Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6709
Hei!

Nå har det seg slik at jeg nettopp har satt på reggis.
Har litt smerter som er vonde nok, men finnes det noen triks for å lindre smerten? :P

røyk deg en feit en. hjelper hver gang jeg har vært hos tannlegen og boret x antall hull i samma slengen eller fjerna visdomstann. har du akkurat satt den på er du bare i startskalaen til smerter som kan komme.
om du ikke røyker ta paragin forte eller noe i den duren.
Is funker jo ganske nice, blir litt nummen av kulde i munnen.. Jeg syntes ihvertfall isbiter hjalp litt for lenge siden når jeg hadde regulering..
Om du har noe med høy alkoholprosent kan du vel prøve å ha det i kjeften en stund? - Rly, jeg merker ved bruk av listerine at kjeften blir helt nummen og isingen jeg ellers pleier å ha i kjeften når jeg drikker noe kaldt/varmt blir borte en liten periode.
painkillers, painkillers, painkillers. Og tid, det er reggissmerter for fean, du overlever.

Paralgin forte for reggissmerter? sure XD

Lykke til, det greiene der er jeg faenmeg glad for at jeg er ferdig med...
Sitat av sh1bby Vis innlegg
har du akkurat satt den på er du bare i startskalaen til smerter som kan komme.
Vis hele sitatet...

Jeg vet :s

Har sittet med is i kjeften en stund nå, funker litt da!
Røyker nok ikke, så blir å finne fram noe smertestillende, funket ikke før idag, men prøver igjen!

Drake Killah: Overlever, sure, men er jo unødvendig å sitte med smerter i kjæften hvis det er noe enkelt man kan gjøre for å unngå det.
Sist endret av Wrathchild01; 29. januar 2010 kl. 21:58.
Sist gang jeg var hos tannlegen pellet jeg på tannkjøttet mens det var bedøvd, det endte i et sår som gjorde intenst vondt i en dag.
bare så du har det i baktankene.
Jeg kan ikke huske at reguleringssmertene var stort vondere enn å bite seg i tunga, skulle ikke tro man trenger mer enn 70 i IQ for å skjønne at de går over om noen dager og kan lindres med kald drikke og paracet/ibux etc.
Hjernen har visstnok problemer med å oppfatte flere sanseinntrykk samtidig har jeg hørt folk påstå, sånn at det kan hjelpe å lage andre inntrykk som "avleder" hjernen (sånn som når voksne blåser på når barn har slått seg).

Du kan jo teste det? Forslag: Ta en iskald/glovarm dusj, spise sitron/chili, splæsje vann trynet, høre på HØY musikk, kile deg selv...

Sorry hvis du syns det var teit å foreslå, jeg tenkte det kunne være interessant å teste
De første 3 ukene med reggis er som ofte et helvete. Yoghurt og suppe 25/7.. Sløkte noe parecetter, jeg. Gikk i 6 klasse så var ikke av det største kaliberet på den tiden, så det funka som fjell i tomatsuppe det ;D
Det som var ille, husker jeg, var å få på den oppe. Det ble sår i hele kjeften, og jeg hadde mye vondt. Men etter 3-4 uker ble alt mye bedre. Kjeften liksom leget seg selv.
Klart smertene er unødvendige, men is som er nevnt tidligere er en gjenganger fordi den demper smerten litt, så gå for det og vanlig smertestillende, så lindrer det iallefall litt

GothQueen: Forskjellige mennesker med forskjellig munn og forskjellig reggis får smertenivåer av forskjellig kaliber, men som deg hadde jeg det ikke stort verre enn å bite meg sjøl i tunga :P til slutt ga jeg faen, jeg ORKA ikke slurpe suppe og rett i koppen, mutters lagde biff og det frista for mye XD Det gjorde jævla vondt og føltes som om alt fløtta seg i munnen, men det var god biff

Det Husemann prater om er helt rett, man blir gjerne sår, men det går over, hvis man får veldig store sår gnir man bare på den "leira" man får av tannlegen, og lar såret gro, og etter det så er munnen vanligvis herda.
unngå mat som er hardt (men det har vel tannlegen fortalt deg)
eller som de sier ibux/paracet :P gjerne en av vær samtidig. bedre effekt.
kalde drikker hjelper også. gir seg etter 3-7 dager den intense smerten. etter på så merker du ingen ting nesten, kanskje litt av og til, thats it:P
jeg har regulering på innsiden av tennene nede.. har hatt den i 5år snart. Tror egentlig tannlegen har glemt den, har ikke snakket med han siden jeg fikk den. Hadde nesten glemt den selv, merker 0 til den.
Om reguleringen gnager mot tannkjøttet kan du alltids dra på apoteket å kjøpe voks som du legger utenpå reguleringen.
og hold tungen unna, du risikerer ganske kraftige sår hvis du bruker tungen på reguleringen.

kald drikke funket for meg ganske bra.

