Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 18356
Sitat av chrox Vis innlegg
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt. Syns du det er grei at man bare kan slenge med leppa og vise fingeren til politiet slik man kan gjøre til vanlige folk uten kosekvenser? Tenk deg litt om man. Politiet må ha respekt! Det er til det beste for alle.
Vis hele sitatet...
Jeg har stor respekt for politiet, jeg.

Men det spørs om ikke det hadde endret seg jævlig fort om jeg hadde fått en bot på to månedslønner (førstegangstjeneste) for en så liten sak. Det kan fort virke mot sin hensikt, det der. De kan kanskje skape frykt for å vise fingeren, men hva er egentlig hensikten med det, hvis det bare fører til enda mindre respekt?
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Jeg synes ikke dette forjener et forlegg på 9000kr.
Greit nok hvis han hadde fått et forelegg på rundt 1000kr, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Ganske så uinteressant hva du synes at kameraten din fortjener. Håper han har så dårlig råd at sånne idiotfakter ikke gjentar seg. Kalles lærepenge !!!!
Hjelper vel ikke så mye hva han sier i ettertid, når han selv har godtatt at han fikk bot.

Om tilstanden hans var "uberegnelig" eller ikke, kan vel ingen avgjøre så lenge ingen vet hans promille.
Politiet stiller jo alltid sterkere i saker, spesielt der politiet er edru og oss andre "beruset".

Om det skulle bli noe som helst saker ut av ting som hender f. Eks på byen, kommer man veldig langt med å si med engang at man var edru. Selvom motparten sier du var full, kan ingen bevise dette uten blodprøve osv..

Flere saker fra byen, der han som slår/banker vinner saken kun fordi han sier i avhør og ha vært edru, mens voldsofferet var ærlig og oppriktig og deretter sier i avhør og ha drukket. Da er jo tilliten ved en ord-mot-ord sak hos han som var edru.
Sitat av chrox Vis innlegg
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt. Syns du det er grei at man bare kan slenge med leppa og vise fingeren til politiet slik man kan gjøre til vanlige folk uten kosekvenser? Tenk deg litt om man. Politiet må ha respekt! Det er til det beste for alle.
Vis hele sitatet...
Syntes 10 lapper for slenge enb komentar syntes jeg er for drøyt uansett, når får mindre bøter for mer alvorlige ting.

Har ikke noe problem med å respektere de som respekterer meg, ingen som ga politiet noe bot for sånn dritt slenging de driver med.

Å bla bla bla...sikkert mange som mener jeg er en tulling som legger opp til det selv å at politiet bare er snille å greie. Men da syntes jeg bare synd på dere som har så lite innsikt i hvordan politiet behandler folk.
Sitat av Ella Vis innlegg
Ganske så uinteressant hva du synes at kameraten din fortjener. Håper han har så dårlig råd at sånne idiotfakter ikke gjentar seg. Kalles lærepenge !!!!
Vis hele sitatet...
Du respekterer politiet men ikke andre mennesker eller?
Siden du håper at kompisen min har så dårlig rå?

Synes bare at politiet kunne ha løst dette problemet på en mye bedre måte en og ha gitt han en bot på 9000kr.

Og kan nesten garantere deg at den kommentaren du la til er langt mer uintressang.

Her har du noe lesestoff til senere.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=97030
Hvis man "jobber" mot instansen som holder samfunnet levelig og er der for at ikke alle skal rane deg, fortjener man en reaksjon. så lenge man er myndig bør straffen være den samme uansett alder og økonomi. kompisen til trådstarter burde lært seg at man har et visst nivå av respekt for menneskene rundt seg i samfunnet uansett om de er tiggere eller politimenn, og fylla er ikke en unnskyldning for å vise fingern.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
så lenge man er myndig bør straffen være den samme uansett alder og økonomi.
Vis hele sitatet...
I praksis blir jo dette forskjellig straff for alle. Det er jo ikek det samme for en adm. dir. på 40 å få 9000,- i bot (haha, lommerusk!) som det er for en student eller skoleelev på 18-19. Selvsagt bør straffeutmålingen tilpasses vedkommenes økonomiske situasjon.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
kompisen til trådstarter burde lært seg at man har et visst nivå av respekt for menneskene rundt seg i samfunnet uansett om de er tiggere eller politimenn, og fylla er ikke en unnskyldning for å vise fingern.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men hva er det egentlig man vil oppnå her? Vil man at staten skal "tjene" 9000 kr., eller vil man tenke langsiktig å handle på en måte som faktisk kan bidra til økt respekt for politiet?
Det var unødvendig og vise fingern til politiet.
Fylla har heller ikke skylda

Med det sagt
Politiet er mennesker de også, de kan også bli irritert og sure.
Saken på hvorfor kompisen min ble sur var fordi han ikke fikk lov til og gå inn i baren for og hente jakka si. Politiet sa bare at han skulle komme seg bort fra dette området(fordi han var alt for full), det var greit men han ville inn og hente jakka.
Omsider dro jeg kompisen min bort for at vi skulle dra og mens vi gikk ga han fingern. Politiet kom løpende og smalt han inn i en bil og satte han i jernet.
så ble han lagt i et rom med en liten oransj madrass, et lite blått teppe.
senere kom politiet og ba han skrive under på noen papirer slik at han godtok boten, etter han skrev under gikk politiet.

