Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 2837
Leverte bilen til verksted etter å ha fått EPC varsellampe, antiskrens og motorlampe. Bilen gikk i nødmodus, altså at motoren mister mye kraft, og trekker dårlig. Typ kom meg omtrent opp i 40km/t.

Leverte bilen til mekonomen, de feilsøkte bilen og fant ut at tennplugger, tennledninger og coil var problemet. De lurte på om jeg ønsket at de skulle fikse det, og det takket jeg såklart ja til siden jeg er avhengig av bil.

Så går det 2 dager, og de samme problemene er tilbake) Leverte bilen idag, og med min flaks har de ikke ledig time før neste uke. De skulle prøve å få en titt på den i morgen.


Jeg spurte hva som eventuelt kunne være problemer etter å kun kjørt typ 5 mil ish, og han trudde kanskje at det kunne ha oppstått en annen skade hvis jeg har kjørt med slitte tennplugger over lenger tid.

Men ville de ikke da ha funnet ut av dette på første feilsøking, og er det ikke merkelig at problemet oppstår etter de har montert nye tennplugger?

Langt innlegg, men hva har jeg egentlig krav på her? Dette er snakk om en 2011 Golf modell, og jeg har alltid fulgt serviceplan, gått relativt lite (rundt 130k). Jeg betalte 9k for reparasjonen, og har virkelig ikke lyst til å bruke i verste fall like mye (om ikke mer) på ny reparasjon.
Hadde jeg visst at det ville blitt veldig dyrt, hadde jeg heller solgt den som delebil. Kan jeg kontakte Forbrukerrådet og kreve pengene tilbake for første reparasjon, med tanke på at de potensielt ikke feilsøkte godt nok?

Har lista over feilsøking, står error på diverse ting, men det var i følge mekanikeren bare bugs
Sist endret av Pillfreak; 4. mars 2024 kl. 18:29.
Wow det suger as. Feilsøking på bil kan være noe dritt, men her har de jo feila ganske hardt. Lurer på hva slags feilkoder som lå på den som gjør at de mener tennplugger og coiler kan gi alle de kampene. Høres nesten ut som de trodde den gikk på bare tre sylindre heller enn nødmodus? Byttet de ledningsnettet til coiler også?

Vanskelig å si uten feilkodene lagret på bilen, men høres ut som det kan være vannskade i ledningsnettet i sted så noen moduler og BUS har gått amok. Eventuelt i ECU boksen.

Hva du har krav på bet jeg ikke, men de burde gi veldig rabatt på å fikse den virkelige feilen imo, når de feila så hardt første gangen. Du burde sjekke med forbrukerrådet.
Høres spesielt ut ja. Har du LO favør, HELP advokatforsikring eller lignende? Hvis ikke får du kontakte Forbrukerrådet som du nevnte og høre hva de kan bistå deg med. Det er ikke noe automatikk i at du kan kreve tilbake penger for en jobb som er gjort.

Du må nok kanskje til et annet verksted og få de til å finne den faktiske feilen før du i det hele tatt kan tenke på å kreve penger fra noen
Sist endret av KingdyCongo; 4. mars 2024 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Wow det suger as. Feilsøking på bil kan være noe dritt, men her har de jo feila ganske hardt. Lurer på hva slags feilkoder som lå på den som gjør at de mener tennplugger og coiler kan gi alle de kampene. Høres nesten ut som de trodde den gikk på bare tre sylindre heller enn nødmodus? Byttet de ledningsnettet til coiler også?

Vanskelig å si uten feilkodene lagret på bilen, men høres ut som det kan være vannskade i ledningsnettet i sted så noen moduler og BUS har gått amok. Eventuelt i ECU boksen.

