Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1730
Jeg er med i en filmklubb som skal møtes hos meg neste gang, og dermed skal jeg bestemme film alternativer. Trenger i denne forbindelse noen forslag til film. Dette er en filmklubb gjeng som liker gode gjerne litt alternativer filmer fra andre land (enn USA). Gutta har også sett en del filmer, så det er hvertfall ikke noe poeng å nevne filmer som "alle" har sett. Eks. så vi den danske filmen anklaget sist.

Jeg orker ikke å få lister med 20 filmer, så gjerne gi meg en eller to anbefalinger og si hvorfor du digga den (uten spoiler).

På forhånd takk freaks
Det jeg kommer på i farten er Pan's labyrint og Battle Royale, noen av mine "utenlandske" favoritter
Eg er en fan av den gode gamle norske knapt-der filmindustrien. Orions belte er derfor min favoritt. Norge, nostalgi, fin musikk / intro.
Er selv glad i den kortlevde, danske 'dogme-stilen', spesielt Lars Von Triers "Idioterne", fra 90-tallet.

Ellers har man jo ulike europeiske sjangre fra forskjellige perioder:

Den franske nye bølgen (regissører som Truffaut og Godard med flere) på 50- og 60-tallet. Truffauts "The 400 Blows" er god, og Godards "Breathless" er intressant i en filmhistorisk kontekst i hvert fall.

Den italienske neorealismen fra etterkrigstida har jeg ikke sett så mye fra, men Vittorio De Sicas "The Bicycle Thief" er veldig god.

New German Cinema har jeg sett lite av, og synes egentlig virker litt kjedelig, med unntak av Werner Herzog selvfølgelig.

Hvis dere er skikkelige filmsnobber kan dere jo se Bergman-filmer, har selv bare sett et fåtall, men "Jordbærstredet" er god, og "Persona" er forsåvidt god også (jævlis spess though).

John Woos tidligere filmer fra 80-tallet (før han dro til Hollywood) som "Hard Boiled", "The Killer" og "A Better Tomorrow"-trilogien er kule hvis man liker 80-talls action insipirert fra Hollywood, men på kinesisk. Veldig stilistisk action fra Hong Kong, som populariserte bruken av slow motion, og vanvittig høy on screen body count.

Av nyere filmer fra Asia kommer jeg bare på japanske Takashi Miike ("The Audition" først og fremst) og den koreanske filmen "Oldboy" som er ganske kjent, og som Spike Lee skal lage en remake av.

Pasolinis filmer er jeg selv veldig intressert i og se selv, har bare sett "Salo", men anbefaler den, hvis dere vil se folk spise ekskrementer osv. Skikkelig kosefilm

Beklager litt stream of consciousness-stil på innlegget og mangel av struktur, men tenkte det kunne være litt intressant med noe filmhistorisk oppgulp. Droppa stumfilm og sånn siden de fleste gir totalt faen i såpass gammel film. Ellers vedder jeg på at det er mye bra amerikansk indie-film dere ikke har sett da

Btw dette var forsåvidt ikke veldig ukjente filmer for over gjennomsnittet filmintresserte folk, så da beklager jeg på forhånd om det ikke var smalt nok.
Sist endret av Fatass Skinny; 9. november 2013 kl. 17:32.
Dellamorte dellamore aka cemetery man
Hvis du har sett The Departed og liker den så anbefaler jeg at du tar en titt på Infernal Affairs (består av 3 deler)! The departed er altså en remade av den asiatiske versjonen, Infernal Affairs. Amerikanske versjonen er ikke i nærheten av den asiatiske versjonen, så dette er absolutt ett must å se for dem som ennå ikke har sett den!
Sist endret av Gulingen; 9. november 2013 kl. 17:44.
Du skal vel ha litt flaks om de ikke har sett Martyrs eller Antichrist, men det burde være kandidater?
Hva taxidermia fra ungarn? Eller begotten (veldig sær).
Enter the void, The limits of control (jarmusch).
Men det var kanskje noen av de du regnet som "alle har sett"?
Fint med så mange forslag, men synes det er litt vel mange filmer som jeg vet (fordi jeg har sett dem, les. Salo) og kan lese at er jævlig ubehagelige å se. Det er heller ikke en konkurranse i å nevne de mest alternative filmer dere kan komme på - den skal jo også være bra!

Ellers keep it coming.
Dead Man Shoes er en britisk film, veldig kul.
Hva med Grave of the Fireflies? Det er den eneste animasjonsfilmen jeg har blitt så rørt av at jeg satt med en stor klump i halsen.


http://www.imdb.com/title/tt0095327/?ref_=nv_sr_1
Jeg liker ganske godt Performance (1970) med Mick Jagger og James Fox.
http://www.imdb.com/title/tt0066214/