Han fikk ingen begrunnelse på hvorfor han fikk en så høy bot.
Politiet kunne satt seg ned og gitt han en forklaring på hvorfor de ga han en så høy bot, at politiet jobber for og opprettholde ro i gatene, eller at politibetjenten følte at det gikk inn på han da han fikk fingern eller hva nå enn grunnen var.

Nå sitter han igjen med en bot på 9000kr og mye mindre respekt for politiet.
Ikke bare på grunn av den ekstremt høye boten, men også fordi han følte politiet uførte arbeidet sitt på en litt uprofesjonell måte.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I praksis blir jo dette forskjellig straff for alle. Det er jo ikek det samme for en adm. dir. på 40 å få 9000,- i bot (haha, lommerusk!) som det er for en student eller skoleelev på 18-19. Selvsagt bør straffeutmålingen tilpasses vedkommenes økonomiske situasjon.

Helt enig, men hva er det egentlig man vil oppnå her? Vil man at staten skal "tjene" 9000 kr., eller vil man tenke langsiktig å handle på en måte som faktisk kan bidra til økt respekt for politiet?
Vis hele sitatet...

I noen saker får man jo x ganger månedslønn som bot, så det kan godt hende vi er på vei mot et mer rettferdig nivå på bøter. Men, det er helt sikkert flere grunner til at dette ikke er praksis i alle saker. Vi får håpe på en utvikling alle er fornøyde med fremover.

Vil ikke en bot og en natt på cella gi mer respekt for politiet? Denne saken høres ut som om politiet vippet mellom vanlig fyllearrest eller ikke, også eksalerer siktede situasjonen da den egentlig var over. Oppfører man seg som en idiot får man bare stå for det senere, nesten alle andre klarer det. Man trenger ikke å ha respekt for lovens lange arm, men hvis man viser eller sier det i offentlig rom må man nesten regne med sterke reaksjoner. De som har bestemt nivåene på bøter og straff er valgt av folket, så det er demokrati i praksis. aksepter det, stem på noen som vil forandre det, eller flytt.

og sånn i praksis kan man kontakte statens innkrevningsentral og dele opp boten i mer håndterlige månedlige avdrag.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Vil ikke en bot og en natt på cella gi mer respekt for politiet?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan jeg da umulig se for meg. Som sagt tidligere; frykt og respekt er ikke det samme.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Man trenger ikke å ha respekt for lovens lange arm, men hvis man viser eller sier det i offentlig rom må man nesten regne med sterke reaksjoner.
Vis hele sitatet...
Det er jo heldigvis lov å gi uttrykk for at man ikke har respekt for myndighetene eller er misfornøyd med politiet eller andres virke. I denne saken handler det om kontekst og uttrykksform. Å gi noen fingern på byen er barnslig og teit (selv om det sikkert virket logisk for trådstarters kompis i gjerningsøyeblikket), og aksepteres tydeligvis ikke. Å skrive et leserinnlegg til avisen eller liknende er derimot en akseptert og vil (heldigvis) ikke kunne få rettslige konsekvenser. Jeg har selv skrevet flere innlegg hvor jeg har vært svært kritisk mot både politi og politikere. Omlag 50% av dem har kommet på trykk.
Ja, ytringsfriheten er veldig viktig, men det må være et visst snev av saklighet. Jeg skjønner egentlig hva du mener med frykt/respekt, jeg tror jeg mente at man får en større forståelse for hvilke konsekvenser slike handlinger ender med, noe som tydeligvis manglet i utgangspunktet.

Personlig får jeg the heebie jeebies bare jeg ser en politibil på lang avstand, men jeg er sannelig glad for at de yter den servicen de gjør i samfunnet vi lever i.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
senere kom politiet og ba han skrive under på noen papirer slik at han godtok boten, etter han skrev under gikk politiet.

Han fikk ingen begrunnelse på hvorfor han fikk en så høy bot.
Politiet kunne satt seg ned og gitt han en forklaring på hvorfor de ga han en så høy bot, at politiet jobber for og opprettholde ro i gatene, eller at politibetjenten følte at det gikk inn på han da han fikk fingern eller hva nå enn grunnen var.

Nå sitter han igjen med en bot på 9000kr og mye mindre respekt for politiet.
Ikke bare på grunn av den ekstremt høye boten, men også fordi han følte politiet uførte arbeidet sitt på en litt uprofesjonell måte.
Vis hele sitatet...
Kompisen din kunne jo godt ha lest papiret han signert på, det var jo på sett og vis det han signerte på at han hadde gjort. Videre så er det heller ingen plikt å vedta boten.

