Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1893
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Håper noen har noen råd/ erfaringer ang benzo bruk/ misbruk.
Har slitt med rus siden 15 år gammel, prøvd mye forskjellig, men etter langtidsopphold når jeg var 30, har jeg egentlig vært så å si rusfri, utenom ett par sprekker. Er nå 40.
Går på antabus, så alkohol er ikke aktuelt, men har pådratt meg en liten benzo avhengighet siste året. Er ikke snakk om de største dosene, ca 60-100 mg sobril / 15-30 mg valium hver dag/ annenhver dag, med 3 dagers opphold en sjeldent gang.
( dosene har økt siste halvåret)
Saken er nå at hver gang jeg skal trappe ned, klarer jeg det ikke.
Er rett og slett redd for kramper/ anfall.
Hva tenker dere som har vært gjennom dette, kan jeg slutte cold turkey? Har ikke tilgang på så mye lenger, og vil ikke legges inn på nytt, er 10 år siden sist. vil klare dette selv.
Uff, at man kan være så dum Sliter med mye angst som grunnlidelse.
Takker for gode råd!
Jeg ville snakket med legen. Si at du vil ha hjelp med nedtrapping sånn at dere kan legge en plan som går ann å gjennomføre. Går ikke det ville jeg søkt meg inn på avrusningsenhet og fått hjelp til nedtrapping der.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar.
Problemet er at jeg har fått resept til bruk i terapeutiske doser, men har kjøpt illegalt utenom,
og er veldig fornøyd med legen, så kjenner litt på at jeg har brutt tilliten mellom oss.
Vet at legen ikke dømmer meg, men er så utrolig flau, da han har hjulpet meg masse opp gjennom åra.
Hvis jeg velger å gå utenom legen først, å prøve det, hvordan tenker dere en nedtrappingsplan ville sett ut ift bruken jeg
nevnte?vet det blir kjipe dager, det går greit. Eneste jeg er redd er kramper/ anfall.
Ville gjort det over 4-6 uker med tanke på hvor lenge du har brukt det. Selv måtte jeg gjøre det over mye lengre tid, men hadde stått på sterkere typer benzo, større doser og over flere år. Du starter med det du bruker idag og så trapoer du ned en halv tablett om gangen med noen dagers mellomrom. Skriv ned en kalender med hvilke dager du skal ta hvilke doser. Uansett hvor skånsomt du gjør dette vil du få seponeringssymptomer når du går av. Det må du bare gjennom. De kan vare i uker, men også noen måneder. Heldigvis blir det lettere etterhvert. Angst er det du vil kjenne mest av. Viktig at du vet det på forhånd. Dette er ikke din gamle angst som kommer tilbake, men abstinenser. Ta en dag av gangen. Prøv å fokusere på ting som er positivt og som bygger deg opp. Vær forsiktig med koffein da for mye kan trigge mer symptomer. Lykke til. Dette klarer du.
Sist endret av FriFugl; 10. februar 2024 kl. 09:33.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar igjen.
Ja, skjønner det blir vanskelig, og at angsten vil komme mye sterkere tilbake. Angst har jeg hatt i over 25 år, er jo en grunn for at det lett kan bli misbruk for å selvmedisinere seg, men skal ha i bakhodet at dette er abstinenser som vil gå over.
Skal prøve denne metoden hvis jeg får tak i noen siste brett med sobril/valium.
Så du tror ikke jeg vil få kramper hvis jeg trapper ned på den måten? ( med tanke på at valium har krampestillende effekt?)
Tusen takk for oppmuntrende ord!
Kramper kan nok forekomme ved brå seponering, men mer vanlig ved sterkere benzo som rivotril og xanor. Ihvertfall veldig liten sjans på sobril og valium ved riktig nedtrapping. Jeg ville tatt en skikkelig prat med legen og få han til å hjelpe deg. Da slipper du å kjøpe på gata og du får ro til å konsentrere deg om dette i ordnede former. Forutsigbarhet er viktig nå.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, kanskje jeg skal prate med legen, er bare så redd for at han ikke kan hjelpe da jeg har skaffa illegalt , utenom det jeg har fått på resept?
Vil jo gjerne ha mulighet til å kunne bruke det når jeg virkelig trenger det fremover i tid også.
Men vil så gjerne ut av dette, det funker nesten ikke lenger heller mot angsten.
Er det eneste jeg tenker på hver dag, vel, mye annet og da, men mesteparten av tiden tenker
jeg på piller, hvordan klare meg til neste gang, hvor låne penger, +++.
Men skal tenke på det med legen, har time om en ukes tid.
Kan jeg spørre deg seinere om råd hvis jeg står litt fast?
Klart det.
En ting du bør være klar over er at når man først har vært avhengig av benzo så er det ikke noe som heter forsvarlig bruk etter at man har sluttet. Jeg kuttet ut benzo for 7 år siden. For litt over 1 år siden fikk jeg sobril 10 mg x 2 i 4 dager på sykehus. Det var nok til at jeg fikk angst i flere uker etterpå. Hadde kanskje gått bra 1 dag, men mer enn det så trigges avhengigheten igjen. Som med mange andre rusmidler så må man bare være totalt avhold. Bedre å sikre seg at legen sier nei i fremtiden da. Jeg ville ikke hatt en lege som lett skriver ut vanedannende medisiner.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, kanskje jeg skal prate med legen, er bare så redd for at han ikke kan hjelpe da jeg har skaffa illegalt , utenom det jeg har fått på resept?
Vil jo gjerne ha mulighet til å kunne bruke det når jeg virkelig trenger det fremover i tid også.
Men vil så gjerne ut av dette, det funker nesten ikke lenger heller mot angsten.
Er det eneste jeg tenker på hver dag, vel, mye annet og da, men mesteparten av tiden tenker
jeg på piller, hvordan klare meg til neste gang, hvor låne penger, +++.
Men skal tenke på det med legen, har time om en ukes tid.
Kan jeg spørre deg seinere om råd hvis jeg står litt fast?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk til legen. Han kunne tilby en pakke på 10stk 5mg valium og en henvisning til TSB.
Der fikk jeg nedtrapping, før de avsluttet behandling rett etter å ha skrevet ut siste resept, og var på det svakeste, både pga nedtrapping, og død i nær familie.

