Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1199
I det siste har jeg tenkt litt på tanken om å bli skipselektriker. jeg har gått automajon på vgs og skal begynne med påbygging til generell studiekompetanse nå, men er det murlig å gå kryssløp ellernoe å bli skipselektriker selv om man har gått automasjon, eller må man gå elenergi? ellers så tenker jeg kanskje på å bli elektroingeniør, men hvordan er murlighetene til å jobbe på båt som elektroingeniør?
Du må nok gå elenergi for å bli "skipselektriker". Skipselektrikere har samme fagbrev som "vanlige" elektrikere, men de har ett år med fordypning i maritim modul.

Skal du bli ingeniør etter påbygging må du ta et sommerkurs for å få spesiell studiekompetanse som det kalles på folkemunne. Hadde du gått forkurs derimot, kunne du gått rett inn på ingeniør-linja. Men krever dog fagbrev, noe som gir deg arbeidserfaring på CVen.

Å jobbe som skipselektriker som elektroingeniør vet jeg ikke noe om, men du kan f.eks. få deg en jobb der du er ute å reiser som service ingeniør for utstyr som bedriften leverer, noe som er veldig godt betalt. Får se mye av verden også!
Sist endret av BigJackW; 19. august 2012 kl. 20:40.
Å jobbe på båt som elektroingeniør virker ikke å være noe problem. I Buskerudområdet er det hvertfall en del skipsrelaterte firmaer som trenger serviceingeniører. Søk deg gul og blå på f.eks marine, maritim, offshore.. på finn.no (jobb)