Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1833
Hei.

overskriften sier litt, men jeg skal sette opp mail server på windows server 2008 R2. men jeg tenker hva med domene? hvordan gjøres dette? må man bestille domene fra en plass og sette den opp mot servern min. har noen ett eksempel?

takker for svar og hjelp
Sitat av spillhost Vis innlegg
Hei.

overskriften sier litt, men jeg skal sette opp mail server på windows server 2008 R2. men jeg tenker hva med domene? hvordan gjøres dette? må man bestille domene fra en plass og sette den opp mot servern min. har noen ett eksempel?

takker for svar og hjelp
Vis hele sitatet...
Ja, du må kjøpe et domene og sette mx recorden i dns til din servers ip.
Sist endret av Stesolidhode; 11. februar 2016 kl. 22:31.
Du må ha et domene ja, eller BØR i allefal, ellers må posten sendes til ip-addressen, slik: addresse@123.456.789.10
Domenet settes ofte opp slik at e-post rutes til nx.domenenavn.toppdomene , eller nx.ipadresse

Jeg har brukt gratis domenenavn i fra no-ip.com, siden jeg ikke trenger noe fancy domanenavn, adressen blir da noe slikt som .
oki skjønner.

hva burde jeg sette opp Hmailserver eller mail server funksjonen som følger med win 2008?

kan noen av dere forklare meg hvordan dette skal settes opp?
Uvaksinert 👍
Det følger ikke med noen mailserver i Windows 2008 R2. Microsoft sin mailserver heter Exchange. Før kunne man kjøpe Small Business Server 2011 til en rimelig penge som inneholdt bla. Windows 2008 R2 og Exchange 2010. Men dette har de kuttet ut så nå må man kjøpe Exchange server løst og det er det nesten ingen som gjør, da velger man heller Exchange Online og/eller et Office 365 ab.
Sjekk ut hmailserver. Brukes over alt i dag.
Sist endret av eirsik; 12. februar 2016 kl. 11:41.
Her har du en liste over de forskjellige mail server applikasjonene:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...f_mail_servers

Selv så har jeg ikke noen erfaring fra annet en Exchange og Lotus Domino på Windows plattformer, men på Linux har jeg prøvd Dovecot, Postfix, Zentyal og Zimbra og må si at Linux er bedre på dette en Windows når det kommer til ressurs bruk

Hva som passer best for deg, avhenger av hva og hvordan du skal bruke dette, hvormage fysiske brukere og hvordan integrasjoner til andre ting som LDAP \ ADDS, IMAP SMTP Webmail funksjoner
Sist endret av knutazz; 12. februar 2016 kl. 15:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jeg spørre hva du skal med en mailserver?

Tenker du å ha maildomene for din egen del, eller skal du leie det ut til gudhvermann via spillhosting(nicket ditt?)?

Om det er for din egen del så anbefaler jeg å se på Exchange Online (Office365), du slipper minimalt med oppsett og minimalt med kostnader. (39,- mnd minns jeg huske.)

Jeg har bare erfaring fra å sette opp exchange, og jeg kan først starte med å si at om ikke ord som DNS, SSL, IIS, og den regla sier deg noe, så ville jeg hoppa til exchange online.

De fleste ISP'er har også en policy mot å ikke gi ut rDNS(Reverse-DNS) til privatkunder, så med mindre du kjenner noen internt eller har bedriftslinje, så vil du med stor sannsynelighet slite med å bli blacklista og putta i de større listene som spamhaus, som en haug av mailservere abonnerer på. Dette kan også løses ved å leie en VPS med smarthost eller bruke f.eks mandrill. Men om rDNS ikke tilsvarer IP og servernavn, så vil du mest sannsynelig bli blacklista med en gang.

Neste du må tenke på er at du skal ha SSL. Vi pleier å kjøre UCC-SSL (Dette er forøvrig anbefalt for exchange-servere, samt man har mulighet til opptill 99 SANs.) og dette ligger på en rundt 2000,- i året, minst. Du kan prøve å kjøre self-signed, men sjangsen for å få feilmeldinger på sertifikat og forsikring (om noe skulle gå galt) går jo vekk.

