Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4592
Hei.

Oppsummert; Jeg var vikar på skole, hadde en elev i 2018. I 2021 møter jeg på henne på en dating side, hun er 18 og jeg 26. Jeg har sex med henne. Jeg har ikke hørt noe fra politiet enda, men jeg lurer på om dette er straffbart?

Hvis hun skulle ha anmeldt det ila 2021, så skulle jeg vel kanskje hørt noe? Leste bare noe angående overmaktsforhold, tillitsforhold og avhengighetsforhold.. Fra 2018-2021 har jeg glemt hennes eksistens, så ingen kontakt før 2021.
Sist endret av heisann843; 25. juli 2023 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er nok fult lov
Hvorfor skulle hun anmelde deg? Var det ikke frivillig?
Sist endret av loppetrusa; 25. juli 2023 kl. 17:15.
Trådstarter
2 0
Sitat av atom Vis innlegg
Hvorfor skulle hun anmelde deg? Var det ikke frivillig?
Vis hele sitatet...
Jo, selvsagt. Det var hun som også tok kontakt først. Vet at jeg er eldst og burde vite best.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg sliter med mye angst, og lurer på om dette er noe som hadde gitt evt. straff om hun hadde anmeldt, siden jeg hadde lærer-elev forhold tidligere.
Sist endret av heisann843; 25. juli 2023 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke ulovlig slik du har framstilt det her. Om det er noe spesielt som tilsier at hun var veldig sårbar eller særlig avhengig av deg så må vel det vurderes, men ikke pga vikarjobben din tre år tidligere.
Sitat av heisann843 Vis innlegg
Jo, selvsagt. Det var hun som også tok kontakt først. Vet at jeg er eldst og burde vite best.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg sliter med mye angst, og lurer på om dette er noe som hadde gitt evt. straff om hun hadde anmeldt, siden jeg hadde lærer-elev forhold tidligere.
Vis hele sitatet...
Ingenting å bekymre seg for slik du beskriver det.
Hm. Får en litt uggen følelse. Høres ikke helt greit ut. Som sier meg at det kan bli en sak. Du har jo åpenbart vært i et overmaktsforhold her. Spesielt siden hun var og er såppas ung.
Lol nei bønnemann1. Hadde han gjort det når han var vikaren hennes så hadde det sett anderledes ut. At hun er 18 spiller ingen rolle heller.

Eneste som er faren her er at du kan få senebetennelse av alle high fivesene du får av kompisene dine lol
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Hm. Får en litt uggen følelse. Høres ikke helt greit ut. Som sier meg at det kan bli en sak. Du har jo åpenbart vært i et overmaktsforhold her. Spesielt siden hun var og er såppas ung.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys. 3 år senere og jobber ikke som hennes lærer lenger. Kan da umulig være ulovlig.
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Hm. Får en litt uggen følelse. Høres ikke helt greit ut. Som sier meg at det kan bli en sak. Du har jo åpenbart vært i et overmaktsforhold her. Spesielt siden hun var og er såppas ung.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Det er ingenting som tilsier et overmaktsforhold fordi han var vikar for klassen hennes for flere år siden. Det hadde ikke vært automatisk ulovlig om var psykologen hennes engang, men da kunne vi diskutert om det kunne være i en gråsone.
Jo hadde han vært psykologen hennes hadde det vært ulovlig selv i ettertid, men i dette tilfelle er det ikke noe problem.
Myndig dame.
Kun en incel vil prøve å bruke det at hun er ung mot deg.

Også jente som ikke er myndig får uggen smak i munnen av slike holdninger.
Sist endret av DigDug; 26. juli 2023 kl. 01:44.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Jo hadde han vært psykologen hennes hadde det vært ulovlig selv i ettertid, men i dette tilfelle er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er helt entydige regler på det, men i de fleste tilfeller ville det nok i det minste blitt en advarsel om ikke autorisasjonen hadde røket. Men det er jo ikke dermed sagt at det er straffbart etter straffeloven, og autorisasjon er ikke relevant i dette tilfellet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror ikke det er helt entydige regler på det, men i de fleste tilfeller ville det nok i det minste blitt en advarsel om ikke autorisasjonen hadde røket. Men det er jo ikke dermed sagt at det er straffbart etter straffeloven, og autorisasjon er ikke relevant i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Jo det er ulovlig og kan straffes med fengsel.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Jo det er ulovlig og kan straffes med fengsel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor, kilde?
Fordi en pasient gjerne bretter ut sine innerste tanker til en psykolog. Dette medfører at man får et skjevt maktforhold. Psykologen vet alt mulig om sin pasient, mens det er motsatt andre veien.

Her er et eksempel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ex-med-pasient
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Fordi en pasient gjerne bretter ut sine innerste tanker til en psykolog. Dette medfører at man får et skjevt maktforhold. Psykologen vet alt mulig om sin pasient, mens det er motsatt andre veien.

