i hovedsak med Java-programmering gjennom to år, og toucher bortom Android-programmering og algoritmer. De som jobber her er også ekstremt populære for større firmaer, for eksempel Accenture og Cap.


R1-matten kan også tas på NITH i løpet av 2. semester i 1. klasse.

Bare spør i vei
Sist endret av Maol33t; 21. desember 2012 kl. 09:53.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Til å være en såpass dyr privatskole er det utrolig dårlig oppfølgning, dårlig studentmiljø og lite jenter. Pluss at det er små jobb muligheter etter endt utdannelse. Jeg har studert ved NITH selv i 6 mnd.
Lær deg heller "ordentlig" programmering på en offentlig skole, så sparer du de pengene. Kunnskapen du får vil du greie å bruke til å lage spill dersom du er oppegående nok. Spilldesign er best som fritidsprosjekt/hobby
Sitat av Carmex Vis innlegg
Til å være en såpass dyr privatskole er det utrolig dårlig oppfølgning, dårlig studentmiljø og lite jenter. Pluss at det er små jobb muligheter etter endt utdannelse. Jeg har studert ved NITH selv i 6 mnd.
Vis hele sitatet...
Virker til at vi har to helt forskjellige syn på skolen. Hva gikk du? Og hvorfor bare 6 mnd.? Da har du jo ikke engang rukket å gå gjennom 1. klasse, som er felles...
Kostnaden i skolepenger på en bachelorgrad alene er i samme størrelsesorden som det jeg fikk i gjeld totalt ved å ta en mastergrad. Jeg betalte rundt 5000 kroner i skolepenger for en sivilingeniørgrad mens på NITH koster en master med mindre anerkjennelse over 300.000. Dette er relativt mye penger for pensum som er relativt likt det som undervises på vanlige høyskoler.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Til å være en såpass dyr privatskole er det utrolig dårlig oppfølgning, dårlig studentmiljø og lite jenter. Pluss at det er små jobb muligheter etter endt utdannelse. Jeg har studert ved NITH selv i 6 mnd.
Vis hele sitatet...
Wow, hele 6 måneder. Om du anser det som å være dårlig bla pga jenteandelen bør du nok søke deg videre til noe annet først som sist.

Jeg tok den rene programmeringslinjen for noen år siden, inkludert ekstra matte på førsteåret. Siden det er alt for mange som er generelt "meh" på 1.året vil mange stryke og forsvinne før 2.året. Blant annet ekstra matte + java har en høy strykprosent.

Heldigvis vil jeg nesten si, for da sitter man på 2 og 3 året igjen med de som faktisk -vil- studere det de går på, hvertfall gjelder dette programmeringslinjen. Vi var vel rundt 15 igjen i programmeringslinjen på 3. året og flere/mange hadde jobb klar før studiene var ferdige. For ordens skyld gikk nok klassen snitt heftig opp også når vi fikk vekk de som var mindre motiverte.

Jeg har studert noe jeg digger (programmering) i 3 år, og kunne velge og vrake i jobber, absolutt win win situasjon spør du meg.

Men om du tror du kan ta spillutdanning og dermed forvente å gå rett ut i et spillrelatert yrke så bør du nok begrense optimismen litt. Det er ikke så mange spillfirmaer i landet, i forhold til vanlige IT-jobber.

Relevante fag jeg hadde under studiene var 6 semestre med java, 1 med PHP, 1 med C++, 1 med XML, 2 med databaser, 3 med datateknikk, 1 med algoritmer/datastrukturerer, og den nødvendige dosen andre fag som ikke er fullt så spennende. I dag jobber jeg med IT-drift og Java-utvikling hos Lovdata(.no)
Sist endret av Ueland; 22. desember 2012 kl. 13:03.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Lær deg heller "ordentlig" programmering på en offentlig skole, så sparer du de pengene. Kunnskapen du får vil du greie å bruke til å lage spill dersom du er oppegående nok. Spilldesign er best som fritidsprosjekt/hobby
Vis hele sitatet...
Hva kategoriserer du innen "ordentlig" programmering?
Er spillprogrammering i dine øyne mindre "ordentlig" enn f.eks Visual Basic?

Jeg tror NITH kan tilby mye av det du er ute etter/trenger, og jeg har hørt at privatskoler (I alle fall angående NITH) visstnok bruker mye penger på gode lærere, hvilket kan være et stort pluss i boka! I verste og beste fall også verdt pengene!

Tenker selv å ta bachelor innen interaktivt design på NITH, søker om ikke alt for lenge
Sist endret av MariusTB; 22. desember 2012 kl. 13:36.
Nei snakket kanskje litt fort. Hadde inntrykk av at spillprogrammering på NITH hadde en del "svadafag" med design og sånn, slik som spilldesignlinja. Men kikket på oppbygningen av studieprogrammet nå og ser at det hovedsakelig består av programmering.

