Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2714
Om man ikke betaler en strømregning, verkstedsregning, mobiltelefonregning etc her i Norge så går dette etter en stund til Kredinor, Lindorff eller hva de heter. Og hvis man da enda ikke betaler så går det til en namsmann som kan beordre trekk i lønnsutbetaling/utbetaling fra offentlige. Så man sitter med skjegget i postkassen uansett.

Men hva med Spotify, eBay, minusbalanse man på en eller annen måte har klart å få til hos neobanker som Revolut, finner-sikkert-enda-bedre-eksempler-på-utenlandske-nettbedrifter-her ?

Kan man egentlig bare gi blaffen i disse og det verste som kan skje er spam på epost om betaling ? Eller kan man bli ettersøkt i Lithauen (Revolut har ett hovedkontor der (og i London).

Går utifra at ingen Kredinor/Lindorff eller norsk namsmann vil hjelpe Spotify/eBay/etc ?
Sist endret av Hoppeliten; 22. februar 2024 kl. 11:41.
Det eneste de trenger er å hyre inn noen som kan drive det inn på deres vegne.
Er det egentlig verdt av abonnementstjenester går til forfall da? Blir ikke det maks en hundrelapp per tjeneste? Tviler på det er noe særlig å hente det. Du blir svartlista for alle abonnementstjenester for bare noen hundrelapper.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Er det egentlig verdt av abonnementstjenester går til forfall da? Blir ikke det maks en hundrelapp per tjeneste? Tviler på det er noe særlig å hente det. Du blir svartlista for alle abonnementstjenester for bare noen hundrelapper.
Vis hele sitatet...
Du mener eg blir svartelistet hos Ebay(og Spotify) om eg ikke betaler til Spotify ?
kan man i det hele tatt skylde spotify eller Ebay penger? må man ikke betale først for og få tjenesten og om du ikke betaler ved fornyelse så vil vel man bare miste tilgangen til tjenesten?
Sitat av TAketbrett Vis innlegg
kan man i det hele tatt skylde spotify eller Ebay penger? må man ikke betale først for og få tjenesten og om du ikke betaler ved fornyelse så vil vel man bare miste tilgangen til tjenesten?
Vis hele sitatet...
Joda, de aller fleste internet-bedrifter havner nok i den kategorien at man ganske enkelt blir kuttet av.

Men eg mener der finnes muligheter for det jeg snakker om, tror kanskje eg var innom dette for noen år siden da eg mener eg bandt meg til Amazon-prime-musikk(eller tv?) abbonnement for 1 år.
Sist endret av Hoppeliten; 22. februar 2024 kl. 15:02.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Joda, de aller fleste internet-bedrifter havner nok i den kategorien at man ganske enkelt blir kuttet av.

Men eg mener der finnes muligheter for det jeg snakker om, tror kanskje eg var innom dette for noen år siden da eg mener eg bandt meg til Amazon-prime-musikk(eller tv?) abbonnement for 1 år.
Vis hele sitatet...
Du betalte ikke for ett helt år i starten av abonnementperioden da? Altså forhåndsbetaling?
Fuck Mr. Plod!
Host1 driver å sender meg månedlige fakturaer for en nettside jeg hadde for 5 år sia.

Går nok fint
▼ ... over en uke senere ... ▼
De eneste regningen folk må betale er for bolig og strøm. Kjedelig å bli uteligger, nesten like kjedelig om strømmen kuttes og du må dusje i iskaldt vann og vaske tøyet for hånd. Får ikke ladet dine dingser og osv.

Det sagt så er det jo meningsløst å ikke gjøre opp for seg. For før eller siden blir kravene betalt av deg. Enten frivillig for at du ikke fikser mer mas, eller via lønnstrekk etter at du har tapt i forliksrådet. Og de fleste kreditorer gir seg heller aldri, selv om det bare en snakk om noen få tusenlapper. De har rutiner for å fornye kravene slik at de aldri går ut på dato, og du kommer til å leve som fattigfant om du starter men å stikke huet i sanden når du får økonomiske problemer.

Det er bare en fornuftig ting å gjøre, og det er og kontakte kreditorer og avtale nedbetalingsløsninger.
Nei kan ikke velge å ikke betale uten konsekvenser. Enten stoppes abonnementet ditt hvis det er strømmetjenester eller så går det til inkasso og gjeld hvis det er andre regninger.
Svaret er at utenlandske selskaper må enten registrere seg i Norge og følge norske lover og regler når det kommer til inkasso, eller gå til tingretten med kravet sitt for å få det innkrevd via namsmannen. Det er typisk advokatmat og koster en del for de, men de har muligheten.

Nesten alle nettbaserte tjenester krever forhåndsbetaling, eller at du garanterer med et kredittkort. Hvis du ikke betaler for deg, så tar de det opp med kredittkortselskapet, som så driver det inn fra deg. Disse lever av å låne ut og kreve inn penger, så denne prosessen er de godt kjent med. Om du klarer å overtrekke kontoen din et sted, og du gambler på at de ikke gidder å ta opp kampen, så kan du fint la være å betale for deg - og så kan de like enkelt nekte deg som kunde for resten av livet, og potensielt videreformidle dette til sine partnere.