Her er et eksempel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ex-med-pasient
Vis hele sitatet...
Men der er det jo noen som går i behandling og ikke etter behandling er avsluttet.
Behandlingen begynte høsten 2012. Et halvt år senere begynte seksuelle fantasier å bli en del av samtalene i behandlingsrommet. Psykologen og pasienten avtalte et seksuelt møte våren 2013.
Behandlingen fortsatte frem til 2016 og ble forsøkt gjenopptatt av psykologen i 2018, noe kvinnen ikke ønsket.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Fordi en pasient gjerne bretter ut sine innerste tanker til en psykolog. Dette medfører at man får et skjevt maktforhold. Psykologen vet alt mulig om sin pasient, mens det er motsatt andre veien.

Her er et eksempel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ex-med-pasient
Vis hele sitatet...
Han var verken psykolog eller lærer, han var en vikar på en skole.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Men der er det jo noen som går i behandling og ikke etter behandling er avsluttet.
Behandlingen begynte høsten 2012. Et halvt år senere begynte seksuelle fantasier å bli en del av samtalene i behandlingsrommet. Psykologen og pasienten avtalte et seksuelt møte våren 2013.
Behandlingen fortsatte frem til 2016 og ble forsøkt gjenopptatt av psykologen i 2018, noe kvinnen ikke ønsket.
Vis hele sitatet...
Dette makt overtaket forsvinner jo ikke i det behandlingen opphører.
Det går ut på om psykologen utnytter den posisjonen han har fått ved å behandle sin pasient eller ikke. Om personen fortsatt går i behandling eller ikke er sånn sett likegyldig. Har det gått 5 år og de treffes ved en tilfeldighet og finner tonen så kan man kanskje komme seg utenom, men ansvaret ligger på psykologen og man skal være vedig forsiktig. Husk at man gjerne kjenner til de aller største svakhetene og sånn sett enkelt kan manipulere til å få det som en selv vil.

Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Han var verken psykolog eller lærer, han var en vikar på en skole.
Vis hele sitatet...
No shit
Sist endret av Lykkeleeten; 26. juli 2023 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Dette makt overtaket forsvinner jo ikke i det behandlingen opphører.
Det går ut på om psykologen utnytter den posisjonen han har fått ved å behandle sin pasient eller ikke. Om personen fortsatt går i behandling eller ikke er sånn sett likegyldig.
Vis hele sitatet...
Joda, men har ikke sett noen bli tatt for det enda?
Det er jo naturlig at de fleste tilfellene skjer mens behandling pågår. Bare fordi du ikke har sett det betyr ikke at det ikke kan være straffbart.
Som sagt så har man fortsatt tilegnet seg masse informasjon om den andre personen man ikke ville hatt under normale forhold. Men såklart hver enkelt sak blir jo behandlet individuelt.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Det er jo naturlig at de fleste tilfellene skjer mens behandling pågår. Bare fordi du ikke har sett det betyr ikke at det ikke kan være straffbart.
Som sagt så har man fortsatt tilegnet seg masse informasjon om den andre personen man ikke ville hatt under normale forhold. Men såklart hver enkelt sak blir jo behandlet individuelt.
Vis hele sitatet...
Her kan vell være et eksempel men det skjedde rett etterpå men starta sikkert mens vedkommende var i behandling.
Ja og de innledet jo faktisk et forhold. Det er såklart skjerpende hvis en psykolog bevisst har brukt sin maktposisjon til å få sex f.eks.
Hei, kjenner til en sak kor en lærer hadde sex med tidligere elev, selvfølgelig samtykke fra begge parter. Konklusjonen i den saken var at det ikke var ulovlig. Du har derfor ikke noe å uroe deg for.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Fordi en pasient gjerne bretter ut sine innerste tanker til en psykolog. Dette medfører at man får et skjevt maktforhold. Psykologen vet alt mulig om sin pasient, mens det er motsatt andre veien.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste vil være enig i at dette er et minefelt man bør styre langt unna, og i de aller fleste tilfeller vil være ugreit selv om klientforholdet et avsluttet, og ofte (men ikke automatisk) vil det i det minste gå ut over autorisasjonen til å praktisere i yrket. Men jeg tror altså ikke at det kategorisk er straffbart, selv om det selvsagt kan være det, alt etter omstendighetene. Nettopp derfor valgte jeg det som eksempel, fordi det åpenbart er en mye mer problematisk situasjon, for å sette ts sin situasjon i perspektiv.
Sist endret av *pi; 26. juli 2023 kl. 17:43.
BRAND ∞ STRONG
I England har de (har hatt) en høyere seksuell lavalder (18 år) så vidt jeg husker i tilfeller der den ene er i en maktposisjon som f.eks en lærer en lege eller en psykolog. En lærer vil kunne bli straffet for å ha sex med en elev som er over den ordinære lavalderen (16 år), men yngre en 18.
Sist endret av vindaloo; 26. juli 2023 kl. 19:02.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I England har de (har hatt) en høyere seksuell lavalder (18 år) så vidt jeg husker i tilfeller der den ene er i en maktposisjon som f.eks en lærer en lege eller en psykolog. En lærer vil kunne bli straffet for å ha sex med en elev som er over den ordinære lavalderen (16 år), men yngre en 18.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som sier det er ulovlig så lenge eleven er over seksuelle lavalderen. Men læreren kan få reaksjoner fra arbeidsplassen, tiltak eller miste jobben.

