Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3762
God kveld!

Jeg er på utkikk etter en dame å slå meg til ro med. Problemet er at jeg er uføretrygdet. Jeg har egentlig alt på stell ellers, eier splitter ny leilighet i urbant strøk, egen bil og jeg tar stort sett godt vare på meg selv.

Har ikke noe problem med å få matches og meldinger på Tinder, men så fort de finner ut at jeg «naver» bailer de fort som fan.

Hvordan overkommer jeg dette. Noen som har vært i samme situasjon? Kanskje jeg leter på feil sted?

Finnes det damer der ute som er villig til å være med noen som ikke er i jobb? Jeg er mer enn villig til å være stay-at-home dad
Er ikke særlig kjent med tinder, men tviler på at det blir det beste stedet å lete.

Hva med å joine en gruppe med lik interesse eller lignende? Vil si potensialet der er større for å finne noen man viber med uansett

Selvfølgelig finnes det kvinner som ikke har noe i mot menn på uføretrygd i det hele tatt^^
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tinder er skrekkelig overfladisk, og uførhet blir sett på som en personlig svikt. Det er av folk som riktignok er dømmende og ignorante, men mye mindre overfladiske enn man blir av å få et uendelig antall kandidatpartnere og "dark patterns" stappet i skallen på løpende bånd, av en gigantisk korporasjon med profittmotiv og interessekonflikter. (Du gir dem ikke penger hvis du ikke er "singel".)
Er ikke ufør selv, men man kan vel på mange måter si at jeg i praksis har levd på langt lavere satser og mindre økonomisk stabilitet og forutsigbarhet enn det en ufør person har.


For ikke å snakke om de tingene som ledet deg inn i utenforskapet, altså vanskeligheten med å stå i en jobb eller skole aktivitet, for eksempel, for eksempel omsorgssvikt.

For ikke å snakke om utenforskapet ved å stå helt utenfor arbeid og tiltak.

Så ble jeg ofte plassert på steder hvor jeg ikke identifiserte meg med mange av de andre ansatte, og tenkte at jeg ikke var sånn.

Det kan ha vært så enkelt som at tilbudet ofte var at hvis du var mann så liker du snekring, power tools, lakking og sånne håndtverker ting. Jeg syntes det var døll.

Vet ikke hvorfor jeg tenkte på at brushan som hadde vokst opp her med en annen hudfarge hadde noe annet forhold til dette enn meg.

Men når jointen ble pæsa så følte jeg meg som en i gjengen. Da var det solidaritet. Og jeg følte på samhold.

Lav terskel. lav innsats. lav avkastning. laveste felles multiplum, ihvertfall i storsamfunnets øyne.


Så er det jo utenforskapet ved at det å skulle betale 100 kr for en øl er en alvorolig økonomisk avgjørelse for deg.


Man har samtidig hørt om de som, etter alle avgifter og lån er betalt. Så sitter de igjen med ca like mye som en sosialklient.

6000. Så for noen av oss, på tross av enorme sosioøkonomiske barrierer så har vi jo visstnok i praksis samme ølbudsjett i måneden.


Men dette utenforskapet. Det setter seg i veggene, det skaper mugg og fuktskader, altså inne i deg selv.


Jeg har ihvertfall blitt mye mer bevisst på hvor skoen trykker, med årene.

Og for alle derer som lurte, ja.

Dette er en åpen kontaktannonse.



Hvis alle uføre er like røffe diamanter som meg, så er det en gullgruve der ute. Bare hopp i det.


Nå er jeg kanskje litt fordomsfull mot uføre, men jeg tror ikke shoppingtur til paris med dagsfylla er noe man årlig planlegger med vennegjengen. Fordi det blir litt vanskelig økonomisk.


Men også du kan få deg noen lignende opplevelser. Kjøp deg en halvliter billigvodka, selv foretrekker jeg explorer. Den symboliserer min åndelige dybde og koster ca 20 kr mer enn de aller billigste. Vanlig vodka er en helt ærlig sak, men det passer kanskje en annen anledning enn. prosjektet du skal gjennomføre.

Verdensvant og kontinental dagnipping med øye for et annet menneske som er såååå desperat etter et annet menneskels anerkjennelse at det umiddelbart vil ende i stripping.


ok. 250 kr på vodka. Prøv å skaff deg en håndfull benzo uten og sprenge budsjettet ditt.

Så kan du oppsøke arenaer hvor folk så veldig gjerne vil ha den kontinentale lune stemninga, skapt av overskudd, tilfredshet, kontrollert modent men likesågodt lekent rusinntak, og den hellige treenighet.

Avstanden og likheten mellom å ivareta iscenesettelsen av seg selv, samtidig som man er likegyldig, fordi man er distansert og priveligert i sin posisjon av å kunne gjøre dette eksperimentet som er weekendtur på kontinentet, og lekenheten og naiviteten til å tørre og hoppe innom et sprell. Kaste seg inn i ei leik. Slapp av! Det er køddent!


I oslo så er det en a la carte restaurant, med en rett på menyen. All maten er gratis. Den har åpent 3 dager i uken og ligger i Osterhausgate.

Sørg for å ha med deg bønne. Alle røyker bønne. Alle liker å bli fyrt en rev på. Det er en icebreaker, som i de laver sjiktene av samfunnet kan resultere i alt fra bestekompis, utleier til bolig eller kjæreste. Men come on. Den er ganske universell. Hvem er det som ikke liker å bli tilbydt en bønne av en likesinnet?


Prat høyt og raskt med folk du vil bli bedre kjent med om et eller annet viktig "opplegg".
Realiteten av å faktisk ha en plan er sekundært hvis du bare er kynisk og eller selskapssyk nok.

Du kom på at den peppern hadde du jo faktisk fått igjennom en tredjeperson i blokka, så jeg glemte jo at den ligger i skuffen hjemme.


Gratulerer. Nå har du besøk. Dette er nå straighte folk setter på Netflix.

Du har planlagt en eller annen god stimuli, med en overbevisende historie.

Gratulerer, du har nå funnet deg en potensiell livspartner, kjæreste, bestevenn, sykkelreparatør, bøffer, manipulerende og utnyttende relasjon. En dørmatte som trenger å være i rollen som en som blir tråkket på. Hvis du har hatt masse friske historier om opplegg, og deals, så er det ikke usansynlig at vedkommende også har fortalt at noe skal fikses, da det ikke er uvanlig for mennesker å herme.

Men la oss bare kalle en spade for en spade.

Ett menneske møter et medmenneske.
Sist endret av 1000bein; 7. februar 2024 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv å finne damer som også er uføre. Men hvor leter man egentlig da? Kanskje de er på tinder de og?

Uføre damer pleier som regel å ha forhold med menn i full jobb med høy lønn, mens det er det motsatte for menn.
Min erfaring (dessverre) er at du finner ikke kvalitet dame på tinder, bar/nattklubb. Bare gullgravere og annet søppel der i de fleste tilfeller. Som du også har lagt merke til etter hvor kjapt de dropper deg når finner ut om årslønnen din..