Hvis han oppriktig mener at politiet utførte jobben sin uprofesjonelt og/eller at straffeutmålingen ikke står i forhold til handlingen så kan man velge å ikke vedta boten og ta saken for retten. Der vil den da bli prøvd for en tredje part, som ikke er politi.

Slik det fremstilles her så er det ikke veldig usannsynlig at han fortsatt blir funnet skyldig, men straffeutmålingen kan endres - begge veier.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Satsene er heller små !
Vis hele sitatet...
Visst du mener at han slapp billig unna med 9000 i bot og en natt i glattcelle, så syns jeg du tar litt i.
De fleste har gjort dumme ting når de er dritings, men mangen i Norge kan komme i en økonomisk krise av en regning på 9000. Greit at han fortjener seg en lærepenge, men å gi så høye bøter i en slik situasjon kan være med å skape mer kriminalitet. Flere jeg kjenner har solg hasj i trange tider, når de var yngre og lite penger, så kommer februar og mangen regninger på en gang. Disse personene klarer seg fint i dag, men de kunne valgt å forsette å selge hasj og kanskje annet.

Og til tråd-starter; Det er normalt for politiet å la deg skrive under på at du er skyldig dagen etter når du er i glattcelle. Visst du forsatt er ruset da, pleier de å holde deg igjen litt utpå ettermiddagen/kvelden. Så du er skikket til å forstå den. Dessverre vet jeg ikke om det er lovpålagt, men det burde det syns jeg. Visst ikke kan jo en veldig ruset person vært i glattcellen en natt uten å huske det engang.
Sitat av chrox Vis innlegg
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt.
Vis hele sitatet...
Er du fra Nord-Korea? Du kan umulig vite hva respekt er. Hvordan skaper det respekt å straffe noen basert på en oppførsel?

Å gi bøter basert på slikt skaper frykt, ikke respekt.
Sist endret av DrSanchez; 15. november 2011 kl. 20:18.
Takk for tråden. Den har nå bidratt til å redusere min respekt for politiet ytterligere.
Finnes ingen regler/lover mot det å gi finger til politiet, du kan si det betyr LOVE! eller ha en god kveld betjenter.

Du kan stå å vifte så mye du vill med alle deler av kroppen på en like jalla måte så lenge du ikke skader noen eller noe, og du har underbukse på!

Så lenge han ikke sier han prøver å trakkasere betjentene med det han gjør. De kan si hva dem vill men det er kun du som kan innrømme det, og dermed bli straffet for det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av isars Vis innlegg
Finnes ingen regler/lover mot det å gi finger til politiet, du kan si det betyr LOVE! eller ha en god kveld betjenter.
Vis hele sitatet...
Joda, det gjer det. Det kallast å forulempe offentleg tenestemann. Grensa for kva som er akseptabelt er kulturelt betinga, og BT hadde vel ei sak for ein del år sidan der det kom fram at det å kalle nordlandspurk for hestkuk var akseptabelt, men å kalle bergenspoliti for idioter ikkje var det, eller noko i den stilen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Nu må man jo også tenke at en beruset person er akkurat som ei høns uten hode. Dvs. i korte ord at vedkommende ikke tenker klar. Hvis han i første omgang skulle få gå så hvorfor ikke bare la han gå uten å lage så mye styr? Ja, glattcelle, det er greit, men 9000 fordi vedkommende var borte på tidspunktet? Det er jo noe som heter å vise skjønn... Politiet har jo ikke akkurat vist skjønn når de gir 9000 i en bot til en beruset person som på tidspunktet ikke hadde full kontroll til å styre sine handlinger.

