Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4129
Jeg trenger deres hjelp! Jeg jobber som servitør på fulltid, og nå skal jeg få delta i et barkurset gjennom jobben, med 3 andre fulltidsansatte. En av de som er deltidsansatt har blittpissed over dette og mener det er diskriminering og henviste til

"§ 13-1. Forbud mot diskriminering
(1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon eller alder er forbudt.
(2) Trakassering og instruks om å diskriminere personer av grunner nevnt i første ledd anses som diskriminering.
(3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende ved diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.
(4) Ved diskriminering på grunn av kjønn gjelder likestillingsloven.
(5) Ved diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn gjelder diskrimineringsloven om etnisitet.
(6) Ved diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne gjelder diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
(7) Ved diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk gjelder diskrimineringsloven om seksuell orientering.
0 Endret ved lover 20 juni 2008 nr. 42 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 20 juni 2008 nr. 631), 21 juni 2013 nr. 61 (ikr. 1 jan 2014 iflg. res. 21 juni 2013 nr. 707).


§ 13-2.Hva kapitlet omfatter
(1) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder alle sider ved arbeidsforholdet, herunder:
a) utlysning av stilling, ansettelse, omplassering og forfremmelse,
b) opplæring og annen kompetanseutvikling,
c) lønns- og arbeidsvilkår,
d) opphør.
(2) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende for arbeidsgivers valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere.
(3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende for innmelding i og deltakelse i en arbeidstaker-, arbeidsgiver- eller yrkesorganisasjon. Dette gjelder også for fordeler som slike organisasjoner gir sine medlemmer.
(4) Bestemmelsene i dette kapittel får ikke anvendelse ved forskjellsbehandling som skyldes medlemskap i arbeidstakerorganisasjon for så vidt gjelder lønns- og arbeidsvilkår i tariffavtaler."

Jeg er ingen kløpper innenfor juss, men det er helt sikkert noen av dere. Noen som kan hjelpe meg med om det arbeidsgiver gjør er lovlig eller ikke? Jeg skjønner jo at han prioriterer kurs på de som jobber mye, sånt koster jo penger.

Takk på forhånd!
Han er sur fordi han ikke ble tilbudt å være med på kurset? Ut fra egen erfaring er det ikke uvanlig at kun fastansatte blir sendt på kurs, dog det varierer veldig alt ettersom hvilke kurs det er og kostnaden på disse. Har kollegaen din snakket med sjefen om dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Merk at det er lovleg å diskriminere på grunnlag av kunnskaper, interesse, stillingsbrøk, favorittbrus, om ein går med lausbart på jobb også viare. Kva kategori er det han hevdar han er diskriminert etter? Det er avgjerande at det er ein av dei konkrete opplista kategoriane.

Viare er du rimelig avhengig av at arbeidsgiver er dum og, eller at saka er veldig opplagt. Det er ikkje veldig krevjande om saka er aldri så lite kompleks å koke saman ein veldig sakleg grunn for kvifor ei gruppe tilsette fekk noko, og andre ikkje. At vedkommande har deltidsstilling, og dei som har fått kurset har fulltidsstilling er åpenbart ein sakleg grunn - det er naturleg at arbeidsgiver invisterer meir på å gje dei som er fulltidstilsette kompetanse. Om arbeidsgjevar ikkje er heilt evneveik har ikkje fyren engang ei sak.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Nevo Vis innlegg
Jeg trenger deres hjelp! Jeg jobber som servitør på fulltid, og nå skal jeg få delta i et barkurset gjennom jobben, med 3 andre fulltidsansatte. En av de som er deltidsansatt har blittpissed over dette og mener det er diskriminering og henviste til
Vis hele sitatet...
I mitt nåværende jobb ble jeg bedt om å delta på et kurs som jeg måtte dekke selv i tillegg fikk jeg ikke betalt for 3arbeidsdager.
Kostet meg flere tusen på en uke dette
Det er jo ikke diskriminering å la en fulltidsansatt få et kurs forså å ikke gi det til en deltidsansatt, er du fulltidsansatt har du gjerne andre rettigheter og krav enn om du er deltidsansatt, du jobber mer og har gjerne et mye større ansvar.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Han har sikkert lest foelgende og tolket det dithen at det er diskriminering aa forskjellsebehandle paa stillingstype:
(3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende ved diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.
Vis hele sitatet...
Det loven derimot sier her er at diskrimineringstypene som listes opp i de paafoelgende leddende gjelder uansett stillingstype.