Har du en venninne som kan sette deg opp med noen?
Skaffe deg bikkje å bli med i en hundeklubb - et eksempel.
Kom deg ut i et eller annet sosialt som ikke nødvendigvis har alkohol blandet inn i seg.
Hvis du er skikkelig desperat vurder en religiøs forening å melde deg inn i. Damene er vertfall ikke spinnville og fylle i klamydia der :-)

Fra litt spøk til alvor. Det er ikke hast. Du har god tid. Går du for kjapt frem så kan du ende opp med ei skikkelih hurpe...
Si at du er arbeidsSØKER, ikke arbeidsledig. Alt trenger ikke komme fram på de første chatte meldingene så tenk litt over hvordan,du presenterer deg selv.
Det høres jo ikke nødvendigvis så fett ut hvis du introduserer deg selv som uføretrygdet. Si du er sykemeldt eller noe
Jeg møtte min kjæreste på Tinder mens jeg var arbeidsledig. Ingen problem det.
Jeg er i samme situasjon. Mennene kommer logrende i starten og er helt med, men så fort de får høre om uføretrygd så er det ut døra så kjapt at det kun er råd å se røyken etter de. Så kjapt går det. Det er egentlig helt utrolig
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
God kveld!

Jeg er på utkikk etter en dame å slå meg til ro med. Problemet er at jeg er uføretrygdet. Jeg har egentlig alt på stell ellers, eier splitter ny leilighet i urbant strøk, egen bil og jeg tar stort sett godt vare på meg selv.

Har ikke noe problem med å få matches og meldinger på Tinder, men så fort de finner ut at jeg «naver» bailer de fort som fan.

Hvordan overkommer jeg dette. Noen som har vært i samme situasjon? Kanskje jeg leter på feil sted?

Finnes det damer der ute som er villig til å være med noen som ikke er i jobb? Jeg er mer enn villig til å være stay-at-home dad
Vis hele sitatet...
Sitat av irritert_grevli Vis innlegg
Jeg er i samme situasjon. Mennene kommer logrende i starten og er helt med, men så fort de får høre om uføretrygd så er det ut døra så kjapt at det kun er råd å se røyken etter de. Så kjapt går det. Det er egentlig helt utrolig
Vis hele sitatet...
Ser ut som vi har en match ➸♡
Det spørs vel litt hvorfor man er uføretrygdet også? Er vel et hierarki innenfor uføre som hos alle andre grupper i samfunnet. Noen på innsiden som kan bekrefte eller avkrefte? Hva er isåfall på topp/bunn?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det spørs vel litt hvorfor man er uføretrygdet også? Er vel et hierarki innenfor uføre som hos alle andre grupper i samfunnet. Noen på innsiden som kan bekrefte eller avkrefte? Hva er isåfall på topp/bunn?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si de som blir uføre av psykiske grunner er nederst, gjerne tyngre diagnoser schizofreni eller lignende. De som blir det av årsaker man kan se/forstå av de fleste er ganske høyere oppe
For meg har forskjellige former for frivillig arbeid blant annet vært en måte å møte nye mennesker i et miljø hvor man kan ha senkede skuldrer. Har fungert veldig bra for kjærlighetslivet mitt.
På nett har jeg bare funnet trøbbel.
Finn deg en bondejente�� No joke, de bryr seg ikke så lenge du bidrar med deres hobby��

Neida, men det er fullt mulig. Min mann er 100% ufør, og jeg er 50% i jobb og 50% uføretrygdet. Selvom jeg har størst inntekt, så har han høyest formue fordi han er flink med aksjer og fond. Han er også min personlige regnskapsfører fordi jeg kan ikke en dritt om det der. Alle hans egenskaper er satt mye høyere enn at han ikke kan jobbe. Du vil ha en dame som ser mennesket, ikke kun yrket ditt. Så hvis noen avviser deg, så har du spart deg selv for en overfladisk person med fordommer da det høres ut som du holder deg relativt greit ellers
Hva med å sjekke opp kvinnene som bor på kommunal bolig? Tror også du må se inn i deg selv og senke standarden. For det er jo mange enslige fattige kvinner som ønsker det samme som du ønsker, men menn vil jo ikke ha eldre slitte kvinner. Det er jo synd. Mitt råd er at du bør senke standarden. Jeg tror det er der problemet ligger jeg.

Muligens dere har samme problem som meg i den moderne dating verdenen: Jeg er for åpen og ærlig om meg å min situasjon.

Man trenger ikke å gi ut sånn info med en gang, det går faktisk greit å vente til ting er mer på glid før man begynner å utgi ting som en eventuell partner bør vite om før de går inn i et forhold med deg. Gi de litt tid til å bli kjent med deg som person først, alt det andre kan man ta senere. Spør de om hva du jobber med, så kan du si det du jobba med før sykdom/ufør ble et tema i livet ditt som et eksempel.

Når de får bli kjent med deg først og ikke problemene dine så er det litt lettere for de fleste å satse hardere på deg.
Jeg fant min kjære på Tinder når jeg var rett ut av rusbehandling.
Det var ikke det aller første jeg sa, men det tok ikke så veldig lang tid før jeg fortalte det heller. Helt i begynnelsen så la jeg det frem med at "jeg har ikke alltid levd et veldig anbefalt type liv".
Greia er at min kjære har vært alt jeg ønsker i en dame fra første stund. Hun tåler hele meg og alt jeg er og har vært. Og det er nøkkelen dersom du ønsker noen å holde sammen med over tid. Slike mennesker kan man finne på Tinder, men man må nødvendigvis ta høyde for et visst antall bomskudd(noe man gjerne må uansett hvilken arena man forsøker seg på.

Stå sterkt i skoa dine og vær deg selv. Det er ikke et problem at du er ufør. Ethvert menneske som har den holdninga er "a bullet you just dodged".
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Takk for fine innspill.

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Selvfølgelig finnes det kvinner som ikke har noe i mot menn på uføretrygd i det hele tatt^^
Vis hele sitatet...
Godt å høre

Sitat av robhol Vis innlegg
Tinder er skrekkelig overfladisk, og uførhet blir sett på som en personlig svikt. Det er av folk som riktignok er dømmende og ignorante, men mye mindre overfladiske enn man blir av å få et uendelig antall kandidatpartnere og "dark patterns" stappet i skallen på løpende bånd, av en gigantisk korporasjon med profittmotiv og interessekonflikter. (Du gir dem ikke penger hvis du ikke er "singel".)
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Kanskje ikke så gunstig for selvbilde heller når uførhet blir sett på som personlig svikt. Sliter litt med det til tider.

Sitat av something Vis innlegg
Prøv å finne damer som også er uføre. Men hvor leter man egentlig da? Kanskje de er på tinder de og?
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt litt på det, men som du sier, hvor finner man dem. Tviler på at de skriver UFØRETRYGDET i bioen sin. Eller kanskje det er det man burde gjøre for å luke ut de som ikke er aktuelle

Sitat av Lattergal Vis innlegg
Har du en venninne som kan sette deg opp med noen?
Skaffe deg bikkje å bli med i en hundeklubb - et eksempel.
Kom deg ut i et eller annet sosialt som ikke nødvendigvis har alkohol blandet inn i seg.
Hvis du er skikkelig desperat vurder en religiøs forening å melde deg inn i. Damene er vertfall ikke spinnville og fylle i klamydia der
Vis hele sitatet...
Skulle ha hatt en sånn venninne. Jeg har hund og det virker som det kan være en damemagnet. Får mange søte smil når vi er ute på tur, ikke at jeg tror det betyr noe, men det gir en liten selvtillit-boost. Til og med noen som vil slå av en prat av og til, så dette er ingen dum ide.

