Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3608
Hei Freaks

Jeg skal kjøpe meg lett motorsykkel og lurer på om jeg kan øvelseskjøre med bil bakom + vi har kommunikasjon? eller må han/hun ha motorsykkel og kjøre bakom?

Takk for raskt svar
vedkommende må kjøre bakom med sykkel eller sitte på. jeg ringe inn til vegvesenet og sjekket når jeg øvelsekjørte.
Er det tillatt at ledsager ved øvelseskjøring på motorsykkel kan kjøre bak i et annet kjøretøy når en har radiokommunikasjon med den som øvelseskjører?

Svar:
Nei, trafikkopplæringsforskriften § 2-2 sier at ledsager skal følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvelseskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Har motorsykkelen som du øvelseskjører med sitteplass bare for føreren, kan ledsager kjøre etter, men må kunne instruere gjennom toveis radioforbindelse eller lignende, i tillegg til å ha visuell kontakt.
Vis hele sitatet...
Fra vegvesenets sine egne sider.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Fra vegvesenets sine egne sider.
Vis hele sitatet...
Betyr det at jeg som skal øvelseskjøre med moped, kan ha f.eks min stefar som kjører bak meg i bil med walkietalkie + headset?
Eller er det bare for lett / tung
Sist endret av Erlendman; 1. mai 2012 kl. 00:26.
På veg kan øvingskjøring i klasse M 146 berre gå for seg dersom den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg via tovegs radiosamband eller liknande.

Den som er med deg, må sjølv kjøre motorsykkel, det er ikkje lov å for eksempel kjøre etter i bil eller på moped.

Refleksvest som bakover viser bokstaven L må både du og den som er med deg ha på når øvingskjøringa går for seg.

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Det må vera forsvarleg å kjøre moped der! Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.
Vis hele sitatet...
Her kan du se hvilke krav som stilles http://www.vegvesen.no/Forerkort/For...skjoring/Moped
gjelder kun for lett og tung, du trenger ikke så veldig mye øvelse til moped siden man ikke har oppkjøring.
Sitat av larvikmann Vis innlegg
gjelder kun for lett og tung, du trenger ikke så veldig mye øvelse til moped siden man ikke har oppkjøring.
Vis hele sitatet...
Men jeg vil det, fordi det er gøy
Et aktuellt spørsmål.

Hva om det er en døv som skal øvekjøre da? Ser for meg at det kan bli vrient med radiosamband da, og jeg vet om døve med MC-lappen.

Hva gjør de i disse tilfellene når de skal øvekjøre?
Trådstarter
13 2
Takk for svar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Et aktuellt spørsmål.

Hva om det er en døv som skal øvekjøre da? Ser for meg at det kan bli vrient med radiosamband da, og jeg vet om døve med MC-lappen.

Hva gjør de i disse tilfellene når de skal øvekjøre?
Vis hele sitatet...
Tegnspråk.
Alkoholisert gamer
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Et aktuellt spørsmål.

Hva om det er en døv som skal øvekjøre da?
Vis hele sitatet...
Ikke for å stjele tråden, men har døve lov til å ta lappen?
Du må vell gjennom en form for hørselstest også? Eller er det bare synstest?
Sitat av ekoli Vis innlegg
Ikke for å stjele tråden, men har døve lov til å ta lappen?
Du må vell gjennom en form for hørselstest også? Eller er det bare synstest?
Vis hele sitatet...
Ja, døve kan ta lappen.

Ifølge Lovdata blir det stillt en rekke krav til fører. Det som går igjen her er syn, sykdommer, førlighet, psykisk helse og rus avhengighet.

Når det gjelder gjennomføringen av opplæring av personer med redusert hørsel, som Fussybossen stiller spørsmål til, er det rimelig å anta at det er et eget opplæringsopplegg for denne gruppen.

Ser det er flere kjøreskoler som tilbyr kjørelærere som kan tegnspråk. Men det hadde absolutt vært artig å vite hvordan de løser den praktiske delen av opplæringen. Om de ikke får dispansasjon fra delen om kommunikasjon under kjøring.
Sist endret av clarionify; 1. mai 2012 kl. 03:41.