Søkte til fastlegen om 5stk 5mg valium slik at jeg kom meg igjennom begravelse.
Samt fornye blåresepten på quetiapin jeg har hatt i et tiår.

Det var ikke snakk om.
Fikk også inndratt quetiapin, pga sjelden hasjbruk.
Nå er det ikke hjelp å få noe sted.
Fantastisk.
Trapp ned veldig sakte, feks 10% månedlig. Kan skjære av små biter av tabletten, og veie med milligramsvekt så det blir nøyaktig hver gang
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
«Kjent grevling» Ser den, er akkurat det jeg er redd for og.
Selv om jeg har avhengighet på papiret, får jeg hvertfall noe
beroligende utskrevet noen ganger i året, siden det er mange år siden jeg var
innlagt.
Kan du bytte fastlege, synes det er rart hvis du ble tatt fra quetiapinen ,
når du har hatt den så mange år? Håper det ordner seg for deg.

FriFugl : Nei, er ikke noe som heter forsvarlig bruk, når man er avhengig.
Vært gjennom dette før, man lurer seg sjøl hver gang. Tenker at man har
kontroll, men tilslutt sitter man alltid i dritten.
Utrolig bra jobba, 7 år uten benzo! Kan jeg spørre hvordan du klarte det?
Det du sier om total avhold, er helt riktig. Er jo det jeg har prøvd å leve etter, og har klart i mange år. Derfor jeg vil prøve kutte nå, før det blir verre, og jeg
havner tilbake der jeg var.