Religiøs forening må være siste utvei tenker jeg.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Si at du er arbeidsSØKER, ikke arbeidsledig. Alt trenger ikke komme fram på de første chatte meldingene så tenk litt over hvordan,du presenterer deg selv.
Det høres jo ikke nødvendigvis så fett ut hvis du introduserer deg selv som uføretrygdet. Si du er sykemeldt eller noe
Jeg møtte min kjæreste på Tinder mens jeg var arbeidsledig. Ingen problem det.
Vis hele sitatet...
Nei, det høres ikke så veldig fett ut. Kan prøve meg på det, men det er kanskje litt suspekt at jeg blir permanent arbeidssøker.

Sitat av irritert_grevli Vis innlegg
Jeg er i samme situasjon. Mennene kommer logrende i starten og er helt med, men så fort de får høre om uføretrygd så er det ut døra så kjapt at det kun er råd å se røyken etter de. Så kjapt går det. Det er egentlig helt utrolig
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen der.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ser ut som vi har en match
➸♡
Vis hele sitatet...
Nå gjør du meg rød i topplokket, mentalmelt

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Jeg vil si de som blir uføre av psykiske grunner er nederst, gjerne tyngre diagnoser schizofreni eller lignende. De som blir det av årsaker man kan se/forstå av de fleste er ganske høyere oppe
Vis hele sitatet...
Vel, fack. Da er jeg ganske langt nede. Vi du si bipolar 1 er en tyngre diagnose? Jeg er flink til å ta medisinene mine og fungerer ganske bra i hverdagen. Har vært symtomfri ganske lenge. Har selvfølgelig tunge dager av og til, men det setter meg ikke helt ut av spill sånn som det pleide å gjøre i 20-åra. Bikka nylig tredve.

Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
For meg har forskjellige former for frivillig arbeid blant annet vært en måte å møte nye mennesker i et miljø hvor man kan ha senkede skuldrer. Har fungert veldig bra for kjærlighetslivet mitt.
På nett har jeg bare funnet trøbbel.
Vis hele sitatet...
Jeg kan se hva som finnes i nærområdet. Ikke et dumt forslag.

Sitat av green-icetea Vis innlegg
Finn deg en bondejente�� No joke, de bryr seg ikke så lenge du bidrar med deres hobby��
Vis hele sitatet...
Kanskje det, men tror du en bondejente er gira på å bo midt i en storby?

Sitat av Søppelsortering Vis innlegg
Tror også du må se inn i deg selv og senke standarden. For det er jo mange enslige fattige kvinner som ønsker det samme som du ønsker, men menn vil jo ikke ha eldre slitte kvinner. Det er jo synd. Mitt råd er at du bør senke standarden. Jeg tror det er der problemet ligger jeg.
Vis hele sitatet...
Slutt da, her tillegger du meg meninger jeg ikke har. Standaren min er ikke særlig høy. Så lenge dama er grei og vi passer sammen så er det greit for meg. Alenemødre, bring it on!
Sist endret av Ed Is A Portal; 8. februar 2024 kl. 01:29.
@Ed Is A Portal sånn ca ca men ofte er høyere på listen men kommer litt ann på personen, kan være lurt å vente litt med psykisk helse da en del kan å sky unna fra det hvis man ellers har en relativ symptomfri hverdag
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det spørs vel litt hvorfor man er uføretrygdet også? Er vel et hierarki innenfor uføre som hos alle andre grupper i samfunnet. Noen på innsiden som kan bekrefte eller avkrefte? Hva er isåfall på topp/bunn?
Vis hele sitatet...



Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Jeg vil si de som blir uføre av psykiske grunner er nederst, gjerne tyngre diagnoser schizofreni eller lignende. De som blir det av årsaker man kan se/forstå av de fleste er ganske høyere oppe
Vis hele sitatet...


Det er vel ikke objektivt i samfunnet hvem som er nederst, forskjellige folk hakker på forskjellige folk, som regel.

Joda, schizofreni er en tung diagnose, men med medisinering, tilrettelegging og behandling blir en del helt friske, altså symptomfri. Var det en tredjedel de sa?

Ubehandlet eller uten adekvat behandling schizofreni kan være en tung diagnose, om ikke DEN tyngste for alle involverte. Så syke mennesker klarer uansett ikke og ha vedvarende interesse for relasjoner, eller ihvertfall ikke ressursene for å opprettholde dem.

Så tror du ikke konservative Jacob og Anne ser mer ned på "velfungerende" narkomane, som suger på statskassa, når de egentlig burde hatt ett år i fremmedlegionen. Det er mer skyld, skam og stigma knyttet til livsstilssykdommen narkomani. Alvorlig psykisk syke tror jeg bare blir sett på som tilfeldige ofre for skjebnens gang, noe jeg også tror de er. Men noen av de som pådrar seg heftige diagnoser på det spekteret har jo vært og svømt i gryta til Miraculix.

Det er jo også litt sånn ute av syn ute av sinn. Alle i Norge vet hvordan en narkoman ser ut. En schizofren kan være hvem som helst.

En godt behandlet schizofren kan klare seg godt i samfunnet og være ressurssterk. En schizofren med dårlig prognose og behandling veksler imellom positive og negative symptomer.

Positive symptomer er det vi forbinder med galskap av et slikt spekter, altså vrangforestillinger osv.

Negative symptomer er mer på depresjon tilbaketrekning lært hjelpeløshet spekteret.

Slik jeg har skjønt det så avveksler disse systemene hverandre, og opptrer sjeldent samtidig.


Jeg har av ullike grunner valgt å gjøre en del research på schizofrenidiagnosen, og jeg vil absolutt tenke at de sykeste har lite ressurser, og at de naturlig vil havne langt ned i et hvilket som helst hierarki, fordi deres evne til å klatre kan være så svekket. De har sikkert noen flotte NGO som taler deres sak, og forhåpentligvis får de oppfølging.

Men så plutselig kommer punktet hvor de slettes ikke vil møte familie, venner, kommunalt ansatte, behandlere.



Altså. Jeg tror mange ola og kari nordmann tenker at narkomane er mer selvforskyldt og "dårligere" mennesker, men ville i praksis kommet bedre overrens med speed freaker naboer enn med naboer som var ordentlig syke med dårlig prognose schizofreni.


Jeg har i mitt liv måttet forholde meg til nære relasjoner som har vært preget av både schizofrenispekteret og rus. Noen har mottatt trygd. Jeg synes jo det er litt trist at det skal være så lite rom for dem her hos oss i vesten, ihvertfall slik jeg tolker det. Kanskje det er de folka som arrangerer sånne såkalte psytrance raves i skogen, og driver med krystallhealing? Neida! Jeg bare spøker.

Men jeg tror jeg har lest noe om at i noen urfolkskulturer så blir det vi ville kalt en schizofren, eller en alvorlig psykisk syk, en åndelig veileder, sjaman, prest, hjelper i den hellige strukturen i kulturen.



Ser for meg en ufør, som er lam fra haka og ned etter en bilulykke. Han var kirurg, software ingeniør og ledende innen moderne komposisjon av klassisk musikk.

