Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2888
Anonym bruker
"Sprudlende Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble stoppet for tre måneder siden av politiet i spyttest-kontroll. Dagen før hadde jeg tatt xanor og røkt hasj. Testen slo ut på thc, og de kjørte meg til legevakta for blodprøve. De spurte om jeg hadde tatt noe annet, og jeg innrømte at jeg hadde tatt xanor dagen før selvom spyttesten ikke slo ut på det. De sa at det ville ta ca 3 uker å få svar på blodprøven. De sa at jeg kunne kjøre dagen etter i påvente av svar på blodprøven fordi jeg virka edruelig.

I går stoppet de samme folka meg igjen og tok spyttest. Den slo ikke ut på noenting naturlig nok siden jeg ikke har rørt rusmidler siden da. Men de sa at de leste at de hadde fått svar på blodprøven og at den viste ruspåvirkning tilsvarende litt over 0,5 i promille og at jeg kom til å høre fra politiet og få konsekvenser pga forrige spyttest og blodprøve, men det var bare forsinket. De ba meg kontakte det lokale politet for å få mer info.

Hva gjør jeg i denne saken? De lot meg jo kjøre videre forrige gang, og jeg har ikke rørt noe siden den gang… kommer jeg virkelig til å få konsekvenser for hendelsen for 3 måneder siden eller vil de bare skremme meg? Kan ikke fatte at man kan være ruspåvirket tilsvarende 0,5 i promille ettermiddagen dagen etter man har inntatt litt hasj og litt xanor… noen som har vært borti noe lignende og fått straff så lang tid etter?
Er i samme båt men fikk er lite håp da jeg leste disse to sakene fra forruge måned:

mener-flere-hundre-personer-kan-ha-blitt-uriktig-domt-for-kjoring-i-cannabisrus-

ber-politiet-legge-saker-om-ruskjoring-pa-is-inntil-hoyesterett-har-avgjort

Så er en viss sjans for at pågående saker blir utsatt til vurderingen av måten thc regnes til promille er gjennomgått. Da vil sannsynligvis grensene endre seg drastisk og det som var 0.5 før er kanskje ikke nok til å miste lappen.

Men er innstilt på at det kan gå til helvete også da får bare vente å se
Sist endret av Bluesky_; 13. september 2023 kl. 21:53.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble stoppet for tre måneder siden av politiet i spyttest-kontroll. Dagen før hadde jeg tatt xanor og røkt hasj. Testen slo ut på thc, og de kjørte meg til legevakta for blodprøve. De spurte om jeg hadde tatt noe annet, og jeg innrømte at jeg hadde tatt xanor dagen før selvom spyttesten ikke slo ut på det. De sa at det ville ta ca 3 uker å få svar på blodprøven. De sa at jeg kunne kjøre dagen etter i påvente av svar på blodprøven fordi jeg virka edruelig.

I går stoppet de samme folka meg igjen og tok spyttest. Den slo ikke ut på noenting naturlig nok siden jeg ikke har rørt rusmidler siden da. Men de sa at de leste at de hadde fått svar på blodprøven og at den viste ruspåvirkning tilsvarende litt over 0,5 i promille og at jeg kom til å høre fra politiet og få konsekvenser pga forrige spyttest og blodprøve, men det var bare forsinket. De ba meg kontakte det lokale politet for å få mer info.

Hva gjør jeg i denne saken? De lot meg jo kjøre videre forrige gang, og jeg har ikke rørt noe siden den gang… kommer jeg virkelig til å få konsekvenser for hendelsen for 3 måneder siden eller vil de bare skremme meg? Kan ikke fatte at man kan være ruspåvirket tilsvarende 0,5 i promille ettermiddagen dagen etter man har inntatt litt hasj og litt xanor… noen som har vært borti noe lignende og fått straff så lang tid etter?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært noen som helst tvil så hadde neste stopp vært rett ned til legevakten. Så vidt jeg vet kan du ikke dømmes utifra en spyttprøve, det er kun en indikator for å måtte ta en blodprøve. Jeg har blitt stoppet selv en god del ganger, selv med utslag og vært sendt rett til legevakten for en blodprøve. Det har gått lang tid siden dette og du er safe.
Nekt å ta spyttprøve _alltid_!!!!!
Tilby deg heller å ta en blodprøve, men nekt på spytt. Da må de kødde opp dagen sin og kjøre til legevakten å sitte der å glo uten å vite om det er verdt det eller ikke før om 2-3 uker. I de fleste tilfeller så slipper man unna om man ikke ser griserusa ut eller kjører som en idiot.

