Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 924
Heisann.

En kompis mistet førekortet sitt pga han var dum å fyllekjørte på scooter. Dette er nå 31 dager siden men han har enda ikke hørt noe fra Politiet. Er det ikke noen lover eller regler som sier når en straff må settes for at den skal være gyldig?

Jeg ønsker ingen moralprekener for det han har gjort. Han vet det er dumt og vi ønsker kun svar på det ovenfor.
Ting tar tid i Norge. Han får nok en reaksjon etterhvert.
Det kommer nok til å ta noen mnd før rettsak, så får han dommen.
jeg husker da jeg kræsja uten lappen, jeg fikk ikke noe fordi politiet brukte for langt tid til å behandle saken
Men er det noen regler som sier hvor lang tid politiet har på seg for å behandle en førekort sak?
jeg har hørt at det er 1 mnd
Det kommer litt an på om "kompisen" samtykket i førerkortbeslag eller ikke. Hvis han ikke samtykket skal førerkortbeslaget godkjennes av en dommer innen tre uker. Det gjør han alltid, dvs han gir politiet en ti-tolv måneder til å etterforske saken. Hvis det går mer enn tre uker har han krav på å få det tilbake frem til en dommer har godkjent beslaget
Hvis "kompisen" din samtykket er det bare å vente på rettsak uten førerkort.

Tar forbehold om nye regler.