Han er på toppen av hierarkiet.
Sist endret av 1000bein; 8. februar 2024 kl. 04:32.
2pac alive in serbia
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Min erfaring (dessverre) er at du finner ikke kvalitet dame på tinder, bar/nattklubb. Bare gullgravere og annet søppel der i de fleste tilfeller. Som du også har lagt merke til etter hvor kjapt de dropper deg når finner ut om årslønnen din..

Har du en venninne som kan sette deg opp med noen?
Skaffe deg bikkje å bli med i en hundeklubb - et eksempel.
Kom deg ut i et eller annet sosialt som ikke nødvendigvis har alkohol blandet inn i seg.
Hvis du er skikkelig desperat vurder en religiøs forening å melde deg inn i. Damene er vertfall ikke spinnville og fylle i klamydia der :-)

Fra litt spøk til alvor. Det er ikke hast. Du har god tid. Går du for kjapt frem så kan du ende opp med ei skikkelih hurpe...
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke skaffet med hund bare for å skaffe meg dame.. SPESIELT hvis jeg var uføretrygdet.

Da ville jeg heller skaffet meg sportsutstyr og meldt meg inn i Turistforeningen
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Jeg ville ikke skaffet med hund bare for å skaffe meg dame.. SPESIELT hvis jeg var uføretrygdet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen dårlig ide, naturligvis ikke BARE for å skaffe dame.
Når du er uføretrygdet har du gjerne all verdens med tid. De som ikke burde hatt hund er alle de som ikke har tid til dyret. Hvorfor spesielt ikke med spesielt i caps lock, fordommer?
Hundeklubber og hundemiljøer har en veldig stor del uføre. Hvis vi ser bort i fra de mest ambisiøse alternativene som krever mye ressurser.
Ser for meg at uføretrygd er aldersbetinget og vanskelig å akseptere hvor yngre man er. Er man seriøs med det så ligger det ca. Null livs progresjon på hva man kan forvente av livet bortsett fra å tilegne seg forhold og eiendeler. Men man kan vri å vende på det med masse friheter. Ser man muligheter istedenfor problemer så kan det være perfekt for noen som arbeider hjemmefra eller driver eget selskap og være i ett forhold med noen med uføretrygd da du kan fungere som en oppbakking i å tjene penger.

Skal man være useriøs rundt helse som desverre mange familier er så er uføretrygda de som tar imot dritten fra andre igjen, da mener jeg de som er syke selv men som er noe psykopatiske og ønsker å skylde på andre og man blir fort sett på som svakest da og desverre er det på de svakeste veldig mange ønsker å tømme/vaske seg. Tror dette bare er realiteten i det norske samfunnet og skremmer bort mange.

Men med god kommunikasjon og selvsikkerhet får alle det til.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Muligens dere har samme problem som meg i den moderne dating verdenen: Jeg er for åpen og ærlig om meg å min situasjon.

Man trenger ikke å gi ut sånn info med en gang, det går faktisk greit å vente til ting er mer på glid før man begynner å utgi ting som en eventuell partner bør vite om før de går inn i et forhold med deg. Gi de litt tid til å bli kjent med deg som person først, alt det andre kan man ta senere. Spør de om hva du jobber med, så kan du si det du jobba med før sykdom/ufør ble et tema i livet ditt som et eksempel.

Når de får bli kjent med deg først og ikke problemene dine så er det litt lettere for de fleste å satse hardere på deg.
Vis hele sitatet...
Men slik verden er så blir jo det vanskelig uten å fremstå som en tulling eller løgner. For noe av det første folk spør om når en møter andre mennesker er jo "hva driver du med" som i klartekst betyr "hva jobber du med".

Jeg har forsøkt å svare på forskjellige lure måter på det spørsmålet men det ender alltid i at da blir bare spørsmålet stilt helt direkte senere.

Feks har jeg forsøkt å svare at jeg jobber med å finne meg sjæl, og ellers er jeg friluftsentusiast. Innen to minutter kommer spørsmålet, men hva jobber du med?

Ufør er den jeg er, per idag. Jeg har sluttet helt med å forsøke å pynte på det. Og jeg svarer ærlig når folk spør. Så kan man naturligvis vente med å snakke om årsaken til at man ikke er i arbeid til en blitt bedre kjent.

Min erfaring er at de fleste fort mister interessen når de skjønner en er ufør, men det er egentlig helt greit. For dersom min evt. jobb er det som er viktig for dem, da er det jo ikke de damene jeg er på søken etter. Da ser de jo ikke meg som person men som lønningspose og evt. status.
Si at det er hemmelig, men at du jobber for staten.
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Jeg ville ikke skaffet med hund bare for å skaffe meg dame.. SPESIELT hvis jeg var uføretrygdet.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede hund og det har vært veldig positivt for meg. Det gir meg en grunn til å komme meg opp fra senga om morgenen. Jeg bruker nok mer tid på hunden enn de aller fleste.
Jeg er mann, men kan si det slik: jeg hadde nok aldri blitt sammen med en uføretrygdet. Det har ikke med fordommer å gjøre, men med livet ellers å gjøre. Det blir så ufattelig vanskelig å leve i takt med hverandre hvis den ene er frisk, jobber og er aktiv mens den andre er ufør.
Annerledes blir det selvfølgelig etter å ha levd et liv sammen FØR en av partene blir ufør!

Kan ta et eksempel fra jeg var ung, som har fått meg inn på dette sporet: jeg var en ung kar under utdanning, som hadde mål og planer i livet. Ungdomskjæresten gjennom flere år hadde det ikke. Hun droppet ut av ulike linjer på vgs 4 ganger tror jeg. Men vi elsket hverandre høyt og gjensidig.
Jeg fikk min første heltidsjobb og måtte flytte en liten bit for å ta jobben, leide en leilighet og hun ble med, stadig uten å ha fullført vgs. Jeg prøvde å si at nå flytter vi på nytt sted, du må jo gjøre noe, ta en deltidsjobb om ikke annet. Etter et antall uker gikk hun på det lokale kontoret og meldte seg arbeidsledig, men fulgte aldri opp det mer.
Summen av dette var at jeg jobbet ca 120%, betalte strøm, leilighet, tv, Internett, mat, ferier og alt livet krever. Hun satt hjemme i sofaen pg drakk Pepsi Max eller saft, sendte sms og maste om jeg kunne kjøpe med ditt og datt hjem. Hun røyka og, men jeg nekta totalt å bruke pengene mine på hennes tobakk så der masa hu på foreldrene sine.
I sum føltes dette så utrolig pyton for meg at etter ett år ba jeg henne flytte hjem og gå skole, og noen mnd senere avsluttet jeg forholdet. Jeg følte det som jeg var en forsørger, brukte MYE på henne og hun prøvde ikke en gang. Jeg ville et sted i livet både økonomisk og ellers og måtte avslutte. Hun ønsket barn, jeg er så usannsynlig glad at jeg aldri gjorde henne gravid!!! Elsket henne høyt, tenker fortsatt på henne flere ganger i uken men det gikk bare ikke!!
Hvor vil jeg?? Jo, poenget er ikke nødvendigvis at folk søker rikdom og status gjennom partners yrke, stilling eller inntekt. Poenget er at det kan bryte deg fullstendig ned, og holde DITT liv mye tilbake hvis du ikke finner en som er på samme hylle som deg selv i livet. Vi to var definitivt på to ulike hyller, og er det enda.
Nå har hun fullført utdanning og er i fast jobb siden mange år tilbake, bor i en leid leilighet og det virker som ting går bra, selv om hun konstant har lite penger de gangene jeg snakker med henne.
Selv er jeg på et helt annet sted i livet både økonomisk og familiært.