Jeg prøver ikke å bortforklare dette med alkohol, men man kan jo vise skjønn med at man hiver han på ei glattcelle til hodet er klart (og ikke gir en bot på 9000). Jeg tror 9000 svir selvom du tjener 600-700k i året.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Takk for tråden. Den har nå bidratt til å redusere min respekt for politiet ytterligere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hater du politiet enda mer? Fordi de gjorde jobben sin og det ble surt for han som gjorde noe ulovlig? Hat reglene, ikke spillerne.
Om personen tjener 600-700k i året og at årsinntekten er grunnlag når de bøtelegger for dette, så syns jeg at 9000kr er passende. For det skal jo svi, men visst en person som tjener 50k-100k i året, skal få den boten. Så kan det hende at det ikke er muligheter for å betale den og den bare blir større og større. Til slutt er det fengsel og det kommer på rullebladet osv. Er det ikke flere som syns at det er feil å kalle denne gutten for kriminell? Pga en politibetjent kanskje bare hadde en dårlig dag på jobben og ble litt lett provosert
han er jo kriminell allerede, og boten kan deles opp i mindre beløp.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
han er jo kriminell allerede, og boten kan deles opp i mindre beløp.
Vis hele sitatet...
Vi alle har vist fingern en gang, så da regner jeg med at du definerer alle som har vist fingern som kriminelle eller?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor hater du politiet enda mer? Fordi de gjorde jobben sin og det ble surt for han som gjorde noe ulovlig? Hat reglene, ikke spillerne.
Vis hele sitatet...
Fordi som nevt ovenfor, det svir nok å måtte bruke natta på glattcelle. 9000 for å vise fingeren i fylla er alt for drøyt. Fyren var full, og fulle folk tenker ikke klart.
At politiet nekter han å hente jakken sin ( eller at noen andre henter den for han ) føles jo garantert som tyveri der og da.
Dette må politiet klare å vise forståelse for. Det er jo åpenbart at denne loven kun eksisterer for å dra inn penger i statskassa.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Vi alle har vist fingern en gang, så da regner jeg med at du definerer alle som har vist fingern som kriminelle eller?
Vis hele sitatet...
nei, jeg definerer de som har forulempet politiet og godtatt en bot for det som kriminelle.
Sitat av chrox Vis innlegg
Det er utrolig viktig for politiet å slå ned på små saker! New York hadde et ufattelig stort problem med masse drap hver dag. Det var et utrolig stort problem. Jeg husker ikke helt om det var en ny politimester eller borgermester som sto for løsningen. Men de brukte i hvertfall ufattelig mye ressurser på å etterforske små saker. Innbrudd, hærverk og mindre forseelser. Dette gjorde at draps prosenten sank ekstremt mye.
Så derfor min venn er det viktig å bruke ressurser på de små sakene. Hvis folk får for seg at de kommer unna med dårlig oppførsel og småkriminalitet så er det lettere å tro at man kommer seg unna med mer alvorlige saker.
Vis hele sitatet...
Teorien du nevner kalles Broken Windows. Interessant lesning for den som vil.

Hm, det synes ut som om folk glemmer at det er Påtalemyndigheten og jurister som skriver ut foreleggene, ikke politiet. Og at det er staten og ikke politi/justisdepartementet som får pengene. Størrelsen på forelegget styres av flere faktorer, som tidligere rettspraksis og geografisk beliggenhet. Se for eksempel i Tønsberg under sommermånedene. Da skrur de opp forelegget for urinering på offentlig sted til kr 10000, nemlig for di det er et stort problem i denne perioden pga alle de ferierende.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Satsene er heller små !
Vis hele sitatet...
Ja helt sikkert om du er tillhenger av politiet. Å slenge en drittkomentar til de som tror de er bedre enn alle andre bør absolutt ikke koste så mye!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ja dem kan det, normalt å vise respekt ovenfor politiet, boten skulle vært mye høyere
Vis hele sitatet...
Boten skulle vært høyere? Jobber du som pengeinnkrever eller?

Det med at han får bot for å vise fingeren er jo helt bak mål. Har fått bot selv av politiet, men jeg har gitt noen knyttnever også så det var værdt det. Dagens politi er ikke annet enn små drittunger som liker å leke kongen på haugen.

Sitat av chrox Vis innlegg
De kan jo såklart be han om det. Men som de selv sa så trengte han jo ikke det. Og han gjorde det. Føler meg egentlig ganske provosert av at han presterte å vise fingeren etter de lot han gå. Han skulle jo vært glad og takknemlig for dette. Tipper dette er en med en "fuck snuten" innstilling. "De er idioter". Vel dette er jobben deres, og innerst inne er alle sjeleglade for at snuten finnes. De gjør den jobben som må gjøres. Og politiet i Norge er på mange måter snillere enn i andre land hvor han sannsynligvis hadde blitt banket opp. Dette er jo et fint eksempel. http://www.youtube.com/watch?v=je126Nf3ZHs

Så høy bot? Skulle vært høyere når man er så dum og ikke respektere politiet.

Har selv vært på glattcelle flere ganger og de har behandlet meg bra fordi jeg har vært ydmyk. Ingen strip search, fått blader på cella og de har til og med kjørt meg hjem på morraen.
Vis hele sitatet...
Du er tydeligvis en fast innventar på cella, så kanskje derfor de behandler deg pent
Politiet er ikke noe annet enn en "lovlig" gjeng som herjer å gjør som de vil, i mange deler av landet. Med tanke på at mange her aldri har en negativ opplevelse med politiet, så sier jeg mange deler av landet, eller kansje bedre, politidistrikter. Har faktisk hatt bedre opplevelser med bypoliti enn småsteds politi. Men uansett, de er absolutt ikke bedre eller mer verdt enn andre mennesker, selvom media innimellom skal ha det til at det er sånn...
6 mnd = 30 x 6 dager = 180. 180 dager x 500 kr = 90 000,- kr
My guess er at du fikk subsidiert 18 dager fengsel, det vil si du kunne ta boten på 9000 eller sone 18 dager?

Uansett, dette viser at boten på 9000,- er langt fra strafferammen i Straffeloven § 326, som du har brutt.