Hva du har krav på bet jeg ikke, men de burde gi veldig rabatt på å fikse den virkelige feilen imo, når de feila så hardt første gangen. Du burde sjekke med forbrukerrådet.
Vis hele sitatet...
Veldig merkelig, ja! Hva er BUS?
Har sendt Reklamasjon og krav om retting på reparasjon hvor jeg blant annet skriver:
"Jeg krever at bilen tas tilbake for å få feilen utbedret kostnadsfritt for meg. Om det eksempelvis har blitt skiftet feil del, og bilen må skifte til riktig del skal jeg kun betale det beløpet som jeg ville ha betalt ved dersom riktig del ble skiftet ved første verkstedbesøk. Retting av feil/mangler skal skje innen rimelig tid og for verkstedets regning i følge paragraf §17, §22, §24, §25 som er hentet fra Håndverkertjenesteloven i Lovdata.

Jeg ber om en skriftlig tilbakemelding på mitt krav, snarest og senest innen 3 dager fra 03.03.2024.
Dersom jeg ikke hører fra dere innen fristen, vil saken gå videre til Forbrukerrådet med advokathjelp."
Litt kjapt ute med å true med advokater? Du fanger flere fluer med honning enn med sitron. Gammelt jungelord
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Litt kjapt ute med å true med advokater? Du fanger flere fluer med honning enn med sitron. Gammelt jungelord
Vis hele sitatet...
Det er ikke en trussel. For begge parter vil det være gunstig med advokathjelp for å vite hvilke rettigheter jeg har, samt hvilke rettigheter verkstedet har. Vil jo gjøre dette på en rettferdig måte.

Setningen kan høres litt barsk ut, men trur prosessen er lettere enn at jeg og Mekonomen diskuterer uten å følge paragrafer.
Sist endret av Pillfreak; 4. mars 2024 kl. 19:31.
Jeg har noe peiling på bil. Men det høres jo ut som om de ikke har hatt peiling på hva som har vært problemet. De har byttet noen deler, resat feilmeldingen og håpet på det beste. De kunne like gjerne byttet dekk og olje og påstått at det var feilen. Dette virker jo som svindel
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Seriøst? Hvordan kan jeg isåfall bevise at dette er svindel da?
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Seriøst? Hvordan kan jeg isåfall bevise at dette er svindel da?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler jo egentlig på at det har vært intensjonen dems å lure deg. Men hvis dem har byttet noe som ikke er relevant for feilen og skal ha betalt for det, så virker jo det veldig rart.
Noen med peiling på bil må nesten uttale seg nærmere på dette
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Så hva bør jeg gjøre nå? Bare sitte å overtenke masse, føle meg som en idiot som har blitt rundlurt? Er bare drittlei ALT nå.
Og det møkka verkstedet har jo faen ikke ledig time før om en uke. Jesus. De har jo ikke fuckings leiebil engang, må ta 2 tog og 3 busser for å komme meg på jobb. Står opp 05 for å være på jobb til 08.

Har jo betalt 9k for å fikse problemet? Problemet er jo tilbake?! Og når jeg tenker over det; er ikke 9 fuckings tusen, ganske mye penger for noen tennplugger og coil?
Sist endret av Pillfreak; 4. mars 2024 kl. 20:11.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Så hva bør jeg gjøre nå? Bare sitte å overtenke masse, føle meg som en idiot som har blitt rundlurt? Er bare drittlei ALT nå.
Og det møkka verkstedet har jo faen ikke ledig time før om en uke. Jesus. De har jo ikke fuckings leiebil engang, må ta 2 tog og 3 busser for å komme meg på jobb. Står opp 05 for å være på jobb til 08.

Har jo betalt 9k for å fikse problemet? Problemet er jo tilbake?! Og når jeg tenker over det; er ikke 9 fuckings tusen, ganske mye penger for noen tennplugger og coil?
Vis hele sitatet...
Calm down. Du kan ikke ta av sånn hver gang bilen må på verksted, det trenger ikke være noe ekstraordinært med dette. Bla opp 9 løk for en 13 år gammel bil er jo ingenting.

