Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 12963
Minstelønnssatsene er enkle og greie å finne, for eksempel her: http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=696

Det jeg ikke skjønner helt er "Litt om lønnsregulering: En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år."

Betyr dette at en som blir ansatt i 100% stilling som starter på lønnstrinn 3 skal gå opp til lønnstrinn 4 etter 1 år i 100% stilling? Isåfall må jeg ta en diskusjon med sjefen, men synes det hørtes merkelig ut.

Forøvrig, om det viser seg at jeg har feil lønnstrinn og har hatt det i et par år, har jeg krav på etterutbetaling av lønn? For ordens skyld er det en butikk som har hatt samme sjef så lenge jeg har jobbet der. Har vært i varierende stillingsprosent i ca 4 år, har også avtjent førstegangstjeneste, som etter tariffavtalen skal telle som et år i arbeid.
Hvis du er organisert (noe alle arbeidstakere burde være) kan du høre med din tillitsvalgte. Ofte har man lokale avtaler (særavtaler) som regulerer lønnsansiennitet.
Hei,

Kan jeg få spørre hvilket samvirkelag butikken du jobber i tilhører?

Hvilken type kontrakt har du?

Er du organisert?

Hvor gammel er du?

Har du fullendt videregående? (Almenn\Øk.ad)

-hilsen Forhenværende Coop sjef.
Den vanlige lønnsstigen i kommunal og statlig sektor er iallefall 3,5 og 10 år
Trådstarter
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Hei,
Kan jeg få spørre hvilket samvirkelag butikken du jobber i tilhører?
Hvilken type kontrakt har du?
Er du organisert?
Hvor gammel er du?
Har du fullendt videregående? (Almenn\Øk.ad)
-hilsen Forhenværende Coop sjef.
Vis hele sitatet...
Coop Nord.
Akkurat nå deltid med 2 faste dager pr uke og evt ved behov.
Ja.
25 nå.
Fullførte VGS det samme året jeg begynte å jobbe der, ble derfor innplassert i lønnstrinn 3 (25 år eller videregående).
Hvis coop nord følger vanlig rutine for lønnsfastsettelse så er det ikke butikksjefen din som skal regulere din lønn\fastsette denne..
Be h*n sende en forespørsel om regulering\ny lønnsfastsettelse til hovedkontoret.
"Litt om lønnsregulering: En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år."

Dette er korrekt etter Handel & Kontor tariff. Regner med at store kjeder følger trafiff og det er derfor denne reglene som vil gjelde for deg.

Edit: To faste dager kommer jo derfor ann på antall timer du jobber. Jobber du over 15t tar det deg 1 år for 1+ lønnstrinn. Mindre enn 15t er 2 år for 1+ lønnstrinn.
Sist endret av Hager; 28. februar 2014 kl. 13:29.
Trådstarter
Sitat av Hager Vis innlegg
"Litt om lønnsregulering: En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år."

Dette er korrekt etter Handel & Kontor tariff. Regner med at store kjeder følger trafiff og det er derfor denne reglene som vil gjelde for deg.

Edit: To faste dager kommer jo derfor ann på antall timer du jobber. Jobber du over 15t tar det deg 1 år for 1+ lønnstrinn. Mindre enn 15t er 2 år for 1+ lønnstrinn.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er nåværende kontrakt. Som jeg nevnte i førstepost har jeg jobbet i ca 4 år i varierende stillingsprosent. Mest var rett i overkant av 80% i ca 1,5 år.
I tillegg det året jeg var i Forsvaret som skal telle for 1 arbeidsår iflg tariffavtalen.

Skal se om jeg får tak i tillitsvalgte på jobb i dag, usikker på hvem det er nå ettersom han som var tillitsvalgt har byttet jobb.
Kontrakten har ikke noe å si når det gjelder H&K tariff, du skal godskrives lønnstrinn etter gjeldene satser uansett hvor du har jobbet, eller om du har hatt annen kontrakt før. (DVS at tidligere jobb andre steder også skal telles med)

Det er altså bare tid jobbet i % stilling som er viktig her. (dog med forbehold om din tidligere jobb var noe helt annet, usikker på om jobb som søppeltømmer gir deg rett innenfor salg & service)
Sist endret av Hager; 28. februar 2014 kl. 13:49.
Trådstarter
Sitat av Hager Vis innlegg
Kontrakten har ikke noe å si når det gjelder H&K tariff, du skal godskrives lønnstrinn etter gjeldene satser uansett hvor du har jobbet, eller om du har hatt annen kontrakt før. (DVS at tidligere jobb andre steder også skal telles med)

Det er altså bare tid jobbet i % stilling som er viktig her. (dog med forbehold om din tidligere jobb var noe helt annet, usikker på om jobb som søppeltømmer gir deg rett innenfor salg & service)
Vis hele sitatet...
Naturlig nok. I jobben det er snakk om hvor jeg lurer på om jeg har feil lønnstrinn er der jeg har jobbet hele tiden.

I sluttattesten som jeg fant nå står det:

Tiltrådte stillingen: 01.09.07
Sluttet: 31.07.11
Stillingsprosent: 85,68%

Fant samtidig ut at det er Handel og Kontor/Samfo, så den oversikten til Virke stemmer vell ikke helt og jeg skjønner meg ærlig talt ikke helt på avtalen heller.

Men som det står i sluttattesten har jeg nesten 4 år i 85% stilling, noe som vil være godt over 15t pr uke.

Fant forøvrig ut av det ved å se på denne linken til tariffavtalen.

Ifølge den er ansatte som arbeider minst 50% av full stilling opparbeider 1 år opprykksansiennitet per ansettelsesår.
Sist endret av Anoman; 1. mars 2014 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.