Sitat av Masclet Vis innlegg
I mine øyne er en bot på 9000 for noe slikt nesten umenneskelig.
Folk blir naturligvis fort irriterte på politiet og spesielt på byen der folk løper rundt med promille. Enig i at det er unødvendig å rekke fing til politiet som skal ordne opp i ting men lurer på hvor mye det kokte inni konstabelen som ga ut en så saftig bot som virkelig kan fucke livet opp til enkelte om de ikke har økonomien helt på flyt. Uetisk å misbruke det å ha retten til å bruke makt over andre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke politiet som skriver ut boten, og heller ikke polititjenestefolkene som "tar deg" som bestemmer botens størrelse. Politiet skriver en anmeldelse, og en jurist avgjør beløpet ut fra forhåndsbestemte satser. Juristen kan dog endre litt på boten i formidlende eller skjerpende retning, avhengig av sakens art og dens øvrige omstendigheter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er jo litt bak mål å havne på glattcelle og få bot for å vise fingeren til politiet. Dette er personer som skal "beskytte" oss, hjelpe oss å omgås med MASSE forskjellige personer hver eneste dag. At de faktisk tar seg nær å må bruke makt mot en person som i frustrasjon av å ikke få jakka si viste fingeren til de.

Nei buhu, det er sånn man gjorde på barneskolen når noen geipa til deg.. Gikk å sladra til læreren så han kunne få sin straff fordi du følte deg såra.

Nå kan det faktisk hende at hele framtiden til denne personen kan gå i vasken fordi han fikk dette på rullebladet fordi han holdt en finger høyere enn de andre... Herregud... Men ja, fordi de går i politiuniform så er de mer verdt enn oss. Tro va som hadde skjedd om poltiiet hadde vist oss fingeren.
Sist endret av heihallohade; 20. april 2013 kl. 03:21.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Satsene er heller små !
Vis hele sitatet...
Man skal respektere politiet, men 10k da!

Voldtektsmenn slipper billigere unna.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Voldtektsmenn slipper billigere unna.
Vis hele sitatet...
nei det gjør de ikke.
Sitat av Xernox
Hat reglene, ikke spillerne.
Vis hele sitatet...
Sitat av boblehest Vis innlegg
Dagens dummeste sitat, gratulerer.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Jeg synes nå det høres ut som en god idè å behandle politifolk ålreit, uansett hvor mye man er imot 'raide leiligheter hvor folk spiller poker', 'sette folk i fengsel for å kjøre vannscooter' eller andre tåpelige ting politiet er lovpålagt å gjøre av politikerene våre.

.. men selv om det er et godt utgangspunkt, er det noen ganger politiet selv som er problemet og ikke reglene dog. Noen av dem er særdeles dårlige på konflikthåndtering og å sørge for at konflikter ikke eskalerer. Godt mulig at politifolkene i dette eksempelet var av drittsekkene som griper til "underkast deg eller ta konsekvenene"-metodikk altfor lett.
Vennen din er vel ikke så tøff nå?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Han har vært særdeles uheldig. Jeg har alltid vært frekk, motbydelig og overhodet ikke samarbeids villig ovenfor politiet under noen omstendigheter. Skulle hatt mange mange hundre tusen i bøter!
De har stort sett oversett meg, eller bare bedt meg hysje. Slik TS vinkler det, så er dette latterlig av politet.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg har alltid vært frekk, motbydelig og overhodet ikke samarbeids villig ovenfor politiet under noen omstendigheter
Vis hele sitatet...
Uff, dette var bare pinlig å lese. Skikkelig drittunge holdning. Politiet prøver å gjøre jobben sin, og det eneste du gjør er å lage kvalm for de. Er ellers enig med at du skulle hatt mange lapper i bøter, og håper de dukker opp snart så du også kanskje vokser opp.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Uff, dette var bare pinlig å lese. Skikkelig drittunge holdning. Politiet prøver å gjøre jobben sin, og det eneste du gjør er å lage kvalm for de. Er ellers enig med at du skulle hatt mange lapper i bøter, og håper de dukker opp snart så du også kanskje vokser opp.
Vis hele sitatet...
Gosh. Nå gikk du over på personangrep her. Jeg har ikke sagt noe om når, hvor eller hva. Dette er over 2 år siden, og jeg har skjerpet meg.

Poenget mitt var, dette er veldig overdrevent av politiet å reagere på en finger, når de aldri gidder å bry seg med meg?
Sist endret av CHillZoNE; 20. april 2013 kl. 14:29.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Gosh. Nå gikk du over på personangrep her. Jeg har ikke sagt noe om når, hvor eller hva. Dette er over 2 år siden, og jeg har skjerpet meg.

Poenget mitt var, dette er veldig overdrevent av politiet å reagere på en finger, når de aldri gidder å bry seg med meg?
Vis hele sitatet...
So what? Når, hvor, hva, hvem osv er lite interessant. Det som er interessant er at du skryter over at du har vist totalt mangel på respekt for politiet.. Tåpelig drittunge-oppførsel kalles det.
Kunne ikke vært mer enig med: Obster.