Det er ikke sånn at alle feil på en bil er åpenbare og den lista di over feilsøking er vel bare feilkoder som er lest av. De er ikke noe svar på noe som helst, de må leses av og undersøkes som en del av videre feilsøking for å sette diagnose.

Hadde en liknende greie med min bil her nå, jeg har jo ikke noe sak mot verkstedet hvis det faktisk er sånn at disse feilene er uavhengige av hverandre men likevel gjør at bilen går i nødmodus.

Bil er noe dritt og bil er dyrt. Det må du bare lære deg. Har stort sett god erfaring med Mekonomen men de er jo også uavhengige verksteder så det er vel heller ingen garanti for noe som helst.

At du ikke har tenkt over noen plan B er jo ingen andre enn ditt sitt problem. Ingen er så avhengige av bil som de tror. Hva med leiebil, Hyre f.eks er ganske billig og genialt.

Ang tennplugger og coil, du har vel fått kvittering og vet hva du har betalt for?

At de har ledig time til uka er jo faktisk bra. Det er ikke alltid sånn at verkstedene står klare til å ta i mot akkurat DIN bil som bare DU er så føckings avhengig av.

Kom deg på litt buss og tog, det har alle godt av innimellom og kjenne litt på grasrota.
Sist endret av Dough; 4. mars 2024 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
må ta 2 tog og 3 busser for å komme meg på jobb. Står opp 05 for å være på jobb til 08.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Mekonomen du har blitt rundlurt av haha
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Calm down. Du kan ikke ta av sånn hver gang bilen må på verksted, det trenger ikke være noe ekstraordinært med dette. Bla opp 9 løk for en 13 år gammel bil er jo ingenting.

Det er ikke sånn at alle feil på en bil er åpenbare og den lista di over feilsøking er vel bare feilkoder som er lest av. De er ikke noe svar på noe som helst, de må leses av og undersøkes som en del av videre feilsøking for å sette diagnose.

Hadde en liknende greie med min bil her nå, jeg har jo ikke noe sak mot verkstedet hvis det faktisk er sånn at disse feilene er uavhengige av hverandre men likevel gjør at bilen går i nødmodus.

Bil er noe dritt og bil er dyrt. Det må du bare lære deg. Har stort sett god erfaring med Mekonomen men de er jo også uavhengige verksteder så det er vel heller ingen garanti for noe som helst.

At du ikke har tenkt over noen plan B er jo ingen andre enn ditt sitt problem. Ingen er så avhengige av bil som de tror. Hva med leiebil, Hyre f.eks er ganske billig og genialt.

Ang tennplugger og coil, du har vel fått kvittering og vet hva du har betalt for?

At de har ledig time til uka er jo faktisk bra. Det er ikke alltid sånn at verkstedene står klare til å ta i mot akkurat DIN bil som bare DU er så føckings avhengig av.

Kom deg på litt buss og tog, det har alle godt av innimellom og kjenne litt på grasrota.
Vis hele sitatet...
Du har sant. Jeg er bare bitter og irritert. Problemet er bare at jeg har et eller annet psykologisk i meg, som gjør at jeg ikke klarer å legge fra meg et problem før det løst. Husker jeg som liten satt irritert til typ 01-02 om natten mens jeg lakkerte, skrudde og modifiserte tråsykkelen min, kun fordi jeg ikke klarte å få roen i meg før alt var 100%. Ting må være perfekt, kroppen min tåler no half measures
Er du medlem av NAF? Da kan du kanskje få gratis advokathjelp der.

2 tog og 3 busser? Hvor øde bor du egentlig?
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingen er så avhengige av bil som de tror.
Vis hele sitatet...
Den påstanden stemmer ikke alltid, vi bor i Norge og ikke alle bor i by eller steder med tog eller bussforbindelser. Det finnes faktisk en god del steder her i landet man ikke kommer seg med kollektivtrafikken i Norge.

