Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2406
Hallo, eg tenkte å kjøpe meg nokon bøker som omhandlar kjemi.
Og har da sett på 'himmelsk kjemi' og 'kjemi2', men eg lurte på om der finnes ei bok skrevet for universiteter?

Her sett litt på denne: Generell kjemi
Men eg aner ikkje om boka blir brukt på universiteter, noen erfaringer om dette?
Pensumlista for KJM 1100 (Generell kjemi)

For eksempel. Eller så kan man jo kikke seg igjennom de forskjellige pensumlistene på de fagene i kjemi som interesserer deg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kjemi 2 er vgs-pensum (og overprisa som fy, som alle andre vgs-bøker). Pedersen-boka så veldig tynn ut. "Himmelsk Kjemi" ville iallefall ikke jeg kjøpt:

I boken treffer vi St. Peter og vitenskapsmannen Ernest Rutherford. Gjennom deres møter og dialog presenteres flere kjente personer som har vært viktige for kjemiens utvikling, og elevene introduseres på denne måten for mange viktige temaer.
Vis hele sitatet...
Høres ut som ei "original" måte å lære bort kjemi på...

Men over til anbefalinger... I KJ1000 på NTNU brukte vi "Chemistry: A Molecular Approach" av Tro. Før i tida brukte de Generell Kjemi av Davis som attpåtil er oversatt til norsk og kommer som hardback. Den første av de to er veldig god til å lære bort, har gode oppgaver, gode forklaringer i fasiten og ei snedig måte å repetere ting på i slutten av hvert kapittel slik at man lærer konseptene bedre. Sistnevnte er "OK", teksten er god og lettleselig og man lærer helt klart mye, den er super hvis du ikke takler akademisk engelsk veldig godt, men oppgavene er bare så som så. Ingen av de har noe spesielt mye om organisk kjemi.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Chemistry: The Central Science er den beste jeg har vært borti. Disse bøkene er da ganske store, og kan være vanskelig å komme seg gjennom. Om du vil ha noe mer kort, presist og direkte så kan den norske boken Kjemi og Miljølære som har en rask gjennomgang av de mest vanlige konseptene.

Husk at det fleste av disse bøkene finnes som ebøker på nettet, spesielt de engelske, slik at du kan se gjennom dem før du evt. kjøper en.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Hallo, eg tenkte å kjøpe meg nokon bøker som omhandlar kjemi.
Og har da sett på 'himmelsk kjemi' og 'kjemi2', men eg lurte på om der finnes ei bok skrevet for universiteter?

Her sett litt på denne: Generell kjemi
Men eg aner ikkje om boka blir brukt på universiteter, noen erfaringer om dette?
Vis hele sitatet...
Gå etter ei gammel bok i generell kjemi. På samme måte som klassisk mekanikk er et "avsluttet" forskningsområde, så har det ikke skjedd så mye innen generell kjemi på veldig mange år. Det kommer nye utgaver av bøker hele tiden, men de inneholder kun nye eksempler fra industrien osv., og dette gjøres kun for at forlagene skal tjene penger. Så, gå til ditt nærmeste universitet, og let i den store esken som trolig står utenfor biblioteket; kanskje finner du ei fin bok helt gratis. Hvis ikke, så kan du tusle rundt i gangene ved kjemisk institutt og si du er interessert i å kjøpe ei gammal bok innen generell kjemi. Trolig vil du få napp ganske kjapt.

Jeg understreker at jo eldre boka er, jo bedre vil den trolig være for deg, og det er to grunner til det. Den ene er at alle eksempler og beskrevne eksperimenter baserer seg på mer primitivt labutstyr, altså tiung du som privatperson faktisk har et håp om å kunne skaffe eller lage. Den andre fordelen er at i hine hårde dage var ikke HMS så viktig, og de inneholder derfor ting som faktisk er gøy - min erfaring er at nyere bøker ofte er nærmest sensurert for alle artige forsøk.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:23.