Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3838
Hei,
jeg har et spørsmål om fotobokser, beklager om dette er gal del av forumet. Jeg lurer på om enkelte tunneler har fotobokser som det ikke blir varslet om på forhånd, og som heller ikke flasher når de tar et bilde? Jeg så nemlig et par slike hvite markeringslinjer i en tunnel en noen ganger ser på asfalten nær der selve boksen står, men jeg la ikke merke til noen fotoboks. Hvis dette ikke var en fotoboks, hva i alle dager er disse hvite linjene i asfalten for noe? Jeg kan nevne at det var noe annet utstyr i tunnelen rundt der disse strekene var, noe nødutstyr/telefon muligens. Altså bare for å presisere, med hvite streker mener jeg streker som går på tvers av veien og ikke langs den.
det er lovpålagt å sette opp skilt før fotoboks, så nei
Det er en del tunneler som har strekningsmåling. De blinker bare med et lite rødt lys, og blinker hver gang. De er alltid merket i forkant.

Slike markeringsstreker man har foran fotobokser brukes så vidt meg bekjent ikke til noe annet enn fotobokser. Det kan selvsagt også være at det har vært fotoboks på den aktuelle strekningen tidligere som nå er tatt bort.
Det var antagligvis for å telle antall biler som passerer på en gitt strekning i døgnet. Da vil man se slike hvite striper i veibanen.
Ridder av 1. klasse
Takket være datatilsynet, er det som sagt lovpålagt å sette opp skilt før fotobokser! Dersom du blir tatt i en fotoboks, som ikke er skiltet på forhånd, er målingen ugyldig!
Trådstarter
4 0
Litt mer informasjon er kanskje nyttig: Det var noen slike streker, så et godt stykke lenger fremme var det varsel om at nå kommer fotoboksen (samme tunnel), så kom slike streker på nytt igjen, og så selve boksen.
Man må passe på,de "nye" fotoboksene ser ut som et slags strømskap.
Slik som dette.
Trådstarter
4 0
Hvis dette var gjennomsnittsmåling, skal det ikke opplyses om dette FØR de begynner målingen? Og, er det noe krav om blits, eller kan de bruke kamera som bare tar det hele i det stille og infrarødt, selv når de "tar" en som har kjørt for fort?
Sitat av freak241 Vis innlegg
Hvis dette var gjennomsnittsmåling, skal det ikke opplyses om dette FØR de begynner målingen? Og, er det noe krav om blits, eller kan de bruke kamera som bare tar det hele i det stille og infrarødt, selv når de "tar" en som har kjørt for fort?
Vis hele sitatet...
De boksene som måler gjennomsnitt bruker ikke blits, de tar jo bilde av alle bilene, ville vært håpløst om de skulle blinke kraftig på alle.

Blits er uansett ikke et krav, men en praktisk løsning på eldre fotobokser.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
det er lovpålagt å sette opp skilt før fotoboks, så nei
Vis hele sitatet...
Kan du vise noen kilder til dette?
Jeg forstår ikke hvorfor det skal være lovpålagt å sette opp et skilt først.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Kan du vise noen kilder til dette?
Jeg forstår ikke hvorfor det skal være lovpålagt å sette opp et skilt først.
Vis hele sitatet...

Varslingen av fotoboksene langs veiene er problematisk i forhold til lovens krav. Det som skal varsles, er at det foregår fjernsynsovervåkning, altså hvor bilføreren og eventuelle passasjerer kan bli fotografert. I stedet varsles at det foregår automatisk trafikkovervåking. Men det er det hverken nødvendig eller tilstrekkelig å gi beskjed om. Det som må formidles på skiltene er at det anvendes automatisk kamera som ledd i kontrollen, og de bør ha med symbolet av et kamera. Utlendinger som ikke forstår norsk, har også krav på varsel. Dessuten er skiltene satt opp på en slik måte at de ikke er egnet til å varsle det sted der overvåkingen foregår. Skiltene må, for å oppfylle lovens krav, stå i nærheten av fotoboksen, og det bør stå på skiltet at stedet der overvåkingen foregår er for eksempel om 300 meter. Skilt som er satt opp flere kilometer før kameraet, tilfredsstiller ikke lovens krav. Det samme gjelder skilt som varsler om at det er automatisk trafikkovervåking i en bestemt by. Videre må det være et skilt for hver fotoboks.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=385390
Sitat av Oleee Vis innlegg
Skiltene må, for å oppfylle lovens krav, stå i nærheten av fotoboksen, og det bør stå på skiltet at stedet der overvåkingen foregår er for eksempel om 300 meter. Skilt som er satt opp flere kilometer før kameraet, tilfredsstiller ikke lovens krav. Det samme gjelder skilt som varsler om at det er automatisk trafikkovervåking i en bestemt by. Videre må det være et skilt for hver fotoboks.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=385390
Vis hele sitatet...
Fotoboksen i Operatunnellen i Oslo er skiltet før tunnellen starter og fotoboksen er plassert et godt stykke etter det. Hva er grensen for hvor stor avstanden kan være? Mulig det står i linken din, men er på mobil i utlandet