Personlig syntes jeg det er helt greit at politiet gir ut bøter i 10.000.- klassen + glattcelle for folk som ikke klarer å oppføre seg. Folk som ikke klarer å oppføre seg for politiet, hvordan oppfører de seg mot andre folk?
Sist endret av Spelly; 20. april 2013 kl. 17:31.
burde vært möderatör
Spelly: når du sier at bøter på rundt 10 000 kroner og glattcelle er passelig for folk som ikke klarer å oppføre seg, siktet du da til OP? Det eneste han gjorde var å gi uttrykk for misnøyen sin når politiet nektet han å hente jakken sin. Han viste dem finger'n... Politiets reaksjon var å slenge han i bilen sin uten forklaring, tvinge han til å godta boten sin i beruset tilstand, for deretter å kaste han i glattcelle over natten. Mtp. at politiet er en svært populær arbeidsgiver blandt psykopater så overrasker dette meg egentlig ikke. Man må være bra sjuk i hodet for å gjøre noe så smålig pga. en stakkars drita tulling viste deg finger'n.

Er forresten sterkt imot den uansvarlige bruken av glattcelle i Norge, politiet aner ikke hva faen de driver med.
Politiet slår alarm: Frykter flere glattcelle-dødsfall
Politiet siktet etter dødsfall på glattcelle
Uskyldig 18-åring satt fem døgn på glattcelle
Fant død mann - kastet på glattcelle
25-åring glemt på glattcelle i åtte dager
Glattcelle for barn er tortur
Ingen barn skal sitte på glattcelle
Kastet MC-koner på glattcelle

"BÅDE POLITIARREST og varetektsfengsling er frihetsberøvelse av personer som ikke er dømt for noe straffbart. Når det gjelder glattcelle er frihetsberøvelsen ikke engang blitt prøvet for en dommer. Også for voksne er opphold på glattcelle skremmende og traumatiserende. Politiarresten er et lite, strippet rom med en plastmadrass og et toalett i et hjørne, derav navnet glattcelle. Ingen vask, ingen stol, ingen mulighet til å slå lyset av eller på. Ifølge regelverket skal ingen sitte her i mer enn to døgn før man overføres til en ordinær fengselscelle, men denne fristen er stadig blitt overskredet."

"Hvert år settes mellom 1500 og 2000 barn under 18 år på glattcelle i Norge. Det er for mange, og måten disse barna behandles på er i strid med torturforbudet i FNs barnekonvensjon."

"I distriktet [Oslo] sitter én av ti for lenge på glattcelle, noe som øker faren for selvskading og selvmordsforsøk."

Yeah... you get the point?
Det handler ikke om at de er så mye mer verdt enn oss andre dødelige. Det handler om at man skal ha respekt for de som faktisk gjør at lovene i Norge blir fulgt.

Uten politi hadde dere ikke vært så tøffe i trynet. Tipper at 40% av brukerne av dette forumet hadde ligget både voldtatt og banket i ett smug. Respekter politiet, de gjør en jobb ingen andre kan gjøre.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Spelly Vis innlegg
So what? Når, hvor, hva, hvem osv er lite interessant. Det som er interessant er at du skryter over at du har vist totalt mangel på respekt for politiet.. Tåpelig drittunge-oppførsel kalles det.
Kunne ikke vært mer enig med: Obster.


Personlig syntes jeg det er helt greit at politiet gir ut bøter i 10.000.- klassen + glattcelle for folk som ikke klarer å oppføre seg. Folk som ikke klarer å oppføre seg for politiet, hvordan oppfører de seg mot andre folk?
Vis hele sitatet...
Dere trekker konklusjoner ut av volden sky. Jeg har aldeles ikke skryte over oppførselen min, bare påpekt at slik har jeg oppført meg, uten represailier. Det ingenting å være stolt over, og da vil jeg at du henviser til kilder på at jeg har gjort det. Ikke hadde det noe med tråden å gjøre heller...

Igjen, utifra min erfaring så virker det veldig absurd at TS, eller kompisen til TS skulle få bøter. Da burde jeg hatt mange hundre tusener i bøter allerede.
Men kanskje ikke politiet er så hissig på gjengangere ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av susej Vis innlegg
Dette er fullt lovlig, utrolig nok. Lurer litt på hvordan disse politifolka er utenfor jobben :P [COLOR=Red]Chrox: skape respekt gjennom tvang burde ikke vært nødvendig.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Nei, det er heller stort sett ikke nødvendig! Men det er enkelte eplekjekke smalahover, som stikker seg ut!

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg synes iallefall at "Alle er like mye verdt" og "alle har like rettigheter" må håndheves ordentlig.

Politiet kan kalle meg en jævla kødd om de vil. Gjør jeg det tilbake, så er det bot pga trakkasering, men er ikke alle like mye verdt og skal ha samme rettigheter?

