Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2724
Hei, pleier å bruke handsfree på jobb med tanke på at jeg har mye som skjer i livet og trenger å være tilgjengelig. Får ofte telefoner, men avbryter ofte samtalen med en eller annen kommentar. Jobber bak kassen på Rema 1000 og er litt redd for hvordan det kan bli oppfattet. For andre kan det jo virke som at jeg snakker med meg selv eller oppfører meg dum mot kunder. Er allikevel avhengig av handsfree siden jeg ikke har anledning til å trykke på mobilen og bruke sms når jeg jobber. Skjer sjeldent da.

Har dere noen erfaring knyttet rundt dette?
Hos alle butikker jeg har jobbet i er dette absolutt ikke greit. Du kan da ikke forvente å være tilgjengelig for andre enn arbeidsgiver i arbeidstiden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pit4592 Vis innlegg
Jobber bak kassen på Rema 1000 og er litt redd for hvordan det kan bli oppfattet.
Vis hele sitatet...
Om du jobber i kassa er det fullstendig himmelropande åpenbart at det ikkje er akseptabelt.

Arbeidsgjevar har rett til å bestemme kva du bruker tida på når du er på jobb. Å ta private telefonsamtaler er neppe del av det arbeidsgjevar ynskjer du skal bruke tid på.

I mange jobber er korte, private samtaler sett på som OK, t.d. gi beskjed om at du henter i barnehagen. Men det du omtaler er ikkje det. Når du i tillegg har ein jobb som er kunderelatert framstår det du held på med som mildt spesielt.

Om du i fullt alvor lurer på om det er OK, så spør sjefen din.
Jeg har jobbet mange år i handel og kundeservice og ville aldri akseptert at ansatte i direkte kontakt med kunder brukte handsfree (eller mobil for øvrig) på jobb.

Jeg kan ikke begripe at dette er noe du er usikker på, det vitner i så fall om en elendig kultur på jobben og/eller manglende opplæring.
Dette er 100% uakseptabelt. Med hilsen forhenværende kjøpmann.
Sett flere bak kassa som sitter med en AirPod i det ene øret. Tipper likevel at dette kun er for å høre på litt musikk. Det å plutselig skulle begynne å ta lange private samtaler mens man er på jobb, er respektløst overfor både arbeidsgiver og kunder.
Min erfaring er at dersom du har spørsmål knyttet til utførelse av arbeidsoppgavene så tar du dette opp med sjefen din.

Som kunde hadde jeg ikke satt pris på slik praksis.
Synes det var helt greit å stille spørsmålet her, så slipper ts å fremstå som en tulling ovenfor sjefen. Nå har ts fått svært klare og konsise svar på spørsmålet og kan stille på jobb på mandag uten handsfree og vie 100% av fokuset på jobben og ikke minst kundene. Det beste er jo at sjefen hans ikke rakk å få en torn i øyet på ts.
Bare jeg som gir faen? Skal bare betale for varene mine og dra
Ja det tror jeg nok er bare deg gmjouce. Tenker nok at hverken kunder flest eller sjefen vil synes det er ok å prate i mobilen mens det står kunder i kø, kanskje noen kunder forsøker å spørre om noe eller ønsker å spørre om noe men lar være pga at den som sitter i kassen er på telefonen.

Og det endrer jo alt når ts faktisk planlegger dette, om det var 1 akutt samtale så ok. Men når det er en greie som ts tenker å kjøre som standard fordi han føler privatlivet har rangen foran jobben selv om han får betalt for å være på jobb så blir det helt feil.
Sist endret av random67489; 17. juni 2019 kl. 00:33.
La meg spørr selger du på siden i fritiden også mtp du ALTID må være tilgjengli?
Er du på jobb så er du på jobb. Det er direkte uhøflig å skravle i tlf når du behandler kunder. Handsfree eller ei.
Hva er det som er så kritisk at det ikke kan vente til du har pause?
I akkurat dette tilfellet, kassa på Rema, så er det åpenbart ikke aktuelt å sitte med handsfree, men hele "er du på jobb så er du på jobb" har mange mange unntak. Når jeg begynte i denne jobben i 2012 (når alle for lengst hadde fått ubegrensa minutter på mobilen) så fikk jeg iløpet av opplæringen vite at "denne fasttelefonen er her for å ta private samtaler, så den operative linja ikke er opptatt", og på intervjuet fikk jeg klar beskjed om at det var opp til den enkelte å få tiden til å gå, og det eneste arbeidsgiver tilbød for å få tiden til å gå var (på den tiden) RiksTV-abonnement og dagens aviser. Siden den gang har vi fått egen TVPC til streaming og PlayStation4 (og begge fikk seg en Internettforbindelse) så dødtiden (tilnærmet 99% av hver vakt) går litt fortere når vi sitter her i 12+ timer og venter på alarmer..

Ja, du skal prioritere jobb når du er på jobb, men det er plenty med jobber hvor handsfree/headset er helt aktuelt og til og med noe arbeidsgiver ser positivt på..
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Bare jeg som gir faen? Skal bare betale for varene mine og dra
Vis hele sitatet...
Jeg er nok helt enig med deg. Aldri jobbet i kassen selv, men jobbet på et lager hvor vi skannet produkter, og etter 2-3 uker var det så generisk og repeterende at arbeidsplassen hadde vært helt vidunderlig hvis vi kunne få høre på litt musikk.

Og det er tross alt kassearbeider vi snakker om. De kunne tross alt sluttet og gå på jobb idag, og blitt erstattet med maskinene som står på supermarkedene. Idag er dem der kun for å hjelpe funksjonshemmede og pensjonister som ikke klarer å finne, skanne og betale for et produkt selv.

Fra arbeidsgivers perspektiv er det uprofesjonelt å gjøre noe som helst "privat", som å snakke med kamerater som er innom butikken, sende sms'er med kamerater m.m

Fra et normalt, oppegående menneske som ikke har energi til overs til dagligdagse ubetydelige bagateller sitt perspektiv så kan de få snakke i telefon så mye de bare vil. Jeg skal bare legge produktene på båndet, og stikke inn kortet i 5 sekunder. Hvis de klarer å forbedre hverdagen sin ved å ha i øreplugger, så får de gjøre det så mye dem vil

Somaliern på lokale Kiwi'en her borte er helt ekstrem, han snakker med høytaler på telefonen mens den ligger ved siden av han. Snakker afrikansk så høyt at alle rundt han hører det.

Han leker deilig og bruker hansker, og leker skikkelig viktigper når han scanner varene, og noe uforventet oppstår og han må "steppe inn"

I mine øyne er han bare morsom, og jeg har ikke noe imot at han gjør det han vil i en så ubetydelig jobb. Hadde jeg betalt lønna hans derimot hadde jeg blitt mildt irritert
Hvis det er livsviktig, sykdom økonomi familie, så ville jeg spurt sjefen om det er greit, og understreket at det bare en kort periode.

Hvis det er shady dealer på siden av.... vel da må du skille privat og jobb.

Sier alltid fra til sjefen hvis jeg venter på samtaler, og gjerne til kollegaer også. Da vet de hvrfor og ingen klager.

Hvsi du må svare telefon mens en kunde er der, bae si det som det er, unnskyld må ta denne da det er en viktig smatale. De fleste vil jo forstå dette.