For meg kunne det aldri i verden funket å bygge et liv sammen med en slik, det er bare slik det er.

To på samme hylle har ofte lignende drømmer og mål, jeg tror det er der kollisjonen kommer. Man blir redd for å være forsørger for partneren sin, og ikke komme noe sted.

Så mitt tips, dropp Tinder og damer fra vestkanten, de som spiser salat, går på treningsstudio og låner pappas Porsche.

Let på ditt eget nivå, og det er kanskje ikke på Tinder?? Alt blir lettere og du slipper skuffelsen, uansett om markedet er smalere der. Det finnes ufattelig bra damer og menn som er uføre av en eller annen grunn, jeg har flere venner i kategorien.

Lykke til
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg er mann, men kan si det slik: jeg hadde nok aldri blitt sammen med en uføretrygdet. Det har ikke med fordommer å gjøre, men med livet ellers å gjøre. Det blir så ufattelig vanskelig å leve i takt med hverandre hvis den ene er frisk, jobber og er aktiv mens den andre er ufør.
Annerledes blir det selvfølgelig etter å ha levd et liv sammen FØR en av partene blir ufør!

Kan ta et eksempel fra jeg var ung, som har fått meg inn på dette sporet: jeg var en ung kar under utdanning, som hadde mål og planer i livet. Ungdomskjæresten gjennom flere år hadde det ikke. Hun droppet ut av ulike linjer på vgs 4 ganger tror jeg. Men vi elsket hverandre høyt og gjensidig.
Jeg fikk min første heltidsjobb og måtte flytte en liten bit for å ta jobben, leide en leilighet og hun ble med, stadig uten å ha fullført vgs. Jeg prøvde å si at nå flytter vi på nytt sted, du må jo gjøre noe, ta en deltidsjobb om ikke annet. Etter et antall uker gikk hun på det lokale kontoret og meldte seg arbeidsledig, men fulgte aldri opp det mer.
Summen av dette var at jeg jobbet ca 120%, betalte strøm, leilighet, tv, Internett, mat, ferier og alt livet krever. Hun satt hjemme i sofaen pg drakk Pepsi Max eller saft, sendte sms og maste om jeg kunne kjøpe med ditt og datt hjem. Hun røyka og, men jeg nekta totalt å bruke pengene mine på hennes tobakk så der masa hu på foreldrene sine.
I sum føltes dette så utrolig pyton for meg at etter ett år ba jeg henne flytte hjem og gå skole, og noen mnd senere avsluttet jeg forholdet. Jeg følte det som jeg var en forsørger, brukte MYE på henne og hun prøvde ikke en gang. Jeg ville et sted i livet både økonomisk og ellers og måtte avslutte. Hun ønsket barn, jeg er så usannsynlig glad at jeg aldri gjorde henne gravid!!! Elsket henne høyt, tenker fortsatt på henne flere ganger i uken men det gikk bare ikke!!
Hvor vil jeg?? Jo, poenget er ikke nødvendigvis at folk søker rikdom og status gjennom partners yrke, stilling eller inntekt. Poenget er at det kan bryte deg fullstendig ned, og holde DITT liv mye tilbake hvis du ikke finner en som er på samme hylle som deg selv i livet. Vi to var definitivt på to ulike hyller, og er det enda.
Nå har hun fullført utdanning og er i fast jobb siden mange år tilbake, bor i en leid leilighet og det virker som ting går bra, selv om hun konstant har lite penger de gangene jeg snakker med henne.
Selv er jeg på et helt annet sted i livet både økonomisk og familiært.

For meg kunne det aldri i verden funket å bygge et liv sammen med en slik, det er bare slik det er.

To på samme hylle har ofte lignende drømmer og mål, jeg tror det er der kollisjonen kommer. Man blir redd for å være forsørger for partneren sin, og ikke komme noe sted.

Så mitt tips, dropp Tinder og damer fra vestkanten, de som spiser salat, går på treningsstudio og låner pappas Porsche.

Let på ditt eget nivå, og det er kanskje ikke på Tinder?? Alt blir lettere og du slipper skuffelsen, uansett om markedet er smalere der. Det finnes ufattelig bra damer og menn som er uføre av en eller annen grunn, jeg har flere venner i kategorien.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Fair play, det der hørtes slitsomt ut. Høres ut som du tok rett avgjørelse ved å avslutte forholdet.

Heldigvis klarte jeg å fullføre VGS og en bachelor på universitetet før jeg krasja totalt. Jeg vil så gjerne jobbe men det går bare ikke.

Notert. Skal holde meg unna vestkantfruene
Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg er mann, men kan si det slik: jeg hadde nok aldri blitt sammen med en uføretrygdet. Det har ikke med fordommer å gjøre, men med livet ellers å gjøre. Det blir så ufattelig vanskelig å leve i takt med hverandre hvis den ene er frisk, jobber og er aktiv mens den andre er ufør.
Annerledes blir det selvfølgelig etter å ha levd et liv sammen FØR en av partene blir ufør!
Vis hele sitatet...

Vet ikke helt hvor du ville med ditt eksempel. For ex'n snyltet på deg og manglet initiativ. Hun hadde ingen ambisjoner om å endre seg. Og selv nå lenge etterpå er hun fortsatt et vandrende økonomisk kasus. Altså selv med utdannelse og jobb er hun et rotehue.

Uføre kan være både høyt utdannet og ha god økonomi, egen bolig, og dra på ferie for egne penger. Noen uføre har jo rett godt med penger.

Så det er ingen regel som sier at de som blir sammen med en ufør får en klump om foten. Kanskje har den uføre bedre orden i økonomien enn den i arbeid.
Jeg er ufør og på trygd. Jeg har vært veldig tibakeholdende med å treffe damer, nettopp fordi hun mest sansynligvis bare vil bli en gratis sykepleier for meg. Og det tviler jeg på har livets rett.

Plis, ingen hat-kommentarer!
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Altså. Jeg tror mange ola og kari nordmann tenker at narkomane er mer selvforskyldt og "dårligere" mennesker, men ville i praksis kommet bedre overrens med speed freaker naboer enn med naboer som var ordentlig syke med dårlig prognose schizofreni.
Vis hele sitatet...
Tror jeg må trekke tilbake dette her. Ifølge mine studier og kjennskap er schizofrene, godt behandlede eller ei, noen som sjeldent utagerer ute blant folk, altså i for eksempel trappeoppgang eller nabolag.

Dette i motsetning til en rutinert speedfreaker.


Man blir nok aldri godt kjent med en nabo som har dårlig behandlet schizofreni. Men at vi i storbyene ofte holder naboer i bygårder og blokker på avstand, på tross av at de bokstavelig talt er våre fysisk nærmeste er intet nytt.


Jeg vil jo gjerne høre andres syn på dette trygdehierarkeiet. Men jeg tenker jo at hvis man skal prøve å sette det i en objektiv standard, så havner dårlig behandlede schizofrene langt nede, rett og slett grunnet manglende ressurser.

