Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 8790
Meg og en kammerat hadde en teori: Universet er kule formet å ikke kube formet, å har derfor ikke kanter. Universet er et av flere tusen atomer på en annen planet, og dens planet univers er også et atom som er på en annen planet igjen, å slik bare fortsetter det og fortsetter det. Siden det går i uendligheten vil jeg også si at man ikke kan gjøre forskjell på stor og liten, i å med at det aldri stopper.
Sist endret av twisted shroom; 8. desember 2007 kl. 17:26.
idiotisk tanke, pleier å drømme om dette når jeg tripper.. Tenk deg at solsystemet er en "celle" eller et elektron i et større atom på en større skapning. At vår eksistens kun finnes så lenge denne skapningen finnes. Kanskje det er en idiotisk tanke, men hva faen tenker cellene i kroppen vår? (ikke det at det er bevist at de kan tenke men du veit aldri)

Men kan det være helt usannsynelig at alle solsystemene er bygget opp som atomer som former noe annet? Noe som vokser (siden det er bevist at unniverset vokser) og noe som tilfører energi til de forskjellige "cellene"

Vel dette er en av de mange spørsmålene jeg regner med å få svar på først når jeg ligger 7fot under, så fram til da lar jeg tankene løpe..

(skal sies at jeg kun tror på denne teorien når jeg er full eller annet:P)
fin teori du har der BuzzR, vi har jo for eksempel melekeveien som er en stor samling av stjerner. Det må være en grunn til at disse har samlet seg så tett. Men dette tror jeg har mer at det tyngekraft som påvirker det. Det kan også være at melkeveien ble laget av en gigantisk big bang og at det er derfor de ligger så tett og ikke er spredt jevnt utover. (alt er en mulighet)
NFFs husbedreviter
Sitat av disaster master
Det kan også være at melkeveien ble laget av en gigantisk big bang og at det er derfor de ligger så tett og ikke er spredt jevnt utover. (alt er en mulighet)
Vis hele sitatet...
Hadde du lest de andre postene hadde du lest det at et Big Bang ikke får ting til å holde sammen i et avgrenset rom, pga den enorme kraften fra et Big Bang og ingen motkraft ville nok rommet mellom stjernene i melkeveien ha økt hele tiden, ikke forblitt den samme (men, jeg vet ikke om kanskje rommet mellopm stjernene øker litt og litt, men virker ikke sånn)
Sist endret av Dsverre; 8. desember 2007 kl. 19:08.
Vil bare minne dere om The Hubble Deep Field.
Det lengste inn i universet vi har sett med teloskop til nå.. På en liten prikk med svart av det vi ser på himmelen om natta, kunne teloskopet oppdage tusenvis av galakser, hver eneste med opptill en million million stjerner i hver. http://www.spacedaily.com/images/hub...-desk-1024.jpg

Å fast bestemt tro at vi er alene i universet etter å ha sett det fotografiet vil være intet mer enn ignorant dumskap.

Med andre ord, det vi vet egentlig om universet, er egentlig ... svært lite. Se for dere vegger og systemer med milliardervis av disse galaksene, som igjen muligens former en byggesten i noe enda større igjen, som, hvem vet, har en bevissthet!

Noen andre som har tenkt på hvor slående likheter det er mellom stjernetegn på himmelen og molekylstrukturer ?
Sist endret av Chikara; 8. desember 2007 kl. 20:24.
Man MÅ jo ikke være fysiker for å kunne uttale seg om universet, Vidarlo!
Holder med å se på for mye discovery/national geographic
har ikke lest alle postene her, men har lest 3 ganske vanlige teorier på hvordan alt vil ende...
det ene er at farten som universet nå beveger seg i, vil tilsutt avta, og trekke seg sammen igjen. til å da bli et nytt big bang... "the big crunch"

en annen er at, som forskerne har fastslått, at universetsfart på utvidelsen, blir bare større og større, og tilslutt vil denne farten være så stor at alt i universet bare blir revet i filler,, inkludert små atomer...
"the big rip"

den siste, er at siden som andre har sagt her, at det er utrolig mye plas der det ikke er noe, og at galaksene vil tilslutt komme så langt fra hverandre at det blir for kaldt til at noe kan oppstå.. dermed fryser alt.. "the big freeze"

det siste synes jeg høres ganske merkelig ut, men de 2 andre har et godt poeng.

det at universet tilslutt trekker seg sammen igjen, og vi vil få et nytt big bang, kan gi en teori om at "alt" er evig, dermed kan det hende at kosmos, har pågått i uendelig tid.. mye mer enn noen få milliarder år.