Den seksuelle lavalderen i U.K. har aldri vært høyere enn 16 (den var såvidt opp til 17 år en liten periode, men ble reversert)

De hadde en separat en for homofile som starta på 21 når de fjernet lovene mot homofili, og så ble den etterhvert tatt ned til 16 den også.

seksuell lavalder i UK
Sist endret av Expialidocious; 26. juli 2023 kl. 19:15.
Neste gang kan du kanskje vurdere å benytte deg av eskortetjenester heller? Dyrt, dystert, men effektivt. Bedre enn å ligge med jenter som gir deg nerver flere år etterpå. Er sikkert jævlig å gå rundt å være redd for å bli anmeldt for voldtekt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I England har de (har hatt) en høyere seksuell lavalder (18 år) så vidt jeg husker i tilfeller der den ene er i en maktposisjon som f.eks en lærer en lege eller en psykolog. En lærer vil kunne bli straffet for å ha sex med en elev som er over den ordinære lavalderen (16 år), men yngre en 18.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke en elev, men en tidligere elev. Big diff. Han var også bare vikar, så det er grunn til å tro at han ikke akkurat var noen farsfigur. Ingen grunn til å skremme fyren når han sier han har angst for dette.
Du skriver at det er 2 år mellom vikarlærer-elev forhold, og da dere møttes var hun 18-19 år. Du nevner også at dere ikke har hatt noe kontakt i mellomtiden. Skjønner ikke hvorfor du stresser med dette? Vi er i slutten av juli i 2023, hadde hun villet deg vondt, hadde du hørt noe innen nå. Vet ikke om flere inne her støtter denne.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er jo ikke en elev, men en tidligere elev. Big diff. Han var også bare vikar, så det er grunn til å tro at han ikke akkurat var noen farsfigur. Ingen grunn til å skremme fyren når han sier han har angst for dette.
Vis hele sitatet...
Var ikke for å skremme eller noen direkte sammenligning for det TS har gjort er ikke straffbart, jenta var myndig og han ikke sjokkerende mye eldre, men jeg fikk inntrykk av at diskusjonen her hadde dreid mer mot den type forhold (ujevn maktbalanse/ tillits forhold) generelt ikke han spesielt.

Jeg tviler ikke på Expialidocious, men er temmelig sikker på at jeg har sett et program/dokumentar for noen år siden som bla. omhandlet den lovgivningen jeg nevner, men den handlet antagelig om et forslag til den loven, og ikke om en faktisk lov slik jeg husket det.
Sist endret av vindaloo; 26. juli 2023 kl. 21:08.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Neste gang kan du kanskje vurdere å benytte deg av eskortetjenester heller? Dyrt, dystert, men effektivt. Bedre enn å ligge med jenter som gir deg nerver flere år etterpå. Er sikkert jævlig å gå rundt å være redd for å bli anmeldt for voldtekt.
Vis hele sitatet...
Tror sjansen for å bli anmeldt er hakket større når du faktisk gjør noe ulovlig.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det er ingenting som sier det er ulovlig så lenge eleven er over seksuelle lavalderen. Men læreren kan få reaksjoner fra arbeidsplassen, tiltak eller miste jobben.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan det godt være all den tid det er en veldig asymmetrisk relasjon. Stor aldersforskjell kan forsterke det selv om eleven er over 16. Det er selvsagt annerledes flere år etter at elev-/lærerforholdet et avsluttet.
Sist endret av *pi; 26. juli 2023 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av heisann843 Vis innlegg
Hei.

Oppsummert; Jeg var vikar på skole, hadde en elev i 2018. I 2021 møter jeg på henne på en dating side, hun er 18 og jeg 26. Jeg har sex med henne. Jeg har ikke hørt noe fra politiet enda, men jeg lurer på om dette er straffbart?

Hvis hun skulle ha anmeldt det ila 2021, så skulle jeg vel kanskje hørt noe? Leste bare noe angående overmaktsforhold, tillitsforhold og avhengighetsforhold.. Fra 2018-2021 har jeg glemt hennes eksistens, så ingen kontakt før 2021.
Vis hele sitatet...
Til neste gang hadde jeg sjekket ut om sexen du skal utføre er lovlig, og gjerne før du faktisk har hatt sexen.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Til neste gang hadde jeg sjekket ut om sexen du skal utføre er lovlig, og gjerne før du faktisk har hatt sexen.
Vis hele sitatet...
"Bare vent litt Turid, jeg skal sjekke om jeg har lov å ligge med deg"

Fra spøk til revolver. Her er det ingen ting å være redd for. Du er ikke vikar for denne jenta nå. Det er 3 år siden du hadde noe form for kontakt med henne. Hun treffer deg på en dating side/app tilfeldig og velger å ta kontakt med deg. Hadde jeg vert deg så hadde jeg glatt fortsatt kontakten om forutsetningene var der