Sitat av Dough Vis innlegg
Kom deg på litt buss og tog, det har alle godt av innimellom og kjenne litt på grasrota.
Vis hele sitatet...
Det er jo lett å si, jeg ser TS sitt problem, det blir mye bortkasta tid i lengden bare for å kjenne litt på grasrota. Men det er ikke noe rart at verksteder ikke har nye timer klare på kort varsel eller leiebil tilgjengelig til enhver tid og det koster penger uansett. Det finnes kanskje et firma i nærheten som driver med utleie? Skal jeg hjelpe deg å finne et?
Alle kommuner har kollektivforbindrlse. Selv Flatanger har en buss i uka.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Så hva bør jeg gjøre nå? Bare sitte å overtenke masse, føle meg som en idiot som har blitt rundlurt? Er bare drittlei ALT nå.
Og det møkka verkstedet har jo faen ikke ledig time før om en uke. Jesus. De har jo ikke fuckings leiebil engang, må ta 2 tog og 3 busser for å komme meg på jobb. Står opp 05 for å være på jobb til 08.

Har jo betalt 9k for å fikse problemet? Problemet er jo tilbake?! Og når jeg tenker over det; er ikke 9 fuckings tusen, ganske mye penger for noen tennplugger og coil?
Vis hele sitatet...
Du har betalt for å få løst et problem, i dette tilfellet at bilen går i sneilemodus. De har spurt om de skal fikse problemet, du sa ja. Dere har altså inngått en avtale om at de fikser problemet.

At problemet ikke er løst betyr at de får 2 sjanser til, til å løse problemet, det kan gi deg ekstra kostnader. Er ikke bilen i orden etter 3. forsøk ville jeg forhørt meg med forbrukerrådet.

Jeg hadde en lignende sak noen år tilbake hvor verkstedet ikke klarte løse problemet, resultatet ble at jeg betalte innkjøpspris for delene og ingen av arbeidstimene.
Sist endret av Kloakk; 5. mars 2024 kl. 10:58.
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Høres klokt ut!

Etter ny feilsøking hos samme sted fant de flere problemer. Blant annet slitt registerreim, cylinder, og registerskjede og noen andre ting som måtte byttes. Totalt opp mot 30k i reparasjonskostnader, og takket da nei til reperasjon. Tenker å selge som delebil.

Har jeg krav på å få tilbake pengene for første reparasjon, siden de ikke feilsøkte godt nok? Jeg ville jo såklart takket nei til å reparere bilen om jeg var viten om at det skulle bli så dyrt. Før jeg kontakter advokat ønsker jeg gjerne å vite om jeg i det hele tatt har en sak?
Sist endret av Pillfreak; 5. mars 2024 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Før jeg kontakter advokat ønsker jeg gjerne å vite om jeg i det hele tatt har en sak?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Du kan jo bare ta en time med gratis rådføring hos en advokat.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Høres klokt ut!

Etter ny feilsøking hos samme sted fant de flere problemer. Blant annet slitt registerreim, cylinder, og registerskjede og noen andre ting som måtte byttes. Totalt opp mot 30k i reparasjonskostnader, og takket da nei til reperasjon. Tenker å selge som delebil.
Vis hele sitatet...
Sa de at registerreima er slitt og at registerkjede må byttes?
Totalt opp mot 30k i reparasjonskostnader, og takket da nei til reperasjon. Tenker å selge som delebil.
Vis hele sitatet...
Hvor mye har du tapt nå totalt på bilkjøpet?
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Sa de at registerreima er slitt og at registerkjede må byttes?
Vis hele sitatet...
Mente registerskjede.

Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Hvor mye har du tapt nå totalt på bilkjøpet?
Vis hele sitatet...
Kjøpte i 2021 for 60k, og har ikke hatt andre kostnader bortsett fra 9k for at verkstedet ikke feilsøkte grundig nok under første besøk. Utenom service og EU kontroll.
Sist endret av Pillfreak; 5. mars 2024 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wtf slags verksted er dette. Tviler sterkt på at "slitt registerkjede" er grunn til at den går i nødmodus. Det kan være st det har strekt seg, men da ville jeg vært sikker på at det var årsaken før jeg betalte for det. Du sa du har fulgt servicer, da skal kjedet ha vært byttet på intervall, men kan ha strekt seg likevel.

Edit: Litt etter som hvilken motor du har, er det ikke sikkert det er så usannsynlig at strekt kjede er grunnen til problemene med bilen. IMO burde du koste på den det, og få en grei rabatt ettersom de bytta en haug med relativt dyre deler helt unødvendig første gangen.

Hvilken motor har du?
Sist endret av UncleSam; 5. mars 2024 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Høres klokt ut!

Etter ny feilsøking hos samme sted fant de flere problemer. Blant annet slitt registerreim, cylinder, og registerskjede og noen andre ting som måtte byttes. Totalt opp mot 30k i reparasjonskostnader, og takket da nei til reperasjon. Tenker å selge som delebil.

Har jeg krav på å få tilbake pengene for første reparasjon, siden de ikke feilsøkte godt nok? Jeg ville jo såklart takket nei til å reparere bilen om jeg var viten om at det skulle bli så dyrt. Før jeg kontakter advokat ønsker jeg gjerne å vite om jeg i det hele tatt har en sak?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe det beste utfallet er, som nevnt i mitt forrige innlegg, innkjøpspris på deler og få tilbake pengene for arbeidstimer.

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har vært borti lignende problem ved flere anledninger. 3 av 4 ganger var det en abs sensor, når ikke lengre hjulets hastighet(som er den viktigste oppgaven for sensoren) stemmer overens med hva motoren dytter ut, hva speedometeret registrerer osv så går bilen i sneglemodus av flere grunner, først og fremst for å sikre fører, passasjerer og andre trafikanter, men også for å unngå større skader på bilen.

Jeg tenker at å bare selge den som delebil uten å ta den til et merkeverksted å få en ny vurdering er litt forhastet, men det må du nesten se selv.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Wtf slags verksted er dette. Tviler sterkt på at "slitt registerkjede" er grunn til at den går i nødmodus. Det kan være st det har strekt seg, men da ville jeg vært sikker på at det var årsaken før jeg betalte for det. Du sa du har fulgt servicer, da skal kjedet ha vært byttet på intervall, men kan ha strekt seg likevel.

Edit: Litt etter som hvilken motor du har, er det ikke sikkert det er så usannsynlig at strekt kjede er grunnen til problemene med bilen. IMO burde du koste på den det, og få en grei rabatt ettersom de bytta en haug med relativt dyre deler helt unødvendig første gangen.

Hvilken motor har du?
Vis hele sitatet...
Dette var nytt for meg, hvor fant du at registerkjede byttes ved intervaller eller service? Registerkjede er ment for å vare ut bilens levetid, minimum 250.000km, men stort sett veldig mye lengre med mindre det er brukt feil olje eller andre uvanlige grunner.
Sist endret av Kloakk; 5. mars 2024 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har vel helt rett i det ja Kloakk. Problemet er at de ikke varer så lenge, på langt nær, men strekker seg. Spesielt vanlig på BMW, og ikke ukjent på VAG heller. Så kan vel anta at det er den reelle årsaken til feilen på bilen hans.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Du har vel helt rett i det ja Kloakk. Problemet er at de ikke varer så lenge, på langt nær, men strekker seg. Spesielt vanlig på BMW, og ikke ukjent på VAG heller. Så kan vel anta at det er den reelle årsaken til feilen på bilen hans.
Vis hele sitatet...
Det er lite kult om det stemmer Begge bilene mine(Outlander og S-Cross) har kjede og har gått 150.000 og 170.000km og har ikke hatt problemer med kjedene enda...

