Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4043
Etter god deltagelse i forrige konkurranse kjører vi nok en fotokonkurranse, reglene er de samme som sist, innlevering av bilder må skje innen 31. Mars og som sist stilles det ingen strenge krav til bildene.
Eneste krav til bildet du laster opp er at det er du selv som har tatt bildet og at det ikke bryter med norsk lov.
Temaet for konkurransen er veiledende og ikke ment som et krav, personlig foretrekker jeg bilder som er innenfor tema, men det er som sist leserne av tråden som avgjør, så ingen grunn til ikke å poste dersom du har et bilde du vil dele.

Premien blir som sist et årsabonnement på freak (reklamefritt freak i ett år) og håper vi får inn minst like mange bilder denne gangen.
Opplasting av bilder gjøres enklest på imma.gr, for så å kopiere og lime inn BB-koden i innlegget (klikk for bilde med eksempel på hvor du finner BB-koden).

Det er kanskje litt tidlig med vårstemning, men med de temperaturene og sola som har vært de siste dagene, så kjenner i hver fall jeg på at det skal bli godt med vår.

Her er et eksempelbilde jeg tok tidlig i April for 3 år siden av en flue som mesker seg med litt nektar:
Sist endret av Veggen; 1. mars 2019 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Nordbytjernet i Ullensaker, Akershus.

Hm, ble visst en link istedenfor på sida her.
Sist endret av Veggen; 2. mars 2019 kl. 00:28. Grunn: Fikset på bildelenke

Telemark. Sikkert vårtegn når veteranbilene begynner å dukke opp igjen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sto opp til at sola skinte inn av vinduet i dag og fikk en vårlig følelse og nyter at vi går mot lysere dager.
Og selv om jeg ikke fant noe vårlig å ta bilde av, var det godværet som fikk meg til å ta med kameraet ut for å gå en liten tur.



Kom igjen freaks, ut å ta bilder eller post noe dere har tatt tidligere, teamet er en veiledning og er åpent for tolkning.
Det trenger ikke å være vårtegn, men noe som gjør at du tenker på vår, være seg det å sitte i solveggen å nyte noe varmt/kaldt å drikke, at vannet sildrer i takrenna eller det at påskegodtet dukker opp i butikken.
Jeg ser for meg at det kan være mye forskjellig som får folk til å tenke på vår, så hva får deg til å komme i vårstemning?
Kjører på med ett bilde fra min store hobby (foruten foto): Fridykking.
Bildet ble tatt i Ryfylke, 8.3.19 mens det blåste og været gikk gjennom alle årstider.

Det var 5°C i Sjøen og 3°C i luften. Ikke mye til vår over vann, men under vann begynner algene å blomstre, noe som betyr mer liv, men også dårligere sikt!

Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Kjører på med ett bilde fra min store hobby (foruten foto): Fridykking.
Bildet ble tatt i Ryfylke, 8.3.19 mens det blåste og været gikk gjennom alle årstider.

Det var 5°C i Sjøen og 3°C i luften. Ikke mye til vår over vann, men under vann begynner algene å blomstre, noe som betyr mer liv, men også dårligere sikt!

Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt så mye på hvilke endringer som skjer under vann, men sier seg jo egentlig selv at det skjer mye endringer i havet også gjennom årstidene. Og høres veldig kult ut å kombinere dykking og foto, er det mye strøm i vannet der du/dere dykker på bildet?
Ser ut som det er et tau festet til ryggen på dykkeren på bildet, som jeg antar kan være for å ikke drive for langt med strømmen?
Litt lange svar, så jeg satt det i en spiler!

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har ikke tenkt så mye på hvilke endringer som skjer under vann, men sier seg jo egentlig selv at det skjer mye endringer i havet også gjennom årstidene.
Vis hele sitatet...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Mye endringer skjer i havet gjennom året! På våren blir vannet varmere og med mer lys fra solen i denne årstiden er dette en god tid for livet i havet! Alger vokser frem og blir bl.a. føde til dyreliv, fisken trekker nå opp på grunnere vann for å gyte og føde på det økende livet i øvre sjikt. Havet våkner til liv, men blir samtidig mer grumsete på grunn av alt livet som lever. Dette gir dårligere sikt og vannet ser grønt og brunt ut.
Mot vinteren blir det kaldere, fisken trekker ned mot varmere vann i dybden og vannet blir mye klarere og blåere! Vinter er beste årstid for video og foto, mens sen-vår, sommer og høst er bedre for matauk.

Forhold, sikt og liv varierer selvfølgelig også fra sted til sted, med mer stor fisk og god fangst i midt-Norge og nordover mens vest-landet og sørover har mer liv, men mye mindre av de store fiskene.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og høres veldig kult ut å kombinere dykking og foto, er det mye strøm i vannet der du/dere dykker på bildet?
Ser ut som det er et tau festet til ryggen på dykkeren på bildet, som jeg antar kan være for å ikke drive for langt med strømmen?
Vis hele sitatet...

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Der vi er på bildet var det ikke mye strøm når vi dykket. Det er dog et strømsund og kan nok ha litt strøm når tidevannet vandrer ut og inn. Denne gangen dykket vi på strømstans (ved høyvann).
Tauet du ser er en line, den er festet mellom en bøye vi sleper bak oss og til blybeltet vi bruker. Bøyen hjelper oss med synlighet for båter (så vi unngår å bli påkjørt) og lar oss legge fangst og utstyr i bøyen. Vi kan også droppe blybeltet (i nødsituasjoner) og enda kunne hale det opp igjenn med denne linen.