Prinsippsak egentlig..
Vis hele sitatet...
Er det noe du opplever ofte? At politie kaller opp deg (for kødd)?
Hm. Trodde ikke jeg skulle tenke slik om det, når jeg ser at flesteparten er på politiets side. Og jeg trodde jeg var streit. Jeg tenker at munnbruk ikke burde straffes. Jeg synes ikke det gir mening. Folk må få lov å si som de vil, og om de hadde en uenighet med politiet, og var beruset og uttrykte det, ikke ville vært noe å slå ned på.

"Skape respekt" ved slike tilfeller, vil jo for de personene som i utgangspunktet hadde noe særlig imot Politiet og fikk store bøter, bare skape ekstra barrierer og hevntanker.

Nei, ærlig talt. Tenker jeg, da.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Det er ikke alltids at det er tilfellet.

Jeg og kompisen min synes det var unødvendig og vise fingern, men synes kanskje politiet kunne latt det gå.
jeg synes i hvertfall at boten på 9000kr var litt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg viste også fingeren til politiet en gang i fylla.
Satt meg på huk og flippa begge fingerene mot politibilen som en ekte idiot.
Bilen gikk fra lett rulling til bråstans og passasjerdøren åpnet seg hvor en barskt politigubbe steppet ut og vinket meg oppgitt bort.

Slapp unna med verken bot eller glattcelle.
Hvorfor? Fordi jeg la meg paddeflat og prøvde å forklare (så bra jeg kunne med tanke på hvor full jeg faktisk var) at jeg ikke hadde problemer med politiet, og at hendelsen kun var et utfall min litt tilbakestående hjerne fant ut var en god ide i øyeblikket. Jeg tror jeg til og med sa at jeg skjønner at jeg fortjener bot nå.

Fikk en kjapp skjennepreken før de lot meg gå.


Hadde jeg begynt å slenge med leppa så hadde jeg med all sansynlighet endt opp med både bot og glattcelle.
Sist endret av Bombasa; 16. oktober 2013 kl. 01:23.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor hater du politiet enda mer? Fordi de gjorde jobben sin og det ble surt for han som gjorde noe ulovlig? Hat reglene, ikke spillerne.
Vis hele sitatet...
Sa vel ingenting om at han hatet politiet. Kjærlighet & hat har vel lite med respekt å gjøre, noe mange tydeligvis ikke får inn mellom øra.

Det jeg ikke liker er forskjellsbehandlingen. Burde heller være standard satser på slike bøter. Enten prosentvis av inntekt eller en fast pris.
Sitat av hayer Vis innlegg
Sa vel ingenting om at han hatet politiet. Kjærlighet & hat har vel lite med respekt å gjøre, noe mange tydeligvis ikke får inn mellom øra.

Det jeg ikke liker er forskjellsbehandlingen. Burde heller være standard satser på slike bøter. Enten prosentvis av inntekt eller en fast pris.
Vis hele sitatet...
Jeg synes derimot at det bør være individuelt. Alt ettersom hva personen faktisk gjør. En person kan nøye seg med å vise fingeren, mens en annen viser fingeren og kaller politibetjenten en klyse. En annen viser fingeren, men forklarer etterpå at dette var fryktelig dumt, og at han angrer. Alle slike ting bør spille inn når bøtesatsen skal settes. Man skal straffes hardere jo verre man oppfører seg, og bør kunne belønnes med lavere satser når man viser tydelig anger.
Å vise fingeren eller slenge med leppa til politiet er ikke ensbetydende med glattcelle og bot, det er svært situasjonsbetinget. Det er to hovedgrunner til at noen straffes for slike handlinger:
1. Loven om beskyttelse av tjenestemenn. Denne gjelder for store deler av de ansatte i offentlig virksomhet, og den ekstra beskyttelsen disse har skyldes at de utfører samfunnskritiske og/eller upopulære oppgaver.
2. Situasjonskontroll. Terskelen for å bli innbragt er mye lavere en lørdagsnatt i en gate full av natteliv enn den er søndags ettermiddag på Rommen T-banestasjon.

Når vedkommende har blitt beordret til å fjerne seg befinner han seg allerede helt i grenseland for å bli innbragt for ordensforstyrrelse. At de da slår ned på fingeren er vel så mye et signal til alle de andre som befinner seg i nærheten om at de bør oppføre seg. I slike sammenhenger ønsker ikke politiet å diskutere, rett og slett fordi de da ikke får gjort annet enn å diskutere med fulle folk. Lar de fyren gå har de gitt et signal til resten om at her er det bare å kjøre på. Nå ble det klart at det er ingen sjanser å få, enten oppfører du deg og hører på hva politiet sier, ellers får det konsekvenser.
Politiet må ofte få folk til å gjøre noe de ellers ikke ville, så som å slutte med det de driver med, slutte å bråke, oppgi navn og addresse eller å bli med inn i svartemarja. Det er flere måter å få folk til å handle mot egne ønsker. Folk adlyder deg hvis de oppriktig ønsker å gjøre deg til lags og fordi de vet at det du sier er fornuftig og til alles beste. I såfall respekterer de deg. De adlyder imidlertid også hvis de de er pissredde for konsekvensene av å la være. Det kalles ofte for respekt...