Men hoooffffff, enda et "bilproblem" å bekymre seg over
Sist endret av Kloakk; 5. mars 2024 kl. 22:46.
Sitat av Kloakk Vis innlegg

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har vært borti lignende problem ved flere anledninger. 3 av 4 ganger var det en abs sensor, når ikke lengre hjulets hastighet(som er den viktigste oppgaven for sensoren) stemmer overens med hva motoren dytter ut, hva speedometeret registrerer osv så går bilen i sneglemodus av flere grunner, først og fremst for å sikre fører, passasjerer og andre trafikanter, men også for å unngå større skader på bilen.
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ingen mekaniker men såpass har jeg fått med meg at dette er feil. ABS er egentlig latterlig enkelt = Antilock Breaking System. Når du bremser så registrer ABS-sensor om hjula låser seg og bremsesystemet lugger, pumpebremser der føreren feiler. Dette har altså utelukkende kun med bremsesystemet å gjøre.

Nødmodus henger sammen med motorfeil når motorlampa i dash lyser og det er fare for havari som et alternativ til at du skal bli stående i grøfta og vente på veihjelp kan du selv kjøre hjem eller til nærmeste verksted.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg er heller ingen mekaniker men såpass har jeg fått med meg at dette er feil. ABS er egentlig latterlig enkelt = Antilock Breaking System. Når du bremser så registrer ABS-sensor om hjula låser seg og bremsesystemet lugger, pumpebremser der føreren feiler. Dette har altså utelukkende kun med bremsesystemet å gjøre.

Nødmodus henger sammen med motorfeil når motorlampa i dash lyser og det er fare for havari som et alternativ til at du skal bli stående i grøfta og vente på veihjelp kan du selv kjøre hjem eller til nærmeste verksted.
Vis hele sitatet...
Åja, nå er det knapt 1 måned siden jeg fikk varsellampe på både ABS, 4x4,ESP og motor, og bilen gikk i sneglemodus.

Verkstedet leste av feilkode på ABS sensor, det var veldig mye slaps og etter samtale med merkeverksted konkluderte vi med at sensoren har hatt problemer med å registrere hastigheten til hjulet og dermed utløst alle varsellampene.

Etter 1 døgn på verksted(og evt snø/slaps var smeltet) og ingen feil funnet på sensoren fikk jeg bilen tilbake og fungerer som normalt.

"ABS stands for anti-lock braking system. This system is designed to keep your car from skidding or sliding when you brake suddenly. In order to do this, the ABS sensor monitors the speed of your wheels and sends signals to the ABS controller."

Så siden ingen av oss er mekanikere så velger jeg å legge min tillit til, ja nettopp mekanikeren
Sist endret av Kloakk; 5. mars 2024 kl. 23:45.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det er lite kult om det stemmer Begge bilene mine(Outlander og S-Cross) har kjede og har gått 150.000 og 170.000km og har ikke hatt problemer med kjedene enda...

Men hoooffffff, enda et "bilproblem" å bekymre seg over
Vis hele sitatet...
På VAG bensinmotorer med kjede, kan man gå inn å lese av en verdi som sier noe om hvordan kammen står i forhold til veiva (phase position), og når denne nærmer seg 5-6 grader (mener å huske 8 er en hel tann feil) så har kjedet strekt seg for mye og er i ferd med å fucke opp, vel, mye. Når jeg lærte dette i fjor leste jeg av min, den var - 6,5 og jeg byttet kjede. Bilen hadde da gått 200k. Tror det er de tyske merkene som har slitt mest med dette, kan være at Mitsubishi har kjeder som holder lenge, men ingen varer evig...
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Oppdatering på mailen jeg sendte angående reklamasjon:
«Bilen har gått normalt etter reparasjon, vi har kjørt denne på E6 i 100- 110 fra dal til første avkjøring retning jessheim. Vi kan ikke kjøre rundt i kunde bil i flere timer på hver feilsøk. Vi prøve kjører 3-10 km max varierer fra feil. Det er ikke mulig å feilsøke videre når bilen ikke går normalt. Alle verdier på diagnose apparatet er feil feil når bilen fusker. Det er da ikke noe mulighet får å finne videre feil. Du må fjerne fjusken får å kunne feilsøke videre som da var i dette tilfelle reparasjonen du måtte betale får. Feilsøken jeg gjorde i går betalte du jo ikke får det var 3 timer vi har tapt. Dette tar vi på oss som er gud vill sa»
Wow, hvordan beholder slike "fagfolk" jobben sin når de ikke greier å gjøre jobben sin? Ikke rart el-biler har blitt så populært.