Det er IKKE PÅBUDT å godtta spyttprøve under trafikkontroll. Blodprøve kan de kreve, og det er det man tilbyr. Man skal IKKE mistenkeliggjøres for å bruke rettigheter man har. Og bruker man ikke de, ja så forsvinner de også.
Anonym bruker
"Sprudlende Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ble for første gang tatt i spytt-kontroll for tre måneder siden og visste ikke bedre. Da hadde jeg tatt xanor ca 18 timer før og tatt 2 mg xanor ca 18-19 timer før de dro meg med på blodpøve fordi jeg slo positivt ut på thc på spyttprøven. Jeg kan virkelig ikke tro at de kan beregne at det utgjør over 0,5 i promille dagen etter. Og at de lot
Meg få kjøre videre i påvente av svar på blodprøven må vel være en positivt faktor? Og også det at jeg slo negativt ut på alt på spytt-testen i går? Vet ikke om de vil skremme meg eller on det faktisk er fakta at jeg kan risikere å miste lappen og må ta den på nytt
Kan man nekte på spyttprøver? Kan man da også nekte på blåseprøve?
Nekter du å gi blåseprøve, vil du bli tatt med til legeundersøkelse og blodprøve. Mistenker politiet at du er påvirket av narkotiske stoffer eller medikamenter? Da vil det alltid bli tatt blodprøve.
Vis hele sitatet...
https://www.politiet.no/rad/trafikk/...tt%20blodprøve.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Kan man nekte på spyttprøver? Kan man da også nekte på blåseprøve?
Vis hele sitatet...
Blåseprøve er pålagt etter loven i tilfeldig kontroll. Spytt og blodprøve krever egentlig etter loven, mistanke. Dog taes det som de vil
Anonym bruker
"Sprudlende Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Testes det for alkohol i spyttprøven? Begge gangene jeg ble stoppa så tok de kun spyttest
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Testes det for alkohol i spyttprøven? Begge gangene jeg ble stoppa så tok de kun spyttest
Vis hele sitatet...
Nei, ikke alko såvidt jeg vet. da må du blåse. Neste gang nekter du, og tilbyr deg å bli med på blodprøve i stedet. Det er ikke påbudt og ta en spyttprøve, men blod må du gi.

Om ikke annet så blåser du en time eller to av dagen til snuten så de ikke får trakasert noen andre. Seff bare gunstig om du vet du er ren.

Ofte har de ikke tia, og du får kjøre videre. Nekt på spytt. alltid. Spør de hvorfor, si du har lest mye om feil å sånn på testene og nekter risikere å bli mistenkt for noe rus, så du foretrekker blodprøve. De kan ikke tvinge deg til en dritt om du gjør slik. Eneste muligheten de har er å enten la deg gå, eller gjøre som du vil.
Anonym bruker
"Sprudlende Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan jeg ikke like godt bare bli med på å ta spyttest så lenge jeg vet at jeg er clean? Skjønte ikke hva du mente med å blåse en time eller to av dagen så politiet ikke får trakassert noen andre..
Anonym bruker
"Sprudlende Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Måtte bare ha er minutt så skjønte jeg det, hehe, tidlig på dagen enda
Anonym bruker
"Tykk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vurderer å begynne med litt kveldsrøyk for å rett og slett bedre livskvaliteten min.
Noen som vet hvor lenge etter inntak av cannabis den vil slå ut på spyttprøve?
Altså, hvis man skal holde seg under 0,5 promille.
La oss si jeg røyker kveldens siste joint (inneholder ca 0,1g) kl 21:00 og skal være på jobb neste dag til kl 09:00.
Antar at de bruker Q-tips til å ta prøven, så kanskje det hjelper med munnskyll?
Anonym bruker
"Sprudlende Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ha en flaske med utblanda vann og hydrogenperoksid liggende i bilen. Blir du stoppa så tar du en slurk med det og gurgler. Leste det nettopp i en annen tråd. Vil forøvrig ikke oppfordre til å røyke og kjøre. Og for de fleste tror jeg neppe livskvaliteten blir bedre med å røyke hver kveld
Anonym bruker
"Tykk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ha en flaske med utblanda vann og hydrogenperoksid liggende i bilen. Blir du stoppa så tar du en slurk med det og gurgler. Leste det nettopp i en annen tråd. Vil forøvrig ikke oppfordre til å røyke og kjøre. Og for de fleste tror jeg neppe livskvaliteten blir bedre med å røyke hver kveld
Vis hele sitatet...
Har aldri kjørt i ruset tilstand (av prinsipp) så det er ingen fare der.
Cannabis er et utmerket antidepressiva (heller det en piller), så etter min erfaring så bedrer det min livskvalitet mye. Folk er forskjellige, det er vertfall sikkert. Så lenge en har kontroll over bruken og ikke lar bruken ta kontroll over en selv så går det helt fint.

Takk for tipset.