Det er vanskelig å gjøre seg repsektert. Hvis politiet hadde gjort seg fortjent til respekt, så hadde ikke drittungene hatt noen grunn til å være frekke mot dem i fylla for å vise hvor kule de var. Videre hadde politiet hatt selvtillit nok til å vite at de ikke mister ansikt av at noen slenger med leppa mot dem. Det finnes faktisk politifolk som har respekt i lokalbefolkningen - der jeg vokste opp, så hadde vi en som var veldig flink. Eksempel: ei jente fylte sytten og hadde fått lov til å ha hjemme alene-fest (kjempelurt!) hvilket selvfølgelig gikk som det måtte gå. Da dukket lensmannen opp alene og forklarte oss rolig hvilke konsekvenser denne festen hadde fått for nabolaget, og at nå var det slutt og vi måtte rydde opp i kaoset. Og det ble gjort! Ikke fordi han truet med straff, bøter eller bank, men fordi vi alle innså at vi hadde gått langt over streken, og det nå var på tide å orde opp etter seg. I steden for å true, så behandlet han oss langt mer voksent enn vi egentlig fortjente, og appelerte heller til slike ting som samvittighet og moralfølelse. Han ene som prøvde å yppe seg litt ble håndtertt med en avvæpnende spøk. Dagen etter var nabolaget strigla, veldig mange satt hjemme med husarrest, men ingen hadde fått drit på rullebladet eller kommet til skade. Slik håndtering av en situasjon er forbilledlig, men hvor mange slike politifolk finnes det? De aller fleste politifolk ville ha gått inn med direkte kommandoer og trusler som utgangspunkt for konflikthåndteringen, og hvis noen hadde slengt med leppa, så hadde de håndtert det med mer aggresjon. Vanlige politifolk har en verktøykasse som kun inneholder en hammer. Derfor behandler de alt som spiker, og hvis hammeren ikke virker, så er løsningen bare å hamre enda hardere. Da blir ting ødelagt.

Normen blandt politifolk er å satse på å bli fryktet, ikke respektert. Dette er i tråd med Machiavelli sine råd; det er lettere å bli fryktet. Men da må de også jobbe veldig hardt for å forbli fryktet, for hvis folk slutter å være redde for dem, så faller hele maktgrunnlaget deres bort. Hvorfor har ikke politifolk noen som helst sans for humor? Samme grunnen til at diktatorer ikke har det: hvis du ler av dem, så er du ikke redd for dem og da har de et problem. Derfor bruker de uforholdsmessig mye tid og ressurser på å slå hardt ned på folk som ikke lar seg intimidere. De rettferdiggjør det hele for seg selv og omverden ved å kalle det for "respekt", selv om ingenting kunne vært lengre fra sannheten.

Det er trist å lese at så mange her i tråden ikke ser forskjell på frykt og respekt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg viste også fingeren til politiet en gang i fylla.
Satt meg på huk og flippa begge fingerene mot politibilen som en ekte idiot.
Bilen gikk fra lett rulling til bråstans og passasjerdøren åpnet seg hvor en barskt politigubbe steppet ut og vinket meg oppgitt bort.

Slapp unna med verken bot eller glattcelle.
Hvorfor? Fordi jeg la meg paddeflat og prøvde å forklare (så bra jeg kunne med tanke på hvor full jeg faktisk var) at jeg ikke hadde problemer med politiet, og at hendelsen kun var et utfall min litt tilbakestående hjerne fant ut var en god ide i øyeblikket. Jeg tror jeg til og med sa at jeg skjønner at jeg fortjener bot nå.

Fikk en kjapp skjennepreken før de lot meg gå.


Hadde jeg begynt å slenge med leppa så hadde jeg med all sansynlighet endt opp med både bot og glattcelle.
Vis hele sitatet...
Forskjellen var at han ikke viste fingeren til politiet uprovosert, han viste fingeren fordi politiet ikke lot han hente jakka som lå inne på utestedet vi var på. Det var aldri noe stygge ord eller annet, politiet så at han var veldig full, spurte om legg, ga tilbake legget og sa bare at han var for full til å drikke noe mer så de ba han forlate stedet, så nekta de han og hente jakka, og imens han forlot stedet ga han fingeren bakover gående med ryggen mot politiet.
Sist endret av Kladdebok; 16. oktober 2013 kl. 13:43.
Hater når de står bak deg i køa og uler så du skal slippe dem forbi.
Hvem tror de at de er? Jeg må stå i kø, de må stå i kø. Alle har jo like rettigheter.

[/sarcasm]