Og det er jo litt trist. Fordi de er jo bare tilfeldige ofre, i motsetning til oss moralsk depriverte narkomane. Haha!
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men slik verden er så blir jo det vanskelig uten å fremstå som en tulling eller løgner. For noe av det første folk spør om når en møter andre mennesker er jo "hva driver du med" som i klartekst betyr "hva jobber du med".

Jeg har forsøkt å svare på forskjellige lure måter på det spørsmålet men det ender alltid i at da blir bare spørsmålet stilt helt direkte senere.

Feks har jeg forsøkt å svare at jeg jobber med å finne meg sjæl, og ellers er jeg friluftsentusiast. Innen to minutter kommer spørsmålet, men hva jobber du med?

Ufør er den jeg er, per idag. Jeg har sluttet helt med å forsøke å pynte på det. Og jeg svarer ærlig når folk spør. Så kan man naturligvis vente med å snakke om årsaken til at man ikke er i arbeid til en blitt bedre kjent.

Min erfaring er at de fleste fort mister interessen når de skjønner en er ufør, men det er egentlig helt greit. For dersom min evt. jobb er det som er viktig for dem, da er det jo ikke de damene jeg er på søken etter. Da ser de jo ikke meg som person men som lønningspose og evt. status.
Vis hele sitatet...
Det kan være risky, som med det meste i dating. Men hvis det ikke funker for deg så er det en ærlig sak, men da kan det hende at tinder og sånne arenaer ikke vil funke for deg. Det er speed-dating påskrudd en stor turbo, overfladiske kvaliteter rår. Dont hate the player, hate the game.


Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg er mann, men kan si det slik: jeg hadde nok aldri blitt sammen med en uføretrygdet. Det har ikke med fordommer å gjøre, men med livet ellers å gjøre. Det blir så ufattelig vanskelig å leve i takt med hverandre hvis den ene er frisk, jobber og er aktiv mens den andre er ufør.
Annerledes blir det selvfølgelig etter å ha levd et liv sammen FØR en av partene blir ufør!

Kan ta et eksempel fra jeg var ung, som har fått meg inn på dette sporet: jeg var en ung kar under utdanning, som hadde mål og planer i livet. Ungdomskjæresten gjennom flere år hadde det ikke. Hun droppet ut av ulike linjer på vgs 4 ganger tror jeg. Men vi elsket hverandre høyt og gjensidig.
Jeg fikk min første heltidsjobb og måtte flytte en liten bit for å ta jobben, leide en leilighet og hun ble med, stadig uten å ha fullført vgs. Jeg prøvde å si at nå flytter vi på nytt sted, du må jo gjøre noe, ta en deltidsjobb om ikke annet. Etter et antall uker gikk hun på det lokale kontoret og meldte seg arbeidsledig, men fulgte aldri opp det mer.
Summen av dette var at jeg jobbet ca 120%, betalte strøm, leilighet, tv, Internett, mat, ferier og alt livet krever. Hun satt hjemme i sofaen pg drakk Pepsi Max eller saft, sendte sms og maste om jeg kunne kjøpe med ditt og datt hjem. Hun røyka og, men jeg nekta totalt å bruke pengene mine på hennes tobakk så der masa hu på foreldrene sine.
I sum føltes dette så utrolig pyton for meg at etter ett år ba jeg henne flytte hjem og gå skole, og noen mnd senere avsluttet jeg forholdet. Jeg følte det som jeg var en forsørger, brukte MYE på henne og hun prøvde ikke en gang. Jeg ville et sted i livet både økonomisk og ellers og måtte avslutte. Hun ønsket barn, jeg er så usannsynlig glad at jeg aldri gjorde henne gravid!!! Elsket henne høyt, tenker fortsatt på henne flere ganger i uken men det gikk bare ikke!!
Hvor vil jeg?? Jo, poenget er ikke nødvendigvis at folk søker rikdom og status gjennom partners yrke, stilling eller inntekt. Poenget er at det kan bryte deg fullstendig ned, og holde DITT liv mye tilbake hvis du ikke finner en som er på samme hylle som deg selv i livet. Vi to var definitivt på to ulike hyller, og er det enda.
Nå har hun fullført utdanning og er i fast jobb siden mange år tilbake, bor i en leid leilighet og det virker som ting går bra, selv om hun konstant har lite penger de gangene jeg snakker med henne.
Selv er jeg på et helt annet sted i livet både økonomisk og familiært.

For meg kunne det aldri i verden funket å bygge et liv sammen med en slik, det er bare slik det er.

To på samme hylle har ofte lignende drømmer og mål, jeg tror det er der kollisjonen kommer. Man blir redd for å være forsørger for partneren sin, og ikke komme noe sted.

Så mitt tips, dropp Tinder og damer fra vestkanten, de som spiser salat, går på treningsstudio og låner pappas Porsche.

Let på ditt eget nivå, og det er kanskje ikke på Tinder?? Alt blir lettere og du slipper skuffelsen, uansett om markedet er smalere der. Det finnes ufattelig bra damer og menn som er uføre av en eller annen grunn, jeg har flere venner i kategorien.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Altså, selv om man er uføretrygdet så betyr ikke det at man ligger på sofaen hele dagen. Man må fylle dagene med noe produktivt for å ha det bra som et menneske i det lange løp. Selv om man er ute av stand til å ta del i arbeidsmarkedet betyr ikke det at man ikke kan ta del i livet liksom.

Sorry at du møtte på hu og at du måtte slite med det, men de fleste uføre er av mye høyere kvalitet enn det mennesket der.
Du må få noen hobbyer du kan fylle hverdagen meg. Gjerne en som får deg ut av huset. Hva med fotografering eller stolpejakt? Fisking? Frimerkesamling? 3D-grafikk og animering? Skrive tullete innlegg på Facebook?
Det kan være risky, som med det meste i dating. Men hvis det ikke funker for deg så er det en ærlig sak, men da kan det hende at tinder og sånne arenaer ikke vil funke for deg. Det er speed-dating påskrudd en stor turbo, overfladiske kvaliteter rår. Dont hate the player, hate the game.
Vis hele sitatet...
Aldri forsøkt tinder og slike arenaer. Orker ikke slikt. Jeg er den jeg er, og jeg må treffe folk i levende live for å se om det er verdt å satse, om det i det hele tatt er en person det er verdt ha en god passiar med. Om vi kan prate godt sammen og har noen felles interesser da kan jeg forsøke å være sjarmør. Men det er er klart, når jeg er som jeg er så betyr det jo at noen date blir avsluttet omtrent når jeg har svart på spørsmålet "hva jobber du med". Ingen reiser seg opp og går fra bordet når jeg har svart selvsagt, men en kan merke på hvordan samtalen glir om det var no deal for dem. Og det er jo greit egentlig. For begges del tenker jeg.

Orker ikke stresse meg opp, blir det napp så er det hyggelig det. Og blir det ikke så får en jo takle det med.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vet ikke helt hvor du ville med ditt eksempel. For ex'n snyltet på deg og manglet initiativ. Hun hadde ingen ambisjoner om å endre seg. Og selv nå lenge etterpå er hun fortsatt et vandrende økonomisk kasus. Altså selv med utdannelse og jobb er hun et rotehue.