Merker man blir veldig ambivalent, vil ha det stabilt og være rusfri, orker ikke gå tilbake til det drittlivet jeg hadde.
Samtidig er det avhengighets personligheten som hele tiden kødder med deg, og
lurer deg med alle overbevisninger om hvor deilig den lille rusen er.
Jeg klarte å slutte med lang nedtrapping i samarbeid med lege før jeg reiste i langtidsbehandling. Var også en del annen tyoe rusproblematikk, men benzoen var det jeg var mest avhengig av. Kom meg på fote igjen ved å være mye i naturen sammen med skogsgruppa i Blå Kors etter behandling. Klarte å komme meg ut av LAR også til slutt. Ble far også og bor i ett lite hus i landlige omgivelser. Trives med skog og ro rundt meg. Har ikke sug etter rus lengre.
https://www.helsedirektoratet.no/vei...og-z-hypnotika

Her har du en tabell som sier hvor store doser av hvert benzo som tilsvarer 10mg diazepam. Om du har tatt 30mg diazepam og 100mg okazepam hver dag tilsvarer det 50mg diazepam. Men du skriver annen hver dag, noen ganger pause og at dosene har økt i det siste.
Så det er umulig for oss og regne ut noe som ville hjulpet deg.

Uansett en fin måte og slutte på benzodiazepiner er med diazepam, da den har lang halveringstid, så skal du ta en nøyaktig dose som ikke gjør deg veldig syk, stå på den i 1-2 uker, også deretter trappe ned 5mg hver 1-2 uke. En uke om du tåler og være litt svett guffen i formen frem til du er på 0 mg eller 2 uker om du trenger og ikke føle deg dritt i 2 måneder i strekk.

Diazepam har en halveringstid på 20-50 timer. På noen så tregt som 100 timer. Trapper du ned for fort vil hver eneste dag være jævligere enn den forrige, det er bedre og ta det rolig.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
FriFugl: Så bra, da har du gått en lang vei, men du klarte det.

Rattkjelke: Mente ca 30 mg diazepam ELLER 60-100 mg sobril i gjennomsnitt hver dag/annenhver dag.
Det starta for ett år siden med 10 mg diazepam ELLER 30 mg sobril daglig, så har det dobla seg siste halvåret, var det jeg
mente.
To siste dagene har jeg prøvd med 10 mg valium, ene dagen hadde det gått 30 timer siden siste inntak, og var ute
og gikk tur( prøver på det hver dag)panikk, paranoia og hele pakka ble slengt rett i trynet på meg. Var langt hjemmefra
og det ble en jævlig tur hjem. Den turen minnet meg på hvorfor jeg i utgangspunktet startet med selvmedisinering, mange
måneder siden jeg har kjent så kraftig angst.
Putta i meg 2 valium etter turen, hjalp på det verste, men langt i fra som 4-5 valium.
Skal prøve med 10 mg til faste kl.slett en uke eller 2, vet det blir tøft, men som jeg skrev i første innlegget, viktigste
er å unngå anfall/ kramper( får vel ikke det, så lenge kroppen får tilført noe valium?)

Tusen takk for råd fra alle, man føler seg så aleine og redd noen ganger, når man står midt i det.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk til legen. Han kunne tilby en pakke på 10stk 5mg valium og en henvisning til TSB.
Der fikk jeg nedtrapping, før de avsluttet behandling rett etter å ha skrevet ut siste resept, og var på det svakeste, både pga nedtrapping, og død i nær familie.

Søkte til fastlegen om 5stk 5mg valium slik at jeg kom meg igjennom begravelse.
Samt fornye blåresepten på quetiapin jeg har hatt i et tiår.