Ellers må du kunne manøvrere deg rundt i IIS. Ressursmessig så må du kunne ha et godt RAID med helst SAS og helst holde mailbox unna systemdisk, sette av så mye ram du har mulighet for og du burde for all del ikke kjøre DC på samme server. (Om du ikke sitter på et gedigent cluster det heller ingen vits å kjøre VM for dette.) Hoster du spillservere så hold det utenfor exchange-serveren, da queuelength på HDD vil spike godt til tider. Exchange pleier også å grabbe all ram den kan ta uavhengig av aktivitet, forså å delegere videre ved behov.

Forutenom dette så kommer det også CAL's (Client Access License) som koster en 5-700,- per stykk, om du skal gjøre det etter boka.

Dette er i alle fall åssen det er med exchange. Jeg har ikke jobbet noe med andre, så de har jeg ingen innsikt i.

Mtp kostnader på SSL og evt mandrill/VPS så er man godt over de 39,- i mnd for exchange online med Office 365.

Men som du sikkert ser så er det litt tiltak som må til for å få en exchange-server opp og gå, spesielt i starten. Og jeg skriver ikke dette for å ta fra deg håpet ditt, men det første jeg sa før jeg begynte å jobbe med dette var "kanke være så jævlig mye vel?" men vipps, hehe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje host mail sjølv med mindre du kan det. SMTP er noget sær protokoll, i og med at du må kunne motta frå alle, men ikkje vil at alle skal sende via deg. Det skil seg konseptuelt pittelitt frå t.d. webhosting. Har du ein konfigurasjonsfeil er det god sjans for at den vert oppdaga av spammere, og du vert blacklista av alle seriøse organisasjoner, sånn at du får store problemer med å sende e-post.

Så før du vel løysing så bør du lese deg opp på løysinga, og forstå korleis den fungerer og kvifor forskjellige komponenter er viktig.
Uvaksinert 👍
HVIS du skal hoste det selv så velg en 3de part utenfor som tar seg av spam og virus. Da sendes mail til deg til dem først og så vaskes det, mail du sender ut via dem blir også kontrollert. Da er det minimal risiko til å bli putta i spamfiltere. maxfocus.com leverer en slik tjeneste, norman.no gjør det også. Det finnes mange slike. Tror Telenor også har en slik tjeneste hvis jeg ikke husker helt feil. Da slipper du veldig mye problemer hvis du skal hoste det selv. Men sjekk Office 365, det kan bli billigst i lengden. Prisen som Bruskork1 refererer til er nok denne her
https://products.office.com/nb-no/ex...xchange-online
Vidarlo nevner noe viktig. Om du skulle ende opp med å bli open-relay så er ikke veien til at ISP stenger linja di så veldig lang, samt at du blir lagt til på de største listene over spammere, og da er det bare å begynne med søking for å bli fjernet.
Oki jeg skjønner att det ikke er bare bare å sette opp og hoste en mail server selv. Jeg selv har bedrifts linje så det med ISP skulle ikke være noe problem. Men som dere sier så burde jeg lese meg opp på de forskjellige løsningene.

takker for mange gode svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spillhost Vis innlegg
Jeg selv har bedrifts linje så det med ISP skulle ikke være noe problem.
Vis hele sitatet...
At du er open relay er nær sagt garantert brot på TOS hos samtlige norske ISPer, og nok til at dei vil la høre ifra seg med ganske tunge ord. Ingen liker spammere.
Å unngå å sette opp open relay er jo enkelt, og de fleste mail servere i dag har gode standard innstillinger og forklarer godt hvordan det skal settes opp.
Sist endret av Stesolidhode; 16. februar 2016 kl. 09:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Å unngå å sette opp open relay er jo enkelt, og de fleste mail servere i dag har gode standard instillinger og forklarer godt hvordan det skal settes opp.
Vis hele sitatet...
Ja, i teorien er det enkelt å unngå. Men du risikerer at andre ting med tilgang til mailserveren, t.d. ein wordpressinstallasjon vert utnytta og brukt til å sende mail. Har sjølv sett det skje.