Uføre kan være både høyt utdannet og ha god økonomi, egen bolig, og dra på ferie for egne penger. Noen uføre har jo rett godt med penger.

Så det er ingen regel som sier at de som blir sammen med en ufør får en klump om foten. Kanskje har den uføre bedre orden i økonomien enn den i arbeid.
Vis hele sitatet...
For all del
Jeg var kanskje utydelig, men det sier noe om stigmaet som kan skapes og fordommene som kan være der. Som jeg en gang hadde, og fikk bekreftet, men som jeg nå ikke har lenger bortimot 20 år etter. Mye grunnet at jeg, som jeg skrev, har flere venner av begge kjønn som er uføre av ulike årsaker.

Saken er at det er et stigma, det er fordommer, og det å være ufør er kanskje ikke noe sjekketriks

Alt er lettere når man leter på rett hylle, og for å finne de på samme hylle må man lete på riktig arena.

Jeg prøvde i utgangspunktet å få frem hvordan folk tror det kan bli, for eksemplene jeg skisserer de finnes det mange av.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Vel, fack. Da er jeg ganske langt nede. Vi du si bipolar 1 er en tyngre diagnose? Jeg er flink til å ta medisinene mine og fungerer ganske bra i hverdagen. Har vært symtomfri ganske lenge. Har selvfølgelig tunge dager av og til, men det setter meg ikke helt ut av spill sånn som det pleide å gjøre i 20-åra. Bikka nylig tredve.
Vis hele sitatet...
Vil ikke kalle det en tung diagnose, så lenge man blir riktig medisinert med f.eks Lithium kan man leve mer eller mindre episode og symptomfritt, sykdommen kan også "brenne ut" med alderen. Hvis BP1 er eneste grunnen til at du er ufør ville jeg heller fokusert på å komme i en jobb du trives i. Hilsen BP1 i 30-årene i 100% stilling
Sist endret av Silkehale; 8. februar 2024 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange uføre menn som er i forhold men folk vil alltid ha fordommer og bedømme etter førsteinntrykk så hvis du presenterer seg som ufør og syk så skjønner jeg mange skyr banen. Hvis du istedet slutter å identifisere deg som ufør men eier identiteten din som den du er som person og ikke sykdommen eller handikappet ditt og lar damer bli kjent med deg som menneske før du går inn på sykdom og hvor du får pengene dine fra så er jeg sikker på at mange ville gitt deg sjansen. Om du er en trivelig kar og bra partner da. Uførhet gjør en ikke automatisk en dårlig person eller dårlig partner. Er masse damer som hadde vært glad for at gubben var hjemme med unga og tok alt av husvask, matlaging, planlegging og hjemme A/S'et mens damene kunne fortsette i jobb og bygge karriere, men noe annet om du bare satt hjemme å lata deg, stod opp kl 15, var lat og sur, labba rundt i møkkete t skjorte og samme joggebuksa hver dag og egentlig ikke bidro med noe bra påfyll i livet hennes. Det er det som tells mest og ikke om du får penger fra nav eller andre steder.
Bipolare kan være vanskelig å ha som partner, snakker av erfaring der og ser på det som fair grunn til å være skeptisk til å inngå forhold med, men så lenge du er medisinert og holder deg emosjonelt stabil og virkelig får vist det før du lekker diagnosen din så har du sjans.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det spørs vel litt hvorfor man er uføretrygdet også? Er vel et hierarki innenfor uføre som hos alle andre grupper i samfunnet. Noen på innsiden som kan bekrefte eller avkrefte? Hva er isåfall på topp/bunn?
Vis hele sitatet...
Er ikke ufør selv men kan litt om topic.

Hierarkiet sånn som jeg ser det så er det de på Filippiene og Thailand som lever veldig godt på uføre trygd på topp. De har ofte sykdommer som blir borte av varmen og andre land. Men det er ett hierarki i det hierarkiet også og det er de som har vært der lengst som liker å være på topp i det hierarkiet. De har store online grupper hvor hiearkiet er veldig synlig.

På bunn så ser jeg synlige rusmisbrukere som er blakk 1 uke etter trygde utbetaling måned etter måned. Og som står å tripper av abstinenser den 20 hver måned.

Midt imellom i trygde hierarkiet så ser man noen som skriver i denne tråden tror jeg og er de som kommuniserer godt nok og får til ett tilsynelatende godt liv i Norge.

Denne tråden her ble fryktelig klein men jeg unner de aller fleste selv bortsett fra manipulerende dop huer og finne kjærlighet og gode følelser i livet.

Hadde ett opphold på psyk selv når jeg var i tenårene og selv om det funket å date i etterkant så har det blitt utlandet for min del mest iforhold til arbeid men jeg har blitt vandt med partner hvor de går all inn og været er mye hetere hvis man kan si det sånn.
Sitat av Janikverulani Vis innlegg
Hierarkiet sånn som jeg ser det så er det de på Filippiene og Thailand som lever veldig godt på uføre trygd på topp. De har ofte sykdommer som blir borte av varmen og andre land. Men det er ett hierarki i det hierarkiet også og det er de som har vært der lengst som liker å være på topp i det hierarkiet. De har store online grupper hvor hiearkiet er veldig synlig.
Vis hele sitatet...
Ja bo i Thailand på norsk trygd da er man fet ass, spesielt hvis du har bodd der lenge nok til at du er blant topp 10 beste i billjard på den norske go-go baren. Toppen av trygdhierarkiet og det alle uføre drømmer om.
Sitat av Silkehale Vis innlegg
Ja bo i Thailand på norsk trygd da er man fet ass, spesielt hvis du har bodd der lenge nok til at du er blant topp 10 beste i billjard på den norske go-go baren. Toppen av trygdhierarkiet og det alle uføre drømmer om.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt til fordømming og en nedlatende holdning?

At noen uføre flytter til asia, sør europa osv kan ha mange årsaker. Alt fra klima til lavere levekostnader. Det er ofte summen av belastninger over tid som gjør at folk sliter psykisk.

Mange uføre sliter feks med lav inntekt og dersom de vet at sykdommen aldri vil bedre seg så vet de også at de ikke kan øke inntekten. Aldri. For de har ikke helse til det. Over tid kan stadige økonomiske bekymringer slite voldsomt på psyken. Den uføre styrer jo ikke rentene, strømpriser eller prisen på matvarer. Og da kan det fort bli psykiske plager på toppen av kanskje somatiske plager.

En løsning kan da være å flytte til land der pengene rekker lengre. Kanskje hjelper også varmen på helsa.

Tenk hvordan det å bli ufør. Mens du statistisk skulle hatt kanskje 30-40 år igjen i arbeidslivet og mange muligheter til å stige i gradene og få bedre lønn og økt livskvalitet så får du heller en kronisk sykdom eller lidelse som gjør at du ikke kan jobbe. Vedtaket i seg selv er jo alene nok til å gjøre folk tungt deprimerte, fordi det for mange er en livstidsdom. Bokstavelig talt. For de som aldri kan komme tilbake i jobb betyr det at resten av livet må de kanskje leve i fattigdom ihht EU's definisjon.