smertestillende er også ett valg, i mitt tilfelle funket paracet bedre enn ibux.
Sitat av shiiit Vis innlegg
jeg har regulering på innsiden av tennene nede.. har hatt den i 5år snart. Tror egentlig tannlegen har glemt den, har ikke snakket med han siden jeg fikk den. Hadde nesten glemt den selv, merker 0 til den.
Vis hele sitatet...
Det er en avstiver som du skal ha i fem - seks år og som du ikke trenger å komme på sjekk med underveis. Går det mer enn fem år uten at du har fått innkalling til å fjerne den får du ta en telefon.
Det tar et par uker før kjeven din har tilpasset seg tannreguleringen din, og slik vil det være hver gang du er inne for å "stramme" den opp litt mer. Når du er ferdig med hele prosessen har hele kjeven forskjøvet seg slik at den treffer mer naturlig. Mange pleier også å få rettet opp tennene sine når de har tannregulering, det er forsåvidt ganske smertefritt hvis jeg ikke husker feil. Prøv å ikke anspende kjeven din (bite hardt sammen etc), selv om det føles utrolig befriende akkurat i det du gjør det - det virker mot sin hensikt og gjør at du forlenger smertene som følge av kjevens tilpassning.

Hvis du har noen som helst installasjon i munnen din og du ikke har vært hos en tannlege på nesten 5 år bør du seriøst ta en telefon til nærmeste tannlegekontor for å få dette sjekket ut. Når man har en regulering eller avstiver så har det en tendens til å danne seg store deler plakk på steder du gjerne ikke kommer til med tannbørsten. Det er svært viktig at dette blir sjekket regelmessig for å forhindre tannråte og dannelse av hull.

Hvis du føler at du har uregelmessige store smerter kan det være en idè å ringe tannlegen for å eventuelt sjekke om alt er som det skal. Det gjør vondt, men ikke umåtelig vondt. Spesielt hvis smertene vedvarer eller blir sterkere bør du oppsøke tannlegen.
Drit med vondt i selve tennene. Et problem jeg hadde når jeg hadde reggi var at endene på selve regien mellom klossen stakk for langt ut og lagde kutt i skinnet. Helt jævlig skal jeg si deg xD! så når du skal skifte regulerings "tingen" så må du si til tannlegen at de ikke må være så lange !! lover deg har ennå kutt i munnen.
haha regulering ja. Uff, husker den. Kjipe greier, spiste puffet ris og loff(uten skorpe og uten å tygge) i 5 dager før jeg kunne ha i meg noe annet
Fikk pene tenner da

smertestillende, drikk deg møkkings(litt farlig med 6 dager grisefylla da), isbiter er vel det som hjelper altså.
Siden du akkurat har fått regulering er du vel ganske ung så ulovlige greier er vel ikke helt din cup of tea..
Jeg har selv vært gjennom faenskapet, men de to viktigste punktene for å unngå unødige plager er vel: Ikke bli fristet til å ta avbitertanga, du kommer til å klemme underleppa, og djevelen setter det på plass igjen, og dermed er du back to ground zero. Ikke pirk på strengen, jeg pirket av den første dagen i 8. klassen, for deretter å sette fast undersida av tunga i den, det svei som F***. Jeg ble stående et kvarter foran speilet mens halvkvalte klassekompiser lo seg skakk bak meg, og kalaset endte opp med en SMS til mor og drittvondt i tunga i flere dager. Ingen kjæreste det året for å si det sånn ;D

Har du noe hjemmebrent stående? Husker det hjalp med en skvett himkok i kjeften, får tankene over på andre ting, og tannkjøttet blir liksom litt bedøvet, det prikker liksom litt, og så gir smertene seg delvis

Hvis ikke funker det å bite sammen tennene det du er kar om, men det holder ikke så lenge

Og når/hvis du får en "plate" til å bruke om natta, bruk den... Tennene mine har nå mellomrom àla Kurt Nilsen pga dårlig platebruk, jeg fikk kort sagt ikke en dritt ut av fem år med regulering
Sist endret av ROFLCOPTER; 1. februar 2010 kl. 20:57.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ja... Gammel tråd, hehe, men det var en av de få jeg fant på Google. Jeg har akkurat fått meg tannregulering (i voksen alder) på innsiden av tennene. Problemet er at jeg får nesten ikke plass til tungen uten at tungen skjærer seg. Jeg angrer litt på valget nå, men håper at det bedrer seg snart

Det som hjelper meg hittil nå er:
- Kald vann (må regne med flere dobesøk)
- Varm kaffe (ja, ikke vanlig for tenåringer, hehe)
- Voks på strengene (men disse kan være vanskelig å ta av etterpå)

Isbit er en god ide, folkens. Det hjalp meg litt nå istad. Skal prøve det fremover
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Det er en avstiver som du skal ha i fem - seks år og som du ikke trenger å komme på sjekk med underveis. Går det mer enn fem år uten at du har fått innkalling til å fjerne den får du ta en telefon.
Vis hele sitatet...
Og det er du sikker på? Har hatt avstiver nede i 15 år, og tannlegen vil ikke fjerne den, da han mener tennene vil flytte seg.
Tja, prøv et par Paracet eller Ibux. Trenger ikke noe mer "hardcore" enn det.