som noen sa her også, at det er flere univers.. det kan også virke sansynlig, med tanke på at big bang kan være noe som foregår hele tiden...

som vi alle vet: månen går rundt jorda, som går rundt sola... dvs et solsystem.. sola går deretter rundt i bane i galaksen.. som igjen har "måner. satelitter" som går rundt seg igjen.. dvs små galakser med mindre mengder stjerner,, 30-50 mrd stjerner.. så dermed kan man sammenligne melkeveien med sola...

hva vet vi da, om ikke universet kretser rundt et større univers igjen?

jeg la for kort tid ut en utube film, der endel av størrelsen er forklart, som jeg skrev der, at om du ser på et lite punkt på himmelen, der det er helt svart, og ser 78 mrd lysår bortover.. ser du et litebilde, bestående av 10 000 galakser... og hva er bortenfor det?? det ser ikke akkurat tomtut der.. (hubble deep field)

http://www.youtube.com/watch?v=q7fJhLYTjEM

skjekk den ut.
Hadde du lest de andre postene hadde du lest det at et Big Bang ikke får ting til å holde sammen i et avgrenset rom, pga den enorme kraften fra et Big Bang og ingen motkraft ville nok rommet mellom stjernene i melkeveien ha økt hele tiden, ikke forblitt den samme (men, jeg vet ikke om kanskje rommet mellopm stjernene øker litt og litt, men virker ikke sånn)
Vis hele sitatet...
Mente at hele melkeveien kan ha blitt laget av et stort bigbang. Det hadde gjort at de hadde hvert relativt nærme hverandre. Energien må jo forsvinne etterhvert. Defor kan det være at alle galaksene i univærset er laget av noe slag stort big bang, hvis du skjønner hva jeg mener. (Det er litt vanskelig å forklare!)
Sist endret av disaster master; 8. desember 2007 kl. 21:18.
Sitat av disaster master
Mente at hele melkeveien kan ha blitt laget av et stort bigbang. Det hadde gjort at de hadde hvert relativt nærme hverandre. Energien må jo forsvinne etterhvert. Defor kan det være at alle galaksene i univærset er laget av noe slag stort big bang, hvis du skjønner hva jeg mener. (Det er litt vanskelig å forklare!)
Vis hele sitatet...

melkeveien oppstod ved at gasser samlet seg rundt et magnetfelt/gravitasjonsfelt, og tilslutt ble stjerner dannet av denne gassen/nebula
som jeg også sa, dette kan sammenlignes med solsystemt, der det samme skjedde, gass samlet seg rundt gravitasjonen, og restene ble til planeter...
Dere er alle sammen på villspor. Vitenskap er bare teorier, med mangel på beviser. Det sier seg selv at hele universet er et resultat av ID. Vi har ikke kapasitet til å forstå.

@ OP: Hva faen mener du med "en tvist" på papiret? Det er ca. sykt mange måter å "tviste" det på, derfor vil jeg du skal forklare det bedre, uten at jeg skal trenge å tenke i over 2 sekunder.
Sitat av DryYouTear
Dere er alle sammen på villspor. Vitenskap er bare teorier, med mangel på beviser. Det sier seg selv at hele universet er et resultat av ID. Vi har ikke kapasitet til å forstå.
Vis hele sitatet...
Du har ikke peiling på vitenskap og har åpenbart ikke autoritet til å uttale deg såpass bastant. Pell deg ut av tråden før jeg banner deg for et idiotisk forsøk på å avspore tråden til en religionsdiskusjon.
Sitat av Chikara
Noen andre som har tenkt på hvor slående likheter det er mellom stjernetegn på himmelen og molekylstrukturer ?
Vis hele sitatet...
Må si at jeg ser absolutt ingen likhet.

At atomer kan være galakser og omvendt er en ganske interessant tanke, men ikke noe mer. Jeg har ærlig talt null tro at den idéen har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Ingen ting i fysikken som skulle tilsi det. Anyway: "Simpsons did it":
http://youtube.com/watch?v=broQIiBDchQ&feature=related
Sitat av DryYouTear
Dere er alle sammen på villspor. Vitenskap er bare teorier, med mangel på beviser. Det sier seg selv at hele universet er et resultat av ID. Vi har ikke kapasitet til å forstå.