Er det ikke bedre å lease bil egentlig fordi da unngår man jo hele denne evneveike mekanikere problematikken?
Sist endret av putinerdritt123; 6. mars 2024 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Morsom tråd å lese som bilmekaniker
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Morsom tråd å lese som bilmekaniker
Vis hele sitatet...
Vi kan vel si at bidraget ditt så langt i denne tråden har vært like behjelpelig som trådstarter sine mekanikere
Du det høres litt svindel ut dette her. Først 9 lapper for å bytte plugger, pluggledninger og en coil. De har jo timepriser som en stjerneadvokat?

Også er register-reima slitt og registerkjeden må byttes? Biler har vel enten eller og ikke begge deler? Og et slitt cylinder? Så de vil borre opp da?

Gå til advokat det høres ut som de prøver å bøffe deg.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Morsom tråd å lese som bilmekaniker
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du det høres litt svindel ut dette her. Først 9 lapper for å bytte plugger, pluggledninger og en coil. De har jo timepriser som en stjerneadvokat?

Også er register-reima slitt og registerkjeden må byttes? Biler har vel enten eller og ikke begge deler? Og et slitt cylinder? Så de vil borre opp da?

Gå til advokat det høres ut som de prøver å bøffe deg.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev feil, de mente at registerkjede var ganske slitt, og bilen kjører kun 3 av 4 sylindere, og gassspjedel eller noe sitter ikke riktig. Samt masse andre ting.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Alle kommuner har kollektivforbindrlse. Selv Flatanger har en buss i uka.
Vis hele sitatet...
En ting er at alle kommuner har kollektivforbindelse, men er det et par mil å gå til der hvor den forbindelsen finner sted så hjelper den uttalelsen der veldig lite?
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Jeg bor rundt 5 mil unna jobb, bruker totalt cirka 1,5 time hver vei. Totalt 3 timer. Med bil, rundt 40 min!

Men uansett? Hva trur dere at jeg kan få for en Golf TSI 1,2 2011 modell som har gått 136000km? Byttet bremseskiver og klosser forran og bak i september, og service + nye vinterdekk i november.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Jeg bor rundt 5 mil unna jobb, bruker totalt cirka 1,5 time hver vei. Totalt 3 timer. Med bil, rundt 40 min!
Vis hele sitatet...
Det er omtrent sånn det er for meg å jobbe i Oslo, da velger jeg lett tog når jeg må regne på bilutgifter og potensiell kø! Er mange som har det sånn uten at de går i den klassisk norske bilavhengige offerrollen.

Men uansett? Hva trur dere at jeg kan få for en Golf TSI 1,2 2011 modell som har gått 136000km? Byttet bremseskiver og klosser forran og bak i september, og service + nye vinterdekk i november.
Vis hele sitatet...
50 lapper +/- i følge finn.no

Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Jeg skrev feil, de mente at registerkjede var ganske slitt, og bilen kjører kun 3 av 4 sylindere, og gassspjedel eller noe sitter ikke riktig. Samt masse andre ting.
Vis hele sitatet...
En god porsjon kommunikasjonssvikt fra begge sider her..
Sist endret av Dough; 7. mars 2024 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kvitt deg med denne. Mekanikeren ovenfor kan sikkert si noe om disse tsi-motorene...
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Det er ekstra interessant å lese ikke-mekanikeres råd og meninger både om bil og verksteder. Men også mangelen på tillit og respekt hos noen her.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Vi kan vel si at bidraget ditt så langt i denne tråden har vært like behjelpelig som trådstarter sine mekanikere
Vis hele sitatet...
Riktig. For det er mye teknisk synsing i tråden som kun har bidratt til usikkerhet hos TS.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Riktig. For det er mye teknisk synsing i tråden som kun har bidratt til usikkerhet hos TS.
Vis hele sitatet...
Så du har altså ikke en eneste formening om hva som kan ha gått galt med bilen til trådstarter?
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg er heller ingen mekaniker men såpass har jeg fått med meg at dette er feil. ABS er egentlig latterlig enkelt = Antilock Breaking System. Når du bremser så registrer ABS-sensor om hjula låser seg og bremsesystemet lugger, pumpebremser der føreren feiler. Dette har altså utelukkende kun med bremsesystemet å gjøre.

Nødmodus henger sammen med motorfeil når motorlampa i dash lyser og det er fare for havari som et alternativ til at du skal bli stående i grøfta og vente på veihjelp kan du selv kjøre hjem eller til nærmeste verksted.
Vis hele sitatet...
Selv om det høres bakvendt ut, så har ikke en ABS sensor kun å gjøre med bremsesystemet lenger. Så det er ikke så lett allikevel.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Så du har altså ikke en eneste formening om hva som kan ha gått galt med bilen til trådstarter?
Vis hele sitatet...
Ikke uten bilen ved siden av seg, nødmodus kan bli trigget av alt mulig og kan ha flere enn 1 årsak.

Høres ut som TS har møtt på "delekaster’n" til verkstedet, sånne mennesker kaster bare deler på bilen til de tilfeldigvis treffer riktig, på kundens regning.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Selv om det høres bakvendt ut, så har ikke en ABS sensor kun å gjøre med bremsesystemet lenger. Så det er ikke så lett allikevel.


Vis hele sitatet...
Lenger nei, det er nå greit nok at det blir mer og mer mikkmakk med bil. Men når noe er bakvendt så er det greit å begynne i riktig ende.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det er ekstra interessant å lese ikke-mekanikeres råd og meninger både om bil og verksteder. Men også mangelen på tillit og respekt hos noen her.



Riktig. For det er mye teknisk synsing i tråden som kun har bidratt til usikkerhet hos TS.
Vis hele sitatet...
Du er ikke mye til hjelp med din kunnskap da. Usikkerhet hos TS ble det vel når han betalte 9k for en reparasjon som fikset absolutt ingenting, rart det er dårlig med tillit til verksteder
Mekkern, hvorfor skal man respektere og ha tillit til fagfolk som ikke greier å gjøre jobben sin? Om ikke noe er jo de rådene TS fikk i denne tåden bidratt til mindre usikkerhet? Det er jo de evneveike mekanikerne som tar den timebetalingen uten å ha fiksa en dritt som stresser TS? Hvorfor kunne ikke du som mekaniker ha bidratt litt mer til denne tråden isteden for å befale betingelsesløs rævkyssing for alle bilmekkere? Slike folk bør gå konk og finne seg noe mindre teknisk å gjøre (som å plukke søppel f.eks.) siden de opplagt ikke er anlagt til å fikse biler eller no i retning teknisk.
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Har fått solgt den. 25 tusen kroner. Synes det var fair.

Synd jeg ikke solgte den med engang etter de feilsøkte den, men sånn er det. Har lært leksa mi nå.. alltid spør to ganger om de er heelt sikre.
Du solgte den for 25k med feilen på? Så den går fortsatt i nødmodus? Synd, da får vi aldri vite hva som egentlig feilte bilen din!