Det var ikke snakk om.
Fikk også inndratt quetiapin, pga sjelden hasjbruk.
Nå er det ikke hjelp å få noe sted.
Fantastisk.
Vis hele sitatet...
Inndratt kvetiapin. Virkelig??? Wow.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dumme meg hadde ikke mer valium/ sobril og kjøpte ksalol 1 mg, de funker, men føler det går feil vei. De nærmeste ser jeg er trøtt og rusa, men vet ikke hvor jeg skal begynne på scratch. Som sagt det siste året har det vært legit sobril/ valium, større og større doser, men når jeg plutselig drar til det åpne rusmiljøet, kjenner jeg at det har blitt krysset en grense. Føler meg så svak i psyken, sier jeg skal trappe ned men trapper heller opp, fordi jeg ikke takler å være sober. Vil ikke tilbake der jeg var for 9 år siden. Går det an å trappe ned med blanding av sobril, valium og ksalol? Mye dumme spm, vet jo egentlig sjøl hva jeg må gjøre, men synes alle som klarer å slutte har sååå mye sterkere vilje, og at jeg lett kan havne ned i dass på kort tid, hvis jeg ikke gjør noe nå. Vil ikke blande inn helsevesenet helst pga familie blir skuffa.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg ville snakket med legen. Si at du vil ha hjelp med nedtrapping sånn at dere kan legge en plan som går ann å gjennomføre. Går ikke det ville jeg søkt meg inn på avrusningsenhet og fått hjelp til nedtrapping der.
Vis hele sitatet...
Hei igjen.
Det var jeg som var ergelig rein. Ville bare takke for råd, ikke bare dette, men du sa i ett annet innlegg, legg korta på bordet og vær ærlig med legen, og at det finnes ikke noe kontrollert bruk hvis man først er avhengig.
Tenkte mye, prøvde sjøl å trappe ned, men endte med ksalol 10 mg dagen og sprekk på alkohol + speed. Det føltes som en veeeldig feil vei, så sa alt til legen forrige uke og han ville hjelpe meg!
Er så takknemlig og letta. Han har satt meg på nedtrapping på valium, med åpen plass til avrusning hvis jg blir dårlig.

Har nå gått noen dager og kjenner på ubehaget,vet det vil bli verre, men bare det å ha en plan og ett mål, og vite at jeg hvertfall får nok til å komme meg gjennom dagene, kjennes trygt.
Kanskje har jeg vært heldig med en forståelsesfull lege,
men jeg håper at andre som sliter med det samme og virkelig vil ut av det, ser at det finnes håp hvis man er åpen og ber om hjelp.
(Vet det er maaange som ikke får den hjelpa de trenger, så er ikke alltid så enkelt. Men de fleste som jobber innen helse, vil jo hjelpe andre, så bare å snakke med noen, begynne ett sted, vil jo være en start. Hvis man faktisk vil ut av det da)
Godt å høre at du får hjelp. Masse lykke til.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Godt å høre at du får hjelp. Masse lykke til.
Vis hele sitatet...
Tusen takk
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Ville gjort det over 4-6 uker med tanke på hvor lenge du har brukt det. Selv måtte jeg gjøre det over mye lengre tid, men hadde stått på sterkere typer benzo, større doser og over flere år. Du starter med det du bruker idag og så trapoer du ned en halv tablett om gangen med noen dagers mellomrom. Skriv ned en kalender med hvilke dager du skal ta hvilke doser. Uansett hvor skånsomt du gjør dette vil du få seponeringssymptomer når du går av. Det må du bare gjennom. De kan vare i uker, men også noen måneder. Heldigvis blir det lettere etterhvert. Angst er det du vil kjenne mest av. Viktig at du vet det på forhånd. Dette er ikke din gamle angst som kommer tilbake, men abstinenser. Ta en dag av gangen. Prøv å fokusere på ting som er positivt og som bygger deg opp. Vær forsiktig med koffein da for mye kan trigge mer symptomer. Lykke til. Dette klarer du.
Vis hele sitatet...
Nå har det gått en uke, gikk jo ca 70 % ned i døgndose fra første dag hos legen, men da fra ksalol/xanax til valium.
Og tar Quetiapin, og får imovane for søvn.
Merka det andre dagen at dette går greit nok.
Kjente det var ubehagelig, og får ikke noe rus av det,(som jo er meninga at ikke skal ha.)
men at det går akkurat til å kunne hvertfall dusje, spise litt og tvinge meg ut på en tur( har til og med sykla ett par ganger,og det var faktisk veldig godt etterpå, selv om jeg hadde endel angst under turene.)
Kommer små abstinenser i løpet av dagen,og dagen igår var verre enn de andre.men det går liksom akkurat.

Uansett det jg ville spørre om var, vil dette bli verre nå fremover eller vil det bli verst når jeg er helt ferdig med nedtrapping?

Legen sa bare forbered deg på at dette vil bli tøft.
Kanskje jeg tenker og grubler for mye, det har jg alltid gjort, prøver ta en dag om gangen, men håper jo at det ikke blir myyye verre enn det er akkurat nå.
Tar 1 kopp kaffe i steden for 3 og prøver drikke mye vann og spise sunt, selv om matlysta ikke er noe særlig.