Er opp til deg om du vil se deg over skulderen på utenlandske flyplasser resten av livet for en hundrelapp eller to.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Svaret er at utenlandske selskaper må enten registrere seg i Norge og følge norske lover og regler når det kommer til inkasso, eller gå til tingretten med kravet sitt for å få det innkrevd via namsmannen. Det er typisk advokatmat og koster en del for de, men de har muligheten.

Nesten alle nettbaserte tjenester krever forhåndsbetaling, eller at du garanterer med et kredittkort. Hvis du ikke betaler for deg, så tar de det opp med kredittkortselskapet, som så driver det inn fra deg. Disse lever av å låne ut og kreve inn penger, så denne prosessen er de godt kjent med. Om du klarer å overtrekke kontoen din et sted, og du gambler på at de ikke gidder å ta opp kampen, så kan du fint la være å betale for deg - og så kan de like enkelt nekte deg som kunde for resten av livet, og potensielt videreformidle dette til sine partnere.

Er opp til deg om du vil se deg over skulderen på utenlandske flyplasser resten av livet for en hundrelapp eller to.
Vis hele sitatet...
Feil dette du skriver.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Feil dette du skriver.
Vis hele sitatet...
Da får du nesten påpeke hva som er feil og hvorfor.

Ellers kunne jeg bare ha svart tilbake med "Nei, det er ikke feil" og så kommer debatten ingensteds. Gjør litt innsats da.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Da får du nesten påpeke hva som er feil og hvorfor.

Ellers kunne jeg bare ha svart tilbake med "Nei, det er ikke feil" og så kommer debatten ingensteds. Gjør litt innsats da.
Vis hele sitatet...
Du overdriver. Det er ingen som "må se seg over skuldra på utenlandske flyplasser for noen hundrelapper".
Vet ikke hva de egentlig skal gjøre, men vet Dyret tar feil da jeg har fått inkasso på vanlig vis fra utenlandske selskaper som ikke er registrert i Norge, tror egentlig ikke de trenger å gjøre noe mer enn norske selskaper
Sist endret av ruskelusk; 8. mars 2024 kl. 14:32.
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Vet ikke hva de egentlig skal gjøre, men vet Dyret tar feil da jeg har fått inkasso på vanlig vis fra utenlandske selskaper som ikke er registrert i Norge, tror egentlig ikke de trenger å gjøre noe mer enn norske selskaper
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan de sende deg regninger. Det er ikke ulovlig. Skal de derimot kreve det inn via tvang må de registrere seg i Norge og følge norsk lovverk. Er en del som har latt være å betale fartsbøter og parkeringsbøter fra utlandet, og de får regning på regning som ignoreres. Drar du derimot tilbake til landet så bør du ikke være forundret om du ikke får leie bil mer.
Av ren nysgjerrighet, hvordan fungerer egentlig inndrivelse av gjeld over landegrenser? Jeg har bodd utenlands en stund, men har fortsatt en del gjeld i Norge. Har i utgangspunktet ingen planer om å ikke gjøre opp for meg, men hva ville egentlig konsekvensen vært?
Sitat av Judaz Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hvordan fungerer egentlig inndrivelse av gjeld over landegrenser? Jeg har bodd utenlands en stund, men har fortsatt en del gjeld i Norge. Har i utgangspunktet ingen planer om å ikke gjøre opp for meg, men hva ville egentlig konsekvensen vært?
Vis hele sitatet...
Om du blir I utlandet? ingenting. Problemet kommer om du flytter tilbake og får Jobb her. Da vil namsmann trekke lønnen din. Det er begrenset hvor mye han kan trekke. Du skal ha nok til livsopphold. Om det er mange millioner kan du prøve å få til en 5 års ordning.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hvordan fungerer egentlig inndrivelse av gjeld over landegrenser? Jeg har bodd utenlands en stund, men har fortsatt en del gjeld i Norge. Har i utgangspunktet ingen planer om å ikke gjøre opp for meg, men hva ville egentlig konsekvensen vært?
Vis hele sitatet...
Siden du først er utenlands så vet jeg at tidligere så var det noen som gjorde det samme - reiste utenlands når de ikke klarte betjene gjelden. Etter 6-7 år hadde kreditorer mistet retten til å fornye kravet. Tror det var slik at saken skal meldes til namsmann hvert 5 år for å fornye kravet og det var noe med at de må melde det inn til namsmann der personen med gjeld bor.

Aner ikke om reglene er slik fortsatt, kanskje har digitaliseringen gjort at dette blir enklere eller at kreditorer har fått rutiner på å sikre krav også utenlands eller kanskje er reglene endret.

Du kan jo sjekke opp rundt dette?
Sitat av Dyret Vis innlegg
Selvfølgelig kan de sende deg regninger. Det er ikke ulovlig. Skal de derimot kreve det inn via tvang må de registrere seg i Norge og følge norsk lovverk. Er en del som har latt være å betale fartsbøter og parkeringsbøter fra utlandet, og de får regning på regning som ignoreres. Drar du derimot tilbake til landet så bør du ikke være forundret om du ikke får leie bil mer.
Vis hele sitatet...
Inkassovarsel fra Lindorff, ikke regninger og de er ikke registrert i Norge, antar de bare har gått samme vei som alle andre selskaper som leier inn inkassoselskaper.