Likevel mener jeg personlig at det er bortkastet å bruke såpass mye penger på privatskole når man kan lære mye av det man trenger tilnærmet gratis på en offentlig skole.

Tenker du at NITH har så gode lærere og gir så god oppfølging at det er verdt 33000kr i semesteret, når du i stedet kunne ta for eksempel design, bruk og interaksjon ved UiO, MariusTB?
Sist endret av Invisible Elf; 22. desember 2012 kl. 17:36.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Nei snakket kanskje litt fort. Hadde inntrykk av at spillprogrammering på NITH hadde en del "svadafag" med design og sånn, slik som spilldesignlinja. Men kikket på oppbygningen av studieprogrammet nå og ser at det hovedsakelig består av programmering.

Likevel mener jeg personlig at det er bortkastet å bruke såpass mye penger på privatskole når man kan lære mye av det man trenger tilnærmet gratis på en offentlig skole.

Tenker du at NITH har så gode lærere og gir så god oppfølging at det er verdt 33000kr i semesteret, når du i stedet kunne ta for eksempel design, bruk og interaksjon ved UiO, MariusTB?
Vis hele sitatet...
Jeg kan innrømme at jeg personlig hadde valgt NITH fremfor Uio. Den linjen du linket meg har absolutt ikke det jeg er ute etter, og det er en god grunn for meg. Jeg har i alle fall ikke noe i mot privatskoler, og det er min mening!
Alle fag som er godkjent må ha en gitt prosent av diverse fag, derav mengden svadafag. Slikt bestemmer også eventuelle mattekrav som er satt. Selv valgte jeg NITH over HIO, og etter å ha snakket med de som tok linjen jeg vurderte å ta, er jeg sjeleglad for det nå i ettertid.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Wow, hele 6 måneder. Om du anser det som å være dårlig bla pga jenteandelen bør du nok søke deg videre til noe annet først som sist.

Jeg tok den rene programmeringslinjen for noen år siden, inkludert ekstra matte på førsteåret. Siden det er alt for mange som er generelt "meh" på 1.året vil mange stryke og forsvinne før 2.året. Blant annet ekstra matte + java har en høy strykprosent.

Heldigvis vil jeg nesten si, for da sitter man på 2 og 3 året igjen med de som faktisk -vil- studere det de går på, hvertfall gjelder dette programmeringslinjen. Vi var vel rundt 15 igjen i programmeringslinjen på 3. året og flere/mange hadde jobb klar før studiene var ferdige. For ordens skyld gikk nok klassen snitt heftig opp også når vi fikk vekk de som var mindre motiverte.

Jeg har studert noe jeg digger (programmering) i 3 år, og kunne velge og vrake i jobber, absolutt win win situasjon spør du meg.

Men om du tror du kan ta spillutdanning og dermed forvente å gå rett ut i et spillrelatert yrke så bør du nok begrense optimismen litt. Det er ikke så mange spillfirmaer i landet, i forhold til vanlige IT-jobber.

Relevante fag jeg hadde under studiene var 6 semestre med java, 1 med PHP, 1 med C++, 1 med XML, 2 med databaser, 3 med datateknikk, 1 med algoritmer/datastrukturerer, og den nødvendige dosen andre fag som ikke er fullt så spennende. I dag jobber jeg med IT-drift og Java-utvikling hos Lovdata(.no)
Vis hele sitatet...
Kunne kanskje tenke meg å gå noe innefor programmering selv. Hadde vært veldig hyggelig om du kunne fortelle litt om hvordan jobben er? Trives du? Mye å gjøre, blir det ofte overtid? Er studiet generelt vanskelig?

Takk på forhånd!
Slikt avhenger selvsagt en god del om hvor man jobber, og hvilket arbeidspress man har på de forskjellige arbeidsplassene

Jeg er både utdannet utvikler og drifter, så jeg bidrar med alt fra utvikling av nettsidene våre, interne hjelpeprogrammer, til drift av serverne våre. Vi skal lansere nye nettsider i løpet av neste år, så det er nok å ta seg til. Er generelt lite overtid, så er nå fornøyd jeg

Studiet avhenger av hvor motivert du er. Jeg er en god gammeldags nerd som begynte å programmere i tenårene, så jeg hadde ikke noe problem med å klare et B-snitt på bacheloren min. Er man litt mer skolelys kan man nok også klare A-snittet. Men som nevnt så er det en del som stryker i løpet av årene, spesielt førsteåret. Men min mistanke er at mange ikke har den nødvendige interessen, og dermed ikke helt vet hva de går til.