Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 857
Hei! Jeg begynte i høst å studere på en bachelor innenfor samfunnsvitenskap, men har funnet ut at det ikke er noe for meg. Kunne heller tenkt meg en utdanning som fører mer mot en kreativ jobb. Litt usikker enda på hva slags jobb jeg har lyst til å satse på, men jeg vet at jeg vil jobbe med noe innenfor kultur, media, uteliv, underholdning og den typen jobber.

Kunne tenkt meg å ha en jobb hvor jeg på mange måter kjører mitt eget løp. Jeg er en person som hater rutiner og kjedelig 9-4 jobbing. Vil ha en jobb jeg brenner for og elsker. Har tenkt på ting som å starte et plateselskap, event-byrå, jobbe for festivaler/starte min egen festival, booke artister til konserter, DJing, skrive for blader som f.eks Smug/Natt og Dag, starte mitt eget blad/nettside for alternativ kultur/undergrunn. Hadde også vært gøy å jobbet innenfor media, f.eks underholdningsprogram på TV/Nett-tv/radio.

Kunne tenkt meg å arrangere fester. Jeg har også en stor lidenskap for musikk, kunst og litteratur og jeg har lyst til å drive med dette/hjelpe mennesker som driver med dette/jobbe med mennesker som driver med dette. Jeg har også tidligere gått på teater og jeg syns det er gøy å stå på en scene og underholde folk. Jeg er ikke redd for å drite meg ut.

Jeg har sett litt på Westerdals, og dette studiet her. Er det kurant, eller er det andre ting dere kan anbefale?
Å finne en jobb man liker eller brenner for er ikke noe man bare gjør ut fra hva som "høres artig ut", eller ved å spørre andre. Dette kommer gjennom å oppleve, utfordre seg selv og bruke tid på å lære og kjenne seg selv.

Journalist sier du? Søk sommerjobb som journalist og prøv deg som skribent for diverse sider på nettet. Jobbe med event? Meld deg som frivillig for festivaler/arrangement, så lærer du fort veien videre. Booke artister eller arrangere fester? Skaff deg kontaktnettverk og bli hinsides utadvent og sosial. DJing? Du får begynne med å mixe litt da, så kommer det av seg selv om dette er noe du mestrer eller er god til og kan jobbe med. Vil du bli skuespiller? Meld deg opp til amatørteater.

Do some soul searching, bruk tid på å finne hva du virkelig liker å gjøre, ikke hva du synes høres gøy ut. Det er ikke hastverk, det viktigste er å ende opp med å finne seg selv og det man liker å gjøre. Mange av de som prøver å utdanne seg til kreative yrker ender opp med vanlige jobber.
Sist endret av fap; 26. desember 2012 kl. 15:46.
Hva med å bli kokk? Må jo være artist der også...