Ikke bare mister de alt det å man får ved å stå i jobb som vi kanskje ikke tenker over, som gode kolleger, følelsen av å gjøre noe av verdi, mestringsfølelse og kraftig påfyll på lønnskontoen hver måned. Men når jobben forsvinner så mister også mange rutinene, det blir generelt lite å glede seg til og over.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor friske mennesker i jobb rakker ned på uføre på den måten du gjør her. De uføre har jo ikke valgt å bli syk og ramle ut av arbeidslivet. Det var kortene de fikk på hånden, og da må de spille den hånden som best de kan. Om det betyr at de må flytte til Asia eller syd europa eller Sverige så er det ikke noe du som et friskt menneske trenger å ha veldig sterke meninger om.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2024 kl. 20:28.
gadd ikke å lese resten av svarene du har fått, men hadde en dame sagt til meg at hun var ufør så hadde jeg kanskje stusset litt så gitt faen - om hun var fin. men er du smart så blir du kjent med en dame ordentlig før du nevner sånn. ingen jenter har brydd seg om at jeg ikke har jobbet, når jeg ikke hadde jobb. men du må vise de at du er en fin fyr før du slipper bomba
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det var da voldsomt til fordømming og en nedlatende holdning?
.
Vis hele sitatet...
Ja aldri skjønt de som rakker ned på de som er uføre , selv med mange hobbier så spør de gjerne hvorfor jobber du ikke, de færreste vil ha en ustabil arbeidstager. Dog synes viktig å holde hjernen igang selv om man sitter hjemme om man kan
Jeg har både sterk Sosial Angst, sterk Generalisert Angst, Aspergers Syndrom, Rusavhengighet. Og noen andre småting.
Jeg er alltid fullstendig utmattet og trøtt fra jeg står opp om morgenen til jeg får sove neste dag. Noe som gjør at mine tanker for fremtiden, til å kunne jobbe spesielt, forblir ganske lave. Inkludert å få barn og kjæreste.

Jeg er nå 30 og har heldigvis blir mer glad i å sitte nesten helt isolert frem til dagen jeg dør.
Om du har draget kan du få damer som uføretrygd å,eller alle kan få ei dame det kommer ann på hvor du leiter å standardene dine

Er du heldig møter du er flott dame som gir faen i sosial status
Sist endret av JayHova; 10. februar 2024 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som uføretrygdet er man lønnet fra staten, dette betyr at man ikke har noe vekstpotensial, fremstidspotensial e.l som menneske. Man hever rett og slett bare det staten mener man bør ha rett på hvert år. Ingen damer blir kåte av det.
If you correlate 'growth' with money exclusively then you're fucked regardless. Maybe he's spending that time becoming the world's best mahjong player or something?

Women, just like men, are varied. Some think financial stability and upwards mobility is very important and probably will not date a person on NAV. Others have other priorities, and may find the fact that you have free time to do whatever you want instead of spending 8 hours a day making someone else richer very appealing. Don't use broad brush strokes to paint about 50% of the population, and search for the right types of people, just like any other situation.
Sitat av Silkehale Vis innlegg
Ja bo i Thailand på norsk trygd da er man fet ass, spesielt hvis du har bodd der lenge nok til at du er blant topp 10 beste i billjard på den norske go-go baren. Toppen av trygdhierarkiet og det alle uføre drømmer om.
Vis hele sitatet...
Jeg bare stadfestet hvordan hierarkiet ser ut.

Det er ikke de jeg siktet til heller men heller de som har fast bosted i andre land og hatt en god progresjon i 10-30 år ute av Norge.

Mange okay blant de også men litt av ett hirarki med mye drittsekker, egen justis og mye annet.

Men forstår at noe må skje rundt dette og noen av de bør og jobber med dette. Den valfartingen til Filippinene om dagen for å få seg kone ser veldig rar ut og vi burde vært spredt rundt hele verden istedenfor at vi oppretter kolonier i andre land.
Jeg vet flere gode eksempler på uføretrygdede som har funnet den store kjærligheten med noen av motsatt kaliber. Selv var jeg uten utdannelse og langtidsarbeidsledig. Tilfeldigvis traff jeg ei med doktorgrad på en bar, og 6 år senere er vi fortsatt sammen. Jeg gikk arbeidsledig langt inn i forholdet der de eneste jobbene jeg greide å få var små oppdrag ingen ville ha hos bemanningsbyrå.


Jeg vet ikke, men tror motstridende konstraster noen ganger kan trekke til seg en partner. F.eks en potensiell partner som hele livet har strebet på skolebenken kan finne mange kvaliteter i motsetninger. Motsetningen har gjerne kun fulgt sin egen vilje med ens hedonistiske trekk i personligheten. F.eks kan det hende en hedonistisk person ønsker den hadde mer av stamninaen til en partner. Partneren med stamina/arbeidslyst har i mindre grad vist hvordan livet skal nytes og det kan hedonisten by på.


Når jeg selv var i en situasjon der ingen ville ansette meg pga av dårlig CV så lærte jeg andre perspektiv av livets tilværelse. TIl tross for livsituasjion må si jeg var på et lykkelig sted mentalt når jeg traff min nåværende partnet. Det tror jeg kan være ganske avgjørende for tiltrekningen hos potensielle partnere. Jeg var i en periode jeg hele tiden jobbet med meg selv som jeg hadde myt tid til siden jeg ikke var i arbeid ellers. Jeg startet dagene jeg våknet om morgenen med meditasjon kombinert med selvhypnose for å øke min egen selvtilit. Jeg jobbet hele tiden for å snu personlige svakheter til styrker.

Når man er i en situasjon der man ikke jobber, så vet jeg at det er lett å gå med et mantra(bevist, eller ubevist) i hodet som sier: "du er mindre verdt" enn de som betaler skatt for at du skal få til ditt livsopphold. Det kan bli en ond sirkel som gjennspeiler seg på overflaten.

Vi lever ellers i et samfunn med mange overfladiskheter og fordommer. Sosiale medier som Tinder har gjort at single ser på potensielle partnere som om man går i butikken og skal velge seg en ny TV. Man vil da måle TV`en etter sin egen økonomi og vil ha mest ut av pengene. Slike medier skaper et sykelig bilde av realiteten og mange forblir single hele livet siden "ingen er gode nok", noe som gjennspeler "at vedkommende selv heller ikke føler seg god nok".

Det beste er å jobbe med seg selv, gå ut og møt folk. Om du snakker med kvinner på et tilfeldig sted, så er sjansen større for at de blir kjent med deg før de rekker å male et dømmende bilde. Jeg mener å ha lest et sted at statistisk så finner de fleste partnere hverandre i organisasjoner, foreninger, eller lignende der de deler lidenskap for noe.

Dette ordner du gode mann. Jeg vil ikke tvinge over hodet på deg noen anbefalinger, men meditasjon tror jeg kan løse en del av utfordringene. Når man mediterer får man bedre tilstedeværelse i kommunikasjonen med andre mennesker. Det gir deretter mer rom for åpenhet og interesanne samtaler, noe som gjør at mennesker trives rundt deg. Og siden alle vil være rundt en person de trives i selskapet til vil det og øke interessen fra det motsatte kjønn. Tilstedeværelse er en mangelvare jeg tror mange kvinner og menn kan finne langt mer tiltrekkende enn hvilken tittel man måles etter på det "sosiale hireakiet i samfunnets kunstige tannhjul".