@ OP: Hva faen mener du med "en tvist" på papiret? Det er ca. sykt mange måter å "tviste" det på, derfor vil jeg du skal forklare det bedre, uten at jeg skal trenge å tenke i over 2 sekunder.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at man ikke har noen beviser i det hele tatt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Archj
Du mener altså at man ikke har noen beviser i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Han har ikkje forstått at teori innen vitenskapen er så nært opptil bevis som det går an å komme. Tyngdekrafta er fortsatt ein teori, men eg trur ikkje du finn så jævlig mange, religiøse fanatikarar eller fysikarar, som faktisk tviler på at den er høgst reell. Men vitskapen omtaler det som teori. Evolusjonslære og big bang er på samme viset: det er rimelig klart at det foregår, og når det gjeld evolusjon kjenner vi alle detaljar om prinsippet. Når det gjeld big bang kjenner vi ei skisse, men vi har ikkje klarlagt alle detaljar endå. Men det kjem nok
Skyfex: Poenget jeg ville få frem var bare ett eksempel på hvor små og ubetydelige vi er i det hele bildet. Uansett hva fysikken sier, så vi har fremdeles null peiling på hvor svært og jævlig dette universet egentlig er.

Når jeg ser på bilder som Hubble Deep Field , og danner ett bilde i hodet mitt, av murer og rader og klynger av millionervis av galakser, med der igjen millioner millionervis av stjerner i hver av dem, så kan jeg ikke unngå tanken om at dette er med på å bygge opp noe som igjen er større, som vi ikke kan sanse, fordi vi er så ekstremt .. vel.. små.

Ser ingen grunn til at dette ikke skulle være en seriøs teori, dere som går 100% etter boka her må gjerne forsøke å motbevise den
<spøk>
Hehe, om jorden fungerer som ett elektron i ett slags giga-atom hadde det vært veldig morrsomt. Tenk om solsystemet plutselig eksiterte slik at jorden kom på nivå med mars ett lite sekund?
</spøk>
Sitat av Chikara
Skyfex: Poenget jeg ville få frem var bare ett eksempel på hvor små og ubetydelige vi er i det hele bildet. Uansett hva fysikken sier, så vi har fremdeles null peiling på hvor svært og jævlig dette universet egentlig er.

Når jeg ser på bilder som Hubble Deep Field , og danner ett bilde i hodet mitt, av murer og rader og klynger av millionervis av galakser, med der igjen millioner millionervis av stjerner i hver av dem, så kan jeg ikke unngå tanken om at dette er med på å bygge opp noe som igjen er større, som vi ikke kan sanse, fordi vi er så ekstremt .. vel.. små.

Ser ingen grunn til at dette ikke skulle være en seriøs teori, dere som går 100% etter boka her må gjerne forsøke å motbevise den
Vis hele sitatet...
Vel sånn sett så er du jo inne på noe. Det er jo alvorlige teorier som går ut på at vårt univers bare er en "brane" (fra membrane) i et større rom med mange andre braner av forskjellige dimensjoner (selv om det sies at braner større enn 7 dimensjoner er veldig kortlevde). Det er mulig big-bang var en form for kollisjon mellom vårt univers og en annen brane, og det er fortsatt mulig vi kan se effektene av nabobraner i form av skalarfelt (et type felt som kan forklare ekpansjonen av universet etter big-bang). Tatt fritt fra hodet, men du kan lese om det i en artikkel i Novemberutgaven av Scientific American.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av BuzzR
idiotisk tanke, pleier å drømme om dette når jeg tripper.. Tenk deg at solsystemet er en "celle" eller et elektron i et større atom på en større skapning. At vår eksistens kun finnes så lenge denne skapningen finnes. Kanskje det er en idiotisk tanke, men hva faen tenker cellene i kroppen vår? (ikke det at det er bevist at de kan tenke men du veit aldri)

Men kan det være helt usannsynelig at alle solsystemene er bygget opp som atomer som former noe annet? Noe som vokser (siden det er bevist at unniverset vokser) og noe som tilfører energi til de forskjellige "cellene"

Vel dette er en av de mange spørsmålene jeg regner med å få svar på først når jeg ligger 7fot under, så fram til da lar jeg tankene løpe..

(skal sies at jeg kun tror på denne teorien når jeg er full eller annet:P)
Vis hele sitatet...
har vært der jeg også, altså, tenkt at hvis jeg zoomer inn i et atom, så vil jeg finne galakser, solsystem og planeter og sånt noe
Fra Wikipedia:
Atomære og subatomære partikler kan ikke sees som distinkt avgrensede fysiske objekter, men som en romlig fordeling som angir sannsynligheten for partikkelens energi, utstrekning og posisjon til forskjellig tid.
Vis hele sitatet...