▼ ... over en uke senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Da er det bare en drøy uke igjen av konkurransen.
Jeg tok meg en liten tur ut i går med mitt Canon 70D og Sigma 150mm.
Jeg så en sommerfugl på turen, men fikk ikke tatt noe bildet av den, men det er tydelig at naturen er i ferd med å våkne til liv igjen.

Én av flere fluer som satt og varmet seg i solveggen:


Smeltevann som lager en mini-bekk langs veien:


En skjære som bader i en smelte-dam:




(Med unntak av bildet i sort/hvitt er bildene kraftig beskåret)
Tok dette bildet idag etter en skogstur. I området her er det mange falne soldater etter andre verdenskrig, og det er enkelte fra den eldre generasjon som hevder at stedet er hjemsøkt. Tror ikke selv på slikt men det skaper en litt guffen stemning, spesielt på nattestid.



Bilde fra i fjor tatt et annet sted.



Begge tatt med mobil.
Sist endret av Noisediary; 24. mars 2019 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sist endret av trilobites; 24. mars 2019 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Vårstemning nord for polarsirkelen er noe helt annet enn på østlandet, så jeg drister meg til 2 innleveringer...
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av supercali Vis innlegg


Vårstemning nord for polarsirkelen er noe helt annet enn på østlandet, så jeg drister meg til 2 innleveringer...
Vis hele sitatet...
I forbindelse med skole bodde jeg en vinter i Tromsø (oppvokst i Oslo), tror aldri jeg har vært så glad for å se Sola igjen og kjenne Sola på kroppen som etter en vinter i nord, mørketiden kan være veldig tung i nord.
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar


Fra en av de første dagene i år da man fikk kjenne på den velkjente, skarpe vårsola som varmet mot kinna, lyden av vann som sildret fra tak, mens fjordårets uplukka hundebæsj sakte men sikkert lot seg kjenne langs fortauskantene under tynne lag med skitten, forurenset snø.

Da, men ikke før, veit du at våren er i anmars.
Sist endret av Dirt Chamber; 30. mars 2019 kl. 17:54.
Endelig har våren kommet!



Litt rar vinkel detta..
Sist endret av Veggen; 31. mars 2019 kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tiden begynner å renne ut, men her er noen bidrag:


Snøen tiner og katten vil ut for å leke


Standard vårbilde
Her er mitt bidrag, et vårmotiv, dog litt senere på våren enn nå (1,5 mnd ca.). Dette er liljekonvall for de som ikke viste det.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tiden begynner å renne ut, men her er noen bidrag:


Snøen tiner og katten vil ut for å leke


Standard vårbilde
Vis hele sitatet...
Ut fra bildene ser det ut som du bruker kamera og objektiv med stor blenderåpning, og uavhengig av hvordan du har fått den lave dybdeskarpheten, liker jeg hvordan do har brukt dybdeskarpheten til å fremheve motivet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og vi kommer til å kjøre en konkurranse til som starter i morgen, tema er enda ikke bestemt og forslag mottas gjerne.
Sist endret av Veggen; 31. mars 2019 kl. 14:02.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Forslag til nytt tema; "hverdagen"

Kan være interessant i en freaks vanlig dag.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Lima Vis innlegg
Forslag til nytt tema; "hverdagen"

Kan være interessant i en freaks vanlig dag.
Vis hele sitatet...
Godt forslag!
Mitt forslag er ikke helt ulikt forslaget ditt, jeg tenkte på freak som tema, som i hva er freak for deg, være seg forumet eller det å være en freak.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ut fra bildene ser det ut som du bruker kamera og objektiv med stor blenderåpning, og uavhengig av hvordan du har fått den lave dybdeskarpheten, liker jeg hvordan do har brukt dybdeskarpheten til å fremheve motivet.
Vis hele sitatet...
Bildene er tatt med et Canon 6D.

Kattebilde: Tatt med Sigma Art 50mm (ISO100, f/1,6 og 1/60)

Blomst: Tatt med Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM (200mm, ISO400, f/2,8 og 1/200)

Sitat av Lima Vis innlegg
Forslag til nytt tema; "hverdagen"

Kan være interessant i en freaks vanlig dag.
Vis hele sitatet...
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Godt forslag!
Mitt forslag er ikke helt ulikt forslaget ditt, jeg tenkte på freak som tema, som i hva er freak for deg, være seg forumet eller det å være en freak.
Vis hele sitatet...
Gode forslag begge to!
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Bildene er tatt med et Canon 6D.

Kattebilde: Tatt med Sigma Art 50mm (ISO100, f/1,6 og 1/60)

Blomst: Tatt med Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM (200mm, ISO400, f/2,8 og 1/200)
Vis hele sitatet...
Fikk veldig følelsen av at uskarpheten skyldtes blender og ikke etterbehandling, men er så mye som kan fikses i etterkant i dag og er ikke alltid like enkelt å se forskjellen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Konkurransen er da over og en vinner er kåret.
Vinner av fotokonkurransen for Mars er ExcludedBug med sitt undervannsbilde, gratulerer med seieren og ett årsabonnement på freak.no.